Onverwachts twee pony'er bij.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:48

jorika1986 schreef:
Peen geven is heel goed voor shetlanders. Biks hebben ze absoluut niet nodig!
In peen zit heel veel vitamines, en schijnt ook een stofje te bevatten die worm infecties tegen gaat.
Ze gaan er mooi van glanzen en ze zijn natuurlijk lekker... :9
mijn verzorg pony's & paarden krijgen 15/20kg per dag per stuk!
De shet krijgt tussen de 5 en 10 kg peen per dag, en een twee handjes biks voor de mineralen. (alles verdeeld over 3 voerbeurten)
En drie keer per dag een ferme pluk hooi.

Peen kun je in de meeste gevallen halen bij een wortelboer.
Wij betalen 10 euro per 500kg. (voerpeen) zelfde als wat ze in de winkel verkopen voor de peen en uien, alleen dan misvormd.

Zoveel wortelen geven als hier boven genoemd is echt niet handig voor sobere pony's in wortelen zit namelijk erg veel suiker. Onze (ex-hoefbevangen) Shet krijgt zo'n 3 a 5 kg kwalitatief goed hooi in slowfeeders en een handje pavo care4live zodat zij ook wat heeft als de rest wat krijgt. Verder krijgen die van mij nooit een extratje, ik ben erg voorzichtig met 3 koudbloeden die allemaal de neiging hebben tot dik worden met de daarbij behorende klachten.
Oja en mijn pony's staan trouwens 24/7 buiten, in de winter op de paddock met een schuilstal en overkapping en in de zomer op het land (waar het gras ook gerantsoeneerd wordt).

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:51

Die arme paardjes :(
Kan de vorige eigenaar ze niet uitleggen dat het beter voor ze is als ze buiten staan?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:56

Swift schreef:
jorika1986 schreef:
Peen geven is heel goed voor shetlanders. Biks hebben ze absoluut niet nodig!
In peen zit heel veel vitamines, en schijnt ook een stofje te bevatten die worm infecties tegen gaat.
Ze gaan er mooi van glanzen en ze zijn natuurlijk lekker... :9
mijn verzorg pony's & paarden krijgen 15/20kg per dag per stuk!
De shet krijgt tussen de 5 en 10 kg peen per dag, en een twee handjes biks voor de mineralen. (alles verdeeld over 3 voerbeurten)
En drie keer per dag een ferme pluk hooi.

Peen kun je in de meeste gevallen halen bij een wortelboer.
Wij betalen 10 euro per 500kg. (voerpeen) zelfde als wat ze in de winkel verkopen voor de peen en uien, alleen dan misvormd.

Zoveel wortelen geven als hier boven genoemd is echt niet handig voor sobere pony's in wortelen zit namelijk erg veel suiker. Onze (ex-hoefbevangen) Shet krijgt zo'n 3 a 5 kg kwalitatief goed hooi in slowfeeders en een handje pavo care4live zodat zij ook wat heeft als de rest wat krijgt. Verder krijgen die van mij nooit een extratje, ik ben erg voorzichtig met 3 koudbloeden die allemaal de neiging hebben tot dik worden met de daarbij behorende klachten.
Oja en mijn pony's staan trouwens 24/7 buiten, in de winter op de paddock met een schuilstal en overkapping en in de zomer op het land (waar het gras ook gerantsoeneerd wordt).

Ik wist niet dat er zoveel suiker in wortelen zat... Shet staat ook 24/7 buiten, met nagenoeg geen gras. Al 24 jaar en nog nooit hoefbevangen geweest.
Elk paard is anders en heeft zijn eigen behoeften (gelukkig)... :D

suikermeisje

Re: Onverwachts twee pony'er bij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:20

Ts, een stal van 3 bij 3 kunnen op zich nog wel 2 shetten in, maar als de stal kleiner is niet. Weet je misschien hoe groot de stal is?
Nouja, en weet je, uiteindelijk worden die pony's zo vervelend dat ze er helemaal niets meer mee kunnen (dat zal als ik het zo hoor al binnen een week zijn). en dan is het even zielig voor die beestjes, maar ze gaan er niet dood aan. Dan kun je weer herhalen dat ze vaker naar buiten moeten! En dat ze dan rustiger zijn.
Succes ermee!

