[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:08

Ach nee, niet Frummel. Dat lieve, gekke paard heeft echt een stukje van mijn hart gestolen hoor. Van veulen af aan al zijn topics gevolgd.

Hoop, hoop, hoop van harte dat het goed gaat komen. Wil jullie heel veel sterkte en succes wensen.

_Lorette_

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:20

Met hem fietsen durf ik niet := Dan mag ik hem eerst wel goed verkeersmak maken, want we zitten bij het spoor en er is best wat landbouwverkeer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:26

Mijn ( 2 jaar geleden overleden) Arabier had ook ataxie; ik heb hem wel gereden ( western) , zelfs endurance wedstrijden en dat ging vrij goed. Ongeveer een half jaar voor zijn overlijden heb ik hem definitief met pensioen gedaan, jammer genoeg is nierfalen hem fataal geworden. Hij was redelijk te rijden op de rechte stukken, in de bak ging het op een gegeven moment niet meer, longeren ging meestal ook niet, maar hij kon aan de hand heel aardig piafferen 8-) en vond dat ook leuk. Ik heb ook met hem gewandeld en hij heeft altijd met andere paarden op het land gestaan. De laatste jaren liep hij samen met onze Lusitano hengst op het land, in de bak, etc. Die speelden ook echt samen en dat ging heel goed, de hengst in kwestie was altijd wel heel voorzichtig met hem.
Hij liep los altjd "raar" ; vaak rondjes, zelden rechte lijnen en liep daarbij altijd heel veel met zijn hoofd te zwaaien of stopte opeens omdat hij "de kluts" kwijt was. Soms leek het of hij slecht zag of hoorde, maar al met al heeft hij een een ( kort, hij was 12 toen hij overleed) prettig leven gehad. Hij was vrolijk en lief, soms wat afwezig :z . Ik ben gestopt met hem rijden omdat dat niet meer verantwoord was. Hij vond het wel prima, maar ging toen wel snel achteruit, omdat zijn spieren niet meer getraind werden, hij liep wel altijd buiten dus kon bewegen als hij dat wilde.
Of het overlijden en de ataxie iets met elkaar te maken hebben gehad weet ik niet; hij liep begin april als een jong, springend paard naar de wei en kwam er 14 dagen later meer dood dan levend af en is de dag erna ingeslapen.
Een paard met ataxie is dus wel te "houden" , afhankelijk van hoe zwaar de ataxie is, maar het zijn altijd zorgenkindjes, dat was mijn El Cid ook, maar daardoor was het ook een heel bijzonder dier. Ik herken wel veel in de bewegingen van Frummel, o.a. het zwaaien met zijn hoofd en het rare bokken, dat deed Cid ook.
Persoonlijk zou ik hem dus wel met een ander, voorzichtig paard in de wei zetten. Dan kan hij zijn ei kwijt en het geeft hem toch meer lol in zijn leven en hij kan dan beter misschien wat korter lol hebben en kunnen spelen dan langere tijd gefrustreerd zijn en raken omdat hij alleen is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:33

Dat ben ik helemaal met je eens, bedankt voor je verhaal. :j

De moeder van Frum zwaait ook erg met haar hoofd en schraapt ook erg veel bij ongeduld. Maar zij is absoluut niet atactisch. Frum deed dit als veulen ook heel erg. Maar pas sinds mei van dit jaar kwamen er ineens echt coordinatieproblemen bij. En ook nu staat hij zichzelf nog regelmatig op de tenen.
Hij mag blijven lopen zolang het goed gaat. Krijgt hij moeite met opstaan of gaat hij omvallen, dan laat ik hem inslapen. Ik hoop dat ik nog heel veel jaren van hem mag genieten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:48

Het hoofdzwaaien zie je inderdaad niet alleen bij atactische paarden, soms is het ook gewoon een teveel aan energie. Bij Cid was het een soort van rare aanwenning, maar hij zwaaide soms zo hard en snel met zijn hoofd dat hij zichzelf bijna omgooide :o . Dat is overigens nooit gebeurt, maar hij raakte soms wel uit evenwicht en ging dan, leek wel uit een soort nijd, nog harder zwaaien. Dat was ook 1 van de redenen dat ik gestopt ben met hem rijden, dan deed hij het soms ook.
Maar hij kon enorm bokken en echt in rengalop rondrennen; gevolg was dan wel soms dat hij even niet meer wist waar hij was en dan soms heel hard begon te hinneken naar zijn vriendje. Als die bij hem was, was het dan ook snel weer goed. :(:)

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:12

Mijn paard is afgekeurd (geweest) door ataxtie. Die heeft nooit met haar hoofd gezwaaid. Had als latste redmiddel een osteopaat langs laten komen. Vanaf dat moment ging het heel langzaam aan beter met haar. Daarvoor viel ze met rijden en kon zelfs niet normaal stappen. Nu zijn we ruim 7 jaar verder en gaat het telkens wat beter. Een dressuur of springpaard zal het nooit worden maar endurance is haar lust en haar leven. Ze vind het geweldig in de bossen en tijdens de wedstrijden wordt ze bloed fanatiek.

