Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:11

gekvanfleur schreef:
Jetta schreef:
Hè ja! Laten we lekker alle wielrenners over één kam scheren! En dan doen we meteen alle hondenbezitters er maar bij en laten we die lui met die paarden niet vergeten! Wat dacht je van automobilisten! ERRUG! Skaters, rolskieërs, nordic walkers....Hardlopers!

Kom op zeg, je kunt van een ander niet verwachten dat hij/zij kan inspelen op jouw situatie met je paard. En nee, ik weet ook niet wat je daar met je paard doet, dwars over een fietspad. Gelukkig heb ik een paard en weet ik er nogal wat van.... en zal ik me rustig houden en de situatie even aanzien, mogelijk zelfs de goede kant uit helpen. Maar ik ben dan ook een kenner. Het is aan degene die het paard leidt, om de omgeving evt. te waarschuwen en een excuus te maken. Mijn jonge ruin is ook wel eens eigenwijs. Dan roep ik vast iets naar naderende medeweggebruikers en zeg ik: Sorry, en bedankt voor Uw geduld.
De meeste mensen vinden dat wel prettig en begrijpen het dan een beetje en ze zeggen vaak, dat het niet zo erg is...met een paard dat in de weg staat.

JE MOET IN HET VERKEER (KUNNEN) ANTICIPEREN ALS JE ERAAN DEELNEEMT!! DAT IS VERPLICHT!!!!!

Sorry voor de hoofdletters, maar je bent nummer tig in dit topic met deze reactie en dat gaat niet op...
Jij moet in het verkeer, zeker als een ander al een fout maakt, kunnen anticiperen en reageren om een nog onveiligere stuatie te voorkomen..dat is je plicht als weggebruiker...

De achterste auto bij een botsing heeft schuld... Die kan ook niet zeggen: ik weet toch niet wat er in die auto voor me gebeurd..in het verkeer ben je eigenlijk continue bezig met andermans fouten op telossen.

Anticiperen is wat anders dan een paard kunnen lezen. Ik voel alle spanning in mijn paard, dat voelt iemand die erlangs rijd niet. Daarom is het jouw plicht als ruiter om het duidelijk te maken aan de rest van het verkeer.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:16

stef schreef:
Liefbeestje: dat is toch logisch? Iemand die niks met paarden heeft weet niet hoe een paard "werkt".

Ja en als je verder leest... Lees je dus dat ik zeg dat we als ruiters zelf moeten opletten om niet in een gevaarlijke situatie terecht te komen... Dus...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:17

Liefbeestje schreef:
Racefietsers en mountainbikers daar kan ik me soms ook aan irriteren.... In de duinen komen we regelmatig mountainbikers tegen op het ruiterpad. De eerste keer was mijn paard helemaal over zijn theewater, en denk je dat de fietsers ermee zitten ? Dus nu hebben we een spelletje bedacht, als we een mountainbiker tegenkomen op het ruiterpad geven we even gas, moet je zien hoe snel ze zich uit de voeten maken ! En op de een of andere manier, vindt mijn paard dat minder eng :).

Het is heel wel mogelijk dat zij daar mógen rijden :)*
In principe is een ruiterpad verplicht voor ruiters maar niet elk ruiterpad is exclusief voor ruiters.
Ken de regels :)*

Verder; ook als ze niet op dat pad mogen komen is jouw gedrag onacceptabel.
Moet er een fietser eens een ruiter van het fietspad jagen.
Zelfs als die er iets van willen zeggen dat het paard niet op het fietspad hoort is de paardenwereld al te klein :roll:

Citaat:
Heel veel mensen beseffen niet dat paarden van de kleinste en voor anderen normaalste dingen kunnen schrikken, daarom is het voor ruiters en amazones belangrijk om ook overige weggebruikers in de gaten te houden en als het even kan ervoor te zorgen dat je niet in zo'n situatie terecht komt...

Helemaal correct.
Het is een zekerheid dat er onvoorziene dingen zullen gebeuren. Jouw dressuur dient daarop gebaseerd te zijn.

Rozenkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:19

Ik snap je helemaal.. erger me er dood aan. Ik vind dat er van beide kanten respect moet zijn in het verkeer. Ik snap dat het voor een niet-paardenhouder moeilijker is om in te schatten wanneer een situatie uit de hand dreigt te lopen.. maar vervolgens nog even flink bellen vind ik erg onbegripvol. Misschien een tip: trek een reflecterend jasje aan met een L van leerling erop aan.. vaak reageren weggebruikers daar beter op. Op de een of andere manier dringt het dan wel tot ze door dat een paard een vluchtdier is en blijft.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:19

JE MOET IN HET VERKEER (KUNNEN) ANTICIPEREN ALS JE ERAAN DEELNEEMT!! DAT IS VERPLICHT!!!!!

