rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:17

Bij vrij springen hoeft het paard niet op tijd door een parcours vol met wendingen en tempo wisselingen...dat is een heel ander verhaal...het paard bepaalt dan zel waar en hoe die springt...trusten ik ga plat

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:24

Miska schreef:
Inderdaad, maar wat ik persoonlijk niet snap is dat je bewust voor dat geruk en gepluk kunt zijn...:?
Als je op een andere manier je paard kunt berijden en het resultaat is hetzelfde waarom blijven we dan vasthouden aan de traditionele manier?

mika11 schreef:
Liever wat geruk/getrek dan met paard en al te verongelukken, ja.

Denk je echt dat je zal verongelukken?
Waar is dan het wederzijdse vertrouwen met je paard gebleven?

Daarom zit ik ook niet in de topsport.
Mijn paard en ik hebben allebei het talent/vermogen niet.
Maar ik heb wel respect/bewondering voor ruiters die dat wel kunnen.
Het is ontzettend knap wat hun daar presteren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:29

Geen paard is dusdanig heet dat het niet zonder geruk en gepluk onder controle gehouden kan worden? Word wakker in de echte wereld alsjeblieft! Zijn er genoeg die ook door hele goede en fijne ruiters echt amper te rijden zijn. Zijn genoeg toppaarden die als ze niet het geluk hadden de juiste ruiter tegen te komen die de juiste middelen bezat allang salami en frikandellen waren geweest. De meeste echte toptalenten onder de paarden eindigen immers bij manege Stegemann. Omdat ze eigenlijk niet te hanteren zijn en in de handen van niet-proffessionals letterlijk en figuurlijk staatsgevaarlijk zijn. Maargoed, die zijn al afgevoerd voordat de gemiddelde ruiter van het bestaan van dat beest af wist.

Sleeper

Re: gádverdamme...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:31

Ik heb niet alles gelezen. Maar er zijn ook vaak genoeg commentatoren die ruiters die zonder geruk en gepluk aangeven als prettig om naar te kijken. Je hoeft geen topruiter te zijn om te zien dat iets er onvriendelijk uit ziet.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:36

Maar je moet er wel een goede (top)ruiter voor zijn om te weten wanneer je op wat voor manier moet ingrijpen, hetzij met stem, een halve of hele ophouding, of gewoon een zeer duidelijk aanwezige teugelhulp, al dan niet uit te leggen als rukken en plukken. Net wat papagroom zegt, soms zul je moeten om je paard in zijn (over)enthousiasme te remmen, anders ga je met paard en al niet zo erg enthousiast meer zijn doordat je met je hele hebben en houden op de grond ligt te kijken.
Overigens ben ik er ook een die dus wél topruiters in real life kent, en ook toppaarden dressuurmatig beweeg dan wel train. Dat wil zeggen, ik weet dus ook maar al te goed, hoe de paarden ontzettend kunnen veranderen in een parcours. Van braaf op een trensje te dressuren zonder een pas verkeerd te zetten, tot hyperactieve knol in de ring ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:41

mika11 schreef:
Daarom zit ik ook niet in de topsport.
Mijn paard en ik hebben allebei het talent/vermogen niet.
Maar ik heb wel respect/bewondering voor ruiters die dat wel kunnen.
Het is ontzettend knap wat hun daar presteren.

Ik vind het alles behalve knap en ik zal je vertellen waarom.

Veel mensen kunnen het zich niet veroorloven om fouten te maken, omdat er teveel van afhankelijk is en wat ben ik blij dat ik een vrij mens ben wat dat betreft, want het geeft zoveel meer ruimte. :j
En zo werkt dat natuurlijk ook met zo'n zogenaamde topruiter die graag -foutloos- door het parcours heen wil komen, want er valt geld te verdienen one way or another.
Alleen het is in mijn ogen van de zotte dat we zoveel van anderen afhankelijk laten zijn, we laten ons nota bene beoordelen door een jury die het blijkbaar prachtig vindt om een paard te behangen met zoveel ijzerwerk in zijn mond en we laten hem de moeilijkste kunstjes doen, terwijl een paard in vrijheid zoveel mooier is om te zien en ook nog eens dezelfde dingen kan!
Het enige verschil is de manier van trainen.
Alleen het duurt iets langer, maar dat is nu juist ook het geval; het moet allemaal meteen gerealiseerd worden!
Nu, nu, nu, hebben, hebben, hebben, meer, meer en meer.

