Springen? Paardenbeul?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 13:54

Afbeelding
Nog een voorbeeld van een paard dat er geen hekel aan heeft.
Niks compleet afzetten om een hindernis, dus vrij kans om er langs te gaan.
Ik heb ook zelf de foto geknipt, en flink opjagen en knippen tegelijk zou me ook echt niet lukken Lachen

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:53

Wat een mooi kleurtje heeft-ie, lijkt wel zilver Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:54

Zilverschampoo Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:57

runningkawa schreef:
Nog een voorbeeld van een paard dat er geen hekel aan heeft.
Niks compleet afzetten om een hindernis, dus vrij kans om er langs te gaan.
Ik heb ook zelf de foto geknipt, en flink opjagen en knippen tegelijk zou me ook echt niet lukken Lachen

Ik zeg ook helemaal niet dat paarden er een hekel aan hebben. Er zijn echt paarden die helemaal opleven als ze een hindernis zien (maar die hoeft dan echt niet perse 1.60 te zijn). Dat zei ik eerder ook al.
In springparcoursen zijn de hindernissen ook niet afgezet, maar als je die ruiters soms ziet, zitten die paarden toch aardig "opgesloten". En volgens mij is dat waar dit topic over ging. Ik denk toch dat veel van dat gepluk en getrek op te lossen is met een goede dressuurbasis. Hoe "heet" zo'n paard dan ook wordt als hij goed dressuurmatig voor elkaar is, dan gaat hij pas als de ruiter het zegt en niet omdat hij een hindernis ziet, waardoor de ruiter met alle macht moet rukken om hem terug te krijgen.

PS: opjagen en knippen kan best tegelijk hoor, maar het zal best. Ik zal er voor het gemak ook maar van uit gaan dat je verder alleen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:14

Mag jij lopen en scherpstellen te gelijk Lachen
En de foto was van de vorige stal, daar was ik altijd Remi Verdrietig

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:36

Citaat:
Hoe "heet" zo'n paard dan ook wordt als hij goed dressuurmatig voor elkaar is, dan gaat hij pas als de ruiter het zegt en niet omdat hij een hindernis ziet, waardoor de ruiter met alle macht moet rukken om hem terug te krijgen.

Tja, dat zag ik vanmorgen dus gebeuren... Meisje wil scherpe draai maken in het jacht... Paard krijgt andere hindernis in het vizier waar ze voorlangs wou draaien. Paard stond al aan de andere kant voordat ze het in de gaten had. Niks meer aan te houden. Als ik er zelf op gezeten had was het niet gebeurt, dan had ie dus wel een "ruk" in zijn bek gehad om hem op andere gedachten te brengen. Andere wendingen draaide ie op een dubbeltje en snapte ie ook exact waar ie naartoe moest. (Terwijl meisje toch een keer bijna ernaast hing omdat ie zo snel omdraaide)
Je maakt mij niet wijs dat het paard dus dressuurmatig niet goed voor elkaar was want dan waren deze wendingen dus ook niet gelukt. Het paard dacht gewoon heel erg mee alleen had ie het deze keer niet goed gedacht. Vond het wel jammer want ze zat heel goed in de tijd maarja, volgende keer weer beter en dan staat er wel weer een progressief als 2e parcours... (Helaas had ze in het klassiek een pechbalkje)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:37

Tja dat doet mijn toestel automatisch, dus daar had ik niet aan gedacht. Lijkt me dan trouwens best eng hoor. Om die hoge hindernissen te springen als je daar alleen bent. Wie heeft die foto's gemaakt dan???

Sorry, ik wordt een beetje flauw. Heeft ook niks meer met het topic te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:00

Idd, want ik had het over die vrijspring foto. de andere foto heeft mijn vriend gemaakt, die per hoogste uitzondering eens mee gaat.

Maar ga maar eens bij een goede springstal werken, dan zul je zien dat de paarden zin hebben om te springen en niet meppend daartoe gebracht worden.
Is dat wel zo, is het geen goede springstal, maar 1 die het graag zou willen zijn, maar geen idee heeft hoe dat zou moeten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:06

Ik hoef niet bij een springstal te gaan werken om dat van je aan te nemen hoor. Een paard kan je echt niet dwingen als hij iets echt niet wil (vaak genoeg aan den lijve ondervonden Knipoog).
Maar ik ben nog steeds van mening dat het "hete" van zo'n paard best ondervangen kan worden. Dan kan het paard nog best graag willen, maar hij moet toch onvoorwaardelijk luisteren naar de ruiter. En daarmee bedoel ik niet dat hij daarvoor eerst moet gaan zitten trekken en doen, maar gewoon omdat hij het "vraagt". En ik denk dat dat toch veel aan de dressuurmatige achtergrond ligt van zo'n paard. Tuurlijk heeft zo'n toppaard pit nodig en moet hij graag willen, maar toch......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:11

Ga er maar vanuit dat een topspringpaard op hoger dressuur nivo loopt dan dat wij hier onze paarden op bokt hebben lopen Haha! (op een paar uitzonderingen na)

En ik kan je zeggen dat het hete van een gewoon springpaard, wat lekker gereden is, voor veel ruiters al te heet is, namelijk een paar keer irl gezien.