Sorry voor de hoofdletters, maar je bent nummer tig in dit topic met deze reactie en dat gaat niet op...
Jij moet in het verkeer, zeker als een ander al een fout maakt, kunnen anticiperen en reageren om een nog onveiligere stuatie te voorkomen..dat is je plicht als weggebruiker...

De achterste auto bij een botsing heeft schuld... Die kan ook niet zeggen: ik weet toch niet wat er in die auto voor me gebeurd..in het verkeer ben je eigenlijk continue bezig met andermans fouten op telossen.[/quote]

Anticiperen is wat anders dan een paard kunnen lezen. Ik voel alle spanning in mijn paard, dat voelt iemand die erlangs rijd niet. Daarom is het jouw plicht als ruiter om het duidelijk te maken aan de rest van het verkeer.[/quote]

-O- Ik wil hier liever niet op reageren..ik denk dat mijn punt wel duidelijk is en ik weet dat dit soort reacties me mateloos irriteren. Omdat anticiperen niets met een paard lezen te maken heeft idd. :) Dat iemand ander in zijn mogelijke plicht faalt, zegt niets maar dan ook niets!! over jou handelen. Jij bent verantwoordelijk voor jou handelingen! En jou plicht is om tijdig te anticiperen op wat je ziet..wat de wielrenner hier niet gedaan heeft..

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:23

Huertecilla schreef:
Liefbeestje schreef:
Racefietsers en mountainbikers daar kan ik me soms ook aan irriteren.... In de duinen komen we regelmatig mountainbikers tegen op het ruiterpad. De eerste keer was mijn paard helemaal over zijn theewater, en denk je dat de fietsers ermee zitten ? Dus nu hebben we een spelletje bedacht, als we een mountainbiker tegenkomen op het ruiterpad geven we even gas, moet je zien hoe snel ze zich uit de voeten maken ! En op de een of andere manier, vindt mijn paard dat minder eng :).

Het is heel wel mogelijk dat zij daar mógen rijden :)*
In principe is een ruiterpad verplicht voor ruiters maar niet elk ruiterpad is exclusief voor ruiters.
Ken de regels :)*

Komt dat even goed uit dat ik de regels ken ! Mtb-ers mogen van zonsopgang tot 10.00 uur 's morgens op het ruiterpad komen, daarna is het ruiterpad ALLEEN voor de ruiters... Maar ook op andere tijden kom je ze tegen op het ruiterpad. Er staat een boete op van 70 euro.
Laatst bijgewerkt door Liefbeestje op 31-07-12 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:24

Ik kan me de reactie van de wielrenner prima voorstellen hoor. Zij beoefent haar sport vast erg graag en dan heeft ze een lekker tempo, staat daar een paard die het fietspad blokkeert. Die wielrenner deed niets verkeerd, maar jouw paard schrok (of was wat té enthousiast om de paarden in het weiland) en blokkeerde de doorgang en jij had hem niet onder controle. Wat ik niet begrijp is dat de wielrenner vervolgens zo dicht langs het paard fietst met het gevaar dat het paard misschien kan gaan slaan of trappen naar haar. Het lijkt me dat een verstandig iemand toch wel genoeg afstand neemt van zo'n groot en sterk dier. Maar misschien dacht ze dat ze er nog wel langs kon zo..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:50

Jaren geleden ging ik met met mijn toenmalige pony naar het Amsterdamse bos dat betekende de gehele Legmeerdijk over en dan nog een stukje bosrandweg en dan was ik ruim een uur verder, en ja via het fietspad waar ik door oom agent heen verbannen was omdat de weg te gevaarlijk was voor een paard.

Op de terugweg loopt mijn pony heerlijk ontspannen keurig zoveel mogelijk rechts op het fietspad.
Ineens voel ik de kont van mijn pony onder me schuiven en hoor wat krachttermen wat bleek een wielrenner had het zo druk met racen en keek dus totaal niet voor zich en parkeerde zijn fiets met een aardige snelheid tussen de achterbenen van mijn pony, dat brave beest heeft niet uitgehaald of wat dan ook en stond alleen schaapachtig te kijken, ik vraag of alles goed met hem is en het enige dat hij doet is zijn fiets pakken en hij stapt op en rijdt weg, niet even vragen goh heeft je paard niks ofzo. :(
Achteraf moet ik erom lachen omdat dit goed is afgelopen ik wil niet weten hoe deze meneer eruit had gezien als mijn pony wel had uitgehaald.