Het huidige tijdperk buit alles en iedereen uit, maar als je daar niet aan mee wil doen heb je een groot probleem, want zo draait onze huidige maatschappij nu eenmaal.
Als je het anders wilt doen, moet je een godsvermogen hebben.
Ik ben ook een geitewollensok, maar het is niet leuk om mee te moeten draaien in die waanzin alleen je hebt weinig keuze en die keuze die er dan is is dusdanig beperkt dat je er niet vrolijker van wordt.
Maar als er dan een keuze is ten voordele van mijn visie, dan grijp ik hem met beide handen aan. :j
Daarom verkies ik voor mijn paarden niet de oude traditionele manier die echt tot in den treure terug gaat.
Het is eigenlijk barbaars, want er zijn zoveel andere mogelijkheden alleen we houden vast aan middeleeuwse praktijken in een tijd die zo modern is als wat.

Het werkt en het werkt snel, maar ik krijg het niet over mijn hart dat ik mijn paard op die barbaarse manier moet behandelen.
En wat een ander doet, is aan diegene natuurlijk en daar heb ik wel een mening over, maar die is niet van belang.
Ik verkies een andere weg en kan alleen maar hopen dat meer mensen hetzelfde doen dan ik.
Dan maar geen topruiter en dan maar geen bakken vol met geld verdienen ten koste van een ander of mijn paard.
Het inzicht komt er uiteindelijk wel, al zal ik het misschien niet meer meemaken, maar dan heb ik mijn bijdrage in ieder geval ten positieve geleverd.
Ik ben gelukkig en mijn paard ook.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:42

Ik weet ook dat paarden van lief meelopend naar hyperdepieper kunnen veranderen. Ik heb niks tegen duidelijkheid maar dit alles heeft niks te maken om met 80 kilo in een bek te hangen. Op bokt valt men over elke foto die geplaatst wordt omdat mensen hun handen vast zetten, of wat dan ook, maar met vol gewicht in de teugels hangen mag wel omdat er een topruiter op zit. Ook in topsport mogen veranderingen plaatsvinden.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:46

Ik heb eerder ook op de traditionele manier gereden en ik heb ook verschillende paarden het bit door de mond heen gerukt...
Maar ben er niet trots op en met de wijsheid die ik nu heb, prefereer ik toch een vriendelijkere manier om met mijn paard om te gaan.
We maken allemaal domme fouten, maar de kunst is om die niet steeds opnieuw te maken.
En je kunt pas verandering aanbrengen wanneer je daadwerkelijk verschil ervaart, maar dat kan alleen door het anders te doen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:46

Miska schreef:
Geen enkel paard is dusdanig 'heet' dat het niet onder controle te houden is...
En waarom steeds de gedachte dat het mis kan gaan?! :?

Ooit zo'n toppaard gereden in een 1.50 parcours?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:48

Hickstead?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:48

En iets wat er onvriendelijk uit ziet hoeft niet per definitie ook onvriendelijk te zijn. Beeld vervormd namelijk aardig, dat is iets dat wel eens word vergeten. Ook kan je lang niet altijd zien wat voor bit er precies inhangt. Een trensje? Er zijn best wat verschillende trensbitten te koop, met elk een eigen inwerking. De een harder, de ander zachter. Een grote ophouding op een scherp bit komt veel harder door dan een grote ophouding op een zacht bit. Maar het ziet er op TV precies hetzelfde uit. Kan jij zo op TV zien wat voor bit er precies inhangt? Hoe dat precies inwerkt en hoeveel kracht de ruiter precies zet? Ik in elk geval niet, en velen met mij niet. Maar er wordt zat geblaat over hoe erg en hoe sielugh het allemaal wel niet is... En dan hebben we het nog niet over de adrenalinestoot die een paard ook krijgt als ie in een zwaar springparcours zit. Adrenaline werkt verdovend, dus is het vrij logisch dat je als ruiter harder in moet komen om sowieso door te dringen tot het paard. Ook als je normaal gesproken heel erg fijn, rustig en zacht rijdt. Ja, paarden maken ook adrenaline aan. Vraag maar aan je dierenarts.

