Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:40

deruijter schreef:
waar haal je deze informatie vandaan, op concours heb ik nooit last van hengsten hoor.

Zij heeft oa. een fantastische zelfgefokte ex-hengst die zeer succesvol op hoog niveau in de sport loopt onder een GP-amazone en diverse keren wedstrijden verprutste omdat hij teveel met zijn hoofd bij de dames was... wat neem ik aan opgelost is sinds er tjakkaaaaa gedaan is :D

Overigens rij ik ook liever hengsten dan merries omdat ik niet tegen dat gekattekop en getrut kan van merries :r , maar een hengst op concours is gewoon extra verantwoordelijkheid. Toen mijn merrie me eraf bokte op concours is er niks spannenders gebeurt dan een beetje rondrennen. Storend voor anderen maar niet gevaarlijk verder. Op de hengsten kan ik maar beter maken dat ik er bovenop blijf hangen, andere ruiters (met merries) zitten niet te wachten op een klets van een paar voorbenen omdat ik mijn hengst niet meer de baas kan. Daarnaast reageert een merrie hooguit als een pismerrie, met een hengst kun je te kampen krijgen met het versieren van merries plus het imponeren van de aanwezige ruinen en hengsten en andere ruiters letten echt niet op waar jij met je hengst blijft, hengstige merries zetten ze er zo voorlangs. En gebeurt er wat dan heb jij het gedaan :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:40

deruijter schreef:
Barcelano, is dat niet zo bij elk paard? Elk paard kan bij de ene persoon een schat zijn en bij de andere
een rotzak.

Tuurlijk maar je hebt het dan wel over een hengst....
Die over het algemeen iets meer schade kunnen aanrichten.

Kijk ik zeg niet dat ts het niet moet doen.
Ik ben er ook ooit mee begonnen.
Maar ik heb de intensties om iets met fokken te gaan doen.
Gaat dat feest niet door dan heb ik er een mooie ruin aan:

Maar een hengst houden om dat het stoer is..... :roll: Dat vind ik een beetje een verkeerde uitspraak.

Je hebt ook machtige verschijningen in de vorm van merries en ruinen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:41

zolang je een hengst maar goed opvoed en consequent bent komt het helemaal goed :) of je krijgt zo'n gevaarlijk beest als dit, dat wil je natuurlijk niet hebben klik :')

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:41

Bizzybijtje schreef:
deruijter schreef:
Barcelano, is dat niet zo bij elk paard? Elk paard kan bij de ene persoon een schat zijn en bij de andere
een rotzak.

*zucht* Ja.... maar bij hengsten kan het een gevaarlijke situatie opleveren als je hem niet onder controle hebt.... Dat is bij merries/ruinen ook wel zo, maar die springen niet in andermans rug.

Om maar niet van de andere gevaren te spreken.. Hengsten kunnen echt enorm veel schade aanrichten. De oude hengst van mijn zus is destijds aangevallen IN ZIJN EIGEN STAL door een uitgebroken hengst. De hengst had hem behoorlijk verwond en de deur gemold.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 16:41

@no_no

Kan je draver hengsten dan goed vergelijken met dressuur hengsten?
(Werken met dressuur hengsten is ook vast voor weinig weggelegt( mjah dat wil niet zeggen dat ik dat persoon niet kan zijn ofcourse))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:43

melaniehut schreef:
@no_no

(Werken met dressuur hengsten is ook vast voor weinig weggelegt( mjah dat wil niet zeggen dat ik dat persoon niet kan zijn ofcourse))

't Zijn toch mannen, of niet soms?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:43

lifaya schreef:
zolang je een hengst maar goed opvoed en consequent bent komt het helemaal goed :) of je krijgt zo'n gevaarlijk beest als dit, dat wil je natuurlijk niet hebben klik :')