(nou ja gewoon, 1 die nationaal heeft gelopen en door blessure helaas is moeten stoppen en 1 die potentie had voor zwaarder werk, maar een muts van een eigenaar heeft die nooit verkocht heeft)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:58

En wie zou kawa met die laatste bedoelen Knipoog

Een van de fijnste springpaarden die ik ken daar wil ik toch echt niet opzitten, daar blijf ik nog geen drie rondjes bovenop Bloos
En ik kan toch best wel aardig zitten en mijn eigen paarden zijn ook wel vuurvreters, maar de echt goede paarden kan ik niet hebben (en gelukkig weet ik dat van mezelf Knipoog Misschien groei ik er nog eens naar toe Haha! )

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:08

Tja geen idee wie ze bedoelt, haha.

Ik weet niet hoeveel internationale toppaarden jullie al onder je kont hebben gehad, maar ik helaas nog geen. En tot die tijd hou ik mijn oordeel denk ik maar voor me dan........

Trouwens om nog even terug te komen op een andere uitspraak: Waarom zou er bij de meeste internationale echt toppers een steekje los zitten??

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:14

Ik heb ook nog nooit op een internationaal paard gezeten hoor en zeker niet op een topper Knipoog

Het paard waar ik het over heb is vijf en loopt M, maar is zo gruwelijk goed en net zo lastig dat ik er echt niet op blijf zitten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:19

manzano schreef:
Tja geen idee wie ze bedoelt, haha.

Ik weet niet hoeveel internationale toppaarden jullie al onder je kont hebben gehad, maar ik helaas nog geen. En tot die tijd hou ik mijn oordeel denk ik maar voor me dan........

Trouwens om nog even terug te komen op een andere uitspraak: Waarom zou er bij de meeste internationale echt toppers een steekje los zitten??

ik heb er dus wel op een gezeten (zeer regelmatig zelfs), de moeder van Raimaer is later internationaal GP geworden, en dat was idd geen makkelijke tante. Snel op haar teentjes getrapt en gruwelijk vlug. Ik heb er nog M dressuur en L springen mee gereden, maar ze was voor mij te moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:41

De 2 paarden waar ik het over had, hebben dus ook ruiters afgeworpen die dachten wel redelijk te kunnen sturen Lachen
En mag ik dan eerlijk toegeven dat ik stiekum grinnik als dan die grote mond eraf is.
En dan waren ze niet eens aan het springen, maar een poging tot gewoon rijden aan het doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 00:15

Hey, die reactie van Annegti had ik nog helemaal niet gezien. Ongeveer tegelijk geplaatst zie ik nu Knipoog.

Ik heb zelf op een M springer gereden en gesprongen (paard had duidelijk meer capaciteit). Kon inderdaad wel aan hem merken hoor dat hij heel graag wilde. En ik ben al zo'n held Knipoog. Ik doe het die ruiters dus sowieso al niet na, maar toch hou ik echt niet van de sport. Maar ja, misschien komt het ook wel gewoon door de sport op zich dat er zo'n rijstijl ontstaat. Ik kijk er in ieder geval niet graag naar. Misschien is gezien de situatie zo'n ruk wel een keer nodig (omdat hij anders verkeerd zou springen oid), maar toch vind ik het niet echt ok.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 00:17

runningkawa schreef:
En dan waren ze niet eens aan het springen, maar een poging tot gewoon rijden aan het doen.

gewoon vraag uit interesse: wat waren ze precies aan het doen dan? Stonden er wel hindernissen, of zelfs dat niet? Want sommige paarden reageren al een stuk heftiger als ze "denken" dat ze gaan springen. Of waren ze echt gewoon aan het rijden en zijn die paarden van zichzelf zo?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 00:19

manzano"]
[quote="runningkawa schreef:

gewoon vraag uit interesse: wat waren ze precies aan het doen dan? Stonden er wel hindernissen, of zelfs dat niet? Want sommige paarden reageren al een stuk heftiger als ze "denken" dat ze gaan springen. Of waren ze echt gewoon aan het rijden en zijn die paarden van zichzelf zo?
[/quote]
het paard war ik het over heb, heb ik allerlei denkbare situaties gereden (zadelmak maken, buiten, dressuur, springen) en met springen was ze nog het simpelst te rijden.

