Leukste veronderstellingen van niet-paardenmensen II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Leukste veronderstellingen van niet-paardenmensen II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:03

Precies Shirley!
Daarom fijn als anderen vragen stellen want ik dacht wel te weten wat een zweetdeken deed. :')

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:24

Flint05 schreef:
We zijn ooit bij een pony gaan kijken om te kopen, durfde de eigenaar niet mee de wei in en op de vraag of het een merrie was moest hij ons het antwoord schuldig blijven, het was geen merrie maar ook geen hengst, wat het wel was wist hij niet!

OMG om deze heb ik echt dubbel gelegen :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:53

Narnia schreef:
Als amazone zijnde moet ik even melden dat we niet opstijgen maar op het paard stappen, ik stap op mijn paard, en ik stap ook af!

Aldus mijn taalkundige collega...je kan niet opstijgen en zeker niet afstijgen....pffff vermoeiend soms die mensen die willen weten wat je hobby is en dan vervolgens je taalgebruik verbeteren :')

Dan ga ik je nog verder vervelen: "als amazone zijnde" is dubbelop. Het is of: "als amazone" of "amazone zijnde".
;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:24

Ik heb trouwens wel een vraagje dat ik het beste hier kan stellen: als een paard (manegeruiters? :wave: ) zijn mond niet open doet voor het bit. Hoe is jullie dan geleerd dat ie open moet?

Want het kan veel makkelijker dan wat mij (en veel bokkers met mij) altijd geleerd is... was even benieuwd hoe dat hier ervaren wordt. :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:26

Duim in de mond? :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:27

Nemurin, ben jij dan manegeruiter? In dat geval zou ik ook zeggen: duim op de lagen. Vooral niet met het bit tegen de tanden douwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:29

Ik zeg altijd:"Zeg eens AAAA"
Maar dat werkt vast niet bij elk paard :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:30

Je kunt evt ook zijn tong kietelen als je met je duim in z'n mond zit,doen ze ook vaak hun mond open :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:40

Ik ben manegeruiter ja. Had je dat niet van me verwacht? :=
Van mensen met eigen paarden hoor ik vaak dat ze toch wel al de mond open doen voor hun baasje dus daar heb ik qua "onderzoek" niet zo veel aan.

In ieder geval, wat jullie nu noemen is inderdaad de manier die mij als kind toen ik begon ook geleerd is.

Wat veel beter werkt (want dat is een reflex, tong kietelen of op lagen duwen kunnen ze nog negeren) is je duim in de mondhoek steken en dan tegen het gehemelte (dus naar boven!) duwen. Als je van die zachte ribbels voelt zit je goed. Anders heeft het paard zijn tong ertussen.
Dat is wat ik op de opleiding geleerd heb. Paarden, honden, koeien, allemaal hebben ze die reflex.
Geeft ook minder stress vind ik voor het dier en voor de ruiter want de mond gaat gewoon in 1x open!

Edit: Ik zeg trouwens niet dat die andere manier slecht is ofzo hoor... ik vind hem alleen op de veteranen-paarden op maneges bar slecht werken want die hebben zich gewoon aangeleerd het koppig te gaan zitten negeren. :') Die leren zich gewoon trucjes aan om niet te hoeven luisteren en dat vind ik zo gemeen voor die beginners.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:46

Da's wel een goeie ja, handig om van reflexen gebruik te maken. Doe ik bijv. wanneer ik een voet vraag.

Het maakt me verder niet uit wie er op een manege rijdt hoor, wilde 't gewoon even vragen omdat jij over manegeruiter begon en ik jou niet ken en uit je bericht op dacht te maken dat je bij een manege rijdt maar dat wist ik dus niet zeker.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:47

Koper: welke reflex is dat dan?

Ik dacht dat mijn zweetdeken commentaar me wel had verraden eigenlijk... _O- Maar ja je moet ook om jezelf kunnen lachen he.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:50

Ik gebruik ook geen zweetdekens hoor :D Heb er wel maar m'n paard vindt alle dekens vreselijk. Maar daardoor heb ik daar dus weinig praktijkervaring mee, hij heeft 'm hooguit 1 keer per jaar om.

