een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:33

De enige die echt op mijn paard mag rijden is mijn lesgever. Vind het altijd wel makkelijk als je nog iemand hebt die weet waar de knopjes zitten.

Mijn vriend heeft ook wel eens op mijn paard gezeten. Maar dan blijft dat beest van me gewoon stil staan haha. Alleen als je naar haar fluit reageert ze voor de rest niet. Tevens als mijn lesgever erop zit heeft ze zoiets van o jij bent nieuw ik ga je even pesten. Dan is het net een shetlander. Lesgever wilt naar links, Zera gaat naar rechts :P

ELpatcho

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:36

Vriendinnen of mijn moeder stappen ook wel eens op mijn paard. Ten eerste ben ik echt niet bang dat ze met een keer mijn paard 'verpesten'. Ten tweede kunnen ze rijden, dat weet ik. Ten derde vind ik het juist wel leuk om zo eens naar mijn paard te kijken om te zien hoe zij bij anderen doet. Doet die dit wel bij hun.. of doet ze dat ook niet bij hun.. He hoe krijg je dat zo snel voor elkaar.. etc. Ach het geeft je weer een frisse kijk. Hun geven eens hun mening over hoe ze hem vinden rijden etc. Het verbreed je beeld.

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:37

Daar heb je toch maneges voor.???[/quote]

Heb je het verschil al eens gevoeld tussen een gemiddeld manege paard en een eigen paard?[/quote]

nou sorry hoor, ik heb liever een paard wat goed getraint is door 1 iemand. dan eeb oaard want 10 x op een dag naar buiteb mag om door kinderen die hobbelen op zo arm beest. (sorry voor dat typen, ik zit op mn mobiel)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:38

Ik vind het wel leuk om te zien of een ander mijn paard zo kan narijden en wat diegene opvalt. Dat is voor mij een extra controle of de africhting van mijn paard goed is en een mogelijkheid om het eens vanuit een ander gezichtspunt te bekijken. En ik vind het dubbel leuk als mijn dochter van 32 kg op die grote knol van 1.70 na een klein beetje uitleg over hulpen simpel er mee weg kan rijden en voor haar onbekende oefeningen kan voelen en zo op die manier ook het gevoel kan krijgen wat ze op haar eigen pony moet doen om een pasje te wijken/changeren enz.

Dus ik doe er niet heel moeilijk over maar maak er ook geen dagelijkse gewoonte van. Paard wordt er niet minder van.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:41

Zera schreef:
Lesgever wilt naar links, Zera gaat naar rechts :P

Misschien moet je dan eens gaan uitkijken naar een instructeur die iets beter kan rijden ;)

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:43

Abiola schreef:
Zera schreef:
Lesgever wilt naar links, Zera gaat naar rechts :P

Misschien moet je dan eens gaan uitkijken naar een instructeur die iets beter kan rijden ;)

Dat heeft ze al bij een aantal mensen gedaan. Dus het ligt niet aan mijn lesgever ;). Wat wel kan zijn is dat ze niet van mannen houdt. Bij vrouwen doet ze het over het algemeen niet zo erg.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:45

Miska, ik ben er zeker niet tegen om iemand op mijn paarden te laten, maar zoals in het geval van TS, nee...
Het verhaal van Wendy is mooi en heel iets anders dan het buurmeisje waar je weinig mee hebt.
Daarbij heb ik ook geen paarden voor zulke situaties.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:46

Dan zal het wel aan mij liggen, maar ik heb toch het donkerbruine vermoeden dat als een paard naar links moet, en de ruiter ter zake kundig is, dat beest gewoon naar links gaat. Mij, of mijn instructeur, of de mensen die ik op mijn paard laat rijden zal zoiets in ieder geval niet gebeuren ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:48

Quellian schreef:
Miska, ik ben er zeker niet tegen om iemand op mijn paarden te laten, maar zoals in het geval van TS, nee...
Het verhaal van Wendy is mooi en heel iets anders dan het buurmeisje waar je weinig mee hebt.
Daarbij heb ik ook geen paarden voor zulke situaties.

