Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:56

Als we het dan hebben over het niet paardenvlees eten, kan je beter helemaal stoppen met vlees eten. Van de beestjes in Nederland hebben de meeste paarden het geweldig goed, wordt lekker mee gewerkt, mogen gras eten, krijgen kwaliteitsvoer, alles wordt gecheckt, en dus blijft er een gezond stukje vlees over.

Wil je het dier bedanken, zorg er dan goed voor, of als het puur een gevoelskwestie is, bedank dan het stukje vlees op je bord. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:58

lifaya schreef:
mensen verkijken zich altijd op het woord lam, dat is echt geen klein dartel lammetje dat rond stuiterd in de wei hoor :+ een lam word lam genoemd tot 1 of 2 jaar en ziet er aardig schaap uit dan :P

Maar ze lopen wel hun hele leven in de wei.
De lammeren van mijn buurman worden met de herfst geslacht. En deze worden dan in jan/febr geboren.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:58

Ik lust het niet en daarom eet ik het niet. Maar mocht ik het lekker vinden dan zou ik het wel gewoon eten. Zoals al vaker gezegd is, een paard heeft een beter leven achter de rug met meer liefde dan menig kip, varken of rund.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:59

AnoukWelsh schreef:
Ik bedoelde op Fred_kroket, :o

Maar bijna elk dier wordt geslacht, dus dan zou iedereen vegetarier moeten worden als je het zielg vind als kippen met 6weken gedood wordt ofzo iets...

:o

Ja, jij vind het extra zielig om (bewust) een paard te eten omdat je daar een band mee hebt. Terwijl je onbewust vast wel eens een stukje paard hebt gegeten en het dan niet erg vind en het ook niet erg vind om kip te eten die in een schuur zit opgepakt met dag en nacht licht aan omdat ze dan blijven eten zodat ze zo snel mogelijk naar de slacht kunnen.

Het is jouw keuze maar wees dan wel zo bewust dat je dan een beetje hypocriet bent. Want waarom het één wel en het ander niet.

vuurneon

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:00

Ik heb ook wel bekendere dieren gegeten, de kip van een vriendin. Mooi leven, alleen was veel te taai om te eten. Bah! Die hadden ze uit de soep moeten halen...
Niet dat ik snel mijn eigen paard op zal eten, maar ik vind het niet erg als anderen het wel willen doen.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:01

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 20-07-24 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:02

Foutje:Had latere berichten van TS nog niet gelezen.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 09-01-12 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:05

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 20-07-24 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:05

_Chendo_ schreef:
Ik eet JUIST vlees om hun te bedanken.
Afgemaakt worden ze toch wel. En een mens heeft nu eenmaal vlees nodig. Ja ik eet dus ook paardenvlees. Ik vind dat zelfs nog beter dan een koe of varken die een rotleven heeft gehad.
Daarbij is het de natuur dat we ze opeten en ik denk dat het heel eervol is en iets heel moois, dat een overleden dier een ander dier/mens kan voeden zodat die verder leeft.

Sorry hoor, maar vegetarisch zijn vind ik onzin als het om die reden gaat.

Mee eens :)
Ik eet geen vlees, maar als ik het zou doen zou ik paardenvlees eten. Ik kan er gewoon niet over uit dat je geen paardenvlees eet, terwijl dit juist de dieren zijn die relatief goed worden behandeld en op een humane manier worden afgemaakt. Ik zou voor geen goud vlees eten (varken, koe, kip, enz) dat hun hele leven in een donker stalletje heeft gestaan en na een paar maanden wordt afgemaakt omdat ze worden gefokt omdat ik zo graag vlees wil eten.

