Talent kopen die luchtzuigt???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Talent kopen die luchtzuigt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:24

Lijkt me ook niet nodig om de keuze voor een bevestigde pony af te kraken.
Even los van de dochter van TS: Meer ponyruiters zouden imo moeten beginnen op een goed geschoolde ouwe rot in het vak, en pas jonge dieren opleiden als ze het vak in de vingers hebben.
Bovendien is de serieuze ponytijd waarin kinderen hoog mee kunnen draaien maar kort. Als TS echt ambities heeft richting kaders oid, dan moet ze nu met een 12-jarige dochter niet willen beginnen om nu nog een jong dier op te gaan leiden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:27

TS laat je niet op je kop zitten met dat geneuzel over zelf een pony 'moeten' opleiden.
Ik vind het zelf heel leuk om met een jong paard aan de slag te zijn maar vind het ergens ook een gemis in mijn 'opleiding' dat ik nooit een leerpony of paard heb gehad. Een groen ding opleiding is heus niet zaligmakend.
Als jij dit ziet zitten en het budget is er: lekker doen. Heeft je dochter waarschijnlijk alleen maar profijt van. Je komt niet over als iemand die met veel geld denk even iets te fiksen.

Laat een ieder gewoon lekker in zijn waarde mensen. Ieder zijn wensen en budget toch zeker?

*edit* helemaal in lijn met urielle dus....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:30

Groot gelijk hoor. Ik zou het ook zo doen als ik er het geld voor had voor mijn dochter :j

Het is hier toch nooit goed. Een jong meisje op een groene pony krijgt heel bokt over zich Hern want moet eerst maar eens leren rijden op een goede leerpony en nu is het weer andersom :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:34

Maikeltje, dat wilde ik ook al zeggen, bokt zegt links wanneer iemand rechts zegt, en omgekeerd, best geestig.

Koop die pony toch lekker, hier staan ook luchtzuigers (stress, verveling, gewenning), maar geen enkel heeft er last van. Geen band om, luchtzuigen is NIET erg.
Wat ze bij een van de zuigers hebben gedaan is een dikke stok/boompje op een plek gehangen, waarbij het paard met het zuigen zijn rug en bilspieren traint, die heeft jaar in jaar uit een mooie gespierd lichaam, met of zonder training, gewoon door het zuigen. Of het toeval is (met het hele lichaam tegenhangen) of door de hoogte van de stok (redelijk laag) is, weet ik niet, maar het is wel het proberen waard.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:36

maikeltje schreef:
Groot gelijk hoor. Ik zou het ook zo doen als ik er het geld voor had voor mijn dochter :j

Het is hier toch nooit goed. Een jong meisje op een groene pony krijgt heel bokt over zich Hern want moet eerst maar eens leren rijden op een goede leerpony en nu is het weer andersom :')

ik vind het ook top dat je dat voor je dochter over hebt!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:36

Ik begrijp heel de discussie niet of het meisje kan rijden ja of nee, dat was de vraag toch ook helemaal niet?

Ik had de pony niet laten staan voor het luchtzuigen, zeker niet als de combinatie met je dochter goed is. En, ondanks wat anderen denken, de echt goede talentvolle pony's, die ook nog voor jou betaalbaar zijn, liggen nu eenmaal niet voor het opscheppen. Dit had een hele mooie kans kunnen zijn. Maar jij bent toch degene die de beslissing moet nemen, en als je er nu dus vanaf hebt gezien, zal het gevoel niet goed geweest zijn, en dan is het misschien maar beter ook. Heel veel succes met de zoektocht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:37

He, dat ga ik ook eens proberen, lekkere gespierde kont en rug zonder extra trainen is nooit weg! :P

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 13:34

he he eindelijk mensen die mij begrijpen zoals bovenstaanden posten van div bokkers, ik begreep het ook al niet.

