rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:22

Ik heb nog een klinke stapel - gesloopte -Penny's zonder kaft en( uiteraard )zonder poster.

Ik wil er een schilderij mee maken, maar ik heb ze niet allemaal nodig. Wil iemand nog oude herinneringen ophalen? Ik stuur je er wel een paar op hoor!

Mousmous, ja, zo'n militair typje kan ik me wel voorstellen in een les. En paarden die nog in een stand stonden, of een stal van 2 bij 2 meter.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:27

*\o/* Wat leuk om allemaal te lezen.
In die tijd had ik een witte pony zat op de ponyclub in Nieuwkuyk die had wel 80 leden en dat voor een klein dorpje in Brabant. Iedere zondag hadden we zomers wel een wedstrijd. Pony werd ge wassen terwijl de Muziek hard aanstond (pony moest wennen aan hard geluid). Volg ochtend natuurlijk hele gele plekken van de poep (weer wassen). Alle paarden van de club gingen in een vrachtwagen en zo reden we km naar een wedstrijd toe. Ik had en (heb nog steeds) een oud bruin zadel (passier)vzh. Wit bontje eronder touwsingel ook wit. Zwarte trui witte blouse en creme kleurige rijbroek. fluwele cap met speltje en elastiekje voor onder de kin. Paarden stonden met zijn alle aan een lange lijn ouders hielpen alle kinderen vrijwillig en je hielp elkaar samen reed je in een 8 tal of een 4 tal (we hadden er 5 geloof ik).
Ook de paraden aan het eind van een wedstrijd was erg indrukwekend de vaandeldrager voorop. Met zijn alle het willhelmus en groeten. 1000zende paarden met ruiters en amazones stonden daar dan.
Ik ging vaak met mijn zus een tasje met brood en drinken mee uren door de drunense duinen (we waren hele zaterdagen zoet) rijden ik kon daar ook ieder paadje! Heerlijk zonder angst!. Onze paarden kende geen tandarts, fysioterapeut,osteopaat enz.........En iets mankeren deden ze nooit ook alle supelementen waren nog niet uitgevonden.

Ben nu nog een beetje zo en mijn paarden mankeren tot nu toe nooit iets.
Alleen nu ik wat ouder ben zie ik wel meer de gevaren in en heb ik een mooie veilige cap die ik altijd op heb (vroeger niet). En een heerlijk zadel.
Mijn dochter is gelukkig net als ik en houd ook niet van alle setjes, merken enz...

Silly1972

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:35

ach ik heb nog kisten vol met Penny's en Debbie's liggen en ben bijna 40 maar vind het af en toe nog steeds leuk om te lezen haha

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:54

Ik heb ook al mijn oude Penny's nog. Jaren bij mijn ouders op zolder gestaan en nu heb ik ze thuis. Ik lees ze nog steeds, maar alleen de oude, die hadden veel mooiere getekende verhalen. Het middenstuk was toen nog gewoon in zwart-wit geschreven met een kleurenposter erin die ik meteen in mijn kamertje ophing. Later werd dat ook kleur en werden de verhalen een stuk minder (vanaf de tijd dat 'stal Penny' ging komen).

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:59

Ik ben ook nog van de oude stempel, toen de wedstrijden nog gezellig waren en waar je de hele dag moest blijven omdat je om 8.30 moest starten (slechts 1 proefje werd er gereden) en tot het eind moest blijven om de parade te rijden, parade die vaak in de soep liep omdat je achterin of aan het stappen was of in galop omdat het niet helemaal lekker liep. :+
Waarschijnlijk was ik nogal vooruitstrevend want ik had een rondgenaaid hoofdstel, ja ja heel bijzonder in die tijd. Een bandsingel ipv een koordsingel was ook heel modern en veel makkelijker wit te krijgen voor op wedstrijd. Dat plastic van de gekleurde frontriemen haalde ik eraf zodat ik een mooi bruine frontriem had, voor de wedstrijden en het achttal had ik wel een hoofdstel met kleurtjes, ook al heel modern om een wedstrijdhoofdstel te hebben. _O-
Thuis rijden met een viltshabrak met een moltonlapje er onder tegen het vuil, op wedstrijd een bontshabrak.
Met de veewagen naar wedstrijd, paarden naast elkaar aan een touw geknoopt en daar stonden ze braaf de hele dag, ook mijn 100% Engels volbloed..
Iemand met een eigen veewagen? Man je keek je ogen uit als die het terrein op kwam.
Dressuur en springen deed je uiteraard met hetzelfde Stübben veelzijdigheidszadel want een dressuurzadel had nog nooit iemand in het echt gezien. _O-
Rubber rijlaarzen want leren had een enkele voor op wedstrijd.
Die vervloekte plakkertjes die altijd loslieten.
Tja zo kan ik nog wel even doorgaan. _O-

