Gert van den Hof, held

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Gert van den Hof, held

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:19

De opmerking was zeer beslist niet ironisch bedoelt.

Er zijn zoveel paarden die hun leven lang hard hebben gewerkt en een goede oude dag verdiend hebben. En dan zijn er paarden die om wat voor reden ook op jonge leeftijd geblesseerd raken, maar verder zoet in omgang zijn en die gerust nog een taak hebben bij bijv. de opvoeding van ander jong grut, tweebeners of vierbeners, die niet gevaarlijk zijn in omgang en lekker op pensioen mogen op een landje, met af en toe een stapritje of een borstelbeurt.

Dan heb je de categorie serieus verknipte paarden, door mens erin gebracht of zo gefokt omdat er alleen maar naar prestaties van ouderdieren is gekeken en niet naar zoet en bewerkbaar character, en dat in alle gradaties. Wil je deze meest extreme gevallen, waar echt niets meer aan te vangen valt, op het land zetten met het risico op brokken aan andere paarden of mensen door aanvallen en serieuze confrontaties? Dergelijke paarden de plek laten bezetten van dat jonge maar helaas permanent geblesseerde paard, of dat oude trouwe beestje van 30 jaar die zijn laatste paar jaartjes nog van zijn pensioen kan genieten? Mijn keuze zou dan gaan voor een dier dat het verdient heeft, en niet dat gevaarlijke paard. Op een gegeven moment moet iemand zelf de beslissing durven te nemen om een dergelijk dier te laten gaan, en niet hopen op een paar 100 Euro meer die je op de paardenmarkt kunt krijgen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:04

dank je cassidy, want daar was ik eigenlijk ook al een beetje bang voor, want als je het zelf niet lukt met het dier, gaat het volgens mij niet ineens wel helemaal fantastisch als gert er een half uur heeft opgezeten, dat geloof ik niet gewoon, daarom geloof ik eigenlijk ook niet in het feit dat intructeurs veel te gemakkelijk op je paard springen als het je zelf niet lukt, heb je geen klote aan, want jij weet nog steeds niet wat je nou eigenlijk moet doen om het zelf goed te doen, als je instructeur het niet vertellen kan, kan het er al helemaal niet "effe" ingereden worden voor je, maar is mijn mening hoor...

vind trouwens de stelling van kind bijt hond, hond moet dood want levensgevaarlijk ook nogal belachelijk; 9 van de 10 x is het toch echt het kind wat of de hond al te lang aan het tergen is; vinger in oog en neus steken etc. of nog zo jong amper kunnen lopen en zulke stomme ouders dat ze zon kleintje doodleuk naar een hond verderop ligt te laten waggelen en er natuurlijk boven op valt ofzo...
Beest word nu eenmaal in principe niet vals geboren maar vals gemaakt door de onwetendheid of stupiditeit en arrogantie van de mens, helaas...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:11

minimelona schreef:
vind trouwens de stelling van kind bijt hond, hond moet dood want levensgevaarlijk ook nogal belachelijk; 9 van de 10 x is het toch echt het kind wat of de hond al te lang aan het tergen is; vinger in oog en neus steken etc. of nog zo jong amper kunnen lopen en zulke stomme ouders dat ze zon kleintje doodleuk naar een hond verderop ligt te laten waggelen en er natuurlijk boven op valt ofzo...
Beest word nu eenmaal in principe niet vals geboren maar vals gemaakt door de onwetendheid of stupiditeit en arrogantie van de mens, helaas...

Heb jij kinderen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:30

minimelona schreef:
dank je cassidy, want daar was ik eigenlijk ook al een beetje bang voor, want als je het zelf niet lukt met het dier, gaat het volgens mij niet ineens wel helemaal fantastisch als gert er een half uur heeft opgezeten, dat geloof ik niet gewoon, daarom geloof ik eigenlijk ook niet in het feit dat intructeurs veel te gemakkelijk op je paard springen als het je zelf niet lukt, heb je geen klote aan, want jij weet nog steeds niet wat je nou eigenlijk moet doen om het zelf goed te doen, als je instructeur het niet vertellen kan, kan het er al helemaal niet "effe" ingereden worden voor je, maar is mijn mening hoor...

Ik geloof wel in het feit dat een instructeur/trainer een probleem dat jij er zelf in hebt gereden er weer uit kan halen. Zodat jij weer op een punt kan starten om het zelf op te leren lossen. Goede instructie echter, die ook kan uitleggen wat hij of zij zelf doet, en ook goed kan rijden, is niet zo heel dik gezaaid.