Ze wordt met regelmaat nagekeken en hierdoor blijven we problemen voor en is ze super te rijden. Af en toe wat dressuurmatige training en wat spring oefeningen doen haar goed buiten haar conditie training om.

Als ik Frum zo zie was mijn paard er slechter aan toe aangezien dit bij elke pas te zien was. Hier zie je zo nu en dan wat (op de filmpjes dan natuurlijk), heb dan ook nog goede hoop voor Frum. Heb goed hoop voor je maar zal wel mogelijk een zorgen kindje blijven, dat moet je je wel realiseren..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:47

Het hoofdzwaaien bij ElCid had te maken met de plek waar de blokkade/ beknelling zat, ergens rondom de atlas; je mocht ook nooit achter zijn oren komen.
Daarom is ataxie ook zo lastig, het kan op zoveel verschillende niveau's de oorzaak hebben. Cid heeft het ook lang goed gedaan als western paard ( pleasre/ horsemanship) en endurance klasse 1. Hij is regelmatig behandeld door een ostheopaath, maar op een gegeven moment sloegen die behandelingen niet meer aan.
Er zijn atactische paarden, die met de juiste begeleiding, prima als rijpaard gebruikt kunnen worden en zelfs in de sport een beetje mee kunnen draainen, alles hangt natuurlijk van de ernst af, het niveau van de beknelling/ beschadiging en of het wel of niet progressief is.

Bartello1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:27

Wat verschrikkelijk. Hopelijk mag je nog een poosje van hem genieten. Vind hem altijd zo leuk!! Denk aan Frummel en je krijgt vanzelf een lach op je gezicht :j

:(:) :(:) :(:)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 15:42

Vandaag is de dag dat Frum voor het eerst echt een deken dragen mag. Een vliegendeken, meteen met hals en buikflap en een vliegenkap. Nou, hij vindt het prachtig. :D

Ik wist dat hij als veulen al graag meedeed met de grote paarden, maar hij was natuurlijk een poos in de opfok geweest, minder in de handen gekomen, etc. Maar hij is nog steeds de maffe Frum met een voorliefde voor dekens en dekjes.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:43

Ah geweldig! :D
Toevallig een foto??

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:26

Haha, heerlijk Lorette! Lekker van hem genieten! :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:31

Jeetje, die arme frum, het was zon lekker ding... Heel veel sterkte!

Jaimylover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:07

wat erg zeg,, ik heb nu in één avond al je topic door gespit,, en lees nu dit topic! wat erg zeg! heel veel sterkte met die gekke frummel! hopen dat het niet al te snel achter uit gaat en dat je nog heel lang van hem mag genieten!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:39

Ik lees nu je topic pas...ik weet wat je meemaakt :(:) want mijn paard heb ik ook vanaf veulen af aan en met 2 jaar was hij atactisch geworden.
Ik heb er destijds 3 veeartsen bij gehad en alle 3 schreven ze hem af ;(
Zelfs Steffi van der Laarse zag het somber in want volgens haar had hij wobbler gradatie 4 (omvallen en slepen met de achterhand)
ik kreeg van haar nog 50% kans dat hij ooit nog geschikt was als recreatiepaard!

Ik heb al Steffi's tips opgevolgd en hem op de homeopatische druppels gezet, met succes!
Hij heeft tot en met zijn 4 met een slag in het wiel gelopen, telgang en achter megaslap, maar daarna kwam er met training verbetering in :j
Hij wordt met de jaren sterker en beter, hij is momenteel 7 en loopt altijd winst en in de prijzen in het M1, inmiddels mogen we M2 starten.
In training loopt hij zelfs op Z1/Z2 nivo, zelfs de appyementen, arbeidspirouetten en wissels zitten erop!
Vorige week tijdens de instructieweek van de KNHS waren Tonnie Huberts en Ton de Kok helemaal lyrisch van hem, dat zijn toch niet de minste,
ze vonden het echt een heel stoer en goed paard met een superachterbeen, megagallopade met potentie voor nationaal! En zij wisten niet van zijn geschiedenis....

