Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

christel82

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:15

Ok thanks, ik reageer vaak op vraagtopics van anderen op bokt en daar verwijs ik naar mijn profiel en naar de advertentie in mijn onderschrift. Hier staat de meeste en meer uitgebreide info in. Zou jij dat vervelend vinden als iemand dat zo doet? Dus niet direct foto's in de 1e reactie, maar een verwijzing?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:18

ik hou heel erg van donkere kleur paarden, maar geslacht maakt mij dan weer totaal niet uit. Leeftijd maakt me ook niet zo heel erg veel uit maar max 15 jaar. Schofthoogte vind ik dan wel weer belangrijk, dit omdat ik me fijner voel op een wat kleiner paard dan op een paard van 1.80 :)

Heb idd een koopcontract gevonden :) Het probleem is alleen dat zodra hij goedgekeurd word hij meteen naar mijn stal toe komt dus die papieren zullen we terplekke in moeten vullen als we daar zijn maarja. Hij is de afgelopen paar maanden zo vaak verhuist dat ik het een beetje banketstaaf vind als hij na die keuring weer terug moet naar zijn oude stal en dan een paar dagen daarna weer moet verhuizen..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:21

Zo erg is dat toch niet het terplekke invullen, je kan het contract ook eerst even mailen met de vraag of ze daarmee akkoord gaan, dan hoeft er uiteindelijk alleen een handtekening onder.

@ christel, als ze erom vragen niet.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:26

nee ok. Wat mij opvalt als ik wat verhalen lees zo hier en daar, is dat er toch vaak met een ander paard wordt thuis gekomen dan men oorspronkelijk voor wilde gaan... Deels natuurlijk harstikke leuk, maar deels ook wel lastig. Mijn merrie bv is best wel klein verwachtte stokmaat wordt 1.60-1.62 maar als je haar onder het zadel ziet toont ze groter (ik ben 1.80). En dan wordt er best wel vastgehouden aan een getal in verschillend zoektopics en dat is wel jammer.

Ik vind het dus moeilijk onder woorden te brengen hoe een paard overkomt en daarbij is het dan jammer dan je mensen niet kan overhalen om te komen kijken.

Wat ik leuk vind in jullie topic te lezen dat jullie positief staan tegenover jonge paarden en dat deze ook zeer braaf kunnen zijn!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:37

Ja dat snap ik, maar toch kan je aan de bouw en zeker ook op film zien hoe ze toont, een paard met bv veel front en achterbeengebruik toon al snel groter dan een paard die dat niet heeft.
Ik wil bv een paard van minimaal 1.70, maar als ik een paard van bv 167 zie, met veel body en front zou ik toch gaan kijken.

Haha ik zoek juist een jong paard, vind het heerlijk om hem naar mijn eigen hand te zetten, zonder de problemen van een ander op te moeten lossen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:41

ik heb even naar je advertentie gekeken, maar ik zou ten eerste het woordje "kleinere" al uithalen, zet de stokmaat maar ergens in de advertentie. Anders haken er bij voorbaat al mensen af.
Betere en sprekendere foto's maken.
En tja voor een 3 jarige en dan ook nog eens kleinere merrie vind ik haar best aan de prijzige kant.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:42

Dat ben ik helemaal met je eens! Ik wil na deze merrie gewoon weer een jong paard. Ik les nu wekelijks met haar en dat gaat super.
Ja weet je, als je een beetje kijk op een paard hebt, dan kijk je langs de maten maar naar het plaatje, maar als ik begin over de stokmaat dan is ze direct te klein... Dat is juist zo zuur.

Voor de belgische paardenzoekers in dit topic: zijn er website waar ik haar in Belgie kan aanbieden? Aangezien ze vlakbij de belgische grens staat :D...

Het klopt dat ze aan de prijzige kant is, ik ben dan ook wel bereid om te zakken (maar het is nou niet dat ik de wereld er aan over houd helaas :o ). Bedankt voor de tips, ik zal het aanpassen in de titel. En wat bedoel je met sprekendere foto's?

Maar ze heeft wel talent hoor! Het is geen huis tuin en keuken merrie ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:49

volgens mij worden er daar veel paarden aangeboden op Kapaaza.be of hoe je het ook precies schrijft.

Daarom ook het kleine uit de tekst halen.
Tja, misschien talentvol, maar als 3 jarige kan je dat nog niet bewijzen of echt laten zien.
Alleen de echte kenners kunnen er doorheen kijken en tja dat zijn er niet zoveel.
Wat ik graag zie is bv een alerte standfoto, heldere ogen, oren flink naar voren.
Een hoofdfoto met goede ooguitstraling (wakker) en het liefst nog en mooie draf foto.

Op die manier trigger je de mensen om ook naar je filmpjes te kijken.

Die ga ik nu ook even bekijken ;-)

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:54

grappig dat je dat zegt heldere ogen en oren flink naar voren, ik heb de bewuste foto's gekozen omdat ze daar vriendelijkheid uitstraald. Maar ik heb ook zeker foto's dat ze alert en helder staan. Leuk eens zo van een andere kant te bekijken.
Ben benieuwd wat je van de filmpjes vind. Haar sterkste gang is de galop daar voelt ze al heel gedragen en ik balans. Een echt goede draf foto zou ik moet halen uit de filmpjes want daar heb ik helaas niet de goede camera voor...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:56

@christel: ik kijk niet zo gauw naar je onderschrift omdat iker teveel in vindt staan en te groot. Omdat mensen uit heel het land kijken is een filmpje handig (stap, draf en galop; linksom/rechtsom; los/onder het zadel) want voor mij is dat motivatie om er lang voor in de auto te gaan zitten of niet.
Qua foto's zou ik altijd een standfoto van de zijkant plaatsen om de bouw goed te kunnen zien.