Helaas houden veel wielrenners geen rekening met mede weggebruikers of dit nu paarden zijn of andere fietsers, niet voor niks is er de discussie of wielrenners nog wel op het fietspad moeten fietsen.
En dan kan trouwens de wegenverkeerswet 10x zeggen je mag met je paard niet op het fietspad maar als er als enig alternatief een 80 km weg naast is zal oom Agent je vriendelijk doch zeer dringend verzoeken op het fietspad te gaan rijden en niet op de weg of de berm van de weg, als daar wat gebeurt is de schade voor iedereen veel groter.
En natuurlijk moet je je paard onder controle hebben maar jonge paarden moeten leren en ook met een braaf paard of mens ernaast lukt het niet altijd om ze recht te houden, daarom ook die zinnen van moet je niet met een jong paard of onbetrouwbaar paard de weg op enz. vind ik grote onzin.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:54

Doma_clasica schreef:
Tiffany schreef:
Dus als een GP Amazone op een wedstrijd het met de dood moet bekopen, omdat het paard schrikt, betekend het maar dat ze niet kan rijden..

Waar heb ik dat geschreven? :?
Overigens denk ik dat een GP ruiter niet per definitie goed hoeft te paardrijden. Die kan vaak goed kunstjes rijden en een enkele kan ook goed paardrijden.
De noemer GP ruiter geeft geen garantie dat je een goede ruiter bent.

Nee maar die zijn ook niet helemaal gek,

Maar ik zie hier rare dingen voorbij komen, paarden kunnen niet schrikken anders mag je de weg niet op? Niemand kan je dat garanderen hoor.

Maar nee , iedereen weet het hier beter en is zo gigantish goed :')

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:55

Wat een geneuzel over je paard wel of niet onder controle hebben. Ik heb zelfs salinero met Anky erop in blinde paniek door jumping Amsterdam zien rennen, lijkt me niet dat men kan zeggen dat Anky haar paard niet onder controle heeft. Een paard is een paard, een vluchtdier met vlucht instinct. In een paar seconden is het onmogelijk om een paard dat schrikt onder controle te krijgen.

Simpel gezegd, de wielrenner had even een paar seconden moeten wachten.
Als er een kind de weg oprent achter een bal aan ga ik met mijn auto ook niet eroverheen, en dan simpelweg zeggen; tja dat kind hoort niet op de weg dussss...

Ieder mens met gezond verstand ziet heus wel dat het paard bang is, er dan nog ff snel achterlangs fietsen vind ik zeer respectloos!

helaas maak ik het ook wel eens mee.... in deze maatschappij is begrip voor elkaar opbrengen helaas ver te zoeken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:59

Ik vind dat de wielrenner in de situatie van TS wel het recht had om boos te worden.
Maar dat komt meer, hoe het verhaal van de TS beschreven is.
Omdat zij op een paard rijdt, moet iedereen maar rekening met haar houden.
Een wielrenner moet maar even wachten totdat zij haar paard onder controle heeft.

Zo werkt het niet, het is voor jezelf al balen als je je paard niet onder controle hebt.
Maar het is de omgekeerde wereld dat je daarom het recht zou hebben, boos te worden op iemand anders.

Eigenlijk zou iemand met een jong/niet verkeersmak paard met een grote L op z'n jas moeten rijden, zodat medeweggebruikers zien, dat het een paard/ruiter is, die nog aan het leren zijn. :D

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:01

am_vanes schreef:
Wat een geneuzel over je paard wel of niet onder controle hebben. Ik heb zelfs salinero met Anky erop in blinde paniek door jumping Amsterdam zien rennen, lijkt me niet dat men kan zeggen dat Anky haar paard niet onder controle heeft. Een paard is een paard, een vluchtdier met vlucht instinct. In een paar seconden is het onmogelijk om een paard dat schrikt onder controle te krijgen.

Simpel gezegd, de wielrenner had even een paar seconden moeten wachten.
Als er een kind de weg oprent achter een bal aan ga ik met mijn auto ook niet eroverheen, en dan simpelweg zeggen; tja dat kind hoort niet op de weg dussss...

Ieder mens met gezond verstand ziet heus wel dat het paard bang is, er dan nog ff snel achterlangs fietsen vind ik zeer respectloos!

helaas maak ik het ook wel eens mee.... in deze maatschappij is begrip voor elkaar opbrengen helaas ver te zoeken.