Uiteraard en als je je paard goed kent, weet je dit. :j
Van daaruit moet je altijd een keuze maken en het maakt geen flikker uit wat je verkiest, omdat je het (voor)recht hebt om te kiezen wat je wilt doordat je een eigen paard bezit.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:52

Precies Miska :-)
En ik vind het cru gezegd ook zonde van mijn eigen paardentijd om met iemand op sleeptouw te gaan waar ik normaal ook geen contact mee heb. Ik ben helaas maar drie keer per week bij mijn paarden en die tijd is mij heel dierbaar.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:54

En die andere vier dagen dan? Dan doet toch ook "iemand anders" ze?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:56

Abiola, ze staan in volpension en voor mijn paard komt mijn bijrijdster 2 tot 3x per week. Mijn pony staat gewoon lekker te freewheelen :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:04

A, dus je wil wel anderen op je paard, gewoon geen "moeders van vriendinnetjes van je dochter". Kan ik ook inkomen, ik wil wel weten of iemand eerlijk met mijn knollie omgaat. Maar dat zie ik dan ook wel snel genoeg en dan dirigeer ik ze weer richting afstijgen :+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:05

Was dat nog niet duidelijk dan?! :P

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:11

Ik liet, wanneer ik op vakantie was of gewoon eens om te kijken hoe hij het deed, wel eens anderen op mijn pony. Ik vond het fijn om te zien hoe hij op anderen reageerde en het was natuurlijk altijd leuk om te horen dat hij het super doet. :) Ook mijn lesgeefster ging er wel eens op, gewoon om te kijken hoe hij voelde (wanneer ik bijvoorbeeld niet kon verwoorden wat ik precies voelde/hij deed).

Nu heb ik geen paard meer en rijd ik regelmatig op paarden van anderen. Vanwege operaties, vakanties of tijdgebrek. Op dit moment rijd ik fulltime op een paard, vanwege de operatie van zijn bazin. Straks wanneer zij weer back in the game is zal ik hem blijven bijrijden, 1 (bij nood meer) keer in de week, zodat zij ook eens een avondje vrij heeft voor afspraken en dergelijke. :) Ik ben haar daar erg dankbaar voor, al laat ze ook niet jan en alleman op haar paard!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:31

Je ziet snel genoeg aan je paard wat ie ervan vindt met die ander op zn rug.. niet blij? eraf! wel blij? niet control- freaken, gewoon laten. Je paard is echt niet in 1 ritje verpest. Maar mensen die je nauwelijks kent en zichzelf uitnodigen.. neuh dat zou ik ook niet doen. Hooguit uitstappen :) Je moet het ze wel gunnen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:35

schrappie schreef:
Daar heb je toch maneges voor.???

Heb je het verschil al eens gevoeld tussen een gemiddeld manege paard en een eigen paard?[/quote]

nou sorry hoor, ik heb liever een paard wat goed getraint is door 1 iemand. dan eeb oaard want 10 x op een dag naar buiteb mag om door kinderen die hobbelen op zo arm beest. (sorry voor dat typen, ik zit op mn mobiel)[/quote]

Ja maar daar zitten ook de nodige eurries in en tijd..En wie betaald er als er wat gebeurd.?? Daar al over nagedacht..?? Er wordt altijd maar zo makkelijk gepraat van och doe een ander een plezier..Maar wie zit er met de gebakken peren als er eens iets fout gaat..?? Precies de eigenaar..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:46

