jorika1986 schreef:Peen geven is heel goed voor shetlanders. Biks hebben ze absoluut niet nodig!
In peen zit heel veel vitamines, en schijnt ook een stofje te bevatten die worm infecties tegen gaat.
Ze gaan er mooi van glanzen en ze zijn natuurlijk lekker...![]()
mijn verzorg pony's & paarden krijgen 15/20kg per dag per stuk!
De shet krijgt tussen de 5 en 10 kg peen per dag, en een twee handjes biks voor de mineralen. (alles verdeeld over 3 voerbeurten)
En drie keer per dag een ferme pluk hooi.
Peen kun je in de meeste gevallen halen bij een wortelboer.
Wij betalen 10 euro per 500kg. (voerpeen) zelfde als wat ze in de winkel verkopen voor de peen en uien, alleen dan misvormd.
Zoveel wortelen geven als hier boven genoemd is echt niet handig voor sobere pony's in wortelen zit namelijk erg veel suiker. Onze (ex-hoefbevangen) Shet krijgt zo'n 3 a 5 kg kwalitatief goed hooi in slowfeeders en een handje pavo care4live zodat zij ook wat heeft als de rest wat krijgt. Verder krijgen die van mij nooit een extratje, ik ben erg voorzichtig met 3 koudbloeden die allemaal de neiging hebben tot dik worden met de daarbij behorende klachten.
Oja en mijn pony's staan trouwens 24/7 buiten, in de winter op de paddock met een schuilstal en overkapping en in de zomer op het land (waar het gras ook gerantsoeneerd wordt).