144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:37

Beestje ziet er dermate slecht uit dat iedereen die dit ziet zich toch wel zorgen zou moeten maken en het echt wel de moeite waard is om uit te zoeken of het dier wel goed verzorgd wordt.

Dat het geen enorme modderwei is dat is wel positief. En het kan best zijn dat het dier helemaal top verzorgd wordt en dat men er alles aan doet om hem toch wat dikker te krijgen.

Maar de kans is natuurlijk minstens zo groot dat het dier gewoon niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, door te weinig aanbod van goed voer, een slecht gebit, of doordat het lichaam het op 1 of andere manier niet goed verwerkt.

Ik zou idd. ook eerder een instantie dit eens goed laten uitzoeken dan zelf aan die deurbel te gaan hangen en de moraalridder te spelen.

Wel vraag ik me altijd af, stel nu dat de eigenaar er inderdaad alles aan doet, hoe groot is dan de moeite om een bordje bij de wei te zetten met daarop wat uitleg voor bezorgde passanten?

Als men geen bordje of iets bij de wei plaatst, dan kun je ook niet weten dat men beseft dat het dier er zorgelijk uitziet en dan is het gewoon terecht om je ernstig zorgen te maken over zo'n dier.

Gewoon lekker op die eigenaar af dus, als ze dat vervelend vinden moeten ze maar gewoon eens een uurtje gebruiken om wat info op te hangen voor voorbijgangers...ze hebben het zelf in de hand hoor :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:46

Amy77 schreef:
..en dit dier staat er gewoon, zonder deken en de vraag is, wordt er wat aan gedaan of niet? althans, dat zou ik me dan afvragen als ik een paard zo zou zien staan ik check dan de paarden snel die ik erbij zie staan..magerheid zegt ook niet alles, maar wel van het hele plaatje er om heen en das belangrijk voor TS te weten.

Precies, je verwoordt het perfect. "Je vraagt je af"...dus doe navraag bij de eigenaar dan is misschien je vraag beantwoord en je bezorgheid weggenomen. Als je hierna het idee hebt dat het niet klopt is 144 de volgende stap.[/quote]

Het lijkt mij eigenlijk veel vervelender om steeds allemaal harries aan de deur te krijgen die vinden dat hun persoonlijke verantwoordelijkheid is om allerlei sieluge pownies te redden dan om met de inspectie te maken te krijgen. Ik bedoel als je gewoon voor je paard zorgt maar hij is ziek geweest oid dan is er niets aan de hand en als ze een keer langs zijn geweest ben je wel bekend in het bestand en hoeven ze ook geen 100x langs te komen itt al die moraal ridders die steeds op je stoep staan :Y) .
Vind het nu niet zo'n succes om een stel tiener meiden aan te praten dat ze persoonlijk de eigenaar moeten confronteren. Als er niets aan de hand is worden de eigenaars dus steeds lastig gevallen door jan en alleman en als er wel iets aan de hand is lijkt het me niet de taak van een stel tienermeiden om deze mensen daarmee te confronteren, lijkt me ook niet bijzonder veilig mensen kunnen heel vreemd reageren als het om hun dieren gaat. Wat moeten die meiden dan doen alsnog 114 bellen kunnen zie beter dat risico niet nemen en meteen 114 bellen :Y)[/quote]

Van mij mogen honderd tienermeiden komen kijken naar mijn paarden....ik prijs het alleen maar dat ze hun ogen open houden,en iets ondernemen!En het zich aantrekken....dat zouden meer mensen moeten doen.

En dan zal het een keer een melding zijn omdat een paard klitten in zijn manen heeft en daarom 'verwaarloost' is,beter een melding ten onrechte dan te laat.