En dan nog moet je in je achterhoofd houden dat andere mensen het zo voor je kunnen verpesten.
Op een van de stallen vonden ze het zooow leuk om hun merrie aan me hengst te laten ruiken.
Of mij omver rijden om te kijken hoe braaf hij daadwerkelijk was...
Of me klem rijden...tot dat de hengst het zat is..............en dan heb je een rotknol...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:45

melaniehut schreef:
@no_no

Maakt geen verschil hoor, het principe is het zelfde. Uiteraard kan je ook bij andere stallen vragen of je mag helpen. Het was ook maar een voorbeeld.
Het gaat er om dat je inzicht krijgt en ervaart wat een hengst in verschillende situaties doet. Bij een draver hangt er alleen vaak een karretje achter :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:46

Barcelano schreef:
lifaya schreef:

En dan nog moet je in je achterhoofd houden dat andere mensen het zo voor je kunnen verpesten.
Op een van de stallen vonden ze het zooow leuk om hun merrie aan me hengst te laten ruiken.
Of mij omver rijden om te kijken hoe braaf hij daadwerkelijk was...
Of me klem rijden...tot dat de hengst het zat is..............en dan heb je een rotknol...

Pffff dat soort mensen zijn het niet waard om een paard te houden...

Een hengst is ook maar een paard, alleen reageert die meestal iets anders dan een gemiddelde ruin of merrie. Vind het altijd zo jammer als er iets fouts gaat, ookal is het de schuld van de ander, dat er altijd word gekeken naar de hengst, want ja, hengsten zijn "onbetrouwbaar" :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:46

Nou idd Barcelano, mijn zus had een hengst (KWPN, reed ze dressuur mee) die niet wist waar zijn ballen voor waren. Hebben ze hem stiekem gebruikt om te schouwen. Tja, toen wist ie het wel. Ook al snel laten ruinen,vanaf dat moment niks dan problemen op wedstrijd.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:48

melaniehut schreef:
@no_no

bij een kwpn stal kan je wel direct meekijken bij keuringen enzo. Weet je ook direct wat dat inhoudt en kan je veel informatie inwinnen. Tevens kan je dan meekijken als ze moeten dekken bv.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:48

Urielle schreef:
Nou idd Barcelano, mijn zus had een hengst (KWPN, reed ze dressuur mee) die niet wist waar zijn ballen voor waren. Hebben ze hem stiekem gebruikt om te schouwen. Tja, toen wist ie het wel. Ook al snel laten ruinen,vanaf dat moment niks dan problemen op wedstrijd.

Hebben ze bij mijn hengst ook gedaan.
Gelukkig kon ik dat weer de kop indrukken..
Maar je wordt daar echt niet blij van alle engergie die je er in stopt om er een braaf rijpaard van te maken...

Daarom zeg ik het is niet alleen de hengst wat moeilijk is....maar juist vaak de omgeving.
Ook daar moet je sterk voor in je schoenen staan.

En daarom bedoel ik dat het doodvermoeid kan zijn...

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:49

Urielle, de stal waar mijn broer als ruiter werkt, hebben ook een dekhengst die 1.60 parcoursen heeft gelopen, en waar je een kind van 10 nog op kunt zetten. Het is maar welke hengst je koopt.
Dat hengsten meer schade kunnen richten valt ook reuze mee. Zoals ik al zei elk geslacht
heeft zo zijn nadelen en voordelen. Wilt niet zeggen dat TS niet klaar zou zijn voor een hengst.
Het is maar welke hengst ze kiest. En mensen die zeggen ja maar hengsten kunnen bij de ene
persoon super braaf zijn en bij de andere een rotbeest, dit kan bij elk geslacht voorkomen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:49

