Een nieuw paard kopen deel II

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:34

Rider01 schreef:
Die had ik ge-pb't
kreeg maar 1x een pb terug, daarna geen reactie meer?
Ach ik wacht het af, misschien moest diegene weg ofzo

Hmm misschien moest diegene inderdaad even weg ofzo.
Hoop dat je nog een reactie krijgt, het is echt een scheetje!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:37

Ik hoor net dat ik morgen een bezichtiging heb :+
Een veulen in de buurt staat te koop, het zou een B pony moeten worden.
Behalve een foto weet ik verder nog niks over het diertje maar hij staat in de buurt dus morgen ga ik even langs, je weet maar nooit..

LadyMadonna

Re: Een nieuw paard kopen deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:48

Rider, ik heb ook nog een gaaf veulen staan, volle zus van die van mij, maar dat wordt een d denk ik. Wel leuk om de zoekende kant te lezen, wij hebben af en toe nogal wat te stellen met kopers, vooral die voor een kwartje op de eerste rij willen ;)

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:49

Spannend! :D Ik ga vrijdag bij een ijslander x kwpn paardje kijken van 8 maanden geloof ik... Echt een scheetje en hier dicht bij! Ben erg benieuwd

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:49

Snoekiej,, Wat past jou paardje toch in mijn 'voorkeuren' :) Alleen klein beetje kleine kant :( En net ietsje boven budget.. Heb je misschien ook een filmpje van de cross of springen.
Zondag komen als alles doorgaat de mensen voor Alexis ben zo benieuwd hoe ze haar nu vinden ;)
Ik vind Vos ook geen probleem maar dan wel graag bijv. met hoge witte beentjes of mooie grote bles..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:57

Ik moet gewoon het paard tegenkomen waarop ik verliefd raak! Dat was met mijn huidige paard ook het geval. En daar ben ik nog steeds verliefd op, maar hij wordt een beetje krakkemikkerig, dus hij gaat met pre-pensioen. Maar dat betekent wél dat mijn nieuwe paard zeer zeker niet te oud mag zijn, anders heb ik dadelijk twee bejaarde paarden. Op sommige voorkeuren lever ik derhalve niet in, leeftijd bijvoorbeeld, dat is dus meer een eis, en de rest is meer voorkeur.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:03

Tjuppie schreef:
Leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik las ook al even in het andere topic. Ik ben zelf inmiddels ook weer op zoek naar een nieuw paard. Ik zoek een jonge (2008,2007,2006) liefst merrie en heel erg goed bewegen. Geen Duitsers en goeie bloedlijn. Zadelmak of onbeleerd. Mag ril zijn en/of heet. Mocht iemand hier wat weten, ik hoor het graag!

En heb er ook nog wel wat staan die weg mogen, maar dat is wel hogere prijsklasse (ook op hoger niveau). Maar als ik hier toevallig een berichtje zie dat iemand een paard zoekt wat ik heb staan dan laat ik het natuurlijk weten. Of anders pb even :)

Ik heb je al eens een PB'tje gestuurd mbt tot mijn merrie,
je bent nog steeds welkom hoor :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:04

ilsexxx schreef:
Dus als je dan je paard verzekerd, is hij eigenlijk niet eens van jou?

Driebergen, moest jij altijd dan ook eigen risico van 75 euro betalen als de dierenarts kwam? En wat werd er allemaal vergoed? Welke ziekten/blessures ed? En wat betaalde jij per maand en voor welk bedrag had je je paard verzekerd?

En stel, ik koop een veulen van +/- 500 euro dan is de waarde van dat paard over 3 jaar natuurlijk gestegen zodra het paard beleerd is, en over 5 jaar misschien nog wel meer door wedstrijdervaring, keuringen ed. Dan moet je dus eerst je paard voor 500 verzekeren en dan later meer ofzo?

Sorry, ben echt een leek in dit soort dingen haha :')

Misschien komt het omdat ik mijn paard onder de 4500 had verzekerd, maar bij mij hebben ze echt niet moeilijk gedaan. vrienden van mij hebben met een paard, dat niet meer voor de sport geschikt was, nog 3 weken moeten wachten voor ze hoorden dat de verzekering ging uitbetalen.
Mijn paard had altijd wat. 1x een klap van een ander paard, waarvoor peesscans gemaakt zijn, nog een aantal rontgenfoto's en de DA kwam uiteindelijk iedere dag langs omdat mijn paard steeds weer wat nieuws bedacht.
Ik heb hem voor een bedrag, minder dan het aankoopbedrag verzekerd. volgens mij kan je dat gewoon zelf bedenken. Misschien dat de verzekering ook wel iets te zeggen heeft daarover, maar zij weten sowieso niet wat jij voor het beest betaald hebt ;) .
ik moest 20% van de kosten betalen.