Ik vind dit geval wel serieus trouwens.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:51

Wij hebben twee zo'n paarden bij ons op de wei (van de stichting, niet m'n eigen paarden :) ) gehad. Beiden waren 30+, hadden een behoorlijk intensief leven achter de rug, en waren gewoon 'op'. Je kon erin proppen wat je wilde, maar hun darmen werkten gewoon niet meer goed, dus de voedingsstoffen konden ze niet meer goed opnemen. Dan kan het snel gaan hoor. Paard nr. 1 had daarbij nog leverproblemen (stond onder DA-behandeling) en paard nr. 2 had een hernia (stond ook onder behandeling van ostheopaat en accupunctuur). Wat vooral opviel bij iedereen die de paarden zag: ze waren nog enorm levendig en vrolijk, botsten je met plezier omver voor hun eten, ze zagen er misschien zielig uit, maar voelden zich zo niet.

Ook wij hebben de dierenbescherming aan de deur gehad, maar ze maakten er verder geen punt van, zagen dat ze goed verzorgd werden maar gewoon oud waren. Ze hadden altijd dekens op (vliegendeken, regendeken, winterdeken) en we hadden uitleg-bordjes omhoog hangen voor de bezorgde buurtbewoners. Uiteindelijk zijn beide paarden voor de winter ingeslapen, 'op' is 'op' en kan je helaas niet meer genezen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:22

ElCamino schreef:
Natuurlijk liever een keer teveel bellen dan te weinig, en controleren is altijd prima.
Het gaat hier over het niet serieus genomen worden van het zusje van TS.
Wellicht waren de reacties anders geweest indien er helemaal GEEN foto was geplaatst.

Inderdaad dat is waar ik zelf het meest over val. Stuur dan een mail naar de dierenbescherming met de foto's maar ga ze niet zo openbaar zetten met zo'n titel erbij je maakt gewoon iemand zwart terwijl helemaal niet op de hoogte bent. Daarbij wat schiet je ermee op om ze op bokt te zetten onderneem dan actie en laat en volwassen bellen. Dat je advies vraagt dat kan maar ik vindt gewoon niet dat je zomaar foto's kan plaatsen waarin je iemand gewoon beschuldigd van verwaarlozing misschien is het zo maar dan zul je toch actie moeten ondernemen bokt kan daar echt niet bij helpen.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:33

Ik snap de ophef niet, paard is graadmager (wat de oorzaak hier ook van is) en de dierenbescherming bellen is prima. Als het beest morgen dood in de wei ligt zegt iedereen weer hoe kan het dat niemand iets gedaan heeft. Mocht er een reden zijn dan kan de eigenaar dat best vertellen en het feit dat er gras in de wei staat zegt echt niets.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:36

Vaak is het in dit soort situaties beter om contact op te nemen met de Dierenbescherming. De meeste meldingen van 144 worden doorgespeeld aan de dierenambulances en dierenasiels, beide kunnen en mogen niks in dit soort situaties. In weinig gevallen wordt een melding naar de politie doorgesluisd. De AID van de Dierenbescherming neemt dit soort meldingen serieus en zal hier ook een onderzoek naar instellen, zonder meteen de eigenaar te beschuldigen.

Verder is het heel kwalijk dat haar melding niet serieus genomen wordt, maar als medewerker bij een dierenambulance weet ik hoeveel meldingen wij krijgen van (jongere) melders krijgen die een beestje zielig vinden. Dus de reactie vind ik begrijpelijk, ondanks dat het natuurlijk niet juist is.

Op de foto zie ik een oud paard, die misschien wel wat extra zorg kan gebruiken, maar zoals velen voor mij al hebben gezegd, je weet niet wat de situatie is.

Shirrlfl

Re: 144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:41

Weet niet of je het al hebt gedaan maar kan je niet contact opnemen met de eigenaar.
Mijn vriendin heeft ook een paardje die er zo uit ziet maar deze word maandelijks gecontroleerd door de dierenarts en beestje heeft het heel goed. Alleen helaas heeft ook bij haar de db op de stoep gestaan. Maar nu ze weten dat het paardje goed verzorgd word vertellen ze dit ook tegen de gene die een melding geven..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:42

Serendip90 schreef:
Ik geef haar ook gelijk dat ze belt.... Maar even serieus... Wie heeft het hier over rijden gehad? Niemand toch? Denk ook niet dat dat nog gebeurd met het paard!