mijn vriendinnetje heeft ook een hengst en no problemo hoor. Maakt gewoon bosritjes alleen of met andere. Staat gewoon op stal tussen merries. Rijdt op losrijdterrein gewoon tussen de merries. Beest is hartstikke braaf. Goed ik durf er niet op te stappen, maar dat is niet omdat het een hengst is, maar omdat het een jong paard is met een karaktertje. Maar, moet wel zeggen, vriendinnetje voed hem ook wel zeer consequent en rechtlijnig op ja is ja, nee is nee. Geen middenweg, hij heeft te accepteren als nee nee is. Beest weet daardoor wel waar hij aan toe is en dat is denk ik voor elk paard een hele fijne situatie. Ik denk dat als paard bij mij was opgegroeid, er zich misschien wel problemen hadden aangedient. Ik denk dus dat het puur ook een stuk ervaring en opvoeding is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:51

deruijter schreef:
Urielle, de stal waar mijn broer als ruiter werkt, hebben ook een dekhengst die 1.60 parcoursen heeft gelopen, en waar je een kind van 10 nog op kunt zetten. Het is maar welke hengst je koopt.
Dat hengsten meer schade kunnen richten valt ook reuze mee. Zoals ik al zei elk geslacht
heeft zo zijn nadelen en voordelen. Wilt niet zeggen dat TS niet klaar zou zijn voor een hengst.
Het is maar welke hengst ze kiest. En mensen die zeggen ja maar hengsten kunnen bij de ene
persoon super braaf zijn en bij de andere een rotbeest, dit kan bij elk geslacht voorkomen.

Lees nou eens een keer waarom ze gevaarlijk kunnen zijn.
Inderdaad, ze zijn braaf! Maar op concours is er een goede ruiter nodig als je hengst op een merrie wil springen!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:52

deruijter schreef:

Weleens een loslopende hengst gezien....
En tuurlijk kan het ook bij merries en ruinen voorkomen.
Zie vaak zat rotknollen van merries.
Maar een hengst als die je tegen jou verzet....

Je kan en mag er niet laks mee omgaan dan ben je niet geschikt voor een hengst....
Houd altijd het uiterste in je achterhoofd.
Houd altijd in je hoofd dat op een keer hij wel doet wat je niet verwacht...

Denk niet dat doet mijn hengst niet.....

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 16:53

No_No schreef:
melaniehut schreef:
@no_no

bij een kwpn stal kan je wel direct meekijken bij keuringen enzo. Weet je ook direct wat dat inhoudt en kan je veel informatie inwinnen. Tevens kan je dan meekijken als ze moeten dekken bv.

Ik zal een stal opzoeken! Ik weet zelf eigelijk nog neit echt waar ze zitten, er zitten er namelijk vast veel in het zuiden , maar ik woon in drenthe dus dat is een beetje verrijden, en ik heb thuis ook nog paarden om te rijden/verzorgen

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:54

Bizzybijtje, ja ruinen kunnen ook gruwelijk trappen, merries kunnen ook bijten dat het vel
eraf is. Ik snap dat hengsten gevaarlijk 'kunnen' zijn om het feit dat ze op een merrie kunnen
springen. Maar niet elke hengst zal op een merrie springen, hoe vaak zie jij nou op een concours
een hengst op een merrie springen! ECHT NOOIT.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:55

Friese hengst die ik rijdt is ook super braaf, zou echt niet zeggen dat het een hengst is sloom kan die doen haha. Kan zelfs met mijn eigen merrie op de trailer staan

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:56

Barcelano schreef:
Weleens een loslopende hengst gezien....
En tuurlijk kan het ook bij merries en ruinen voorkomen.
Zie vaak zat rotknollen van merries.
Maar een hengst als die je tegen jou verzet....

Je kan en mag er niet laks mee omgaan dan ben je niet geschikt voor een hengst....
Houd altijd het uiterste in je achterhoofd.
Houd altijd in je hoofd dat op een keer hij wel doet wat je niet verwacht...

Denk niet dat doet mijn hengst niet.....