Zat er aan te denken om voor het eerst in jaren een stukje vlees te proberen bij de 'groene' slager, misschien wordt het dan wel paard :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:07

Paard naar de slacht doen vind ik niet zielig.
Heel veel kan nog worden gebruikt om op geoefent te worden, zoals de hoeven, vlees kan gegeten worden en staartharen kunnen nog gebruikt worden bijv
Als een paard dood is merkt hij er toch niets meer van, ik snap niet dat mensen zich daar zo druk over maken.
Als een paard 'perongeluk' een slecht leven heeft gehad is dat zielig maar het zij zo, kunnen weinig mensen wat aan doen. Alles wat gebruikt kan worden wordt gebruikt. Ik vind het anders dan kalfjes die enkel voor consumptie in te kleine hokjes leven om aan de maat te komen en daarna geslacht worden.

Ik vind paardenvlees wel lekker maar niet bijzonder.
En paardenvlees vind ik ook niet heiliger dan koeien of varkensvlees.

Het vlees smaakt niet anders na wat de paarden in de oorlog gedaan hebben, dat is slechts iets wat in jou hoofd zit TS. Paarden zijn zich er ook niet bewust van, en ik heb ontzettend veel respect voor dieren, maar ik ga geen dieren voortrekken omdat ze ooit iets goeds hebben gedaan.

Die mensen zullen vast verbaast/met mond vol tanden staan van jou kromme beredenering inderdaad :')

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:08

ik eet het wel gewoon. ik vind het best lekker.
je krijgt idd vaak gezeur over waarom je het eet, want het zijn je lievelingsdieren enz.
maar je eet toch ook koeien, varkens en kippen enzo.. waarom zou paard niet mogen?
dan zou je helemaal vegetarier moeten worden..
en er zit ook paardenvlees in frikandellen enz. en dat ete nde meesten ook gewoon

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:12

AnoukWelsh schreef:
@Fred_kroket Ja ik snap best dat je er zo over denkt, maar ik heb nu een maal bepaalde stoffen nodig aan gezien ik 13 ben, en het liefste ben ik vegetarier maar dat mag niet van mij moeder....

Je kan prima vegetariër zijn als je 13 bent hoor! Gewoon een beetje goed op je voedsel letten :) Je mag PBen als je wil, heb wel een paar leuke sites waar je veel info kan vinden :j

Ennehm, nog even voor TS, van een koe kan je ook veel vriendschap en liefde krijgen hoor :) Gaat weer één van je argumenten..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:13

Brainless schreef:
lifaya schreef:
mensen verkijken zich altijd op het woord lam, dat is echt geen klein dartel lammetje dat rond stuiterd in de wei hoor :+ een lam word lam genoemd tot 1 of 2 jaar en ziet er aardig schaap uit dan :P

Maar ze lopen wel hun hele leven in de wei.
De lammeren van mijn buurman worden met de herfst geslacht. En deze worden dan in jan/febr geboren.

dat weet ik, zeg toch niet dat ze niet in de wei lopen :P lammeren hebben een goed leven gehad, weliswaar niet zo lang als paarden maar ze hebben wel lekker buiten gelopen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:15

En ze smaken nog goed ook :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:19

absoluut :j :9

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:30

Ik heb er geen probleem mee. Ik vind het niet heel erg lekker maar als het zo uit komt dan eet ik het gewoon. Vind het ook niet zielig en ze hebben meestal een goed leven gehad. Wil niet zeggen dat ik erop zit te wachten om mn eigen paard op te eten maar misschien in tijd van oorlog ook wel. Vroeger hadden we koeien en dan lieten we ook wel eens een kalf slachten en die aten we dan zelf op. Ze hebben dan iig een goed leven gehad in de wei.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:48

Ik eet ook geen paard, trouwens ook geen konijn. :o En ja, is misschien hypocriet, maar zijn dieren die ik toch bij huis heb dus voelt gewoon te vertrouwd. Heb mijn paard dus ook laten inslapen en niet naar de slager gebracht.

Overigens ben ik het niet eens met de openingspost over het harde werken van een paard door de jaren heen, andere dieren zijn net zo productief dus die vlieger gaat niet op.

