Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:05

Poiuytrewq schreef:
Laura_x_ schreef:
Even van de andere kant toegelicht.

Een 14/15/16 jarig meisje komt op bokt, laat vol trots haar pony zien: met een (bijv.) elastiek. Of ze nu een elastiek met een reden om heeft, of dat het gewoon ontwetendheid is: Na amper een dag gaat het topic op slot, omdat er zoveel gemeen commentaar wordt gegeven.

Ik heb het nu in meerdere topics gelezen en ik vind het echt triest hoe sommige bokkers dan reageren. Tuurlijk, je kan goedbedoelde tips geven, maar laat de TS in zijn/haar waarde.

En niet alle bokkers hebben automatisch les/hebben de mogelijkheden om les te nemen.

Nu post ik zelf niks meer, dus het gaat niet over mij, het is gewoon iets wat mij opvalt. ;)

Wat mij opvalde is dat iedereen in principe redelijk reageert, waarna de TS weer reageert... en aan de hand van de reacties van de TS (eigenwijs zijn of juist willen leren) wordt het topic óf een soort reltopic, óf een topic waarbij iedereen mooie tips zet en normaal reageert. Het is niet altijd zo negatief hoor, imo heeft ts het zelf in handen.

Er wordt vaak ook niet onderbouwd waarom er met een hulp teugel word gereden...
En welke problemen er zijn met rijden.....

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:32

MaritAriel schreef:
Nou , weer even bijgelezen.

Ik kom dingen tegen als het licht niet aan de leeftijd of , veel ouderen weten ook niet waar ze mee bezig zijn .
Nee tuurlijk weten veel ouderen ook niet waar ze mee bezig zijn , maar daat gaat het hier niet om . Dan kunnen we er vanalles bij gaan halen, maar dat is nou nét niet de bedoeling.
Het licht zeker wel voor een groot deel aan de leeftijd . Jongeren mensen , en dan heb ik het over tieners, kijken vooral naar de dingen omzich heen , nemen dingen over van beroemdheden , zoals Anky van Grunsven; Ohhhh kijk hoe mooi dat paard loopt!!! Maar als dat paard het kan ...... Kan mijn paard het toch ook???? Dus hup , de volgende dag naar stal en proberen . Niet wetend wat ze aan het doen zijn . Maar dan komen ze tot de conclusie .... Heee, mijn paard doet het niet ?? Dus wat gebeurd er. Ze gaan dingen opzoeken om hun paard 'mooi' te laten lopen . En waar komen ze uit? Juist! De bijzet teugel. Huppa, slof er om of weet ik veel wat en gaan met die banaan . En heee , hij loopt ineens aan de teugel!!!! Nee , dat is niet aan de 'teugel' . Dat is de druk ontwijken .

En tuurlijk niet alleen daarom , het is ook stoer om aan de vriendinnetjes te laten zien hoe jou paard loopt .

En tuurlijk zijn er uitzonderingen , een meisje van 9 reed met mijn vorige verzorg welsh pony M2 . Maar dit zijn wel dingen die ik heeeeel vaak zie.

Precies, oudere ruiters weten ook lang niet altijd waar ze mee bezig zijn. Maar in dit geval gaat het over jongere ruiters :D En natuurlijk kan dit uit onwetendheid gebeuren. Maar zodra er iets van wordt gezegd door mensen die er wel ervaring en verstand van hebben, weten zij het beter en gaan ze 'er toch wel mee door', en dát is dus precies waar het hier om gaat.

edit: erg late reactie, was de hele dag weg. :)

Silenna

Re: Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:36

En nogmaals:
Als de TS'sen zouden kunnen vertellen en onderbouwen waarom ze met deze hulpteugels e.d. rijden dan had je mij echt niet gehoord. Maar ik heb het al vaak gezien dat ze dat niet kunnen, en dat ze er puur mee rijden omdat het 'mooi' of 'stoer' is..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:38

simpel.
aan de teugel rijden = goed rijden.
zolang dat nog tussen de oortjes zit blijven ze zo rijden.

wat de juiste nagefelijkheid is en dat het vanachter moet komen, ach dat zijn bijzaken.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:47

Ahum, ik hier als 18-jarige puber 8)
Ik denk niet dat dit leeftijdsgebonden is, zie eigenlijk meer 'oudere mensen' met hulpteugels en hardhandigheid dan de meiden die ik van de paarden ken. Veel van mijn paardenvriendinnetjes hebben ook verzorgpaarden en zijn daar, net als ik, heel voorzichtig mee. Zeker omdat het geen eigen paarden zijn.