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:22

Laat ze maar aanmodderen... Komen vanzelf nog wel een keer om hulp vragen.
Blijf vooral vrolijk vragen of ze lief zijn, en of je zusjes lekker elke dag gaan paardrijden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:42

Oh wat balen zeg TS... :(:)

Het is wel een opeenstapeling. 2 shets in 1 box, ze kunnen niet over de rand kijken, staan de hele dag opgesloten, krijgen ook nog 'ns krachtvoer en dan 2 meiden van 11, dat is echt vragen om problemen. Ik ben bang dat je zusjes (en je ouders) dit al heel snel niet meer leuk vinden.

Ik vermoed dat ze ook nog op een pensionstal staan waar de paarden uberhaupt niet veel buiten komen dus ik denk eigenlijk dat op de plek waar de shets nu staan, mits m'n vermoeden juist is, het nooit tot een goed eind gaat komen...

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:58

Gut wat vreselijk sneu zeg... Ik vind het wel echt top hoe jij hier mee om gaat.. ik blijf meelezen en woon aardig bij Goeree-Flakkee in de buurt.. maar ik vind mijzelf niet 'wijs' genoeg om je hier in te kunnen begeleiden..

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:16

Ok nou mijn zusjes zijn elke dag een uur bij de paardjes dus dan gaan ze wandelen en mogen de paardjes in dat uur in de paddock. In het weekend langer en op woensdag want dan zijn ze vroeg uit (dan is het zo
n 2 uurtjes maar....).

In de zomer krijgt iedere paardeneigenaar een eigen wei waar de paarden elke dag in moeten. In de winter moeten ze dus weer op stal. Zal wel iets te maken hebben met anders de wei kapot lopen, maar hoe kan het dan dat ik nu zo veel paarden buiten zie staan? Dus daar zal ook wel iets op te verzinnen zijn..

Het is idd een pensionstal waar de paarden op stal staan, je moet ze zelf naar buiten doen. Toen ik er disndag was, stonden eigenlijk alle paarden binnen op twee na (van de 16 ongeveer).

Ik vind het lastig om op deze manier te 'genieten' van de shetjes, want ik vind ze best leuk hoor, maar ik kan het gewoon niet aan om ze in zo'n kleine stal te zien en vervolgens denk ik er weer aan dat ze 23 uur in zo'n kleine stal staan. Komt er ook nog eens bij dat er een paard en een shetlander in zo'n soort stal staat maar net een aantal vierkante meter groter, waarbij de paardjes gewoon in de stront staan met een beetje stro omdat ze niet verzorgt worden (iets van familie overleden van de eigenaar, maar dat is nog geen reden om er niets aan te doen....). Dus die paardjes waren dinsdag ook nog eens aan het bedelen om hooi, die waren ze zelfs uit de kruiwagen aan het eten toen ik samen met mijn zusje de stal ging uitmesten. Die hebben van mij stiekem een pluk hooi gehad...

Toch wel krom, mijn zusjes vinden het vreselijk als vriendinnetjes een konijn in een te klein hok houden want die horen in een ren maar twee shetlanders in een kleine stal mag ineens wel en is blijkbaar normaal. :(

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:42

Het is moeilijk, mensen vinden altijd dat ze goed voor hun dieren zorgen, en als je ze er mee wilt helpen kunnen ze zich aangevallen voelen, waardoor je geen steek verder komt. Iemand ervan overtuigen dat het anders moet is zacht gezegd erg moeilijk.

Mischien als je een boer vind waar ze goedkoper maar wel buiten staan zou het lukken, dan moet je het gewoon brengen in de trants van goh da's goedkoper. Maar dan hebben je zusjes weer niet de juiste begeleiding.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:57

Nimfee schreef:
Ok nou mijn zusjes zijn elke dag een uur bij de paardjes dus dan gaan ze wandelen en mogen de paardjes in dat uur in de paddock. In het weekend langer en op woensdag want dan zijn ze vroeg uit (dan is het zo
n 2 uurtjes maar....).

