Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:19

Toverbal schreef:
Whahah nou dan heb je die van mij nog niet op de fiets gezien :Y) Zij heeft nog zijwieltjes ook.
Zet ik haar liever onder mijn begeleiding op een pony van stal.

hier hetzelfde :D

JasmijnJoy

Re: Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:20

Geen idee, ik heb ook met 5 op ene manege leren rijden. Paar keer flinke hersenschudding gehad :j
Dus ik denk het niet. Al ben ik blij dat ik toen al mocht rijden!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:22

Tytonidae schreef:
Ik vind het uiterst onverantwoord om een kind onder de zes jaar op een pony te zetten. Kinderen van die leeftijd kunnen niet goed genoeg sturen, hebben geen stabiele zit en zijn ook niet sterk genoeg om een pony tegen te kunnen houden. Een pony hoeft maar te bokken, te steigeren of er vandoor te gaan, en het kind ligt op de grond. 'Ja maar je moet het leren met vallen en opstaan..' zeggen sommigen dan. Wat ik echt ongehoord vind. Dus leren is belangrijker dan het voorkomen van ongelukken? Onzin.

Hier ben ik het dus niet mee eens. nu was mijn zoon een jaartje ouder toen hij ging rijden, maar op een pony die in galop het geintje uithaalde om echt zomaar om te draaien en de andere kant op te spurten kon hij gewoon blijven zitten, waar menig volwassene erachter komt dat ze geen paard meer onder zich hebben. Hij zat te schateren van het lachen, geen enkel probleem.
Zelf als kind ook wel op pony's gezeten die dingen uithaalde, dat gaf alleen maar een hoop lol.

Stabiele zit zie ik absoluut wel bij kinderen, misschien niet altijd even rijtechnisch perfect, maar wel stevig. Kracht is niet aan de orde, maar denk maar niet dat dat anders is voor mij met mijn 1.60 en net geen 60 kilo tegenover mijn dikke billen haf van een ruime 500 kilo. Je bent ook als volwassene niet sterk genoeg om je paard tegen te houden, dat zit tussen de oren, niet in je spieren.

Nu ben ik geen voorstander van leren met vallen en opstaan, veiligheid staat voorop, dat betekend dus de pony of het paard waar je een kind op zet beoordelen, elke keer weer. Eerst even grondwerk, kijken aan welke kant van de wei ze wakker zijn geworden en dan beslissen of het handig is te gaan rijden.
Het voorkomen van ongelukken vind ik wel degelijk belangrijk, maar niet door alles maar te ontwijken, maar niet te doen. Dat is dan voor mij een reden geweest om afscheid van de manege te nemen en het anders te gaan doen, met eigen pony's.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 14:24

mika11 schreef:
TS, maar wat is jouw mening dan?
Ik lees er tientallen behalve die van jou. :+

Ik ben mijn mening nog aan het vormen :+ .

Aan de ene kant denk ik, 5-jarige kinderen kunnen zelf het risico niet goed inschatten, en hun balans en motoriek zijn nog niet goed ontwikkeld waardoor ze, mocht er iets gebeuren, meer kans hebben om te vallen. Bovendien, op die leeftijd zijn de hersenen zeer kwetsbaar, een klap op het hoofd kan al snel leiden tot zeer ernstige schade. Dus als ik zo denk, denk ik, een 5-jarig kind moet je niet willen blootstellen aan dit risico.
Maar aan de andere kant, met een brave pony, cap, bodyprotector en goede begeleiding (mensen ernaast) kunnen ze er wel heel veel plezier aan hebben, en jong geleerd is oud gedaan!
Dus er zijn voors en tegens, en al met al weet ik het gewoon niet.

Wel vind ik 5 jaar nog te jong voor op maneges. De concentratieboog van 5-jarige kinderen is gewoon nog te kort om echt les te kunnen hebben. Ik geef zelf ook les op een manege, de jongste kinderen zijn 7 jaar. Maar ik merk zelfs bij hun nog dat sommigen er grote moeite mee hebben om de spelenderwijze les van 30 minuten goed vol te kunnen houden.
Daarbij vind ik dat een manege het risico van een 5-jarige op een pony niet moet willen nemen. Plus dat ze een soort ''voorbeeldrol'' hebben, wordt het op de manege vanaf 5 jaar toegestaan, dan zullen ouders (vooral die er zelf geen verstand van hebben) er sneller vanuit gaan dat dat inderdaad een goede leeftijd is om te beginnen, en niet zelf nadenken over de risico's. Terwijl ik vind dat dit een afweging is die elke ouder voor zich moet maken.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:30

ik denkdat veel volwassenen meer kans lopen om te vallen. Ze zijn vaak banger om te vallen, zitten verkrampt zodra er iets gebeurd en hebben minder veekracht als een kind :)

wat die concentratie betreft ben ik het met je eens. Mijn dochtertje heeft ene half uur per keer les, maar soms is ze er gewoon met dr hoofd niet bij. Dan gaan ze ook gewoon iets anders doen (bosritje, op het paard liggen..of weet ik veel wat.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:35

El75 schreef:
Waarom niet rijden op 5 jarige leeftijd???