Ik geef haar groot gelijk dat ze zich druk maakt, maar ik val er wel over dat iedereen er zo over valt dat het beestje zo mager is... (Komt omdat ik er een heb gehad die ook zo mager werd en ik er echt niets aan kon doen!) Vandaar ook de tip om de eigenaar op te zoeken. Bellen kan altijd nog een keer (omdat er toch negatief gereageerd wordt vanuit de politie...)

en jij verwacht dat je van iedereen een eerlijk antwoord krijgt dat die er alles aan doet? Nee hoor, laat de dierenpolitie maar uitzoeken waar dat dier hoort en of er een verleden aan verzorging heeft plaatsgevonden en wat er nu aan gedaan wordt.
Tegen het meissie kan zo gezegd worden, ja elke avond krijgt het dier eten..
Sociale controle als het om dier en welzijn gaat is erg goed en het is absoluut niet verkeerd de eigenaar op te sporen en '' in de gaten te houden'..heb dr zelf alleen mn neus wel eens mee gstoten. Eigenaar gevonden, gevraagd of het wel goed ging etc en kreeg als antwoord ja hoor en liet wat zien..heel beleefd en zonder dat hij zich aangevallen voelde. Toch veranderde er niets en toen uiteindelijk toch een melding gemaakt..sja, eigenaar wist meteen dat ik het was en dat is me zuur komen te staan..en TS in dit geval is 14, in haar geval lijkt het me meer verstandiger om een melding te laten maken door een volwassene..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:47

Misschien is de reden dat ze een 14 jarige niet serieus nemen wel, omdat ze teveel bellers krijgen van deze leeftijd die 'valse' meldingen doen.
Waarom niet eerst even contact opnemen met de eigenaar? Ik snap dat die stap groot is als je 14 bent, maar aan de andere kant durven ze wel met een instantie te bellen.

Ik zag een dergelijke reactie al eerder voorbij komen, maar het zou erg sneu zijn dat een oud, mager dier maar nog wel vol levenslust af gemaakt wordt omdat de eigenaar het zat wordt om elke keer beschuldigd te worden van dierenmishandeling terwijl de dierenarts verklaart heeft dat het dier prima kwaliteit van leven heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:00

Dan moet zo'n eigenaar gewoon een bordje ophangen en niet zielig gaan zitten doen terwijl het misverstand van voorbijgangers heel simpel opgelost kan worden.... 8)7

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:03

pmarena schreef:
Dan moet zo'n eigenaar gewoon een bordje ophangen en niet zielig gaan zitten doen terwijl het heel simpel opgelost kan worden.... 8)7

Heeft mijn buurman gedaan, bordje werd keer op keer gejat (vreemde mensen lopen er rond!) of mensen geloofden het bordje alsnog niet :+ Hij was het ook echt wel zat hoor; beestje had een fantastisch leven, hij deed er alles voor en vervolgens weer mensen die hun vinger gingen wijzen met dierenmishandeling. Ja, daar was hij wel goed zat van.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:10

gelukkig rijden jullie niet allemaal mijn huisje voorbij :+ , ik heb meerdere echt oude pony,s en die zien er net zo uit als deze pony, ondanks hele emmer subli prioris, regelmatig een check door de tandarts ( al hebben de meeste een leeg giegeltje inmiddels ) ik zou niet blij zijn als ik hier een foto van mijn oudjes zou spotten. er zijn mensen die bij mij aanbellen en inderdaad vragen waarom ik die paarden niet voer :Y) . dat heb ik dan toch liever dan een actie als deze eerlijk gezegd,

echt geloof me, het kan nog veel magerder.

dus als je je echt druk maakt, ga het vragen, is het dan een vaag verhaal dan bel je de AID

http://www.vwa.nl/

iris_dwarrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:12

blijven bellen en met de eigenaars praten meschien is hij wel heel oud

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:14

lonneke_ schreef:
Vaak is het in dit soort situaties beter om contact op te nemen met de Dierenbescherming. De meeste meldingen van 144 worden doorgespeeld aan de dierenambulances en dierenasiels, beide kunnen en mogen niks in dit soort situaties. In weinig gevallen wordt een melding naar de politie doorgesluisd. De AID van de Dierenbescherming neemt dit soort meldingen serieus en zal hier ook een onderzoek naar instellen, zonder meteen de eigenaar te beschuldigen.

