Waar zijn we mee bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:53

Laatst bijgewerkt door Ods op 07-03-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige grote quote ingekort

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:54

die qaurters ik geloof dat gewoon niet he
zijn er ook foto's van met ruiters erop?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 23:55

Laatst bijgewerkt door Ods op 07-03-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige grote quote ingekort

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:55

Ik schaam mij op sommige momenten zeker wel om een mens te zijn. En nee, niet omdat ik dit natuurlijk niet allemaal zelf op mn geweten heb, maar omdat ik eerlijk denk dat de wereld er heeeeel wat beter uit had gezien zonder 'het kwaad in de mens', wat dus onder andere deze dingen mogelijk maakt.

Dus ja.. Ik schaam mij zeker als mens als ik deze praktijken zie. Bahbahbah.. Wie denken we wel niet dat we zijn, ons mede organisme zo te verminken naar behoefte en smaak van de mens?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:55

mltex schreef:
In deze filmpjes zie je idd BIJNA (zit filmpje tussenmet eentje zonder) alleen maar die paarden maar goed lezen en dan snap je dat dit in combi met soring ook daar niet gewenst is en alleen de uitersten zich met deze zaken bezighouden.
Ik heb niet je profiel gecheckt maar je komt ietwat wereldvreemd over, als je al niet eens weet dat een gemiddeld tuigpaard ook niet zo van nature loopt ;)
Net zo goed als een dressuurpaard zijn kunstjes niet allemaal in ruil voor een wortel leert etc

Pardon? Dan begrijp jij me toch echt verkeerd. Ik wist niet dat de tuiger die natasja postte, op dezelfde manier getraind wordt als deze paarden in de OP en de paarden uit de filmpjes. Rustig aan, ben gewoon nieuwsgierig, wil ook alleen maar bijleren. Is toch niet verkeerd als ik toevallig niet weet dat deze paarden op dezelfde manier worden getraind? En dan heb ik het dus over die nare manier.
Laatst bijgewerkt door Barbulet op 07-03-12 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:01

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:01

Die arme, arme paarden ;(

Je ziet gewoon hoeveel moeite het ze kost om überhaupt hun benen nog op te tillen. Hoe verschrikkelijk lief is zo'n dier, dat ze dit toelaten..?
En ik voel me al dagen schuldig als ik mijn paard een terechte uitbrander geef :+

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:03

Barbulet schreef:
mltex schreef:
In deze filmpjes zie je idd BIJNA (zit filmpje tussenmet eentje zonder) alleen maar die paarden maar goed lezen en dan snap je dat dit in combi met soring ook daar niet gewenst is en alleen de uitersten zich met deze zaken bezighouden.
Ik heb niet je profiel gecheckt maar je komt ietwat wereldvreemd over, als je al niet eens weet dat een gemiddeld tuigpaard ook niet zo van nature loopt ;)
Net zo goed als een dressuurpaard zijn kunstjes niet allemaal in ruil voor een wortel leert etc

Pardon? Dan begrijp jij me toch echt verkeerd. Ik wist niet dat de tuiger die natasja postte, op dezelfde manier getraind wordt als deze paarden in de OP en de paarden uit de filmpjes. Rustig aan, ben gewoon nieuwsgierig, wil ook alleen maar bijleren. Is toch niet verkeerd als ik toevallig niet weet dat deze paarden op dezelfde manier worden getraind?

Ik denk dat je het in alle vormen van paardensport terugvind.

springpaarden die worden getraind met balken waar prikkels opzitten, dressuurpaarden die lange tijd achtereen in LDR worden gereden, renpaarden die de finish worden overgeslagen met de zweep, westernpaarden die leren sliden door op een muur gereden te worden enz....

Gelukkig zijn dit meestal uitzonderingen, en hebben de meeste paardenmensen het beste met hun dieren voor. Dat hoop ik dan toch.

Barbulet

Re: Waar zijn we mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:06

Ja klopt. Ben ik het met je eens. Helaas zitten er altijd dat soort gevallen tussen. Wel ben ik van mening dat tussen deze paarden (hun eigenaren dus eigenlijk) meer uitzonderingen zitten dan in een "normale" tak van de paardensport.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:07

Barbulet schreef:
Ja klopt. Ben ik het met je eens. Helaas zitten er altijd dat soort gevallen tussen. Wel ben ik van mening dat tussen deze paarden (hun eigenaren dus eigenlijk) meer uitzonderingen zitten dan in een "normale" tak van de paardensport.