Ik had al een brief gestuurd naar de verzekering, met daarbij een brief van de DA, die hem voor de sport afkeurde. Ik wist toen al dat ik hem ging laten afmaken. De verzekering stuurde terug dat ze hem gingen uitbetalen. ondertussen had mijn paard nog een andere complicatie, waardoor hij nog een week eerder ging dan gepland was.
dus hij was er al niet meer, voor de verzekering hem had kunnen ophalen. en dan moet je hem dus terug kopen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:09

@ Niene, jij zocht toch een leerpaard voor de SGW? Daar is mijn paardje dus niet meer geschikt voor. Ik zoek iemand voor haar die lekker wil dressuren of buitenrijden.

Mijn paard is trouwens ook verzekerd. Heb haar voor minder dan 5000 laten verzekeren, anders moesten er rontgenfoto's gemaakt worden. Aangezien ik mijn paard toen al een jaar of 7 had, wilde ik geen foto's laten maken. Ik heb een uitgebreide verzekering + ziektekosten bij Equine Risk. Hele fijne verzekering vind ik zelf. Ze zijn snel met uitkeren en ik mocht destijds zelfs een scintigrafie laten doen.
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 02-01-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:10

Tjuppie schreef:
Ik snap je wel hoor winbinches, maar het hangt er wel een beetje van af welke concessies je moet doen. Dat is persoonlijk. Dat wat ingetje zegt, dat ze dan kiest voor een 2,5 jarige, dat zal ik (momenteel) nooit doen. Ik wil er iets mee kunnen en ik vind 3 of bijna 3 te vroeg om dr echt wat mee te doen.

Daar heb je ook zeker gelijk in!
Ik heb nu een 2,5 jarige op het oog, omdat het met mijn eigen merrie heel goed gaat. En ik haar ook nog 3 a 4 keer in de week kan rijden.
Zo kan ik heel rustig met een 2,5 jarige beginnen met poetsen, voetjes optillen, leren aan de hand te stappen en straks in de lente met longeren etc.
En dan pas in de zomer zadelmak laten maken. (ook als ze zadelmak is ga ik niet meer dan 2 a 3 keer in de week erop zitten)
Alles heel rustig aan, voor mij is de haast van het rijden en er wat mee doen er nu nog niet omdat ik mijn merrie nog rijd. En vind het wel een hele uitdaging om er eentje helemaal alles zelf te leren.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:13

WinBinChes schreef:
ingetje3012 schreef:
Dat ben ik een gedeelte met jou eens WinBinChes.
Concessies doen is wel belangrijk bij het zoeken naar een nieuw paard. Dat heb ik ook gedaan. Ik was eigenlijk op zoek naar een 3 of 4 jarige. Nu ga ik een 2,5 jarige laten keuren morgen.
Maar zelf zou ik bijvoorbeeld geen concessies doen in de stokmaat. Ik ben erg lang en dan past het gewoon echt niet als ze ineens 3 cm kleiner zijn dan de 1.70 of groter die ik zou willen. Heb op 2 paarden gezeten die 1.68 waren. Eentje was er smal en de andere was rondgeribt, maar bij beide paarden was ik te groot. Het gaf echt geen mooi beeld.
Wat betreft leeftijd heb ik dus mijn concessies gedaan.

Ziet er goed uit adin!!

Stokmaat zegt niet veel over de maat van het paard. Ik kijk dan ook vaak naar de hoogte van de rug. Een paard van 1,70 kan als een paard van 1,65 zitten als de rug en billen veel lager liggen. Zitten doe je ook niet op schoft uiteindelijk. Daarom vraag ik altijd naar zijkant foto's als ik iets interresant vind. De bouw speelt ook wel een kleine rol, maar het zit hem vooral in de de hoogte van rug en bips.

