Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miska schreef:Inderdaad, maar wat ik persoonlijk niet snap is dat je bewust voor dat geruk en gepluk kunt zijn...
Als je op een andere manier je paard kunt berijden en het resultaat is hetzelfde waarom blijven we dan vasthouden aan de traditionele manier?mika11 schreef:Liever wat geruk/getrek dan met paard en al te verongelukken, ja.
Denk je echt dat je zal verongelukken?
Waar is dan het wederzijdse vertrouwen met je paard gebleven?
mika11 schreef:Daarom zit ik ook niet in de topsport.
Mijn paard en ik hebben allebei het talent/vermogen niet.
Maar ik heb wel respect/bewondering voor ruiters die dat wel kunnen.
Het is ontzettend knap wat hun daar presteren.
Sleeper schreef:Ik weet ook dat paarden van lief meelopend naar hyperdepieper kunnen veranderen. Ik heb niks tegen duidelijkheid maar dit alles heeft niks te maken om met 80 kilo in een bek te hangen. Op bokt valt men over elke foto die geplaatst wordt omdat mensen hun handen vast zetten, of wat dan ook, maar met vol gewicht in de teugels hangen mag wel omdat er een topruiter op zit. Ook in topsport mogen veranderingen plaatsvinden.
setteke schreef:Miska schreef:Geen enkel paard is dusdanig 'heet' dat het niet onder controle te houden is...
En waarom steeds de gedachte dat het mis kan gaan?!
Ooit zo'n toppaard gereden in een 1.50 parcours?
mick75 schreef:En iets wat er onvriendelijk uit ziet hoeft niet per definitie ook onvriendelijk te zijn. Beeld vervormd namelijk aardig, dat is iets dat wel eens word vergeten. Ook kan je lang niet altijd zien wat voor bit er precies inhangt. Een trensje? Er zijn best wat verschillende trensbitten te koop, met elk een eigen inwerking. De een harder, de ander zachter. Een grote ophouding op een scherp bit komt veel harder door dan een grote ophouding op een zacht bit. Maar het ziet er op TV precies hetzelfde uit. Kan jij zo op TV zien wat voor bit er precies inhangt? Hoe dat precies inwerkt en hoeveel kracht de ruiter precies zet? Ik in elk geval niet, en velen met mij niet. Maar er wordt zat geblaat over hoe erg en hoe sielugh het allemaal wel niet is... En dan hebben we het nog niet over de adrenalinestoot die een paard ook krijgt als ie in een zwaar springparcours zit. Adrenaline werkt verdovend, dus is het vrij logisch dat je als ruiter harder in moet komen om sowieso door te dringen tot het paard. Ook als je normaal gesproken heel erg fijn, rustig en zacht rijdt. Ja, paarden maken ook adrenaline aan. Vraag maar aan je dierenarts.
Wat ik wel weet is dat mijn Fjord bij weinig teugeldruk (licht contact) al een bek trekt alsof haar mond tot haar oren uitgescheurd wordt, terwijl een ander paard dat ik rij pas fijn gaat lopen als er een duidelijk voelbare verbinding is (wat iets anders is als een zware verbinding!!!). Als ik mijn Fjord met dezelfde teugeldruk rij dan trekt ze een bek alsof ik er met m'n volle gewicht aan hang.
Maargoed, ik heb het al eerder gezegd, ik weet zeker dat je van ELK van de posters in dit topic in een uurtje rijden een paar minuten kan vullen met stills van heel erg rottig genomen foto's. En als er een paar minuten uitkomen dan heb je al te maken met een betere ruiter...
Maggie_Eddy schreef:mick75 schreef:En iets wat er onvriendelijk uit ziet hoeft niet per definitie ook onvriendelijk te zijn. Beeld vervormd namelijk aardig, dat is iets dat wel eens word vergeten. Ook kan je lang niet altijd zien wat voor bit er precies inhangt. Een trensje? Er zijn best wat verschillende trensbitten te koop, met elk een eigen inwerking. De een harder, de ander zachter. Een grote ophouding op een scherp bit komt veel harder door dan een grote ophouding op een zacht bit. Maar het ziet er op TV precies hetzelfde uit. Kan jij zo op TV zien wat voor bit er precies inhangt? Hoe dat precies inwerkt en hoeveel kracht de ruiter precies zet? Ik in elk geval niet, en velen met mij niet. Maar er wordt zat geblaat over hoe erg en hoe sielugh het allemaal wel niet is... En dan hebben we het nog niet over de adrenalinestoot die een paard ook krijgt als ie in een zwaar springparcours zit. Adrenaline werkt verdovend, dus is het vrij logisch dat je als ruiter harder in moet komen om sowieso door te dringen tot het paard. Ook als je normaal gesproken heel erg fijn, rustig en zacht rijdt. Ja, paarden maken ook adrenaline aan. Vraag maar aan je dierenarts.