Maak er maar van 'ieder mens met een gezond paardenverstand en veel ervaring ziet heus wel dat paard bang is'. Jij bent paarden gewend, jij weet hoe ze reageren, een mens die dat niet is, die weet dat niet. Als TS niet seint naar de weggebruikers, hoeven zij niet aan te nemen dat ze moeten wachten. Als ze wel had geseint, en er was dan nog niet gestopt, wat ook wel eens gebeurt, dan is het pas 'zeer respectloos'.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:05

gekvanfleur schreef:
-O- Ik wil hier liever niet op reageren..ik denk dat mijn punt wel duidelijk is en ik weet dat dit soort reacties me mateloos irriteren. Omdat anticiperen niets met een paard lezen te maken heeft idd. :) Dat iemand ander in zijn mogelijke plicht faalt, zegt niets maar dan ook niets!! over jou handelen. Jij bent verantwoordelijk voor jou handelingen! En jou plicht is om tijdig te anticiperen op wat je ziet..wat de wielrenner hier niet gedaan heeft..

Je mag niet van andere verkeersdeelnemers verwachten dat zij verstand hebben van paarden en de risico's die daarbij horen. Niet iedereen beseft dat een paard dat op de weg komt ook kan slaan. Wellicht dat die wielrenster dacht "dat paard staat daar toch stokstijf, dan kan ik daar wel achterlangs". Dat is natuurlijk een foute inschatting, maar ik verwacht niet van de eerste de beste fietser dat die weet hoe snel een paard van stokstijf naar beweging kan gaan.

Liefbeestje, wat deden jullie toen die groep fietsers in zicht kwam bij die strandrit? Je kunt namelijk als groep ook zelf extra rechts (of links) gaan houden en daarmee een signaal geven aan die andere groep. Natuurlijk nog steeds geen garantie dat ze dan als groep bij elkaar blijven, maar je kansen verbeteren er wel van.

Wat betreft het paard als "vluchtdier", dat is de gemakkelijke weg. Kuddedier, ja, paarden willen graag in een groep blijven, maar lang niet alle paarden hebben vluchten als eerste reactie op schrik. Zelfs "prooidier" begint minder te worden met de moderne fokkerij, je krijgt nu paarden die een jachtinstinct hebben in plaats van een vluchtreflex :+

Djonah

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:12

Misschien moeten we maar een regel in laten voeren dat elk paard wat nog niet helemaal verkeersmak is een bepaald kleur strikje in de staart heeft of iets anders zodat alle weggebruikers kunnen zien dat ze bij dit dier moeten oppassen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:13

am_vanes schreef:

Op buitenrit heb ik mijn paard beter onder controle dan Anky met haar Salinero op buitenrit. :D

Maar Anky gaat dus ook niet met Salinero op buitenrit...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:13

Djonah schreef:
Misschien moeten we maar een regel in laten voeren dat elk paard wat nog niet helemaal verkeersmak is een bepaald kleur strikje in de staart heeft of iets anders zodat alle weggebruikers kunnen zien dat ze bij dit dier moeten oppassen.

Wat ik hierboven al zei:
De ruiter een grote L op de jas, net als bij lesauto's. :D

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:16

ts kreeg niet de tijd om de wielrenner te waarschuwen.... de wielrenner had een houding van ; ik hoor hier en jij niet dus zoek t maar ff uit met je paard, respectloos dus en bovendien erg dom. en dan een meisje op een paard vervolgens uit te kafferen... Ja echt heel respectvol van die wielrenner!

nee paard hoort niet dwars op een fietspad, ja ruiter moet controle kunnen houden maar een beetje begrip van medeweggebruikers zou heel fijn zijn.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:17

mika11 schreef:
Djonah schreef:

Wat ik hierboven al zei:
De ruiter een grote L op de jas, net als bij lesauto's. :D

Sorry ik had je post niet gezien.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:18

am_vanes schreef:
ts kreeg niet de tijd om de wielrenner te waarschuwen.... de wielrenner had een houding van ; ik hoor hier en jij niet dus zoek t maar ff uit met je paard, respectloos dus en bovendien erg dom. en dan een meisje op een paard vervolgens uit te kafferen... Ja echt heel respectvol van die wielrenner!

nee paard hoort niet dwars op een fietspad, ja ruiter moet controle kunnen houden maar een beetje begrip van medeweggebruikers zou heel fijn zijn.

