Mn hengst vindt het ook altijd zo leuk om te kijken hoe andere paarden gereden worden, ik houd het er maar op dat hij alvast aantekeningen maakt voor als ie later groot en sterk is
(seriously, ik doe hem er echt een heel groot plezier mee om bij te bak te gaan staan als er gereden wordt, soms kan hij een bepaald paard echt geïnteresseerd volgen -en nee, niet altijd een merrie-, gek beest
)Het is wel heel erg belangrijk dat je goede hulp hebt bij het inrijden. Je hoeft helemaal geen Anky te zijn (of te willen worden) maar een jong paard inrijden is een hele klus en vereist enige ervaring en feeling. De beste ruiters hoeven helemaal niet per se ook heel goed te zijn in paarden inrijden, en andersom, je moet het maar net kunnen. Mijn eigen paarden zijn ook erg eenkennig en geef ik niet graag uit handen, ga ik dan ook zelf beleren. Maar: daar haal ik wel kundige hulp bij en daarnaast heb ik veel ervaring met jonge paarden. Dat scheelt toch een heel eind
Het is gewoon erg fijn als je er iemand bij hebt met ervaring die je kan helpen. Bijvoorbeeld als je paardje er aan de longe toch vandoor gaat met jou erop, je hebt dan iemand nodig die je kunt vertrouwen en die precies weet hoe te handelen op zo'n moment. Mijn eigen vader heeft echt wel ervaring met paarden en is er hartstikke handig mee, maar in zo'n situatie wil ik toch écht niet dat hij het lijntje vast zou houden en dat geldt net zo goed voor mijn beste vriendin met paardenervaring. Ik heb dan iemand nodig met ervaring met -het beleren van- jonge paarden, en dat geldt voor jou ook.
Bovendien is het fijn als je iemand erbij hebt die je daarbij ook aanwijzingen kan geven in hoe je je paardje het beste iets kunt aanleren. Ook voor lekker recreatief rijden heeft je paard een goede basis nodig
Ik hoop dat je de adviezen van iedereen niet in de wind slaat maar erover nadenkt. Als jij je er het prettigst bij voelt kun je altijd proberen om je paard zelf in te rijden en te beleren, maar ik denk wel dat het wijs is als je er iemand bij hebt die jou kan begeleiden zodat je optimaal plezier hebt van je paard én zodat je paard ook optimaal plezier heeft van het gereden worden.
lees haar laatste bericht maar eens.. nog niet beleerd!
topic is 3 jaar oud. Lijkt mij niet heel zinnig om nog advies te geven....