Verder is het heel kwalijk dat haar melding niet serieus genomen wordt, maar als medewerker bij een dierenambulance weet ik hoeveel meldingen wij krijgen van (jongere) melders krijgen die een beestje zielig vinden. Dus de reactie vind ik begrijpelijk, ondanks dat het natuurlijk niet juist is.

Deze melding zou door 144 zeker doorgezet worden naar de dierenpolitie, maar omdat meldster minderjarig is moet ze daarvoor toestemming hebben van haar ouders. Zo'n melding wordt namelijk altijd gedaan met NAW gegevens van de melder.

Meldingen voor de dierenbescherming worden ook gedaan via 144, maar in dit geval hoort die daar niet thuis maar bij de dierenpolitie
Laatst bijgewerkt door Naranga op 14-11-12 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:14

Wel aso als ze het bordje jatten, maar dan hang je toch een stukje gelamineerd papier op of zet het bordje midden in de wei op een paaltje ofzo, is vast wel een oplossing voor :)

Het zal er ook aan liggen wat er op dat bordje staat. Als je een dergelijk paard ziet staan en er hangt een bordje met iets in de trant van: "dit paard wordt goed verzorgd" en je ziet bvb. al nergens een schuilhok, water of ruwvoer terwijl de wei er maar magertjes bij ligt, dan lijkt het bordje een zoethoudertje om geen gezeur te krijgen.

Zet je echter een bordje neer met wat meer info over de omstandigheden er op dan kun je mensen beter gerust stellen dat er echt alles aan gedaan wordt :)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:21

Ik vind het niet netjes dat je zonder ook maar iets te weten van dit paardje naar 144 belt.
Misschien is het paardje wel heel oud, heeft hij gebit problemen, is hij misschien net ergens vandaan 'gered'.
Voordat je conclusies trekt moet je eerst meer info verzamelen.
Stap eens het erf op en spreek de bewoners aan. Toon interesse in het paardje. Misschien hebben ze welk een hele goed verklaring voor de staat waarin het paardje verkeerd.

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:24

jeetje, blijven proberen maar wel vreemd zeg..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:24

Als het paardje eten en drinken heeft, er in een opzich nette wei bij staat, en redelijk verzorgd, gaat de dierenpolitie niets doen hoor..
En inderdaad, wie weet is het een opvanger, heel oud, of net heel ziek geweest?

Even in de buurt rondvragen voor je aangifte doet.
Het paard staat zo te zien niet met te lange hoeven, onder de strond, aan een ketting in het puin of iets dergelijks..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:26

Als het dier inderdaad goed verzorgd wordt door de eigenaren gaat de dierenpolitie niks doen nee. Maar dat is dan toch prima? Maar dan is het wel zeker dat de eigenaren bezig zijn met de gezondheid van het dier.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:27

Het probleem is dat er te veel oorzaken kunnen zijn en je geen controle hebt... En ja, ik ga er vanuit dat de eigenaar daar niet over gaat liegen ;)

En eerlijk is eerlijk, ben ik ook bang dat als je bij elk dun paardje in de wei gaat bellen (kwam eerst ook dagelijks een oud paardje tegen, die was ook dun, maar altijd gras, berg hooi, netjes verzorgd... en ik weet hoe lastig het is om een beestje op gewicht te houden)... Dat daarom de dierenpolitie er steeds minder op reageert...

Als ik in mijn dorp rondfiets dan kom ik ook wel te magere paarden tegen, maar zolang ze eten hebben, drinken kan de dierenpolitie er niet eens iets aan doen. Ja, ik zou een ander voer gaan geven in sommige gevallen en ik vind het echt niet altijd netjes hoe mensen sommige dingen oplossen (gewoon meer brok, niet kijken wat waar in zit etc.) maar voor mijn gevoel doet de dierenpolitie te weinig, deels te weinig kennis, deels "tegenwoordig is alles zielig".