Afbeelding :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:29

Leuk topic! Als iemand nog bruikbare vilten dekjes heeft liggen die weg mogen... denk eens aan mij. Ik zou er graag 2 hebben.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:58

Ik heb hier ook nog een heleboel penny's en Ponyclubs liggen.
Allemaal uit de jaren 70 en de jaren 80.
Ik heb ze een paar jaar terug van iemand gekregen, en ik heb ze helemaal stuk gelezen :D
Ik vond ze veel leuker dan de penny's die tegenwoordig verschijnen.
Allemaal nog zwartwitfoto's haha

Afbeelding

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:06

Rechtsonderin, dat was Lente Morgen, die heb ik ook nog!! Mooi verhaal was dat, echt zoooo Penny! :')

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:13

Emerald schreef:
Alatariel schreef:
Ik lees: het witte tape om de knotjes. Man man man wat een gehannes was dat zeg en toch was het zo bereleuk met zn allen.

En blij te lezen dat niet alleen voor mij de wijze van instructie herkenbaar en blijkbaar ook prettig is. Ik vind het tegenwoordig vaak maar gepiep. Als ze niet willen poetsen mag je er amper wat van zeggen. Uhhhh nou dat hoefde ik niet te proberen, dan kon je of naar huis of poetsen rijden maar dan ook nog even extra corfee.

Wij aten trouwens ook biks haha vraag me niet waarom hoor, nog meer die dat deden?

Hahaha, herkenbaar!! Je moet alles proeven he? hihi. Haver ook trouwens. De geplette was het lekkerst! _O- _O-

Als je dan vergelijkt met nu... wat ben ik blij dat ik dat mee heb mogen maken en ECHT lol met mijn knol heb gehad!!!

De zemelen waren ook goed te eten :o

En met oud en nieuw werden met de nieuwjaars borrel alle, maar dan ook echt alle paarden die niks makeerde uit stal gehaald en werd en carrousel gereden. Waren nooit genoeg zadels etc, maar maakte niet uit want ging om de pret.
Zomereczeem had ik toen nog nooit mee gemaakt. Peesblessures zag je volgens mij ook veel minder dan nu. Nu worden merries met blessures gebruikt als fokmerrie, wat ik misschien juist de oorzaak vind, dat de blessures misschien vaker voorkomen omdat je met zwakkere dieren gaat fokken ( nee, en niet bij elke merrie met blessure geld dit natuurlijk). De ponykampen die niet helemaal volgestamped zaten met bezigheden, maar dat je ook soms even jezelf moest zien te vermaken.

De manege metaliteit was ook veel gezelliger. Nu is nog meer een bitchy ons kent ons sfeertje. Je voelt je soms haast ongemakkelijk als je de kantine inkomt of bij de paarden kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:40

In die ouwe tijd deden ook de volwassenen gewoon lekker mee met gekheid uithalen, de ouderen hielpen de kleintjes en waren trots als ze elkaar wat konden leren!

Paarden hadden nog een gewone naam zoals bonte, witte, Flip en Flap ipv die rare soms onuitspreekbare namen...

De koordsingels ken ik, en maar zwoegen als kleine uk als je hem niet strak genoeg kreeg bij een grote pony waar je amper zelf op kon die nog eens zijn buik ging uitzetten bij het aansingelen, zodat je bij het opstijgen er gewoon weer afdonderde :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:41

Natas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:45

Hihi, wij deden heel vroeger met de manege op ponykamp een soort van eierenrace tegen de plaatselijke manege. Dan moest je een papiertje trekken met de naam van het paard er op. Eigen manege of van de andere, eigen paard of manegepaard, maakte niet uit. Als ik me goed herinner dan moesten we zonder zadel racen naar een punt, dan er af, extra kleding aantrekken, broek trui enz. Dan zo snel mogelijk er weer op en weer terug naar het beginpunt en dan de volgende, en had je als kleine ruiter een groot paard dan had je pech. En de groep die als eerste klaar was had gewonnen.