Wat ik wel weet is dat mijn Fjord bij weinig teugeldruk (licht contact) al een bek trekt alsof haar mond tot haar oren uitgescheurd wordt, terwijl een ander paard dat ik rij pas fijn gaat lopen als er een duidelijk voelbare verbinding is (wat iets anders is als een zware verbinding!!!). Als ik mijn Fjord met dezelfde teugeldruk rij dan trekt ze een bek alsof ik er met m'n volle gewicht aan hang.

Maargoed, ik heb het al eerder gezegd, ik weet zeker dat je van ELK van de posters in dit topic in een uurtje rijden een paar minuten kan vullen met stills van heel erg rottig genomen foto's. En als er een paar minuten uitkomen dan heb je al te maken met een betere ruiter...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:51

Electra63 schreef:
Hickstead?

Wie, jij :D ?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:56

Sleeper schreef:
Ik weet ook dat paarden van lief meelopend naar hyperdepieper kunnen veranderen. Ik heb niks tegen duidelijkheid maar dit alles heeft niks te maken om met 80 kilo in een bek te hangen. Op bokt valt men over elke foto die geplaatst wordt omdat mensen hun handen vast zetten, of wat dan ook, maar met vol gewicht in de teugels hangen mag wel omdat er een topruiter op zit. Ook in topsport mogen veranderingen plaatsvinden.

Dát klopt en zul je mij ook niet horen zeggen ;) Wel zeg ik, dat je een goede ruiter moet zijn om te weten op wat voor manier je in moet grijpen, en daarmee bedoel ik niet dat je per definitie met 80 kilo eraan moet gaan hangen.

Ook zeg ik, dat een 1.50 m parcours met een knetter heet paard écht niet meevalt en er heul veel mis kan gaan. Als ik al kijk naar m'n eigen knollie, hoe heet die kan worden op een paar simpele hindernisjes van 1meter hoog....
Laatst bijgewerkt door Maggie_Eddy op 16-09-11 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:56

setteke schreef:
Miska schreef:
Geen enkel paard is dusdanig 'heet' dat het niet onder controle te houden is...
En waarom steeds de gedachte dat het mis kan gaan?! :?

Ooit zo'n toppaard gereden in een 1.50 parcours?

Ik heb de springpaarden van Michiel Brusse getraind en moest verplicht met een slofteugel rijden wanneer ik de hengsten buiten ging rijden, alleen dat vond ik persoonlijk de reinste onzin en deed het wel braaf, maar wel zo los dat het ding totaal geen effect had.
En om je vraag te beantwoorden: Nee, heb nooit die ambitie gehad en ik was altijd al 'anders' wat dat betreft.
Niet omdat ik het niet zou kunnen of geen kans daarvoor heb gehad, want als ik zou willen mocht ik dat wel bij Michiel Brusse, maar gewoonweg omdat ik er het nut er niet van inzag en die ambitie niet had, heb ik het niet gedaan.
Heb leuke ervaringen opgedaan bij verschillende stallen qua rijden, maar ik kwam toch uiteidelijk weer bij mezelf uit en mijn liefde voor paarden.
Het draait bij mij namelijk om plezier en niet om de prijzen.
Ik hoef me niet door een ander te laten vertellen hoe goed ik ben en ik hoef niet foutloos door een parcours heen, want ik geniet liever van de overgebleven natuur die we als mensheid aan het verkloten zijn, zolang dat nog kan.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:58