Onzin, dat kon zodra ze de bel hoorde.. -O- wielrenner had daar heus wel naar geluisterd, want die wil ook geen hoef in het wiel van d'r racefiets..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:19

meikemarieke schreef:
Sorry, maar ik zie nu het topic van de wielrenner voor me:
Ben ik lekker aan het fietsen, staat er weer zo'n paard in de weg! Wil ik erlangs, zet ze dr paard in de weg!
Ik snap dat het vervelend is voor jou, maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze 'wel even op jou wachten' in het verkeer......

ok helemaal mee eens...maar wielrenners....aaargh de plaag van IEDERE weggebruiker...zolang ze nog in hun eentje zijn gaat het meestal nog wel, maar 2 of meer? uh verkeersregels? was da? wij wielrenners hebben meer rechten dan de rest

althans zo lijkt het wel, gezien de wildwest praktijken van de meeste wielrenners

daar komt bij: ok je kunt niet altijd verwachten dat mensen op je wachten/rekening houden etc...maar kom; als je ziet dat een paard helemaal in de staak gaat en iedere keer dwars over de weg staat, dan is het echt niet zo moeilijk om ff een paar min te wachten. Al was het alleen maar voor je eigen veiligheid en die van de ruiter en paard.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:29

Een wielrenner mag dan misschien niet aan kunnen zien en voelen wanneer een paard van streek is maar mag er met gezond verstand niet ook wel een beetje vanuit worden gegaan om bij twijfel geen onnodige risico's te nemen? even oogcontact zoeken om te bevestigen kost immers niks.
als er om gekeerd een zwalkende fietser op het fietspad is, weet ik niet of en wat er aan de hand is, maar dan is het nog steeds associaal om langs te galloperen "omdat ik zo lekker met mn sport bezig ben" toch? Hier had van beide partijen een beetje meer resect een heel groot verschil gemaakt.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:32

Skygirl schreef:
am_vanes schreef:

Onzin, dat kon zodra ze de bel hoorde.. -O- wielrenner had daar heus wel naar geluisterd, want die wil ook geen hoef in het wiel van d'r racefiets..

Feit blijft dat de wielrenner haar positie op de weg opeist en dat is hetzelfde als voorrang nemen ipv krijgen. en dat vind ik nog steeds zeer onvriendelijk.
ieder weldenkend mens herkent een paard wat op de weg staat te stuiteren als niet veilig.Ik kan me wel voorstellen dat ts even haar handen vol heeft aan haar paard .

Nogmaals; begrip voor elkaar maakt de wereld een stuk vriendelijker.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:33

Ik ben wielrenner en ruiter. :D Als wielrenner erger ik me rot aan de arrogantie van het paardenvolk dat er maar vanuit gaat dat iedereen begrip moet opbrengen voor hun paard. Als ruiter kan ik begrip opbrengen voor wielrenners.

Hoe vaak kom ik de ruiters hier niet tegen die niet op de ruiterpaden blijven, maar door een losloopgebied voor honden raggen en vervolgens nog het lef hebben om een grote bek op te zetten als de honden niet vastgehouden worden.
Om het nog maar niet te hebben over "dames" die hun paarden laten grazen in een kinderspeeltuintje en dan ook nog het lef hebben om te zeggen dat de kinderen maar beter weg kunnen gaan omdat het gevaarlijk is. _-:(

Sharonaa_

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:47

Ik erger me niet alleen aan wielrenners als ik op mijn paard zit, maar ook als ik zelf op de fiets zit of in de auto. Zelf op de fiets, geven ze een blerr en proberen ze met zovelen naast elkaar voorbij te gaan zodat je bijna in de berm ligt. Als je in de auto zit en je parkeert een deel op een fietspad omdat dit toegestaan is om in en uit te laden, en ik zat nog in de auto. beginnen ze me te bblerren en te doen en vervolgens de spiegels van de auto om te klappen. En achter een paard lopen blerren en langsracen. Sorry hoor, vanuit hier geen respect voor wielrenners op deze manier. Als zij op die manier geen rekening houden met medeweggebruikers, (paard, fietser of automobilist). Dan denken ze echt dat ze alles zijn en het hele fietspad van hen is. Bahh.. (Sorry voor de wielrenners onderons, maar al vaak genoeg van dit soort dingen meegemaakt.)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:49

Precies, ik heb ook geen paard maar men wat zijn veel van die wielrenners vervelende lui. Echt niet allemaal hoor, dat snap ik ook wel, maar het is overduidelijk voor iedereen dat van alle weggebruikers wielrenners (iig hier in de omgeving) verreweg het meest asociaal zijn. Het is echt belachelijk. En ja, ik ben zelf dol op fietsen en al heb ik zelf niet zo'n fiets ik heb er wel vaker op gereden.