Maar dat heb ik ook maar één of twee keer gedaan.

O ja, en ponykamp was slapen in een boerderij in een oude stierenstal, allemaal op een rij op een luchtbed en je kleren lagen in de oude voerbak. En urenlange buienritten.

En ik weet nog dat de eerste ruiter bij ons een gelpad := := had. Die moest nog los in een soort van zakje. Nou dat vonden we allemaal maar heel raar. :+ En een stoffen Wintec was helemaal je van het.

Ik word oud. ;( |( O ja, en voor de wedstrijden (onderlinge) maakten we van die wollen pompoentjes en die maakten we aan de knotjes vast. Of zo'n matje met allemaal tape ertussen. Prachtig vonden we dat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:48

Gaaf topic zeg!

Mijn moeder verteld altijd honderduit over vroeger. Dat ze verschillende adresjes had waar ze reed. De dekhengsten werden gewoon door onbezonnen ruitertjes gereden tussen de merrietjes. Mijn moeder nam een dekhengst altijd mee naar het bos zonder zadel en hoofdstel, dat dat goed is gegaan.

Of de pony die kei-hard ging bokken als je je hand op de lies legde. Dan gingen ze met een paar vriendinnen naar het bos (ouders wisten nooit waar hun kinderen nou eigenlijk waren en wat ze deden. :') ) en dan zonder zadel en hoofdstel in kei-harde rengalop en dan je hand op de lies leggen. Wedstrijdjes wie dan het langst bleef zitten.

Mijn moeder zegt ook dat alles wat ze vroeger heeft gedaan mij absoluut niet wil laten doen. :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:50

Iedereen verlangt in dit topic trouwens terug naar vroeger. Mijn moeder is juist blij dat die tijd geweest is.
Mijn moeder heeft ook nogal wat negatieve ervaringen van haar en vriendinnen met vieze paardeneigenaren. Vet gevaarlijk, want ze reden overal en nergens dus ouders hadden echt geen idee of ze in het bos waren of midden in het centrum en met wiens paarden.

Ook heeft een vriendinnetje vn mijn moeder vroeger een ongeluk gehad en is ze pas de volgende dag gevonden omdat niemand wist waar ze reed. Zij is verlamd vanaf haar nek naar beneden.

Het was een hoop lol en gekkigheid, maar ook een hoop gevaar.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:53

pri_lady schreef:
Ik ben de blonde op de Fjord Muis. Niet zo heel goede kwaliteit maar als je goed kijkt:
zie je een groen vilt dekje onder het zadel op de zwarte
zie je mijn capbandje op mijn cap zitten ipv onder mijn kin
zie je hoofdstel met lage neusriem die werkelijk elk paard had
Check de kraag van de blousjes, die waren bij wijze van spreken groter dan de hele blouse, was hélémaal in in 1977!

Afbeelding

Geweldige foto , die bloesjes idd :D

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:56

Oh en over die proefjes idd een per wedstrijd :D , en wie herinnerd zich nog de proeven die je met drie moest rijden ? kom daar nu nog maar eens mee _O-

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:01

hallo
Ik ben ook nog van die tijd. wij hadden ook veel lol. Speelde cowboy en indiaan met onze pony's enz,enz
Maar mijn dochter rijdt ook al weer een jaartje of 12 en die vindt het ook super leuk op wedstrijd en al het gebeuren dat erom heen hangt.
Zij beleeft het nu eenmaal anders dan ik.
En alles heeft zo zijn voor en nadelen.
Maar vroeger was toch een leuke tijd zonder meer.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:03

Die caps met elastieken vond ik fijner dan die van nu trouwens.