In de zomer krijgt iedere paardeneigenaar een eigen wei waar de paarden elke dag in moeten. In de winter moeten ze dus weer op stal. Zal wel iets te maken hebben met anders de wei kapot lopen, maar hoe kan het dan dat ik nu zo veel paarden buiten zie staan? Dus daar zal ook wel iets op te verzinnen zijn..

Het is idd een pensionstal waar de paarden op stal staan, je moet ze zelf naar buiten doen. Toen ik er disndag was, stonden eigenlijk alle paarden binnen op twee na (van de 16 ongeveer).

Ik vind het lastig om op deze manier te 'genieten' van de shetjes, want ik vind ze best leuk hoor, maar ik kan het gewoon niet aan om ze in zo'n kleine stal te zien en vervolgens denk ik er weer aan dat ze 23 uur in zo'n kleine stal staan. Komt er ook nog eens bij dat er een paard en een shetlander in zo'n soort stal staat maar net een aantal vierkante meter groter, waarbij de paardjes gewoon in de stront staan met een beetje stro omdat ze niet verzorgt worden (iets van familie overleden van de eigenaar, maar dat is nog geen reden om er niets aan te doen....). Dus die paardjes waren dinsdag ook nog eens aan het bedelen om hooi, die waren ze zelfs uit de kruiwagen aan het eten toen ik samen met mijn zusje de stal ging uitmesten. Die hebben van mij stiekem een pluk hooi gehad...

Toch wel krom, mijn zusjes vinden het vreselijk als vriendinnetjes een konijn in een te klein hok houden want die horen in een ren maar twee shetlanders in een kleine stal mag ineens wel en is blijkbaar normaal. :(

Dat is dan weer niet zo raar hoor, shetjes eten gewoon áltijd :')

Wel heel moeilijk dit!! Hoop dat ze bijdraaien, ze durven er niks mee, waarom willen ze dan pony's?
Gewoon verwendheid, hebberigheid? :?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:02

Ai ai, shetjes de hele dag op stal? Die zouden daar nog wel eens knettergek van kunnen worden, ik heb een Shetlander en een rijpaard. De shetlander staat nu de hele dag buiten op een graslandje met 2 andere kleintjes. Omdat er nu weinig in het gras zit krijgen ze hooi en muesli bijgevoerd. Mijn rijpaard staat overdag van 9 tot ongeveer 5 in een paddock met andere paarden.

Als de meiden echt maar een uurtje per dag tijd hebben op een doordeweekse dag, vind ik dat wel erg weinig tijd voor ze om buiten te komen... Wel gek dat er blijkbaar meer mensen daar zijn die hun paarden vrij kort buiten hebben staan, bij ons staan ze allemaal minimaal 6 uur buiten per dag, liefst meer.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:04

Wat heftig! Kun je niet een v/d stalgenootjes aanspreken of zij tijd/zin hebben om die Shetjes buiten te gooien? Weet niet hoe lang ze er maximaal inmogen, maar dat iemand ze om bv. 12 uur buiten zet en je zusjes ze naar binnen halen?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:07

kan je dit topic niet aan je ouders laten lezen?
dan horen ze van andere mensen hoe het paarden wereldje in elkaar steekt..

goed van je dat jij zoveel intresse toont!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 22:37

NeverGiveUp schreef:
Nimfee schreef:
n 2 uurtjes maar....).

Dat is dan weer niet zo raar hoor, shetjes eten gewoon áltijd :')

Wel heel moeilijk dit!! Hoop dat ze bijdraaien, ze durven er niks mee, waarom willen ze dan pony's?
Gewoon verwendheid, hebberigheid? :?

Die paardjes waar ik het over heb in het vetgedrukte, zijn die paardjes die meer op stront staan dan op stro. Ze hadden helemaal geen hooi meer dus dat vond ik toch wat triest.