Hangt van je referentiekader af.
Stel je bent geboren en woont op Oost timor en ben enkel bekend met de Oost timorese (?) pony, lees : type hoogbenige shetlander.
Toevallig komt Totilas daar op vakantie en traint op strand waar jij op je plukkerige pony zit.
Dan vraag ik me af of je denkt: wow! of dat je denkt, wat een ziekelijk doorgefokt paard!
Persoonlijk denk ik het laatste. sterker nog dat denk ik nu al :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 01:21

mltex schreef:
Barbulet schreef:

Hangt van je referentiekader af.
Stel je bent geboren en woont op Oost timor en ben enkel bekend met de Oost timorese (?) pony, lees : type hoogbenige shetlander.
Toevallig komt Totilas daar op vakantie en traint op strand waar jij op je plukkerige pony zit.
Dan vraag ik me af of je denkt: wow! of dat je denkt, wat een ziekelijk doorgefokt paard!
Persoonlijk denk ik het laatste. sterker nog dat denk ik nu al :')

Mee eens, mensen kijken vaak niet verder dan hun neus lang is. . . dat zal ook niet 1 2 3 veranderen. Maar ieder weldenkend mens zal tot de conclusie komen dat die paarden er niet natuurlijk uit zien, zelfs iemand uit Oost Timor. Die fout ligt dus bij de fokker en indirect de sport, want de mensen willen nou eenmaal zulke paarden in de ring zien, maar ik dwaal af.

Waar het mij om gaat is dat er mensen zijn die A: paarden fokken die anatomisch niet correct zijn en dus (verschikkelijk) lijden. En waarom? Omdat mensen dat mooier vinden? Zo kom ik direct uit bij punt B: diezelfde mensen zijn nu dus verantwoordelijk voor dierenleed, mishandeling imo. En wat doen ze? Ze gaan niet nadenken van goh, waarom wil mijn paard niet meer normaal lopen? Of goh, het is toch vreemd dat al mijn paarden na een paar jaar niet meer normaal kunnen bewegen.

Nee wat doen die mensen, die gaan die arme paarden vervolgens verschrikkelijk martelen want de paarden komen in opstand. Vervolgens belanden die paarden in zo'n diepe put (die wij mensen gegraven hebben) en ondergaan nog meer pijn, door toedoen v.d. mens.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:24

Ik heb hier maar een woord voor Gruwelijk :r

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:25

Dan denk ik ook het laatste ja, ben ik helemaal met je eens. Dan weet je natuurlijk niet beter. Maar goed dat is hier niet aan de hand, deze mensen zijn zich alleen niet bewust dat hun methodes niet geweldig zijn.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:26

Verder ben ik het met Ailill eens.

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:34

Wat walgelijk :r

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:41

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 02:03

Ik durf geen uitspraken te doen in hoeverre ze echt mismaakt zijn dat ze er last van hebben. Veel is voor de show en geeft een vertekend beeld van de realiteit.

Ik 'ken' de American saddlebreds al voor de haflingers en fjorden. Moeder is Elvis fan> Elvis paarden :')
Waar mijn moeder nu woont daar vlakbij loopt een kudde van minstens 100 saddlebreds, gefokt en getraind voor de show.
Maar zo in het weiland zijn het hele gewone paarden, niks extreems aan. Alleen hadden een paar de staart opgebonden, vandaar dat ik me afvroeg hoe en waarom en kreeg de uitleg dat ze de staarten niet knipten voor shows en omdat ze zo lang groeien was het ter bescherming van paard dat ze niet op gaan staan. Logisch, wenselijk is weer ander verhaal.
Die paarden worden wel degelijk oud. Ik heb ze niet in actie gezien, maar ga er voor gemak vanuit dat ze niet met die schoenen ed. getraind worden.

Normaal lopen geld voor 'normale' paarden, weer niet te vergelijken met gangenpaarden wat TWH is en bv tuigers (volgens mij is zelfs het gemberen van tuigpaarden in nl ook nog niet zo lang afgeschaft).
Wel weet ik dat van de foto's hoe ze de paarden opstellen en voorstellen dat dat voor de eigenaar gunstig is maar dat je de meeste in stal er niet uit kan pikken.
Je paard goed presenteren is ook een vak.
Het eerste voorbeeld uit topic, dat paard zou je eens in normale positie op een rechte weg moeten neerzetten dan kun je beter oordelen. Denk dat dat nl enorm meevalt.
Schade? durf ik ook niet zoveel over te zeggen, misschien trainen ze maar 10 minuten?? zou dat schadelijker zijn dan iemand die een uur lang zijn paard kromgetrokken door de dressuurbaan trekt?
Misschien moeten ze uitblinken als 2-3 jarige en gaan dan de fokkerij in?