Daar heb je ook gelijk in hoor,
Dat bedoel ik ook met het rondgeribte. Dan kan de maat idd passen.
Maar ik heb best wel lange benen, en zelfs bij een paard van 1.68 met een rondgeribt lijf en een brede rug was ik te groot.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:18

Snoekiej, ik ging na ik mijn post had geplaatst even naar je foto topic kijken en toen las ik je berichtje, over de bemerking voor het springen en de cross.. jammer hoor!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:26

driebergen schreef:
Misschien komt het omdat ik mijn paard onder de 4500 had verzekerd, maar bij mij hebben ze echt niet moeilijk gedaan. vrienden van mij hebben met een paard, dat niet meer voor de sport geschikt was, nog 3 weken moeten wachten voor ze hoorden dat de verzekering ging uitbetalen.
Mijn paard had altijd wat. 1x een klap van een ander paard, waarvoor peesscans gemaakt zijn, nog een aantal rontgenfoto's en de DA kwam uiteindelijk iedere dag langs omdat mijn paard steeds weer wat nieuws bedacht.
Ik heb hem voor een bedrag, minder dan het aankoopbedrag verzekerd. volgens mij kan je dat gewoon zelf bedenken. Misschien dat de verzekering ook wel iets te zeggen heeft daarover, maar zij weten sowieso niet wat jij voor het beest betaald hebt ;) .
ik moest 20% van de kosten betalen.

Ik had al een brief gestuurd naar de verzekering, met daarbij een brief van de DA, die hem voor de sport afkeurde. Ik wist toen al dat ik hem ging laten afmaken. De verzekering stuurde terug dat ze hem gingen uitbetalen. ondertussen had mijn paard nog een andere complicatie, waardoor hij nog een week eerder ging dan gepland was.
dus hij was er al niet meer, voor de verzekering hem had kunnen ophalen. en dan moet je hem dus terug kopen.

Ah vandaar, begin het al wat meer te snappen haha. Maar zat je dan ook dat als er iets aand e hand was, en je moest anders 400 euro betalen, en nu dus die 20% er af was dat 80 euro, maar moest je er dan ook nog eigen risico er over heen betalen? Dat is volgens mij een bedrag van ongeveer 75 euro toch? Of hoefde dat dan niet?

Dus dan is het eigenlijk zo, dat als je een enter oid koopt, die verzekerd voor 1000 euro, dat de verzekering dan sneller zou zeggen dat ze het paard ophalen bij een operatie van 3000 euro, dan een paard dat je verzekerd voor bijv. 10 000 euro?

En waar had je je paard verzekerd?
Sorry voor de vragen hihi :o maar ik begin het al te snappen haha!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:27

cindyst schreef:
@wreckh in welk gebied woon je?
het lijkt mij ook super een fries en heeft hoe lesgever een handelstal?

Gaat snel hier weer. leuk.

Mijn instructrice fokt Friezen. Ik woon in Drenthe.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:31

Stef, jammer maar dat zal net te groot worden dan

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:36

Heb nog wel een 12 jarige zwarte c (sport) pony. M2, merrie, 136, wel heet

Sen_si

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:38

Ik lees ook weer mee!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:39

Stef, nope, ik zoek juist een koel type (om voor de kar te zetten)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:57

ik zit bij equine risk en heb een eigen risico van 20 % , krijg dus altijd 80% vergoed.
Vorige paard was verzekerd voor 6000, kostte me 65 euro per maand. is inslapen wegens HKO en kreeg 6000 - 4000 ivm het terugkopen omdat ik hem wilde laten euthanaseren ipv meegeven aan de verzekering.
Mijn niuewe moet ook nog verzekerd worden, vergeet steeds het formulier op te sture.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:57

Mag ik nog vragen hoe het zit met overschrijven op je eigen naam als je een paard gaat kopen? Moet je dan per se lid zijn van een vereniging, of hoeft dat niet?
Bijv, als ik een kruising ga kopen, die gaat dan niet naar de keuring toe, maar wil ik wel graag op mijn naam hebben, hoe zit dat dan? En wat als ik een paard ga kopen met stamboek etc, hoe zit dat dan met overschrijven?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 21:00

Ik heb Wino nu wel verzekerd. Voor eigenlijk te weinig, maar anders wordt de premie me te duur. Dus ik zit er wel aan te denken om hem eruit te halen of bij de volgende geen te nemen. Ik hou altijd geld achter de hand. Ik heb trouwens geen zorgverzekering voor hem.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:10

stef schreef:
Ik heb een hele gave vos met veel wit, krack c.... Maar men wil idd geen vos ;)

Ik heb hem gezien, en is misschien een vos, maar wel een hele leuke vos!

Dus dames..... neem toch maar even een kijkje ;-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:15

Ilse, volgens mij verschilt dat per stamboek. Bij het nrps wel, dus die van mij staat nog lekker op naam van de fokker ;)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:35

Ik ben net terug van stal jansen van den hout, met dit keer wel een groot succes. Het paard waarvoor ik opnieuw de verre reis heb gemaakt, is het ook geworden. Zaterdag komt ze twee weken op proef! :)

Afbeelding

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:42

Spannend Arabiertje, veel plezier en succes!