Ze durven inmiddels wel een hoop met de shetjes, gelukkig. Alleen begrijpen ze niet dat ze langer dan een uur naar buiten moeten. Hoewel ze daar ook niets aan kunnen doen, ze zijn nog maar elf. Als mijn ouders nou wat meer moeite hadden gedaan hadden ze echt wel een stalling kunnen vinden waar ze naar buiten kunnen -:(-

BaileyMix schreef:
Wat heftig! Kun je niet een v/d stalgenootjes aanspreken of zij tijd/zin hebben om die Shetjes buiten te gooien? Weet niet hoe lang ze er maximaal inmogen, maar dat iemand ze om bv. 12 uur buiten zet en je zusjes ze naar binnen halen?

Ja klopt dat probeer ik nu aan mijn zusjes te vragen of dat mogelijk is. Het zou mogelijk moeten kunnen zijn, maar ik wil niet opdringerig gaan doen want ik mag al niets meer zeggen over de pony's, ze zijn nog al gevoelig voor mijn mening :oo Dus ik ga af en toe vragen of er al mensen zijn die ze misschien 's ochtends naar buiten kan doen..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:57

Er moet vast iemand zijn die dat even voor jullie wil doen; zo'n werk is het ook weer niet... Jouw zusjes leren er vast binnenkort al aardige mensen kennen die het niet erg zouden vinden :)
Als ze in de zomer buiten staan, heb je dan natuurlijk mooi de tijd om eventueel een andere stalling/landje te zoeken. Misschien rustig uitkijken en ze desnoods na de zomer verplaatsen?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:34

Bhriseis schreef:
Er moet vast iemand zijn die dat even voor jullie wil doen; zo'n werk is het ook weer niet... Jouw zusjes leren er vast binnenkort al aardige mensen kennen die het niet erg zouden vinden :)
Als ze in de zomer buiten staan, heb je dan natuurlijk mooi de tijd om eventueel een andere stalling/landje te zoeken. Misschien rustig uitkijken en ze desnoods na de zomer verplaatsen?

Dat is inderdaad een goed idee! Ik had stiekem al op marktplaats gekeken of er uberhaupt wel aanbod was hier, en dat was er gelukkig wel: ook dat de paarden in de winter naar buiten konden zag ik zo gauw. Dus het is zeker mogelijk!

Phine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:24

Even een ander vraagje, hebben we namelijk vroeger problemen mee gehad, kunnen de pony's wel bij de waterbak?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 14:52

ja, dat wel. Het is een soort ton, maar dan heel laag. Wel heel vies :| Ik vroeg me al af hoe mijn zusjes dat water verschonen want dat kunnen ze niet in hun eentje optillen natuurlijk. Of ze moeten het leeg scheppen zeg maar.

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:59

Keertje wachten tot de ton bijna leeggedronken is, dan gewoon schoonmaken met een afwasborstel oid en water. :) Denk dat het stalpersoneel het water verschoont?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:57

Dit topic ligt al weer een paar dagen stil.. ben erg benieuwd hoe het met de pony'tjes is!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:08

ben ook wel benieuwd,weet ook niet hoe het is bij jullie maar hier huur je bijna een hectare land voor 400 a 500 euro per jaar!

shetjes kunnen makkelijk leven op alleen hooi dus met het huren van een stukje land en daar een stalletje op bouwen/zetten is stukken voordeliger en beter voor het beestje.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:18

Ik heb even het topic doorgelezen, hoe gaat het er nu mee?

Trouwens nog even een vraagje, hoe groot zijn je zusjes? Ik was op mn 11e al behoorlijk groot en met rijden paste ik niet meer op een shetje. En er zijn zat (jonge) meisjes die op veel te kleine pony's rijden. (Niet dat dat nu het eerste probleem is, maar dat vroeg ik me even af)

Trouwens, erg goed hoe jij reageert op de situatie zeg, echt een groot pluspunt! +:)+

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:24

Ben ook wel benieuwd!

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:33

Ik ben ook benieuwd ! Wil ook wel een foto zien van de ponytjes ... :=

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:51

Ik wil ook een foto :):)