Ik geef wel toe dat je het hier op Bokt vaak ziet ja, en inderdaad zonder goede onderbouwing! Dat heeft er denk ik meer mee te maken dat volwassenen de gevolgen van de bokkerreacties kunnen overzien :')

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:00

Dan snap ik heel het doel van dit gare topic niet, want je vraagt jezelf af bij wie de fout ligt. Nou, bij de ouderen die niet weten waar ze mee bezig zijn hé.
En dan krijg je vervolgens naar je hoofd dat daar het topic niet over gaat. Ga toch fietsen :')

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:02

ik ben 16.. heb mijn paard helemaal alleen.
ik vraag veel instructeurs en stalgenoten om tips.
zelf ervaar ik ook veel dingen
mijn paard is niet de makkelijkste
we proberen heel veel.

ik heb er nu n dubbelgebroken bitje in hangen omdat ie dan beter kan ontspannen.
maar voor buitenrijde en springen n machtingaal eraan omdat ie anders sterker is als mij.
en dat kan gewoon gevaarlijk zijn.
ook heb k n touw om z'n nek.. als ie weer n's gek in z'n bol word.

ik probeer veel en luister naar andere!
en t belangrijkste ik let op hoe mijn paard reageert

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:06

Ik gebruik echt zelden een martingaal, dit alleen omdat het moet van de eigenaresse, want dan ga ik naar het bos.
Maar in de bak rijd ik altijd bitloos en soms ook zonder zadel. En we doen heel veel lol maken samen!
Ik heb vandaag van een vriendin geleerd hoe ik al een beetje aan nageeflijkheid kan werken, Binky ( mijn leasepony ) pakt het snel op want hij heeft vroeger al M of M2 dressuur gelopen. ( ik weet niet of m2 springen of m2 dressuur :') ) Dus hij kan het wel, alleen dat was vroeger dus hij moest het weer een beetje oppakken. Maar hiervoor zijn zeker geen bijzetteugels nodig, dat is alleen maar dwang, je moet je paard leren begrijpen! :)

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:07

Liesje1611 schreef:
En nogmaals:
Als de TS'sen zouden kunnen vertellen en onderbouwen waarom ze met deze hulpteugels e.d. rijden dan had je mij echt niet gehoord. Maar ik heb het al vaak gezien dat ze dat niet kunnen, en dat ze er puur mee rijden omdat het 'mooi' of 'stoer' is..

Helemaal mee eens :j

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:10

Ja maar hulpteugels zijn echt alleen om te helpen niet om te dwingen. Als je gewoon een paard hebt die alles al gewend is moet je je paard gewoon goed leren kennen, dan moet je geen hulpteugels gebruiken. Maar als het wat moeilijker vind moet je het eerst zonder proberen, daarna kan je het met hulpteugel(tje) proberen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:02

Liesje1611 schreef:
MaritAriel schreef:
Nou , weer even bijgelezen.

Ik kom dingen tegen als het licht niet aan de leeftijd of , veel ouderen weten ook niet waar ze mee bezig zijn .
Nee tuurlijk weten veel ouderen ook niet waar ze mee bezig zijn , maar daat gaat het hier niet om . Dan kunnen we er vanalles bij gaan halen, maar dat is nou nét niet de bedoeling.
Het licht zeker wel voor een groot deel aan de leeftijd . Jongeren mensen , en dan heb ik het over tieners, kijken vooral naar de dingen omzich heen , nemen dingen over van beroemdheden , zoals Anky van Grunsven; Ohhhh kijk hoe mooi dat paard loopt!!! Maar als dat paard het kan ...... Kan mijn paard het toch ook???? Dus hup , de volgende dag naar stal en proberen . Niet wetend wat ze aan het doen zijn . Maar dan komen ze tot de conclusie .... Heee, mijn paard doet het niet ?? Dus wat gebeurd er. Ze gaan dingen opzoeken om hun paard 'mooi' te laten lopen . En waar komen ze uit? Juist! De bijzet teugel. Huppa, slof er om of weet ik veel wat en gaan met die banaan . En heee , hij loopt ineens aan de teugel!!!! Nee , dat is niet aan de 'teugel' . Dat is de druk ontwijken .