Wat ik wel weet is dat mijn Fjord bij weinig teugeldruk (licht contact) al een bek trekt alsof haar mond tot haar oren uitgescheurd wordt, terwijl een ander paard dat ik rij pas fijn gaat lopen als er een duidelijk voelbare verbinding is (wat iets anders is als een zware verbinding!!!). Als ik mijn Fjord met dezelfde teugeldruk rij dan trekt ze een bek alsof ik er met m'n volle gewicht aan hang.
Maargoed, ik heb het al eerder gezegd, ik weet zeker dat je van ELK van de posters in dit topic in een uurtje rijden een paar minuten kan vullen met stills van heel erg rottig genomen foto's. En als er een paar minuten uitkomen dan heb je al te maken met een betere ruiter...
Kan niet anders zeggen dan, ik had het niet beter kunnen zeggen!!
setteke schreef:Miska, Michiel dacht alleen om je veiligheid en dat van zijn paarden. Vandaar de slofteugel.
Maar als je bij hem gewerkt hebt, heb je dat geruk en gepluk ook in levende lijve mogen ervaren?
mick75 schreef:Waar zouden er belletjes moeten gaan rinkelen? Bij dat het paard TE graag die sprong wil maken? Ook als ie niet uitkomt en IN de hindernis zou belanden? Nee. Dan gaat er inderdaad geen belletje rinkelen. Dan zie ik duizend keer liever dat een ruiter even een sleur aan een retescherp bit geeft om wel goed uit te komen of in elk geval niet IN de hindernis te belanden, dan dat ze samen met gebroken pootjes in de hindernis liggen te kermen.
Maar nog steeds is het hooguit 1%! van de tijd die de ruiter op de rug van dat paard doorbrengt die jij op TV ziet. Als er 1% van de tijd beroerd gereden word mag je meer dan gerust spreken van een wereldtopper! Van ieder ander, willekeurig, kan je zo minstens 10% van de tijd vullen met missers, gruwelijke fouten en veel te hard ingrijpen op het verkeerde moment en dan hebben we het over ver bovengemiddelde ruiters. Bij gemiddelde tot onder gemiddelde ruiters kan dat oplopen tot tussen de 50% en de 80% van de tijd! Wedden dat als ik met een camera bij jou in de bak ga staan dat ik in een uurtje zo tig beelden kan schieten die het daglicht niet kunnen verdragen? Is dat minder erg omdat dat niet op TV komt? Ieder mens maakt nou eenmaal fouten, daarvoor zijn we mens. Helaas.
setteke schreef:mick75 schreef:Waar zouden er belletjes moeten gaan rinkelen? Bij dat het paard TE graag die sprong wil maken? Ook als ie niet uitkomt en IN de hindernis zou belanden? Nee. Dan gaat er inderdaad geen belletje rinkelen. Dan zie ik duizend keer liever dat een ruiter even een sleur aan een retescherp bit geeft om wel goed uit te komen of in elk geval niet IN de hindernis te belanden, dan dat ze samen met gebroken pootjes in de hindernis liggen te kermen.
Maar nog steeds is het hooguit 1%! van de tijd die de ruiter op de rug van dat paard doorbrengt die jij op TV ziet. Als er 1% van de tijd beroerd gereden word mag je meer dan gerust spreken van een wereldtopper! Van ieder ander, willekeurig, kan je zo minstens 10% van de tijd vullen met missers, gruwelijke fouten en veel te hard ingrijpen op het verkeerde moment en dan hebben we het over ver bovengemiddelde ruiters. Bij gemiddelde tot onder gemiddelde ruiters kan dat oplopen tot tussen de 50% en de 80% van de tijd! Wedden dat als ik met een camera bij jou in de bak ga staan dat ik in een uurtje zo tig beelden kan schieten die het daglicht niet kunnen verdragen? Is dat minder erg omdat dat niet op TV komt? Ieder mens maakt nou eenmaal fouten, daarvoor zijn we mens. Helaas.
setteke schreef:Maar Michiel is niet de minste ruiter, heb je geruk en gepluk ervaren toen je op zijn stal werkte?
Wat jij nu zelf doet, is jouw eigen keuze, maar gezien jouw werkplek, die je gehad hebt, zou je misschien ook wat respect op kunnen brengen voor de mensen die jou een leerplek of werk opgeleverd hebben?
Je zou beter moeten weten, vind ik.
mick75 schreef:Waar zouden er belletjes moeten gaan rinkelen? Bij dat het paard TE graag die sprong wil maken? Ook als ie niet uitkomt en IN de hindernis zou belanden? Nee. Dan gaat er inderdaad geen belletje rinkelen. Dan zie ik duizend keer liever dat een ruiter even een sleur aan een retescherp bit geeft om wel goed uit te komen of in elk geval niet IN de hindernis te belanden, dan dat ze samen met gebroken pootjes in de hindernis liggen te kermen.