ScapaPolo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 01:34

runningkawa schreef:
Je springt parcoursen van 140?
of losse hindernissen?

En waarom landen dieren midden in de hindernis?
Omdat de ruiter niet goed stuurt.
Iets wat ze internationaal wel goed doen, vandaar dat er wel eens harder in de mond getrokken worden.
Want deze paarden denken alleen maar aan springen, willen zo graag op de sprong af, te hard en dan land je er midden in.
Dus dan maar beter een keer wat extra trekken en super over de sprong komen.

En hier in mijn omgeving zie ik ook mensen met aangesingelde neus en sperrriemen omdat hij zijn mond open doet.
En dat is wel goed?
Dat kun je dan bij die paarden die zijn mond openen in de springsport toch niet zeggen, zitten tenminste niet gemeen vast gesnoert.

Sperriemen zijn gewoon nodig bij sommige paarden zelf gebruik ik ze niet maar een kameraad van me wel bij zijn paard en met name bij springen dacht ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:34

Er zit mijn inziens wel veel verschil tussen een sperriem en een "aangesingelde" sperriem Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:31

Net als een aansnoerneusriem.... Ligt er maar net aan hoe strak je hem aantrekt... Lekker strak is het een martelwerktuig. Snap trouwens zowiezo niet waarom alles perse zo strak moet zitten. Sommige mensen gaan er met hun volle gewicht aanhangen om alles maar zo strak mogelijk te krijgen Verward Mij is altijd geleerd dat er twee vingers tussen moeten kunnen en een vuist tussen de keelriem. Singels zitten ook vaak zo strak dat sommige paarden niet normaal meer bewegen. M.i. moet een singels zo strak zitten dat het zadel niet verschuift, da's strak zat. Als ik zou willen zou ik waarschijnlijk nog minimaal 1 gat extra kunnen aantrekken maar waarom zou ik dat doen? Rekt het elastiek aan de uiteinden van de singel alleen maar van uit en is het effect van het elastiek weg.

Over dat steekje los bij topspringpaarden: Als je een paard al een B parcours moet rondschoppen en het paard heeft er geen plezier in, denkt niet mee etc. dan wordt het nooit een topper. Een echte goeie wil zelf over de sprong en het liefst zo snel mogelijk. Dit in combinatie met een grote dosis vermogen en een grote mate van leergierigheid, niet bang voor nieuwe situaties en elke keer de uitdaging opzoekend maakt het een goed springpaard. Net als niet aan het hout willen komen en een goede ruiter maakt dat een paard uiteindelijk een topper kan worden. Er zijn in mijn ogen nog wel meer factoren die meespelen maar de belangrijkste vind ik dat een goeie elke keer de uitdaging aan durft te gaan. Een goed springpaard moet je ook telkens verrassen, anders stompt ie af. Creatief basiswerk doen en zorgen dat ie lekker in zijn vel zit. Daar hoort een gezonde dosis kattekwaad bij. Lekker laten spelen en spelen met je paard. Zorgen dat ie gezond blijft tussen de oren.

Kortom een goed springpaard is geen lamme trapzak wat op de automatische piloot loopt maar kan je wel eens verrassen en daar moet je als ruiter tegen kunnen en mee om kunnen gaan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:24

Mee eens! Maar ik denk dat dat wel voor elk goed paard geld (dus niet alleen springen). Als ruiter moet je denk ik ook eens verrassend zijn voor je paard, anders is dat er zo uit. Toen ik nog op de manege reed, kwam daar een nieuw paard. Was altijd gewoon "eigen paard" geweest en was veel mee gedaan, ook wedstrijden op redelijk niveau. Maar in zo'n manege is zo'n paard zo afgestompt, ook al rijden er alleen "gevorderde" mensen op. Het is gewoon te eentonig.

En ik heb het ook altijd zo geleerd hoor van die neus/keelriem. Iedereen volgens mij wel. Ik heb ook altijd geleerd, dat als je de keelriem te strak doet dat hij dan niet goed kan buigen door de hals en nek (als hij "aan de teugel" komt). Of dat zo is weet ik niet precies, maar klinkt op zich best logisch. Hou me er ook altijd netjes aan.