Nu hebben we ons wederom geselecteerd voor de Brabantse Kampioenschappen, dus zo kan het verhaal ook gaan ;) dus ik zeg de hoop niet opgeven!

Het enige waar hij nog last van heeft is krampbenen achter, dus achter ijzers zit er niet, maar als dat alles is :D

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:02

@ LL, elke keer als ik jou verhaal lees sta ik perplex.
Bij jou verhaal verwacht ik een "paardje" wat blij mag zijn dat die op zijn benen kan staan en zich vooruit kan bewegen met een ruiter erop :+
Maar jeetje dan zie ik jou foto's en filmpjes en het is me toch een mega stoer beest :D Echt een super fijn sportpaard!
Echt respect hoor!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:12

Nou je bent niet de enige hoor....zelfs Steffi van der Laarse heeft er met ogen als schoteltjes naar gekeken, volgens haar eigen zeggen :D

Ze zegt iedere x als ik een wobbler behandel, dan denk ik aan die van jou...dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn!

Maar hij wordt steeds beter en beter, alleen kost het wel wat meer tijd :)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 29-06-12 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:12

ik heb stilletjes je topic een beetje gevolgd,maar ik moet zeggen,vind het filmpje er niet eens zo heel gek uitzien...

ik heb hier ook een atactisch paard staan,welke slechter loopt als die van jou( wil nog weleens achter door een achterbeen zakken,of bij echt heel gekke bewegingen valt hij soms om)

maar deze loopt onder het zadel beter als los,is echt een stoer paardje en zeker recreatief doet hij het super,dus ja,ik geef je groot gelijk dat je het aankijkt,en wie weet hoe de toekomst gaat lopen voor jou en frummel :) :)

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:27

listiglistje schreef:
Nou je bent niet de enige hoor....zelfs Steffi van der Laarse heeft er met ogen als schoteltjes naar gekeken, volgens haar eigen zeggen :D

Ze zegt iedere x als ik een wobbler behandel, dan denk ik aan die van jou...dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn!

Maar hij wordt steeds beter en beter, alleen kost het wel wat meer tijd :)

Zijn grootte heeft het hem er ook niet makkelijker op gemaakt haha :+
Maar je mag blij wezen dat je hem destijds niet hebt opgegeven, want je hebt er nu echt een gaaf dier aan!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:31

he wat een naar nieuws zeg, ik lees het nu pas...

hij ziet er op de filmpjes wel blij uit, ik hoop dat jullie nog een poosje samen kunnen genieten!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 12:22

Listiglistje, jij hebt wel HET succesverhaal! Maar was jouw paard niet alleen achter atactisch? Bij Frum vind ik de ataxie en kramperigheid achter niet zozeer het probleem. Voor is het vele malen erger...

Afbeelding

Van voor naar achter: Frum, Charlotje en Bammes

Ze staan wel mooi bij elkaar, maar met gras vind ik het een ramp. Frum is passend 'schraal' (voor het eerst een paard van ons dat niet te vet is) voor een twenter. Hoeft niet dikker van mij, maar dunner vind ik ook niet mooi. Hij is bij ons wel wat dikker dan in de opfok. Maar zijn moeder is alweer getransformeerd naar olifantenmodel... :roll:

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:08

ataxie voor of achter bestaat niet, ataxie is alleen een symtoom (coordinatieproblemen) en komt bijna altijd vanuit de wervelkom (beknelde zenuwen)
veelal veroorzaakt door bv een val, vastliggen, (extern trauma) OCD, te snelle groei ed en slechts in een heel enkel geval vanuit de hersenstam (Erfelijkheid) of door het rhino virus :)

Dat hij het voor erger heeft wijst meer op de gradatie, de mijne kwam voor ook niet goed uit de testen van Steffi, maar achter was het helemaal drama...
Met die testjes kunnen ze de gradatie vaststellen. De mijne heeft zijn (hals)wervels beschadigd bij het C6/ C7 gebied.