Gert en vergelijkbare trainers kunnen dingen voor je oplossen, door dingen heenprikken of een serieus probleem aanpakken. Ik weet van een geval (steigerend paard) die na een serieuze confrontatie en bewust achterover laten klappen tijdens het steigeren er zo van onder de indruk was dat het paard het nooit meer heeft gedaan, en er rijden nu kinderen op. Nee niet gedaan door Gert. Maar Jeroen Dubbeldam is echt de minste niet, had Gert echter de Sjiem niet even aangepakt, was Jeroen met hem nooit daar gekomen waar hij uiteindelijk met hem kon belanden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 00:37

Ja soms moeten ze even op nieuw in het gareel gezet worden als dat dan is door ze te confronteren met hun gedrag , prima al is axchterover klappen wel echt gevaarlijk voor een paard, maar als het paard hetzelf doet omdat hij iets verdomd te doen en in verzet gaat tja.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:20

minimelona schreef:

Er zijn van Gert filmpjes te vinden, van een aantal demonstraties bij de KNHS te Ermelo. Daar legt Gert uit wat hij doet en hij vertelt wat hij ziet. Hij observeert het paard terwijl hij aan de slag gaat. Hij let op de houding van het paard, hij let op de lichaamstaal van het paard. Er is ook een filmpje van een demonstratie bij manege Bakker. Hij heeft daar een paard, waar hij van zegt dat er beter niet mee gereden kan worden. Er even op gaan zitten (als instructeur) is een ding, maar het uitleggen is heel belangrijk.
Gert gaat er niet alleen op zitten, hij legt ook uit wat hij merkt als hij bezig is met het paard. Dus de spanning van het paard en de ontspanning. Bijvoorbeeld het tussen de benen knijpen van de staart. Dat is spanning. Daarna gaat het paard ontspannen en zie je de staart losser worden.

Edit: verder ga ik mee met Cassidy.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 01:05

dank voor je post daar gaat het gewoon om, wat tie met die paarden doet , kan, en voor elkaar krijgt

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:16

Net terug van Gert.. idd, wat een HELD!!
Heel erg bijzonder wat hij doet, respect. Vooral het laatste paard.
Echt een dressuurpaard (6jr oud) maar ging mooi in staking. Dat was nog meer een uitdaging voor hem dan het zadelmak maken.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:28

Splinterz schreef:
Net terug van Gert.. idd, wat een HELD!!
Heel erg bijzonder wat hij doet, respect. Vooral het laatste paard.
Echt een dressuurpaard (6jr oud) maar ging mooi in staking. Dat was nog meer een uitdaging voor hem dan het zadelmak maken.

Dat is toevallig, daar ben ik ook geweest. Was dat die vos? Wat een paard.
Gert heeft die ook nog even buiten gereden, waar het paard nog een keer in de staak ging. Maar het is helemaal goed gekomen. Die eigenaren waren er blij mee, want het paard had zeker talent.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 22:46

gaaf hee, heeft iemand filmpjes hier of op youtube?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:57

Jaaaa die vos jah! Heb em buiten nog even lekker dwars zien doen hihi
Fijn dat het goed is gekomen, want die liep echt lekker!

Ik heb een aantal filmpjes, zal ze strax eem uploaden en linkjes hier plaatsen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:24

Ben wel benieuwd hoe hij dat staken oploste dan?

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:24

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:25

Suzanne F. schreef:
Ben wel benieuwd hoe hij dat staken oploste dan?

Voorwaarts rijden. En rustig blijven. Alles uitzitten en voorwaarts rijden.

Edit: ja, blauwoogje, dat was hem.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:28

Ik kan de filmpjes via de link niet goed bekijken, krijg steeds foutmelding.
Kan iemand hier de linkjes via Youtube geven misschien?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:29

Via de link in het onderschrift bij het andere topic krijg ik wel wat filmpjes. Bij de TS, romancehorseblog. Weet niet of het op youtube staat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:30

zoutenootjes schreef:
Via de link in het onderschrift bij het andere topic krijg ik wel wat filmpjes. Bij de TS, romancehorseblog. Weet niet of het op youtube staat.

Daar krijg ik foutmeldingen....

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:33

Dan weet ik het ook even niet (ben redelijk digibeet). Misschien kan iemand daar er wat aan doen?

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:03

Even uit het andere topic geplukt :+

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:52

Super. Dank je wel blauwoogje. Ook het commentaar wat Gert geeft bij het rijden is de moeite waard.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:19

Ik heb er totaal geen verstand van maar het klinkt wel logisch wat hij zegt.
Ben jaloers op hoe hij zit! Ik zou er al 35 keer naast hebben gelegen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:17

Super! Dank je wel! Had ze net ook gezien in het andere topic!
Diep diep respect! Ik wou dat ik dat kon zeg!

1 x zo'n hupsje omhoog en ik schijt al in mijn broek. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:37

Allemachtig wat kan hij zitten! Die haakse bochten en rollbacks zijn westernwaardig!

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:36

Dat is 1! De rest komt morgen, het duurt echt een eeuwigheid..

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:07

Splinterz schreef:
Jaaaa die vos jah! Heb em buiten nog even lekker dwars zien doen hihi
Fijn dat het goed is gekomen, want die liep echt lekker!

Ik heb een aantal filmpjes, zal ze strax eem uploaden en linkjes hier plaatsen

Ja, dat heb ik ook gezien buiten. Maar uiteindelijk ging hij toch lekker lopen.
Bedankt voor de filmpjes (ben redelijk digibeet), is altijd boeiend om te zien. En dan ook wat hij zelf ziet en voelt aan het paard.