[ img]http://i453.photobucket.com/albums/qq253/eveline33/Paardrijden_zps1925acfb.jpg[/img]
5 jaar

[ img]http://i453.photobucket.com/albums/qq253/eveline33/Picture137-1.jpg[/img]
6 jaar

[ img]http://i453.photobucket.com/albums/qq253/eveline33/57fb6ed7-4333-4b08-8a08-9465ad64e217_zps8d3f2896.jpg[/img]
7 jaar

[ img]http://i453.photobucket.com/albums/qq253/eveline33/Syrah5_zps6d7a0b7b.jpg[/img]

[ img]http://i453.photobucket.com/albums/qq253/eveline33/1874ea2f-3da0-41cf-996d-4baae4345b68_zpse300db1d.jpg[/img]
8 jaar

Denk dat ze nog niet zo zou springen als ze nu doet wanneer ze met 7 jaar begonnen was!

Wow! En die rijd nog goed ook :)
Ik vind dat het makkelijk kan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:42

Balans en grove motoriek zijn bij een vijfjarige echt wel voldoende ontwikkeld. Ze hebben vaak een betere balans dan een volwassene. De fijne motoriek is nog niet heel goed ontwikkeld maar ook voldoende om paard te rijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:58

Mijn dochter is nu bijna 15 maanden en heeft welgeteld 2x een minuutje op een paard gezeten, terwijl ik haar vasthield.
Ze mag van mij rijden als ze 7 is, eerder vind ik met oog op heupontwikkeling te risicovol. Ja, ze zeggen nu dat het achterhaald is, maar misschien blijken ze over 15 jaar toch fout te hebben gezeten en kan zij daar de rest van haar leven de gevolgen van dragen. Want wat maken die paar jaar later nou helemaal uit? Met een paard beleren wacht je ook tot ze daar lichamelijk en geestelijk aan toe zijn, daarmee begin je normaliter ook niet mee als ze 2 jaar oud zijn omdat "je niet meer kan wachten" of "hij is er nu eenmaal aan toe om aan het werk te gaan".
Kinderen lopen al risico genoeg, je kunt niet alle risico's vermijden, maar verminderen en indammen kun je - en moet je in mijn ogen als ouder- wel degelijk doen.
Dus geen dingen doen voor die ene leuke foto zoals een baby in je armen op je paard of een kind op de grond zetten voor een paard. Kinderen horen verder te allen tijde goede spullen te dragen, zeer zeker een cap. Dus ook op de menkar, wat mensen ook nog weleens willen vergeten maar wat flink mis kan gaan!
Rijden naar mijn mening dus vanaf 7 jaar. Voor die tijd een keer op een paard een rondje stappen heb ik geen problemen mee, zolang er een volwassene meeloopt bij het kind want vergeet niet dat wanneer je als volwassene de pony vasthebt en die corrigeert als hij wel een keer onverhoopt schrikt, het kind er ondertussen wel af kan vliegen.

Overigens vind ik het raar als mensen zonder kinderen niet hierover mee zouden kunnen praten wat her en der weleens gesuggereerd wordt, mijn mening was voordat ik moeder werd hetzelfde hoor.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 13-08-13 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:59

Skiën is ook een goed voorbeeld.
Ook een sport waarbij veel valpartijen en breuken voorkomen.
Maar hoe jonger een kind het leert, des te beter hij/zij kan skiën als ie groter is.

In het begin natuurlijk alleen maar de oefenpistes en ze leren het spelenderwijs.
Maar juist als ze met 4, 5 jaar beginnen leren ze veel beter hun motoriek te gebruiken om te leren skiën.
Als ze beginnen met een jaar of 10 is het al moeilijker om te leren en gaat het houteriger.
Als wij op wintersport zijn, weet je niet wat je ziet als die kleintjes je voorbij suizen en nog zonder stokken ook. :D
Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-08-13 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:00

Mousmous schreef:
Van die ca. 1000 ongelukken die er in de paardensport voorkomen, zijn er ook natuurlijk wel heel veel die niet eens te maken hebben met het rijden zelf, maar veel meer met de omgang er omheen.