mick75 schreef:
En iets wat er onvriendelijk uit ziet hoeft niet per definitie ook onvriendelijk te zijn. Beeld vervormd namelijk aardig, dat is iets dat wel eens word vergeten. Ook kan je lang niet altijd zien wat voor bit er precies inhangt. Een trensje? Er zijn best wat verschillende trensbitten te koop, met elk een eigen inwerking. De een harder, de ander zachter. Een grote ophouding op een scherp bit komt veel harder door dan een grote ophouding op een zacht bit. Maar het ziet er op TV precies hetzelfde uit. Kan jij zo op TV zien wat voor bit er precies inhangt? Hoe dat precies inwerkt en hoeveel kracht de ruiter precies zet? Ik in elk geval niet, en velen met mij niet. Maar er wordt zat geblaat over hoe erg en hoe sielugh het allemaal wel niet is... En dan hebben we het nog niet over de adrenalinestoot die een paard ook krijgt als ie in een zwaar springparcours zit. Adrenaline werkt verdovend, dus is het vrij logisch dat je als ruiter harder in moet komen om sowieso door te dringen tot het paard. Ook als je normaal gesproken heel erg fijn, rustig en zacht rijdt. Ja, paarden maken ook adrenaline aan. Vraag maar aan je dierenarts.

Wat ik wel weet is dat mijn Fjord bij weinig teugeldruk (licht contact) al een bek trekt alsof haar mond tot haar oren uitgescheurd wordt, terwijl een ander paard dat ik rij pas fijn gaat lopen als er een duidelijk voelbare verbinding is (wat iets anders is als een zware verbinding!!!). Als ik mijn Fjord met dezelfde teugeldruk rij dan trekt ze een bek alsof ik er met m'n volle gewicht aan hang.

Maargoed, ik heb het al eerder gezegd, ik weet zeker dat je van ELK van de posters in dit topic in een uurtje rijden een paar minuten kan vullen met stills van heel erg rottig genomen foto's. En als er een paar minuten uitkomen dan heb je al te maken met een betere ruiter...

Kan niet anders zeggen dan, ik had het niet beter kunnen zeggen!! +:)+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:01

Miska, Michiel dacht alleen om je veiligheid en dat van zijn paarden. Vandaar de slofteugel.
Maar als je bij hem gewerkt hebt, heb je dat geruk en gepluk ook in levende lijve mogen ervaren?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:03

setteke schreef:
Miska, Michiel dacht alleen om je veiligheid en dat van zijn paarden. Vandaar de slofteugel.

Mijn gedachte ook :j Ik word ook alleen met slofteugel op een paard (weg) gestuurd als zij dat beter achten, inderdaad voor het bewaren van de veiligheid van mij en paardlief.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:13

Maggie_Eddy schreef:
mick75 schreef:

Kan niet anders zeggen dan, ik had het niet beter kunnen zeggen!! +:)+

Pfff... en dan gaan er geen belletjes rinkelen ofzo?!
Als ik dit zo lees, dan rollen de ogen me bijna uit de kop. :oo
Mijn paard reed ik ook 1st met dubbelgebroken bit en was altijd erg vervelend in de mond.
Voordat ik hem kocht had hij een schooljaar in Deurne gelopen en ik als 'leek' kom om de hoek kijken en vind mijn paard erg vervelend in de mond en ontdek via een paardentandarts een mega gebrek.
Overbeet in de kiezen, 2 cm porde in zijn kaak zowel boven als onder en hij moest onder verdoving behandeld worden.
Heb de vorige eigenaar gevraagd en weet je wat die zei?
Hij was altijd al wel vervelend in de mond ja...
En dan verwacht je toch van een vakkundige school als Deurne dat ze daar verstand van zaken hebben, maar het tegendeel is waar.

setteke schreef:
Maar als je bij hem gewerkt hebt, heb je dat geruk en gepluk ook in levende lijve mogen ervaren?