is zo dat men zeurt over jongen kinderen eerst laten rijden op ervaren pony's en nu zou het zo moeten zijn dat ik een 12 jarige op jonge pony's moet gaan zetten met alle riscio's en de vraag is of ze dan ook echt beter gaat rijden nou ik denk van niet, groene pony is toch echt anders rijden dan een ervaren pony

en trots zijn we toch wel op haar of ze nu zelf een pony klaarmaakt ( wat ze nu al 2 keer gedaan heeft) ofdat ze op een ervaren pony lekker kan scoren. ( hoop je dan maar) zo niet er iig veel van kan leren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:42

Lijkt me voor je dochter ook leuk trouwens, lekker presteren en eventueel prijzen vangen op hoog niveau, of het paard nu door haar getraind is of niet, het is toch leuk om complimenten te krijgen etc.
Als ik me bedenk hoeveel kinderen (met talent) ivm 'tijdnood' een bewezen pony krijgen om naar hoog niveau te rijden... niks mis mee :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:53

Het is een wending die een topic kan maken we zijn 7 pagina's verder en de vraag stelling is helemaal niet meer van toepassing waar het mij nu beetje omgaat is

Ts wil een speciale pony geen gewone Z2 pony maar een pony met vele extra's en als ik de posten goed heb begrepen onder de 10.000 euro
Tja dat gaat niet zomaar lukken en helemaal niet als je een kader pony wil.

Wat is op hoog niveau mee rijden, ik reed NK maar dat is niet bijster bijzonders

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:13

Wat is hoog niveau? Nou gewoon, kijken hoever je kind het kan schoppen met een echt goede pony en echt goede instructie. In ieder geval met een pony waarvan ze weet dat die dat extra niveau mee kan draaien en dan zien hoever de combinatie kan komen.

Qua geldbedrag moest de luchtzuiger rond de 15000 euro kosten, iets rond die koers. Voor dat geld kun je ook met een beetje mazzel een heel leuk dier aankopen.

Mijn lesjuf heeft ook een pupil begeleid naar het EK pony's dressuur. En die pony liep leuk maar kostte geen ton. Soms mort je geluk hebben en met een goed oog voor kwaliteit kun je echt wel iets leuks en betaalbaars kopen. En het begint pas bij het aankoopbedrag. Met een beetje geluk komt er een sponsor op hun pad die potentie ziet en daardoor meer deuren opent.

Het is niet onmogelijk als de dochter zich in de kijker kan rijden met een goede pony.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:45

@ tita

Dan heb je het idd niet goed begrepen, want de pony waar het nu om draait is 15.000, dus niet onder de 10.000. Voor zover ik heb gelezen gaat het ook niet om een kader pony, dus begrijp ik ook niet waar je dat vandaan haalt. Het gaat bij de eventuele aankoop om een pony die fei proeven loopt, dat hoeft dus geen kaderpony te zijn, die heb je toch niet voor genoemde bedragen. Maar is dus wel internationaal gestart.

Een Z2 pony, niet internationaal, is ook goed heb ik begrepen, maar moet wel over talent beschikken. Nou, prima toch. Zo'n meisje kan ontzettend veel van zo'n pony leren, als de combinatie goed is. Daarbij is het ook niet eens altijd zo makkelijk, je rijdt echt niet altijd zo maar op zo'n ervaren pony weg, dat heeft ook tijd nodig.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 17:42

Mousmous schreef:
@ tita

Dan heb je het idd niet goed begrepen, want de pony waar het nu om draait is 15.000, dus niet onder de 10.000. Voor zover ik heb gelezen gaat het ook niet om een kader pony, dus begrijp ik ook niet waar je dat vandaan haalt. Het gaat bij de eventuele aankoop om een pony die fei proeven loopt, dat hoeft dus geen kaderpony te zijn, die heb je toch niet voor genoemde bedragen. Maar is dus wel internationaal gestart.

