Laura_x_ schreef:@ Jetta. Ik snap je post, maar dan ben ik benieuwd hoe je tegen het volgende aankijkt:
Hoe moet je ooit kennis vergaren over paarden als je geen ervaring op kunt doen? Want jij zegt dat je niet moet gaan aanklooien, maar het moet gaan bestuderen. Maar je zegt dat je de kennis niet van een papiertje af kunt halen. Ik vind het een beetje tegenstrijdig.
Of begrijp ik je nu verkeerd? Heb je het nu over een eigen paard aanschaffen of over paardenomgang in het algemeen?
Tuurlijk, je moet niet zomaar wat aan gaan klooien en je moet, als het even kan, goede begeleiding zoeken om kennis (ervaring) op te doen met paarden. Maar waar komt dan het spreekwoord, 'van fouten leer je', vandaan?
Ik denk dat tegenwoordig dus te veel mensen een paard aanschaffen zonder te weten wat een paard nodig heeft of kost!
Ze rijden een jaar of wat in een manege ( breek me de bek niet open!!) en dan kopen ze een paard.
Niets mis mee natuurlijk, alleen maar goed en leuk, maar denken dan vaak door dat er omdat er op de manege word geroepen je bent een natuur talent, dat ze ook een eigen paard kunnen op voeden.
Of het meest voorkomende verhaal... joh, dit paard is echt helemaal jou ding... kopen anders word hij verkocht of gaat naar een handels stal???
Vaak gaat daar dan een behoorlijk bedrag in zitten, manege blij, pension klant minder na een aantal weken/ maanden.
Dit soort verhalen is heel normaal momenteel.