Klopt dat het voor de veiligheid was en die heb ik ook gewaarborgd op mijn manier.
En zoals ik eerder al zei heb ik zelf ook wel in een paardenmond gerukt en geplukt toen ik niet beter wist, maar verkies nu wel degelijk een andere manier.
En dat is bitloos en boomloos en zo vriendelijk mogelijk met mijn paard communiceren.
Natuurlijk wordt er wel gecorrigeerd en zijn er grenzen, maar dat moet ook wel voor mijn eigen veiligheid.
Mijn leiderschap moet niet in twijfel getrokken worden, alleen dat hoeft niet vanuit angst of met dwang.
Dus met wederzijds begrip en vertrouwen.
Ik loop samen met mijn paard door het leven, want het is mijn zielsmaatje waar ik al veel lessen van geleerd heb. :j

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:24

Maar Michiel is niet de minste ruiter, heb je geruk en gepluk ervaren toen je op zijn stal werkte?
Wat jij nu zelf doet, is jouw eigen keuze, maar gezien jouw werkplek, die je gehad hebt, zou je misschien ook wat respect op kunnen brengen voor de mensen die jou een leerplek of werk opgeleverd hebben?
Je zou beter moeten weten, vind ik.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:25

Oh maar dat geldt voor mij en mijn paardje net zo goed hoor, dat is ook zeker mijn maatje voor het leven! Die behandel ik ook iedere dag met onwijs veel respect, liefde en plezier en heb ik ook heel veel van en mee geleerd en doe dit ook nog steeds.

Bitloos hoeft niet per definitie beter te zijn voor je paard. Zoals ik altijd zelf zeg, een bit is net zo scherp als de hand van de ruiter. En, daar gaat het hier ook vooral om, de hand van de ruiter, maar..

Dat je dat verhaal van de tandarts erbij haalt, prima, maar denk je nou echt dat er bij zulke stallen geen tandartsen over de vloer komen? De stal waar ik loop, komt er sowieso jaarlijks een tandarts terug, en voor de paarden die tussentijds komen en verdacht worden van een tandprobleem krijgen gewoon hun behandelingen wanneer ze die nodig hebben hoor. Ook komt er iedere week de hoefsmid, en 2 wekelijks een dierenarts standaard langs, gewoon voor de controle en voor de nieuwe dieren. En nu komt de maar... Het ligt gewoonweg niet altijd aan het de ruiter dat er zo nu en dan behoorlijk ingegrepen moet worden. Je kan zeggen, breng zo'n paard dan niet uit, dat kan. Daarentegen zijn het vaak juist déze paarden die rete veel kwaliteit in huis hebben. En is het bij lange na niet altijd zo dat het paard op die wijze moet worden uitgebracht.
En even voor de goede orde, nee, ik doe dit soort dingen zelf niet, maar ik ben dan ook een dressuurprikker :+
Laatst bijgewerkt door Maggie_Eddy op 16-09-11 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:26

Waar zouden er belletjes moeten gaan rinkelen? Bij dat het paard TE graag die sprong wil maken? Ook als ie niet uitkomt en IN de hindernis zou belanden? Nee. Dan gaat er inderdaad geen belletje rinkelen. Dan zie ik duizend keer liever dat een ruiter even een sleur aan een retescherp bit geeft om wel goed uit te komen of in elk geval niet IN de hindernis te belanden, dan dat ze samen met gebroken pootjes in de hindernis liggen te kermen.

Maar nog steeds is het hooguit 1%! van de tijd die de ruiter op de rug van dat paard doorbrengt die jij op TV ziet. Als er 1% van de tijd beroerd gereden word mag je meer dan gerust spreken van een wereldtopper! Van ieder ander, willekeurig, kan je zo minstens 10% van de tijd vullen met missers, gruwelijke fouten en veel te hard ingrijpen op het verkeerde moment en dan hebben we het over ver bovengemiddelde ruiters. Bij gemiddelde tot onder gemiddelde ruiters kan dat oplopen tot tussen de 50% en de 80% van de tijd! Wedden dat als ik met een camera bij jou in de bak ga staan dat ik in een uurtje zo tig beelden kan schieten die het daglicht niet kunnen verdragen? Is dat minder erg omdat dat niet op TV komt? Ieder mens maakt nou eenmaal fouten, daarvoor zijn we mens. Helaas.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:31

mick75 schreef:
Waar zouden er belletjes moeten gaan rinkelen? Bij dat het paard TE graag die sprong wil maken? Ook als ie niet uitkomt en IN de hindernis zou belanden? Nee. Dan gaat er inderdaad geen belletje rinkelen. Dan zie ik duizend keer liever dat een ruiter even een sleur aan een retescherp bit geeft om wel goed uit te komen of in elk geval niet IN de hindernis te belanden, dan dat ze samen met gebroken pootjes in de hindernis liggen te kermen.

