EINDELIJK! Bijna is het tijd voor rijden op mijn knapperd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: EINDELIJK! Bijna is het tijd voor rijden op mijn knapperd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 00:47

Wat fijn dat het zo goed ging! Zie mezelf op die manier ook wel voor het eerst op mn paarden kruipen hoor..
Mn hengst vindt het ook altijd zo leuk om te kijken hoe andere paarden gereden worden, ik houd het er maar op dat hij alvast aantekeningen maakt voor als ie later groot en sterk is :+ (seriously, ik doe hem er echt een heel groot plezier mee om bij te bak te gaan staan als er gereden wordt, soms kan hij een bepaald paard echt geïnteresseerd volgen -en nee, niet altijd een merrie-, gek beest :') )

Het is wel heel erg belangrijk dat je goede hulp hebt bij het inrijden. Je hoeft helemaal geen Anky te zijn (of te willen worden) maar een jong paard inrijden is een hele klus en vereist enige ervaring en feeling. De beste ruiters hoeven helemaal niet per se ook heel goed te zijn in paarden inrijden, en andersom, je moet het maar net kunnen. Mijn eigen paarden zijn ook erg eenkennig en geef ik niet graag uit handen, ga ik dan ook zelf beleren. Maar: daar haal ik wel kundige hulp bij en daarnaast heb ik veel ervaring met jonge paarden. Dat scheelt toch een heel eind :)

Het is gewoon erg fijn als je er iemand bij hebt met ervaring die je kan helpen. Bijvoorbeeld als je paardje er aan de longe toch vandoor gaat met jou erop, je hebt dan iemand nodig die je kunt vertrouwen en die precies weet hoe te handelen op zo'n moment. Mijn eigen vader heeft echt wel ervaring met paarden en is er hartstikke handig mee, maar in zo'n situatie wil ik toch écht niet dat hij het lijntje vast zou houden en dat geldt net zo goed voor mijn beste vriendin met paardenervaring. Ik heb dan iemand nodig met ervaring met -het beleren van- jonge paarden, en dat geldt voor jou ook.
Bovendien is het fijn als je iemand erbij hebt die je daarbij ook aanwijzingen kan geven in hoe je je paardje het beste iets kunt aanleren. Ook voor lekker recreatief rijden heeft je paard een goede basis nodig :)

Ik hoop dat je de adviezen van iedereen niet in de wind slaat maar erover nadenkt. Als jij je er het prettigst bij voelt kun je altijd proberen om je paard zelf in te rijden en te beleren, maar ik denk wel dat het wijs is als je er iemand bij hebt die jou kan begeleiden zodat je optimaal plezier hebt van je paard én zodat je paard ook optimaal plezier heeft van het gereden worden. :)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:52

Moderatoropmerking:
Het lijkt me niet nodig hier met elkaar ruzie te maken. Dit verpest behoorlijk de sfeer in het topic. Laten we vanaf hier weer gezellig on topic gaan. Iedereen heeft zijn negatieve zegje wel gedaan inmiddels.

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:56

Heb alleen de eerste pagina gelezen maar ik ben het een beetje met TS eens. Er wordt altijd meteen zo kritisch en schrikbarend gereageerd.

Ook ik heb mijn paardje zeld ingereden. Als je enigzins weet waar je mee bezig bent zie ik er geen kwaad in hoor. Tuurlijk ben ik gaan lessen bij een instructrice maar het is zo fijn om alles zelf te kunnen doen! :)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:06

Babbelbrittx schreef:
Whoknows schreef:
En nou klaar ermee.

Kinderen die al jong op een pony kruipen, zonder zadel krijgen straks de beste zithouding.
Paardje gaat dit echt allemaal wel redden.

TS vooruit met de geit. Rustig aan, normaal blijven nadenken, dan komt het allemaal goed.

Succes !

mee eens!! :j :j

ook helemaal mee eens!!