Ach, heb nog genoeg andere soorten vlees dus waarom zou ik dit vlees dan niet laten staan? ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:54

Omdat wij hier zo weinig paardenvlees eten gaan de paarden op slachttransport naar landen waar wel veel paardenvlees wordt gegeten. Je kunt ze zo'n transport sparen door zelf juist wel paardenvlees te eten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:09

Ik ben geen grote vleeseter, vind veel vlees niet lekker. Lust eigenlijk alleen varken, hoewel ik ook wel eens een hertebiefstuk heb gehad dat heel erg goed smaakte.

Had bijna nog een big van m'n werk gekocht en laten slachten, als er eentje over zou blijven. Een big dat ik zelf grootgebracht heb, de fles heb gegeven, waarmee ik gespeeld heb, gedold heb, waarnaast ik heb liggen slapen, die uit m'n hand at en me als een hondje volgde en als ik ging paardrijden mee ging op buitenrit. Nou zijn alle biggen verkocht naar goede huisjes, en daar ben ik blij mee, maar als er eentje zou overblijven zou ik het totaal niet erg vinden het dier te laten slachten en zelf op te eten. Goudeerlijk vlees, van een echte scharrelbig die voor een varken een droomleven heeft gehad. Heeft kunnen wroeten en rollen in de bagger, lol gehad, en varken kunnen zijn.

Een collega van me koopt elk jaar een lam van onszelf. Laat het slachten en eet er een jaar van. Een keurig scharrellam dat z'n hele leven bij de moeder is geweest en nooit een stal van dichtbij heeft gezien.

Paard heb ik dus geen principiele bezwaren tegen, net als tegen hond, kat of wat dan ook. Ik zou een paard dus gewoon naar de slager brengen, en als ik het zou lusten (ik weet niet of het mag) zou ik hem ook weer meenemen in portieverpakkingen. Ik zou ook de huid willen hebben en daar mooie laarzen en een tas van laten maken. Dat vind ik een mooi eerbetoon naar het dier toe. Dat hij niet weggegooid wordt en vermalen als een stuk grof vuil, maar compleet hergebruikt wordt. Het liefste zou ik dat met m'n katten ook doen. Dan heb ik altijd een prachtig eerbetoon aan m'n geliefde dier, en een eerbetoon dat nog nuttig is ook.

Het is triest genoeg dat dieren (en mensen) dood gaan, maar waarom ze dan weggooien? Laat het lekker zoals het bedoeld is, dat anderen er nog wat aan hebben en daardoor kunnen verderleven. Zo gaat het in de natuur ook. Een karkas is een bron van leven voor heel veel andere diersoorten, groot en klein.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:19

lifaya: Ik weet niet waar jij je 'info' vandaan haalt mbt lam, maar onze lammeren worden gewoon geslacht met de 6/8 weken. Dan is het lamsvlees. Die van 1 a 2 jaar zijn gewoon oude schapen ;).
Je mag het lamsvlees noemen tot 1 jaar oud.
Al zijn de meeste lammeren 3/4 maanden bij slacht.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:21

ik was er zelf bij toen er lammeren werden geslacht en deze zagen er gewoon volwassen uit, dat bedoelde ik met geen dartele lammetjes :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:22

Nee oke, als ze een jaar zijn zien ze er al volwassen uit inderdaad. Niet zo klein schattig ding meer, omdat ze natuurlijk ervoor gemest zijn ;).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:23

ach ik vond ze nog steeds schattig hoor :P maar worden er ook echt kleine lammetjes geslacht? want daar zit toch bijna geen vlees aan? dat is toch eigenlijk zonde om het dan al te slachten?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:40

wij slachten ze meestal met 6/8 weken. (geloof met pasen dus eerste zijn nu geboren, geen idee wanneer pasen is). Zijn dan 'dikke' lammeren wegen denk ik 35kg de stuk.
Nee geen enorme homp vlees, gevaar is met schaap dat als ze ouder/vetter worden je heel vet/ranzig vlees krijgt. Dat is met lammeren niet zo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:42

Is het gek dat ik hier trek van krijg?
Jammie stukje lam...