Maar nog steeds is het hooguit 1%! van de tijd die de ruiter op de rug van dat paard doorbrengt die jij op TV ziet. Als er 1% van de tijd beroerd gereden word mag je meer dan gerust spreken van een wereldtopper! Van ieder ander, willekeurig, kan je zo minstens 10% van de tijd vullen met missers, gruwelijke fouten en veel te hard ingrijpen op het verkeerde moment en dan hebben we het over ver bovengemiddelde ruiters. Bij gemiddelde tot onder gemiddelde ruiters kan dat oplopen tot tussen de 50% en de 80% van de tijd! Wedden dat als ik met een camera bij jou in de bak ga staan dat ik in een uurtje zo tig beelden kan schieten die het daglicht niet kunnen verdragen? Is dat minder erg omdat dat niet op TV komt? Ieder mens maakt nou eenmaal fouten, daarvoor zijn we mens. Helaas.

_/-\o_

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:33

setteke schreef:
mick75 schreef:

_/-\o_

En ik doe mee _/-\o_

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:37

setteke schreef:
Maar Michiel is niet de minste ruiter, heb je geruk en gepluk ervaren toen je op zijn stal werkte?
Wat jij nu zelf doet, is jouw eigen keuze, maar gezien jouw werkplek, die je gehad hebt, zou je misschien ook wat respect op kunnen brengen voor de mensen die jou een leerplek of werk opgeleverd hebben?
Je zou beter moeten weten, vind ik.

Geen kwaad woord over Michiel Brusse hoor en ben heel dankbaar dat ik daar ervaring op heb mogen doen.
En als ik iemand een paardenman vind is hij het wel en zijn vrouw Ragonda ook.
Alleen ik ben een andere weg ingeslagen voor mezelf omdat het leven zo liep en ben tot andere inzichten gekomen wat niet betekent dat ik anderen afkeur integendeel. :n
Ik prefereer alleen bitloos en boomloos en zoals het overal geldt is het de hand van de ruiter die er een marteltuig van maakt, maar... ik vind al die barbaarse hang en sluitwerken niet nodig, want het is middeleeuws en we leven verdorie in 2011 en er zijn andere methodes uitgevonden die net zo goed werken.
Alleen wil het grootste gros daar niet in mee en houden stug vast (soms heel letterlijk) aan wat ze altijd gedaan hebben, omdat het effectief is en daardoor niet meer open staan voor verbetering.
Maar iedereen moet maar gewoon doen zoals hij denkt dat hij moet doen, want we hebben allemaal een uniek pad te bewandelen, alleen we zijn nooit te oud om te leren. Ik ook niet.
Ik ga alleen niet meer terug naar wat ik altijd gedaan heb, omdat ik een verbeterde keuze heb gemaakt die voor mijn paarden het juiste is.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 01:49

mick75 schreef:

Fouten houden de evolutie op gang, maar er bestaan geen fouten alleen leer momenten.
En ik vind het ietwat overdreven wat betreft door de hindernis klappen en meteen van het ergste uit te gaan, maar die kans is er inderdaad alleen waarom moet het springen zo uitdagend zijn dan?
Moet het steeds moeilijker, hoger en sneller?
Van nature springt een paard niet zo hoog en als hij de kans krijgt om er omheen te gaan dan zal hij dat doen, maar wij dwingen het paard te springen voor de 'sport' alleen dat kan ik het niet meer noemen, want het vergt nogal wat van een paardenlichaam.
En dan nog niks gezegd over dat geruk en gepluk wat erbij komt om zo je brood te kunnen verdienen.
Persoonlijk is het niet mijn ding, maar dat was al wel duidelijk en ik ben blij dat er meer mensen zijn die zoals ik denken, al zijn dat er niet veel.
Gelukkig zijn ze er! ;)

En nu ga ik op bed.
Het was me weer een waar genoegen om met jullie gedachten uit te wisselen.
Trusten!!! :Z