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 00:17

LisanneElena schreef:
Weet ik niet, zo snel mogelijk! Dan ga ik weer het longeren oppakken. Heb er zin in!
\

Lisanne Elena hoe gaat het met Elena is ze al zadelmak en beleerd ?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 06:25

Mag hopen van wel na 3 jaar. :Y)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:06

cobiie schreef:

:D lees haar laatste bericht maar eens.. nog niet beleerd!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:15

Rianne1994 schreef:
nouja anyhow succes met je paardje. ik hoop dat het goed komt. anders verpest je een leuk paardje

Hoezo, "goed komt". Wat is er fout gegaan dan?

Klinkt als een leuk speelmaatje TS.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:41

Sommige mensen kunnen zo dramatisch doen :') zelf ook gewoon alles ingereden en ook niet altijd verantwoord , heb zulke makkelijke paarden staan nu met rijden. Vind het zo knap dat mensen oordelen over een stukje tekst. Die zien vast meer dan ik!

Lekker doorgaan ts. Misschien wel een bodyprotector aan doen. Ze kan je alsnog gaan uittesten.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 08:01

Lienek schreef:
cobiie schreef:

:D lees haar laatste bericht maar eens.. nog niet beleerd!

Lees jij dan even de datum van TS laatste bericht :+

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 08:10

Dorien66 schreef:
Lienek"
[quote="cobiie schreef:

:D lees haar laatste bericht maar eens.. nog niet beleerd![/quot]
Lees jij dan even de datum van TS laatste bericht :+

Wel in 2016 dus kan me bijna niet voorstellen dat ze inmiddels wel beleerd is :)

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:18

ik vind het heel knap dat je zelf met je eigen paardje aan de slag wilt gaan. en raad je ook aan om dit allemaal lekker zelf te gaan doen. als je echt vast loopt zou je er dan ook hulp van een manege eigenaar of een ander ervaren iemand bij kunnen roepen? dan zouden die je altijd nog kunnen helpen. eventueel boekjes in de bieb halen of op internet surfen? kan je veel uit halen qua info

ik snap ook wat andere mensen bedoelen het is een heel groot risico om zelf je eigen paard te beleren
het is en blijven kudde dieren en hoe erg je ze ook vertrouwt er kan altijd een 'eng' blaadje liggen }> _O-

ik wens je in ieder geval veel succes en raad je aan om in ieder geval voorlopig nog niet zelf met haar aan de slag te gaan maar er in ieder geval iemand bij te hebben voor de zekerheid (in jou geval denk ik dus je vader) die kan je dan even helpen met opstappen en vasthouden

lijkt me leuk om nog eens foto's van jullie voor bij te zien komen

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:36

Whahah reageren op een topic van 3 jaar oud XD dat paard zal nu vast wel zadelmak zijn

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:47

Toen ik 7 was kreeg ik een onbeleerde tinker van 5, zadel aan laten meten en gekocht, en jawel, mijn mams, al 30 jaar in de paarden. Liet mij zelf mijn gang gaan.

Helemaal goedgekomen en onze band is perfect.
Die mensen die zeuren over profesioneel laten inrijden, wat een onzin! Om ziek van te worden.

Ts, je bent lekker bezig, niet luisteren naar dit gezeur hier! *\o/*

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:49

cheybinky schreef:
Toen ik 7 was kreeg ik een onbeleerde tinker van 5, zadel aan laten meten en gekocht, en jawel, mijn mams, al 30 jaar in de paarden. Liet mij zelf mijn gang gaan.

Helemaal goedgekomen en onze band is perfect.
Die mensen die zeuren over profesioneel laten inrijden, wat een onzin! Om ziek van te worden.

Ts, je bent lekker bezig, niet luisteren naar dit gezeur hier! *\o/*

:roll: topic is 3 jaar oud. Lijkt mij niet heel zinnig om nog advies te geven....

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:32

O oei, niet opgelet, excuus.