Mijn opa had vroeger een manege en zijn lievelingspaard ging altijd samen lunchen met opa en oma. Dan kwam hij zitten!!! aan de picknick tafel. Daar is vroeger (1955 ofzo) nog een schilderij van gemaakt. Cool man! :))

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:08

Dit is zo leuk om allemaal te lezen! Al die herinneringen zeg. Supergrappig.
Ik zit steeds ojah, ojah, ojah. :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:10

hier ook een foto uit de oude doos ,dit is in 1975/1976 geweest
mijn ouders hadden deze ponies en nog wat grotere die mijn zus en ik verhuurde achter een camping.
platte zadels ,lage neusriemen, later kwamen de vilten dekjes.
Afbeelding
Afbeelding

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:13

Een voordeel van de oude caps was idd wel de pasvorm. Het zat dan wel niet lekker, maar als je voor een nieuwe ging dan stond je eerst een kwartier in de winkel te headbangen om te kijken of-ie toch wel zou blijven zitten. Want het elastiekje vast? :n geen spráke van. Maar met een cap die van je hoofd vloog maakte je ook wel een suffe indruk.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:18

Deze 3 ponies hierboven hebben heel veel weg van waar wij vroeger ook altijd op reden. Voor 1 gulden per uur.
Ook inderdaad die platte zadeltjes. Geen een pony was gestressed. Kipmak, sprongen er vanachter op. Geen een had er stalondeugden, ze mankeerden nooit wat.
En alles was goed. Welke afstamming ze hadden. Geen idee. Was totaal niet belangrijk. Ze reden in ieder geval super.

En wat die cap betreft. We hadden gewoon met z'n allen 1 cap. Passend of niet. :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:21

Ik ben van 1983, maar in de jaren '90 ging het er ook nog erg herkenbaar aan toe hoor! Ponykamp van de manege, met z'n allen slapen op je luchtbedje in de binnenbak. Instructeur was een oudere Duitser die Duitse Grundlichkeit aanhing: strootje in de staart betekent afstappen, mekkeren moest je niet proberen want dan werd je uitgekafferd, maar wat hobbelen werd niet getolereerd (dan mocht je ernaast gaan lopen de rest vd les, zodat je iig zelf ook "aan het werk was" :)) ), als je zeurde om een andere pony liet ie je net zo lang zeuren totdat de les begon, zette de pony waar jij op zou moeten maar niet wilde buiten de bak en deed de deur dicht met de mededeling dat je hem af kon zadelen en dan je weg naar huis wel kon vinden hè.

Bij verzorgpaarden als 12-jarig mupje op de jonge paarden (inrijden als puber kèn best, wordt ie braaf van- beesten moesten wel, wij spookten er echt vanalles mee uit dus bomproof waren ze heel gauw :D ), nieuw paard wat je niet kende/zeker wist of ie wel fatsoenlijk ingereden was kon je best meteen alleen mee naar buiten, de pownie was erg leuk om mee door de boomgaard te scheuren en er natuurlijk vanaf te kiepen als ie een appel op de grond zag en daar voor remde, het was een sport om met zijn tweetjes op de pony in het bos te gaan galopperen met je te grote cap op (bandje uiteraard boven op de klep :+ ), zodra pony bokte (tja, arm beest vond het natuurlijk niks :(:) ) cap over je ogen en *plof* samen in de bosjes :Y) Lachen gieren brullen!

Het oude Stubben VZH-zadel wat inmiddels de 50 is gepasseerd (paar weken terug nog op gereden, heeeeerlijke dingen zijn dat :+: ), 1 zadel voor alle paarden, wollen zadelvormig shabrak, zonder cap was volledig normaal, rubberen laarzen en anders gewoon de gympen, en ja ik heb ook nog zo'n gaaf hoofdstel liggen met geel-blauwe driehoekjesfrontriem en een lage neusriem :D Hele dagen op stal hangen, van uitmesten tot paarden en tuig poetsen, veulens knuffelen, met een hele kliek kids in de stroberg verstoppertje spelen. Wat een tijden waren dat :z

Mijn ouders wisten ook 99% van de tijd niet waar ik uithing of wat we deden, en maar goed ook want was niet goed geweest voor hun bloeddruk _O- Buiten wat gebroken/verbrijzelde botten nooit iets ernstigs meegemaakt, en de ongelukken díe me gebeurd zijn kwamen pas toen we al voorzichtiger werden...
Laatst bijgewerkt door Vientje op 27-08-11 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:22

en wij keken ook altijd naar de serie Black Beauty.
Zooooooo spannend. :D

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:23

Ooh zo'n stapel oude boekjes heb ik ook thuis! Zo leuk om af en toe eens door te bladeren/lezen! :D