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:28

DeMolenhoek schreef:
Ik zie een oud paard :) Grijze haren op het hoofd, zo te zien nette hoeven. Weide waar er niet super veel gras op staat maar ook geen kale wei. Ik ken nog oudjes die er zo uitzien :)

Ik ook. Verder zie ik op de achtergrond iets van een schuilhok en de wei is droog. Paard ziet er ook tevreden uit.

Water en ruwvoer bijvoeren kunnen we niks over zeggen zo vanaf deze foto.

__Do

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:49

Doet me denken aan een kennis;
Had een Deense Dog van 14 (?) , heeft altijd shows gelopen het hondje was zijn alles.
Hij had het beste van het beste voor hem over, en was altijd met hem bezig.
Heaas werd de hond ouder, en dat was ook te zien, hij werd heel mager,
Ondanks dat was hij nog steeds even enthousiast en qua gedrag was er niks aan hem de merken.

Helaas heeft ook hier voor iemand de dierenbescherming gebeld,
De melder woonde niet in de buurt, heeft de hond nog maar 1 keer gezien (in de tuin, liggend).
De hond is in beslag genomen, en de eigenaar heeft de hond pas na 2 week terug gekregen.

Oordeel dus niet te snel, en kijk altijd verder.
Je zusje heeft het paard voor de eerste keer gezien, weet niks van de eigenaar etc,
Terwijl de buren ze waarschijnlijk dagelijks zien.
Het lijkt mij dat als er echt wat is de buren ook wel alarm slaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:52

pmarena schreef:
Wel aso als ze het bordje jatten, maar dan hang je toch een stukje gelamineerd papier op of zet het bordje midden in de wei op een paaltje ofzo, is vast wel een oplossing voor :)

Het zal er ook aan liggen wat er op dat bordje staat. Als je een dergelijk paard ziet staan en er hangt een bordje met iets in de trant van: "dit paard wordt goed verzorgd" en je ziet bvb. al nergens een schuilhok, water of ruwvoer terwijl de wei er maar magertjes bij ligt, dan lijkt het bordje een zoethoudertje om geen gezeur te krijgen.

Zet je echter een bordje neer met wat meer info over de omstandigheden er op dan kun je mensen beter gerust stellen dat er echt alles aan gedaan wordt :)

Bordje was vervangen door gelamineerd vel, ook die werd gejat. Bordje is later bij het tweede hek gemaakt (ze hadden een soort sluis zeg maar om rustig het land uit te kunnen komen met een paard); ook die werd er gewoon afgepakt. Bordje was voorzien van foto paard, naam, leeftijd, naam eigenaar en alle nodige gegevens over het paard dat het echt gezond was, maar zo was geboren met een afwijking. Echt een super goed en duidelijk papier :j
En toch werd er gebeld of werd weer gejat. Dierenbescherming wist het natuurlijk wel op den duur en gaf zelf gewoon maar uitleg over het paard :+
Maar bordje plaatsen met duidelijke informatie is dus echt niet 'simpel' een oplossing.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:59

Dit is echt niet van de ouderdom! dit paardje is ondervoed.
Ik heb er ook eentje in de opvang gehad,precies net zo mager,en dat paard was ook ondervoed.Ze was pas 19 jaar oud,maar gewoon ondervoed,zei ook de D.A.
Ik heb hier een paard staan van 25 jaar oud,en die is hollands welvaren.Kan je een foto laten zien hoe mager ze was en hoe ze nu dus is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:04

Inderdaad gewoon bellen en anders de VWA want als ik het goed zie staat het paard bij een boerenbedrijf?
Als het dan toch een oudje blijkt te zijn die verder goed verzorgd wordt slaat de VWA dat op bij het bijbehorende adres en als de eigenaar niets te verbergen heeft moet hij het ook niet erg vinden als ze langskomen!