:j Bij mijn kindjes (2&3 dus) merk ik, dat ze bepaalde zaken echt nog niet (kunnen) overzien en dat is wat het gevaarlijk kan maken. Bijv niet rennen op het erf, niet onder een pony doorkruipen, dat kun je ze nog wel leren maar dat een paard/pony ze vanuit een bepaalde hoek niet kan zien en hoever het 'bereik' is als een paard een bocht maakt of opzij stapt, dat inzicht ontbreekt compleet. En omdat de dieren zoveel groter zijn dan zijzelf vind ik ook niet dat je dat als ouder/volwassene mag verwachten. Wat voor ons als ervaren paarden mensen een 2e natuur is moeten zij nog leren maar juist daarom ook: jong geleerd is oud gedaan :)
Ik denk daarom dat in ons geval de kids binnen de komende 2jr echt wel in staat zullen zijn zelf een rondje te sturen, mits ze het al die tijd leuk blijven vinden natuurlijk

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:01

Daar hoor ik ook bij mika, toen ik 2 maanden oud was ging ik al mee op wintersport en vanaf dat ik kan lopen sta ik op de skies.
En wij waren later inderdaad van die guppies zonder stokken (die je overigens niet nodig hebt als je geen bochten maakt :P ) die voordringen bij de lift.
Maaaaarrr... wel altijd met helm op, na inderdaad veel oefenen en met begeleiding.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:36

44Myrthe44 schreef:
mika11 schreef:
TS, maar wat is jouw mening dan?
Ik lees er tientallen behalve die van jou. :+

Ik ben mijn mening nog aan het vormen :+ .

Aan de ene kant denk ik, 5-jarige kinderen kunnen zelf het risico niet goed inschatten, en hun balans en motoriek zijn nog niet goed ontwikkeld waardoor ze, mocht er iets gebeuren, meer kans hebben om te vallen. Bovendien, op die leeftijd zijn de hersenen zeer kwetsbaar, een klap op het hoofd kan al snel leiden tot zeer ernstige schade. Dus als ik zo denk, denk ik, een 5-jarig kind moet je niet willen blootstellen aan dit risico.
Maar aan de andere kant, met een brave pony, cap, bodyprotector en goede begeleiding (mensen ernaast) kunnen ze er wel heel veel plezier aan hebben, en jong geleerd is oud gedaan!
Dus er zijn voors en tegens, en al met al weet ik het gewoon niet.

Wel vind ik 5 jaar nog te jong voor op maneges. De concentratieboog van 5-jarige kinderen is gewoon nog te kort om echt les te kunnen hebben. Ik geef zelf ook les op een manege, de jongste kinderen zijn 7 jaar. Maar ik merk zelfs bij hun nog dat sommigen er grote moeite mee hebben om de spelenderwijze les van 30 minuten goed vol te kunnen houden.
Daarbij vind ik dat een manege het risico van een 5-jarige op een pony niet moet willen nemen. Plus dat ze een soort ''voorbeeldrol'' hebben, wordt het op de manege vanaf 5 jaar toegestaan, dan zullen ouders (vooral die er zelf geen verstand van hebben) er sneller vanuit gaan dat dat inderdaad een goede leeftijd is om te beginnen, en niet zelf nadenken over de risico's. Terwijl ik vind dat dit een afweging is die elke ouder voor zich moet maken.

Hervormen bedoel je ;)

Je was eerst nog stellig tegen

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:16

mijn dochtertje gaat vanaf ze kan lopen ook al mee naar de ponys
ze word in oktober 2 jaar
nu een supper lieve merrie
waar ze 2x in de maand opmag zitten maar dan wel met cap en ik op veilige afstand er bij
en ze heb er toch de lol in ook met poetsen dan heb ik wel een super pony die slaapt bij het poetsen ;)

ik was 2 jaar dat ik in aanraking kwam met shetlanders en toen op mn 4e jaar rij les 1x in de week
Afbeelding
Afbeelding

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:36

Haha als mijn ouders dat nu zouden horen, die hadden er totaal geen probleem mee.
En wij vonden het alleen maar mooi, kende als kind geen angst en jaagde er met gang mee rond, ook gewoon los op buitenritten haha. :') Maar het waren wel bomproof pony's die braaf stil gingen staan als je er alleen al scheef naast hing. Op m'n twaalfde zag ik trouwens nog steeds de gevaren niet van dat soort dingen, ik werd ook altijd op de rodeo's van de manege/africhtingsstal gezet. Vond ik alleen maar mooi. :D (nu niet meer trouwens -O- )

Vaak genoeg gevallen maar nooit iets gehad trouwens, op de fiets was ik een groter gevaar. En op de poownie had ik meer talent dan ik nu heb geloof ik.. :')