Reflex om de achterbenen op te tillen: met je vinger(s) bovenop het spronggewricht duwen (met je vinger dus ahw loodrecht van boven naar beneden) of er in knijpen. Dan tillen ze hun been automatisch op.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:55

Ah ja die heb ik ook van veel jaargenootjes gezien/gehoord bij paarden die dus moeilijk doen met voetjes optillen. Mijn docenten noemen dat wel pesterij, want het voelt vreselijk irritant voor zo'n paard. Geen reflex dus, maar gewoon optrekken zodat je hopelijk ophoudt met duwen/knijpen.

Maar ja, als het paard het anders niet doet, dan heb ik wel een lichte neiging tot pesten. Dan leert ie tenminste dat het toch wel gebeurt, kan ie beter normaal z'n been optillen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:08

en terug on-topic ;)

mamamier schreef:
en natuurlijk wil Shanna Mo naar stal brengen. "geef maar touw, Shanna breng Mo naar bed".

oh, die is lief <3 naar bed :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:14

Ja terug on topic! :j
Maar toch bedankt dat jullie even wilden helpen met mijn vraagje. Was echt benieuwd hoeveel mensen 't kenden.

Naar bed! Ik zeg ook altijd welterusten tegen die dieren... maar ik rij dan ook 's avonds. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:26

Koper schreef:
Narnia schreef:
Als amazone zijnde moet ik even melden dat we niet opstijgen maar op het paard stappen, ik stap op mijn paard, en ik stap ook af!

Aldus mijn taalkundige collega...je kan niet opstijgen en zeker niet afstijgen....pffff vermoeiend soms die mensen die willen weten wat je hobby is en dan vervolgens je taalgebruik verbeteren :')

Dan ga ik je nog verder vervelen: "als amazone zijnde" is dubbelop. Het is of: "als amazone" of "amazone zijnde".
;)

*stopt vingers in de oren en hoort lekker niks*

:P

Hannah mijn collega komt van oorsprong uit Tiel vandaan :')

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:11

Narnia schreef:
Hannah mijn collega komt van oorsprong uit Tiel vandaan :')

>;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:45

Nemurin schreef:
Tja, misschien helpt het als ik uitleg dat ik nog nooit eigen paarden heb gehad en ook geen vrienden met eigen paarden? ;)
De manege heeft pas sinds kort een paar paarden die zo hard zweten dat er een zweetdeken voor nodig is. Zo kwamen we er ook op, want iemand anders vroeg dus wat een zweetdeken was.

Ik wist wel wanneer je hem op moet doen en dat ie het vocht opving dat van je paard af kwam, maar ik wist niet dat zo'n ding het er ook echt actief uit trok... dat soort dingen leer je niet tenzij je ze gebruikt, denk ik. En als pech-hebbend niet-paard-bezitter doe ik dat dus helaas niet.

ah op die manier

nou fijn toch dat je het nu dan wel weet :D

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:24

Nemurin schreef:
Ik heb trouwens wel een vraagje dat ik het beste hier kan stellen: als een paard (manegeruiters? :wave: ) zijn mond niet open doet voor het bit. Hoe is jullie dan geleerd dat ie open moet?

Want het kan veel makkelijker dan wat mij (en veel bokkers met mij) altijd geleerd is... was even benieuwd hoe dat hier ervaren wordt. :=

gewoon, bitloos rijden :)) _/-\o_

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:29

''gelukkig heb jij een welshpony en geen shetlander dat zijn toch van die kleine lelijke beestjes'' zei mijn opa toen hij mijn SHETLANDER voor het eerst zag :')

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:12

yellowtje8 schreef:
''gelukkig heb jij een welshpony en geen shetlander dat zijn toch van die kleine lelijke beestjes'' zei mijn opa toen hij mijn SHETLANDER voor het eerst zag :')

Haha, nou vind ik shetlanders niet lelijk, maar goed, als je het vanuit een bepaalde manier bekijk toch een compliment voor je shet!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:03

Jolandaa lekker gevat weer. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:46

Een jochie vraagt aan mij of ik het gebit niet in de mond van mijn paard moest doen.....

Ik heb me bescheurt van het lachen :')

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:29

gisteren vroeg de mama van een beginner wanneer ze het tapijtje op het paard zijn rug mocht leggen (zadeldoekje dus :P )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:56

Het tapijtje _O- Briljant!