Een Z2 pony, niet internationaal, is ook goed heb ik begrepen, maar moet wel over talent beschikken. Nou, prima toch. Zo'n meisje kan ontzettend veel van zo'n pony leren, als de combinatie goed is. Daarbij is het ook niet eens altijd zo makkelijk, je rijdt echt niet altijd zo maar op zo'n ervaren pony weg, dat heeft ook tijd nodig.

precies en zo is het nu eenmaal een jong talentvolle pony hoeft ook niet te betekenen dat je zomaar daar mee scoort, maar met een ervaren pony heb je iig wel meer kans dat je het zelf ook goed leert, ik zal zo maar zeggen mijn dochter rijd lekker maar moet nog heel veel leren en dan zit ze toch echt beter op een geschoolde pony lijkt me. financieel gezien is een jonge pony wle aantrekkelijker maar rijtechnisch vind ik niet.
dus wat doe je dan met een portemonnee net als ik:: geduldig afwachten en gewoon heel goed opletten maar ik ben overtuigd dat er best leuke leerpony's lopen die wellicht nog wel groeipotentieel hebben met goede begeleiding voor "normale prijzen" .

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:57

Gewoon wachten, er komt heus wel een goede leerpony op je pad! En als je twijfeld nooit doen! Heel verstandig hoor een iets oudere leerpony!met veel talent!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:39

JoAnn schreef:
Knert schreef:
Er staat 100.000euro...... lijkt mij wat hoog

Ik kan nog steeds (nullen, in dit geval) tellen :+ . 3 maal EK gelopen? Makkelijk te rijden, zonder gebreken? Ik denk dat het geen irreëel bedrag is hoor!

oke snap dat van 100.000 naar 10.000 wat te gunstig lijkt. Maar 100.000 vind ik nog best veel. Vind ik 50-60 beter passen.
Bovendien vind ik het plaatje ook niet mooi voor dit geld. Los van de beweging. Maar dat is een kwestie van smaak.

moet jullie ook eerlijk bekennen dat ik niet echt in de hoge-pony wereld zit. Heb zelf een leuke D te koop. Maar twijfel nog steeds om haar onder een passende ruiter te laten uitbrengen. Puur omdat ze zo werkwillend is. Heb er al wel veel postief commentaar over gehad (ook vanuit de hengstenhouders/keurders). Maar dan nog,...

Maar goed als er mensen zijn die ervoor betalen. er zal vast veel werk in hebben gezeten.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 18:59

amboewella schreef:
Gewoon wachten, er komt heus wel een goede leerpony op je pad! En als je twijfeld nooit doen! Heel verstandig hoor een iets oudere leerpony!met veel talent!
weer een punt misschien voor discussie,

ben gestuit op nog een superleuke pony luxe, mooi bovenin de maat en zelfs internationaal een keer 65% gescoord ook nog m springen, en volgens amazone zo braaf een echte "schoolmaster"noemde ze de pony, prijs is heel redelijk en past prima in mijn budget maar pony is al 16 jaar.

wat nu te doen, 16 is toch best redelijk?
alleen kan ik dan voor haar over 3-4 jaar nog een goed adres vinden? hoeft geen hoofdprijs te zijn maar ze kan nie tibj ons blijven anders kunne wij geen opvolger kopen.
Maw wat zou zo'n goede pony nog waard zijn als ze 20 is, ikzelf zou normaal nooit zo'n oude pony kopen.
Is wel een aantrekkelijke pony en ook een merrie wat ik ook als voorkeur heb.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:12

TS dat is net waar je in de lagere prijzen tegenaan zult lopen. De ene zuigt lucht, de andere is te oud... Ik denk dat 16 op zich geen probleem mag zijn, laat de pony dan wel grondig keuren. Ben wel benieuwd waarmee je uiteindelijk thuis komt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:25

Ook als deze pown goed gezond blijft keldert de prijs flink als ze ouder zijn dan een jaar of 18/19. Zie het als 'afschrijving', is de leerervaring voor je dochter het bedrag waard dat je gaat 'verliezen' op die pony? Als het antwoord ja is dan zeker doen maar als dat nee is dan laten staan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:37

Troi, jij geeft precies het antwoord wat ik wilde geven. Zie het als een investering in haar rijden. Ik denk dat je waarschijnlijk wel 70% op toe zult moeten geven. Als het dat waard is, dan zou ik er zeker voor gaan.