En tuurlijk niet alleen daarom , het is ook stoer om aan de vriendinnetjes te laten zien hoe jou paard loopt .

En tuurlijk zijn er uitzonderingen , een meisje van 9 reed met mijn vorige verzorg welsh pony M2 . Maar dit zijn wel dingen die ik heeeeel vaak zie.

Precies, oudere ruiters weten ook lang niet altijd waar ze mee bezig zijn. Maar in dit geval gaat het over jongere ruiters :D En natuurlijk kan dit uit onwetendheid gebeuren. Maar zodra er iets van wordt gezegd door mensen die er wel ervaring en verstand van hebben, weten zij het beter en gaan ze 'er toch wel mee door', en dát is dus precies waar het hier om gaat.

edit: erg late reactie, was de hele dag weg. :)

Ik miste je al in 'alle' toppics die ik geopend heb :')

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:03

PuurxNatuur schreef:
Ja maar hulpteugels zijn echt alleen om te helpen niet om te dwingen. Als je gewoon een paard hebt die alles al gewend is moet je je paard gewoon goed leren kennen, dan moet je geen hulpteugels gebruiken. Maar als het wat moeilijker vind moet je het eerst zonder proberen, daarna kan je het met hulpteugel(tje) proberen.

Helaas is dat niet het doel voor veel mensen , of wel het doel , maar weten ze niet hoe ze hem moeten gebruiken en rijden ze hun paard kapot.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:04

Poiuytrewq schreef:
Dan snap ik heel het doel van dit gare topic niet, want je vraagt jezelf af bij wie de fout ligt. Nou, bij de ouderen die niet weten waar ze mee bezig zijn hé.
En dan krijg je vervolgens naar je hoofd dat daar het topic niet over gaat. Ga toch fietsen :')

Als je het doel niet snapt , waarom reageer je dan :Y)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:05

Ik probeer het te snappen, maar het lukt maar niet :D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:06

Poiuytrewq schreef:
Ik probeer het te snappen, maar het lukt maar niet :D

Nou vertel , wat begrijp je niet :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:33

Liesje1611 schreef:
themuisje schreef:
Ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van dat gemiep over jongere ruiters altijd. Bekwaamheid, ervaring en verantwoordelijkheids gevoel hebben niets te maken met leeftijd, maar met opvoeding, karakter en de instelling die je hebt. Er zijn net zo goed volwassenen die niet weten waar ze mee bezig zijn :)

Mee eens, maar daar gaat dit topic niet over.

Mag ik vragen waarom je dit topic daar niet over vindt gaan? In mijn opinie gaat het hier over jongeren die snel naar hulpteugels grijpen en jij vraagt je af of ze weten waar ze mee bezig zijn. In mijn ogen heeft je verstand kunnen gebruiken niet met leeftijd te maken.

Waarom vraag je niet gewoon aan iemand (willekeurig, of deze nu tiener doch volwassen is) waarom er naar hulpmiddelen gegrepen wordt? sommige mensen worden bijna elke dag begeleidt, maar dat zie je op een foto niet :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 02:13

themuisje schreef:
Liesje1611 schreef:

Mee eens, maar daar gaat dit topic niet over.

Mag ik vragen waarom je dit topic daar niet over vindt gaan? In mijn opinie gaat het hier over jongeren die snel naar hulpteugels grijpen en jij vraagt je af of ze weten waar ze mee bezig zijn. In mijn ogen heeft je verstand kunnen gebruiken niet met leeftijd te maken.

Waarom vraag je niet gewoon aan iemand (willekeurig, of deze nu tiener doch volwassen is) waarom er naar hulpmiddelen gegrepen wordt? sommige mensen worden bijna elke dag begeleidt, maar dat zie je op een foto niet :)

Als iedereen hun vragen aan andere mensen zou gaan stellen, zouden er weinig topics zijn op bokt denk ik.. :')

edit: voor de rest reageer ik morgen weer even uitgebreid, t is kwart over 1, tijd om mn mandje in te gaan :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:20

Ik geloof dat je me niet begrijpt/wil begrijpen

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:22

Ik denk dat dit soort dingen niet leeftijdsgebonden zijn. Ik zie zat 15/16 jarige die meer respect hebben voor hun pony dan hun medemens die de dubbele leeftijd heeft.