Mijn knollie laat ik ook enkel bij heeeeeeele hoge uitzondering iemand anders op. Hij raakt compleet van de waps als er een ander op 'm gereden heeft, en dan bedoel ik dus niet uitstappen, dat kan geen kwaad, mits ze wel de benen er vanaf houden en ze een beetje een idee hebben van wat paardrijden is, anders moet ik er naast blijven lopen. Maar echt rijden, dus toch wel wat gaan vragen van 'm, dat werkt maar heel zelden bij een ander. Hij wordt dan zo angstig, dan heb ik echt een week nodig om 'm weer zichzelf te laten zijn. Mijn andere, of nou ja, het paard van mijn vriend, rijdt mijn vriend op en ikzelf. Daar kunnen wel anderen op, en mogen er ook op, maar ook dat in mate. Dat paard heeft een lichamelijke gebruiksaanwijzing, hij heeft spat. Daar moet dus wel relatief bewust op gereden worden, in de zin van, niet té kort draaien, ondersteuning bieden waar ie dat vraagt etc. Overigens ben ik er geen fan van om anderen op mijn paarden te laten, ben gewoon erg zuinig op ze :)

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 05:43

Op de mijne komt ook niemand anders op behalve, mijn instructie of een vriendin die haar een tijdje heeft gereden. Van hun weet ik dat ze haar aan kunnen want ze test heel erg uit en schrikt heel onverwacht van rare dingen. Als iemand eraf valt, is het mijn schuld en daar zit ik niet op te wachten!

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:10

schrappie schreef:

Heb je het verschil al eens gevoeld tussen een gemiddeld manege paard en een eigen paard?

nou sorry hoor, ik heb liever een paard wat goed getraint is door 1 iemand. dan eeb oaard want 10 x op een dag naar buiteb mag om door kinderen die hobbelen op zo arm beest. (sorry voor dat typen, ik zit op mn mobiel)

Precies, en gezien ik niet wil dat mijn 'goed getrainde' paard als een manege paard behandeld wordt, laat ik dus niet zomaar iemand op mijn paard.

Ik snap de reacties ook niet van: Je gunt een ander toch ook het plezier van paardrijden?
Ben ik nou ineens een naar mens omdat ik zuinig ben op m'n paard?!? :?
Ja tuurlijk gun ik het een ander, maar ik werk me de pestpokken voor mijn paard, zijn verzorging, zijn stal, zijn training en het belangrijkste… zijn vertrouwen, maar een ander moet zonder enige moeite ook het plezier van paardrijden ervaren? Ookal zou dat ten koste van mijn paard zijn? Nee sorry, heel vervelend voor de gene die geen paard kunnen/willen hebben, maar dat is niet mijn schuld.
Zoals een ander al als voorbeeld gaf… Ik gun iedereen rijkdom, maar dat betekend niet dat ik mijn geld maar moet uitdelen :n

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:51

Billie1 schreef:
schrappie schreef:

Heb je het verschil al eens gevoeld tussen een gemiddeld manege paard en een eigen paard?

Precies, en gezien ik niet wil dat mijn 'goed getrainde' paard als een manege paard behandeld wordt, laat ik dus niet zomaar iemand op mijn paard.

Ik snap de reacties ook niet van: Je gunt een ander toch ook het plezier van paardrijden?
Ben ik nou ineens een naar mens omdat ik zuinig ben op m'n paard?!? :?
Ja tuurlijk gun ik het een ander, maar ik werk me de pestpokken voor mijn paard, zijn verzorging, zijn stal, zijn training en het belangrijkste… zijn vertrouwen, maar een ander moet zonder enige moeite ook het plezier van paardrijden ervaren? Ookal zou dat ten koste van mijn paard zijn? Nee sorry, heel vervelend voor de gene die geen paard kunnen/willen hebben, maar dat is niet mijn schuld.
Zoals een ander al als voorbeeld gaf… Ik gun iedereen rijkdom, maar dat betekend niet dat ik mijn geld maar moet uitdelen :n

En weer vallen mij de ogen uit mijn kop wanneer ik zulke reacties lees... :oo

Daar heb je toch manegepaarden voor en ik wil niet dat mijn paard op die manier behandeld wordt?
Dus je geeft toe dat manege paarden het slechter hebben en je hebt helemaal gelijk wat dat betreft, want die paarden zijn alles behalve gelukkig met slecht passende zadels en stuiterende kindertjes die hun balans proberen te vinden in de mond, maar wat mij verbaasd is dat niemand zich daar om bekommert. :n

"Buiten mijn bed show, want ach... ik heb het geluk dat ik een eigen paard heb en gun niemand een klein stukje van mijn plezier, want dat is helemaal van MIJ en het is ikke ikke ikke!"