Ja :') het enige dat die deed was het groene gras opzoeken, maar waar zijn wil was, was een weg, en weg was die :+ nog een jong ding, binnen de muren echt een heerlijk dier, heel goed opgevoed, maar met een halstertje buiten de muren was het dus overduidelijk "doeidoei" :') Nou had hij dus nog niet echt hormonen ofzo, gras was belangrijker dus dat scheelt :j

Ik ga ook liever met een hengstenketting wandelen. Mocht er dus onverwachts een paard langskomen, heb ik meer te zeggen als ik een normaal halstertouwtje er aan heb zitten :j je moet altijd snel reageren als je merkt dat er iets fouts kan gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:57

Maar ik heb iemand gekend die had een Friese hengst, de rust zelve...ze kwam vaak bij ons rijden op een dag was ze er weer, even loslaten in de bak, even longeren, maar zomaar van het ene moment op het andere moment, had hij totale maling aan haar. Kostte haar bloed, zweet en tranen om het überhaupt weer aan te lijnen en met zich mee te laten lopen...Ik was er bij en ik was eigenlijk ook wel verbaasd, ze had hem al een paar jaar en het ging altijd zo makkelijk....dat snap je dan ook weer niet...Was best nog een joekel ook nog.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:58

deruijter schreef:
Bizzybijtje, ja ruinen kunnen ook gruwelijk trappen, merries kunnen ook bijten dat het vel
eraf is. Ik snap dat hengsten gevaarlijk 'kunnen' zijn om het feit dat ze op een merrie kunnen
springen. Maar niet elke hengst zal op een merrie springen, hoe vaak zie jij nou op een concours

Lees mijn tekst is....

Even iets uit de praktijk...

Ik reed los op wedstrijd.
Ik reed op de hoefslag.
Meisje met merrie reed zo dicht langs me steeds dat onze beugels elkaar raakte.
Merrie deed zuur.

Ik heb een super brave hengst die ik in kinderlessen kan rijden.

Maar dit keer was hij het zat...
Ik kon hem weg draaien.Ik reageerde snel genoeg....
wat doet die doos op de merrie die draait haar merrie weer richting mij hengst in plaats van weg te rijden.
gelukkig stond mijn instructeur er opeens met een longeer zweep....

Snappen jullie het nu een beetje.....

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:59

deruijter schreef:

dik gedrukte zinnetje.... Volgens mij heb jij nog nooit een hengst meegemaakt die hevig in strijd gaat met je... Heb jij ooit gezien dat een hengst is los gekomen als hij iets wil doen wat niet mag? Heb je ooit gezien dat een hengst een ander aanvalt? Heb je ooit een paard gezien wat is aangevallen door een hengst? Of op een merrie springt waar iemand op zit? Of een die op een ander paard afstormt waar nog een persoon tussen staat? Volgens mij niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:00

Barcelano schreef:
deruijter schreef:

Lees mijn tekst is....

Even iets uit de praktijk...

Ik reed los op wedstrijd.
Ik reed op de hoefslag.
Meisje met merrie reed zo dicht langs me steeds dat onze beugels elkaar raakte.
Merrie deed zuur.

Ik heb een super brave hengst die ik in kinderlessen kan rijden.

Maar dit keer was hij het zat...
Ik kon hem weg draaien.Ik reageerde snel genoeg....
wat doet die doos op de merrie die draait haar merrie weer richting mij hengst in plaats van weg te rijden.
gelukkig stond mijn instructeur er opeens met een longeer zweep....

Snappen jullie het nu een beetje.....

Maar wou hij er op springen of het gevecht aan gaan met die zure merrie?? :o :o?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:00

Barcelano, nee je mag bij geen enkel paard denken, dat doet die van mij niet.
dat geld voor elk paard en niet alleen voor hengsten.
Ja voor een hengst moet je consquent zijn en je moet
weten waar die toe in staat kan zijn. Maar je kan niet op voorhand al zeggen
oeh een hengst, nee echt niet doen!! Als je al wist wat een paard jou allemaal
aan zou kunnen doen, zou je niet meer fatsoenlijk kunnen rijden.
En ik snap precies wat je bedoelt, maar ja zo zijn er genoeg situaties
waarin mens of paard gewond raken of zelfs overlijden door stom gedrag.