Nogmaals, de pure mishandelingen heb ik geen goed woord voor. Maar voor de rest is er genoeg/teveel ruimte voor speculatie.
Leeftijd is ook altijd een issue, of het nu om renpaarden gaat, te jong gereden quarters, rijpaarden of AS, blijft een groot vraagstuk wat nou daadwerkelijk de schade daarvan is.

Die quarters is weer een heel ander verhaal, daar weet ik werkelijk niks van en snap ook niet waar dat vandaan komt (mcdonalds?) Het ziet er niet gezond uit maar om daar een keiharde conclusie uti te trekken.
Vraag me ook af of die niet puur voor Halter zijn, kan me niet voorstellen dat je erop kan rijden. Er staat ergens een filmpje van zo een quarter die 'rent' door weiland. Rennen kun je niet noemen, heb er eigenlijk geen benaming voor. Als ik dat filmpje vind post ik hier wel.
Extreme arabieren zijn volgens mij wel redelijk geaccepteerd terwijl ik dat zelf minstens net zo schokkend vind. Meten met twee maten?

Ergens staat een foto van een haflinger, niks mis mee is gewoon in bepaalde positie opgesteld. De Fries vind ik ook een raar vb is manier van rijden en de andere de manier van opstellen.
American shetland is toch ook niet zo shocking? hier hebben de kleine (en grote) maat hackney

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:04

little_birdy schreef:
zullen we het dan maar niet over de shire's uit amerika hebben dan

niet normaal meer toch :r

Wat is er met deze aan de hand dan?
Zijn toch gewone paarden alleen heel groot??

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:19

ik vind veel dingen te ver gaan hoor, vooral in amerka etc. t moet zo klein mogelijk en zo luxe mogelijk zonder men nadenkt hoe t voor t paardje is...vaak afwijkingen in groei etc...en doe fotos pffff animal cops waar ben je... buik even dun als hals

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:37

Een echt barbie paardje := gatverdamme, wat zie ik hier ziekelijke foto's (en filmpjes) langs komen zeg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:38

Wat een lelijke dieren zeg. Afschuwelijk dat mensen dit er van "maken".
Ik kan me voorstellen dat je een bepaald ras niet zo mooi vind. Je wilt bijvoorbeeld een "vol" paard hebben. Nou, dan kijk je toch gewoon uit naar een ander ras, stap je over naar bijvoorbeeld een Fjord, die zijn van nature wat voller of een Koudbloed of zo. Ga nou niet zitten knutselen aan het principe "paard" aub.

Oh ja, ze schijnen harder te lopen met 6 benen. Een kwestie van een jaar of 100 en dan lopen ze er hoor!

Helaas is dit ook al jaren aan de gang in de honden wereld. Vreselijke excessen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:40

Wat een nare foto's zeg hier in dit topic... Meer dan 70 jaar geleden waren er ook mensen die dit soort dingen probeerden, maar dan met mensen, Josef Mengele oa. brrrrr...

Over die zware quarters, die hebben niet allemaal hypp hoor, maar helaas heeft de AQHA GEEN policie dat er NIET met zulke paarden gefokt mag worden :r Ze worden ook niet goedgekeurd zoals geschreven ergens, je mag namelijk met IEDERE hengst fokken!!!! Er zijn inmiddels meerdere genetische afwijkingen in dit ras (Herda, GBED, PSSM) en ik word er als liefhebber beroerd van!!!!
Het fokbeleid van de AQHA moet drastisch veranderd worden anders houden we geen gezonde paarden meer over |(

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:48

Bahhhh wat een nare plaatjes allemaal zeg :r
Ik wil heeeeel graag geloven dat dit allemaal nep is, maar ik vrees van niet..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:50

Is die eerste foto uit de OP echt niet gefotoshopt joh?? Ik zou graag de link naar de website van die foto zien! (sowieso trouwens voor iedereen die hier plaatjes post, zet er even bij waar je ze vandaan hebt!)

Dat kan toch niet? Het hoofd is topzwaar en de achterbenen naar verhouding enorm lang. Als het beest rechtop gaat staan (als dat kan) dan zal hij naar voren omvallen.

Bi-zar... ;( |(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:53

ik vind het ook niet kunnen hoor, en zou ook liefst wensen dat het nep was.. maar helaas zijn er mensen die de natuur niet laten voor wat het is en kruisen waarmee gekruist moet worden... nee liever zien hun paarden voor de show, die niet zo horen maar naar hun idee mooi is.. vaak hebben die paarden meeste lasten ervan en intereseerd de mensen dan weer niks... dit zou gewoon wettelijk verboden moeten worden in alle landen..