Hier zo'n ernstige foto ervan, ben de gup links, toen 4 jaar geloof ik.
Afbeelding

Dusja, weet niet, toen reden er zoveel op hun 4e al.. En sommigen waren er op die leeftijd al bijzonder handig mee. Als je een betrouwbare bomproof pony hebt kan het best denk ik.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 20:53

@ Ojajoh: Dan heb je niet goed gelezen ;). Ik heb wel argumenten tegen gegeven, om te kijken hoe robuust de argumenten voor zijn. Echter heb ik hiervoor nog nergens in dit topic mijn mening gegeven.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:57

Blabla1980 schreef:
Toverbal schreef:
Whahah nou dan heb je die van mij nog niet op de fiets gezien :Y) Zij heeft nog zijwieltjes ook.
Zet ik haar liever onder mijn begeleiding op een pony van stal.

hier hetzelfde :D

m2 :P

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:00

Ik denk dat ze op jonge leeftijd een beter balans en gevoel voor het rijden ontwikkelen. Maar wel heel erg spelende wijs.
Mijn neefje toen hij 3 was op mijn paard:

Afbeelding

Nu hij 6 is:

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:02

44Myrthe44 schreef:
@ Ojajoh: Dan heb je niet goed gelezen ;). Ik heb wel argumenten tegen gegeven, om te kijken hoe robuust de argumenten voor zijn. Echter heb ik hiervoor nog nergens in dit topic mijn mening gegeven.

In dit topic niet idd.... Maar elders op bokt wel

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:18

Dat het op maneges in de groepsles niet kan, ben ik mee akkoord. Daar is er immers niet genoeg begeleiding aanwezig om met elk kind afzonderlijk bezig te zijn. Met de juiste begeleiding en bescherming moet het wel kunnen, maar tot ze zelf voldoende kunnen rijden en risico's inschatten moet er wel een begeleider per kind aanwezig zijn.

Bij ons op de manege worden kinderen in de gewone groepslessen toegelaten vanaf 8 jaar. Voor die tijd kunnen ze terecht in de ponyclub voor ponygewenning. Dit bestaat steeds uit poetsen en omgang met pony's, en een halfuurtje rijden. Tijdens de volledige activiteit is er naast de lesgever steeds minstens 1 begeleider per kind aanwezig die kan helpen en die ook de hele les bij het kind en de pony blijft lopen. Hier kunnen ze vanaf 4 jaar terecht, al merken we wel dat de jongsten na een kwartiertje genoeg gereden hebben. We zorgen ook altijd dat er andere activiteiten zijn voor de kinderen die niet (meer) willen rijden.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:24

Dat een kind van 5 niet zolang kan concentreren gaat ook niet op voor elk kind. Mijn dochtertje rijd lessen van een uur, en als de les is afgelopen wilt ze nog steeds doorgaan. Dan wilt ze nog een stukkie draven ook wilt ze altijd nog graag zonder zadel rijden, ze wilt nooit stoppen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:34

Denk dat je kinderen daarin gewoon vrij moet laten, hebben ze zin in wat langer paardrijden laat je ze lekker, hebben ze het wel gezien na een kwartier/half uur dan is het zat. Moet vooral leuk blijven, geen ja maar je moet zolang erop blijven. Dat het dan niet langer kan is opzich wel ok, maar zeker geen je moet blijven rijden terwijl je het zat bent.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:46

Ja dat sowieso, ik zal nooit zeggen je moet er zolang op blijven. Wel heeft de instructrice haar "verplicht" er weer gelijk op te gaan nadat ze was gevallen. Maar daar ben ik het ook mee eens omdat ze anders bang word. En dat is ze nu ook niet, ze was juist heel erg trots op haar zelf dat ze er weer gelijk op ging en niet bang was.

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:52

Ik rij al van mn 5de op een manege en na 3 lessen aan de longe mocht ik al los rijden, 2 maanden later was ik al begonnen met springen op mn 8ste ben ik gestopt met maneges en ben ik bij mensen thuis beginnen rijden, gewoon 2x per week springles op mn 11de reed ik mijn eerste wedstrijd en nu ben ik 16 en ben ik trots dat ik al zo vroeg ben begonnen met rijden. Ik vind dat je vijfjarigen wel de kans moet geven Om Te gaan paardrijden al is het op een shet 1x in de week een half uurtje aan de hand, ik vind er ook niks mis mee Om een vijfjarige gewoon los Te laten rijden. Het hangt natuurlijk ook af van het kind zelf de ene leert het al vlugger Dan de ander.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:23

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:23