Wat ik me eigen wel afvraag he (niet aanvallend bedoeld ;) )
Als je nou iemand irl tegen komt en je bent het niet eens met de optoming of manier van aanpak spreek je diegene dan ook aan?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:26

Als ik van iemand les krijg en ik moet het van hem of haar ander doen dan bij mijn privé les. Dan vraag ik wel waarom ik dat zo moet doen, maar dan krijg ik meestal terug: je luister naar mij anders moet je maar niet komen lessen. Dit gaat dan over club lessen. Al ik dan ergens ander ga rijden en ik vind dat zij het niet goed doet, dan zeg ik daar niks van. Want vaak krijg je dan een grote mond terug. Of het moet zijn dat we het aan mij vraagt of ik haar wil helpen.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:31

Op de manege waarop ik vroeger zat was er een meisje met een groot paard (echt een enorm beest)
Dat meisje was 10/11 jaar. Was een cadeautje van haar ouders geweest. Ondanks alle adviezen, ze wilden geen pony omdat ze die anders weer moesten verkopen.
Maar als dat paard 1 keer haar hoofd naar beneden deed om een pluk gras te eten, dan vloog het meisje er vanaf.
Ze zijn steeds scherpere bitten gaan kopen en allerlei hulpteugels zodat het meisje het paard tegen kon houden.

Een paar maanden later ging het paard in galop, daar had het meisje niet op gerekend en vloog er weer vanaf. Toen was ze het zat en weigerde nog een keer op het paard te stappen.

Koop ook een paard/pony die je kan houden, hulpdingen zijn niet nodig

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:38

@Dromen : Heb ik ook gehad op de manége. Vriendin van mij wil een paard was gaan kijken naar een paard maar werd haar afgeraden omda het paard te groot en te sterk was ( had hoge dressuur gelopen). Iemand anders gaat ook een paard kopen , komt ze inneens op de manége aan met juist DAT paard. Veel te sterk natuurlijk , dan maar strenge bitjes instoppen ... Veel beter toch dan een paard kopen waar je wel mee kan rijden ? (Paard stond natuurlijk dagenlang alleen zonder dat dat meisje kwam , uiteindelijk is het toch verkocht , was echt erg , zo'n mooi paard maar dit heeft niet echt iets met het topic te maken)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:52

nicky_rilana schreef:
Als ik van iemand les krijg en ik moet het van hem of haar ander doen dan bij mijn privé les. Dan vraag ik wel waarom ik dat zo moet doen, maar dan krijg ik meestal terug: je luister naar mij anders moet je maar niet komen lessen. Dit gaat dan over club lessen. Al ik dan ergens ander ga rijden en ik vind dat zij het niet goed doet, dan zeg ik daar niks van. Want vaak krijg je dan een grote mond terug. Of het moet zijn dat we het aan mij vraagt of ik haar wil helpen.

Oke ja dat snap ik maar dat is eigenlijk niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde meer van wat als je op buitenrit bent en je ziet een 16 jarige met een pony met deken + scherp bit + een strakke elastiek. Zijn er dan mensen die daar wat van zeggen of een opmerking over maken?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:55

oow zo, ligt er aaan heel de situatie, ik heb bij mijn pony ook een slof en scherp bit. maar al is het heel erg dan zou ik er wel wat van zeggen. ik ben niet op mijn mondje gevallen. en jij zou jij er wat van zeggen

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:11

nicky_rilana schreef:
oow zo, ligt er aaan heel de situatie, ik heb bij mijn pony ook een slof en scherp bit. maar al is het heel erg dan zou ik er wel wat van zeggen. ik ben niet op mijn mondje gevallen. en jij zou jij er wat van zeggen

Ik niet daar ben ik heel eerlijk in.

En ik zie echt wel gekke dingen voorbij komen. Maar ik vind het geen ruzie waard aangezien het mijn paarden niet zijn :o

Maar ik vroeg het me af omdat er soms gewoon hele verwijten over foto's worden gemaakt en de ts nog net niet wordt uitgescholden. Of opmerkingen in de trant van: "Wees maar blij dat ik je niet tegen ben gekomen".