Ik zou het zeker de tijd geven, want ik vind de beelden niet erg schokkend...ik heb ze erger gezien...de mijne was er veel erger aan toe,
die viel gewoon om en heel de achterhand sleepte na, zwenkte uit en voor deed hij niets anders als struikelen :o hij had gradatie 4.
Daarbij heb ik meerdere wobblers zien verbeteren of zelfs zien genezen :j maar dat kost wel jaren!
(wobbler is vorm van ataxie: beschadeging bij jonge paarden met een beschadeging/beknelling in de zenuwbaan vanuit de halswervels)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 17:22

Dat snap ik, maar bij bij vrijwel alle gevallen die ik duidelijk coordinatieproblemen in de achterhand. Dat valt bij Frum mee (wel erg kramperig, maar in de voorhand zitten behoorlijke problemen met de coordinatie. Van die gevallen heb ik nog geen positieve verhalen gehoord.

Bij Frum zijn problemen gevonden bij 1e borstwervel en laatste halswervel c7 en 3e en 4e halswervel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:23

Dan is het de locatie die zorgt voor de problemen voor...dat is bij iedere paard weer anders!
Maar 4 plekken is idd veel...weet je hoe het is gekomen? (Over de kop gegaan, vastgelegen?)
Misschien een tip om hem na een tijd eens een scintigrafie te laten verrichten bij de Lingenhoeve (Lienden) met een fikse tijd ertussen dit mbt tot de ontwikkeling van de schade? Dan kun je duidelijk zien of het verbeterd of verergert!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:49

weet niet of je nog op zoek bent naar ervaringen, maar ik heb 2 anderhalfjarigen in laten slapen een tijd terug. 1 met halswervelbeschadigingen (c3 en c4) door trauma die met name achter atactisch was, en 1 die niet zozeer atactisch was als wel kramperig; begonnen met ongeveer een halfjaar en een jaar later beduidend erger. de kramperige was beduidend kramperiger dan frum is; in zijn loopstal verplaatste hij zich niet als het niet nodig was, niet met een voetje schrapen, niet heen en weer stappen, geen been optillen om naar een vlieg te slaan. achterbeen hoog optillen bij wegstappen en trillend voorbeen. dat is ook meteen een van de redenen geweest voor ons om hem in te laten slapen, het zag er zo onnatuurlijk uit voor een vluchtdier om zo op zijn plek vastgeroest te staan. als hij eenmaal in beweging was zag het er allemaal vrij normaal uit. de verwachting was dat hij zou verslechteren tot hij was uitgegroeid. de atactische is na trauma direct aan de ontstekingsremmers en prednison gegaan, leek in eerste instantie goed vooruit te gaan, tot het kouder werd en hij gek deed buiten, toen viel hij helemaal terug en had duidelijk pijn, daar is geen twijfel meer over geweest en was met inslapen ook zo weg.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:03

Ik heb geen flauw idee hoe Frum hier aan gekomen is. Hij kan vastgelegen hebben of onderuit zijn gegaan, maar hij heeft nooit verdikkingen of wondjes gehad, dus er was geen zichtbaar bewijs van een ongelukje.
Er zijn heel veel mogelijke oorzaken genoemd, waar erfelijkheid er een van is. De dierenartsen (incl. Steffi) en de osteopaat kunnen niet zeggen wat de oorzaak is bij Frum.

Ik laat hem verder niet onderzoeken. Frum is heel goed te laden, maar de trailer verergert de coordinatieproblemen heel erg. Ik wil hem zo min mogelijk vervoeren. Alleen een myelografie zou de problemen bij de wervels goed zichtbaar maken, maar de algehele anesthesie is bij Frum te riskant. Ook ben ik te weinig geholpen met de uitslagen van het onderzoek. Als daardoor een goede behandeling mogelijk zou zijn, dan was het een ander verhaal, maar het resulteert alleen in een betere diagnose. Zijn problemen worden er niet minder van. Ik vertrouw er daarom op dat ik hem zelf goed in de gaten kan houden. Zodra het leven voor hem niet meer prettig is, dan is het afgelopen. Tot die tijd blijft hij lopen, krijgt hij druppels en poeders en komt de osteopaat periodiek langs voor behandeling.

Over de osteopaat gesproken, die komt morgenochtend weer langs.

Jade, wat een akelig verhaal. Wat jammer dat je twee paarden moest laten gaan...

Afbeelding

Frum helpt mij elke dag ongevraagd met opzadelen en afzadelen. In een onbewaakt ogenblik steelt hij de dekjes of gaat hij aan de haal met het hoofdstel. >;) Dus dan moet ik weer iets verzinnen om hem bezig te houden. Vandaag was hij even zoet met een poetsdoek (oud vest) op zijn hoofd. Tja, je moet wat....

Achter heeft hij een dikke kogel. Geen idee wat er nu weer is gebeurd, maar ataxie i.c.m. een frisse tweejarige is in elk geval niet ideaal.