Ik ken twee dezelfde gevallen en beide pony's zijn aan een zeer jong ruitertje verkocht voor een fractie van de aankoopprijs en die hebben er nog veel plezier aan beleefd en wat wedstrijden mee gereden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:52

De pony van mijn dochter was ook 16 toen wij haar kochten. Topfitte C pony en liep Z dressuur. Maar mijn dochter is klein en tenger en kan straks vanaf de C pony over naar de paarden. Dus die pony hoeft niet meer weg, mag hier straks van haar pensioen genieten want ik heb ze aan huis staan en kan nergens afscheid van nemen :')

Maar in jouw situatie zou ik het niet doen, ik zou echt voor een jonger exemplaar gaan die straks nog goed te verkopen is. Er moet tenslotte ook weer wat voor teruggekocht worden (mits je dochter er plezier in blijft hebben)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:58

sevke schreef:
Een luchtzuiger zou ik niet hoeven, er zijn teveel mogelijke bijwerkingen. Zomereczeem zou ik dan weer wel overwegen. Ik zou zeggen : volg je instinct ;)

:n

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:05

Tja, Janderegelaa, daar had ik ook al iets over opgemerkt maar ja.

Als ik naar de huidige markt kijk denk ik dat een hele goede pony van rond de 20 niet veel meer dan 2 á 2500 euro kan gaan opleveren.
Een 16-jarige als leerpony is natuurlijk niets mis mee maar de aanschafkosten zal je grotendeels kwijt zijn. Verzekeren is heel moeilijk zo niet onmogelijk dus je hebt een zeker risico als het dier onbruikbaar wordt.

Als je het niet erg vindt om dat verlies te dragen kan het zeker de moeite waard zijn alhoewel ik niet helemaal snap waarom je hebt besloten om de luchtzuiger te laten staan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:09

spekenham schreef:
amboewella schreef:
weer een punt misschien voor discussie,

ben gestuit op nog een superleuke pony luxe, mooi bovenin de maat en zelfs internationaal een keer 65% gescoord ook nog m springen, en volgens amazone zo braaf een echte "schoolmaster"noemde ze de pony, prijs is heel redelijk en past prima in mijn budget maar pony is al 16 jaar.

wat nu te doen, 16 is toch best redelijk?
alleen kan ik dan voor haar over 3-4 jaar nog een goed adres vinden? hoeft geen hoofdprijs te zijn maar ze kan nie tibj ons blijven anders kunne wij geen opvolger kopen.
Maw wat zou zo'n goede pony nog waard zijn als ze 20 is, ikzelf zou normaal nooit zo'n oude pony kopen.
Is wel een aantrekkelijke pony en ook een merrie wat ik ook als voorkeur heb.

Ik heb mijn merrie ook met 20 gekregen en loopt nog altijd tip-top, groeiende in prestaties en bespiering, leeftijd is niet alles.

Bied over 3-4 jaar de pony aan voor €2000 en er is gegarandeerd iemand die haar wilt hebben, tenminste, als ze nog lekker loopt, niet als ze zichtbaar versleten is. Is trouwens ook maar net hoe de markt bijtrekt, als de pony zo lief is lijkt het me een goede investering over 4 jaar voor een ruitertje met minder rijke ouders maar die toch wat wilt leren.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:10

Ik zou het gewoon doen, is een goede leerpony. Bovendien ken ik genoeg paarden die luchtzuigen en die nog nooit iets hebben gehad, dus het hoeft geen gevolgen te hebben.