Diep triest!!!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:13

Wat een rare dingen komen er hier voorbij in topic. Paarden gaan bij anderen opeens naar rechts, als de hulp naar links wordt gegeven. Bij anderen is het paard helemaal van slag als er een keer iemand anders op zit. Weer anderen gaan op de loop.. Misschien gaat er iets mis in de africhting??!! Ik laat de mijne elke zaterdag een manegeles meelopen als ik zelf geen concours heb, met manegekinderen ja. Weliswaar de gevorderden en ik geef de les zelf, maar ik vind juist dat anderen ervan leren om eens op een paard te zitten wat wel fijn aan de hulpen is. Daardoor gaan ze ook beter rijden op de manegepaarden.
Het voorbeeld van 'daar zijn manegepaarden toch voor', vind ik echt respectloos naar de manegepaarden. Elk paard moet op correcte wijze gereden worden, of dat nu is door een beginner of door een gevorderde, daarvoor is de instructeur. We zijn toch allemaal op manegepaarden begonnen?? Ik laat er dus wel andere mensen op en begeleid het zodat het goed gebeurd. Willen ze niet luisteren, dan kunnen ze er heel snel afkomen.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:26

Uppojono schreef:
Bij anderen is het paard helemaal van slag als er een keer iemand anders op zit. Weer anderen gaan op de loop.. Misschien gaat er iets mis in de africhting??!!

Goed punt. Ik hoop mijn paard straks ook zo af te richten, dat hij normaal doet bij andere mensen. Ik vind iedereen moet erop kunnen, mits die hem met respect behandelen. Paarden die al bij voorbaat debiel doen bij alle vreemde, al rijden die gewoon goed en met respect, zijn ik eigenlijk nogal verwend (oftewel niks gewend) of overgevoelig.. en die zullen er best zijn, dat ontken ik niet. Misschien vinden dat hun baasjes het ergens stiekem ook wel leuk dat hun paard gek doet bij een ander.. voelen ze zichzelf extra bijzonder ;)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:57

Jeetje wat heb ik dan al veel paarden verpest.. :+

Ik heb genoeg paarden vriendjes en heb op elk paard wel gezeten. Gewoon ff uitstappen ofzo.. niet echt 'rijden'.
Hoeft ook niet, laat ik wel aan de eigenaar over.

Ik laat mn vrienden ook wel ff stappen enzo waarom niet. Ze rijden zelf ook paard en weten hoe ze moeten handelen. Als paard er niet mee eens is
merkt die persoon dat toch ook wel?
Ik zie het gewoon zo.. dat ik niet de enige op de wereld ben die mijn paard goed kan verzorgen. Er zijn genoeg andere mensen die dat ook kunnen en paardje blijft gewoon leven!

Maar als jij niet wilt dat iemand anders op je paard rijd, no big deal toch? Dan niet :) Jou paard, jou keuze!

Dat hele plezier gunnen snap ik niet helemaal. Dat verschilt gewoon per paard en mens.. ik gun mn nichtje van 6 ook wel een ritje maar die zet ik toch echt niet op mn jonge paard! Dat komt later wel... (ooit haha)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:21

Nee ik laat niet zomaar een ander op mijn paarden. Ik heb een hele hete, sensibele merrie staan en die geef ik absoluut niet uit handen. Er is niemand die dat paard van stal durft te halen, dus rijden al helemaal niet. En ik wil dat ook niet trouwens. Dan heb ik ook nog een jonkie staan, is een super braaf dier. Daar gaat mijn moeder straks vast wel een paar keer op, maar verder niemand anders. Dus nee, ik laat niemand anders op mijn paarden. Tijdens het lesgeven daarentegen stap ik juist wel vaak op het paard van een klant, om ze er bijv. net even doorheen te rijden. Maar zelf hoeft dat van mij niet zo.