Ik zou standaard neerzetten: de leeftijd, stokmaat, karakter, verkeersmak en wedstrijervaring.

Een ieder vind iets anders belangrijk en ik denk dat de meeste kopers er tijdens de zoektocht wel achter komen dat zijn of haar perfecte paard geen geslacht, kleur of hoogte heeft omdat de klik er moet zijn. Ik zou daarom nog kort motiveren waarom je paard zo leuk is, maar ook waarom je hem weg doet.

Actief op kopers reageren adviseer ik je zeker, vond ik zelf erg prettig.

@ella: via google vind je op koopovereenkomst paard al een goed voorbeeld. Ik beslis ook na de keuring of paard mee gaat, dus na de keuring tekenen we ter plaatse. Mocht je aparte keuringsafspraken hebben, zet die apart op papier en onderteken van te voren. Pb me maar als je voorbeelden wilt zien.
Ik heb t eerst ingevuld en gemaild, dit weekend bespreken en keuringsovereenkomst tekenen, woensdag keuren en hopelijk kopen!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:57

OKe ik heb even je filmpjes gekeken en ga even heeeel eerlijk zijn.

Wat ik zie is een leuke pony, zonder speciale beweging.
Misschien als je er iemand kleiners op zet dat ze wat groter toont, want nu zie ik iets wat op een E pony lijkt.

Tevens zullen haar bewegingen misschien beter uitkomen zonder een ruiter erop, want ik kan nu echt niets speciaal eraan af zien.
En als ik dan de prijs zou zien, dan zou ik gelijk wegklikken.

Niet boos worden, ik probeer gewoon uit te leggen wat ik als aanstaande koper zie als ik de advertentie bekijk. ;-)

Tja en ik vind de galop juist nog helemaal niet in balans, maar dat is ook helemaal niet erg, ze is pas 3 dat komt allemaal nog wel.
Ik galoppeer nog helemaal niet met de 3 jarige die ik nu aan het inrijden ben, omdat ze in draf nog geen eens balans heeft haha.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:03

nee joh ben helemaal niet boos :) ben gewoon nieuwschierig hoe een advertentie over kan komen. Hier leer ik ook weer van ;). Maar het is wel jammer dat hoe zij in 'real life' over komt, niet in de advertentie tot uiting komt. Dan zal ik toch eens moeten bedenken hoe dat anders moet.

Nee ik snap dat je zegt de galop is niet in balans, want ze valt ook uit de wending en heeft veel steun nodig. Wat ik bedoel is dat de sprongen die ze maakt al gemakkelijk gaan en goed voelen.
Ik rijd stap/ draf en galop en +/- 15 min 2x pw. Ben het zeker met je eens dat het niet erg is dat ze nog in disbalans is :j

Maar bedankt voor je eerlijke reactie, daar heb ik wat aan. Mijn instructrice gaat een keer op de merrie en zij is kleiner, dan zal ik gelijk filmen :D. Thanks!

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:06

[quote="Jotoma"]@christel: ik kijk niet zo gauw naar je onderschrift omdat iker teveel in vindt staan en te groot. [quote]

Ik zal de tekst iets kleiner maken :D bedankt voor de tip!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:09

christel82 schreef:
nee joh ben helemaal niet boos :) ben gewoon nieuwschierig hoe een advertentie over kan komen. Hier leer ik ook weer van ;). Maar het is wel jammer dat hoe zij in 'real life' over komt, niet in de advertentie tot uiting komt. Dan zal ik toch eens moeten bedenken hoe dat anders moet.

Nee ik snap dat je zegt de galop is niet in balans, want ze valt ook uit de wending en heeft veel steun nodig. Wat ik bedoel is dat de sprongen die ze maakt al gemakkelijk gaan en goed voelen.
Ik rijd stap/ draf en galop en +/- 15 min 2x pw. Ben het zeker met je eens dat het niet erg is dat ze nog in disbalans is :j

Maar bedankt voor je eerlijke reactie, daar heb ik wat aan. Mijn instructrice gaat een keer op de merrie en zij is kleiner, dan zal ik gelijk filmen :D. Thanks!

Ja zou zonde zijn als ze daarom blijft staan, Ik hoop echt dat je er wat aan hebt.

ik heb de eerste 2-3 maanden 2x in de week 20-30 min gereden, veel stap en nu 3x in de week en ze pakt het erg goed op, in draf is ze al veel meer in balans, dus binnenkort de galop er maar eens bij pakken.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:11

@christel82

Vanaf het filmpje lijkt ze echt nog heel groen. En het is nog erg storend dat de aanleuning er nog niet helemaal is. Er zijn maar weinig mensen die daar door heen kunnen én willen kijken, veel mensen zoeken toch wat meer ervaren jonge paarden, want er zijn ook veel 3 jarige die al een stuk stabieler zijn (van nature).
Ik zou haar nog wat verder doorrijden eigenlijk, zodat het geheel wat netter overkomt en dan komt de merrie ook beter tot haar recht. :)

Ik heb net lelijke eendjes foto's van Courage ontvangen van de fokker! :D

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:13

Het is ook echt zonde als ze zou blijven staan, als ze 10cm groter was geweest had ze mogen blijven. Helaas is dit niet zo.
Grote voordeel van haar kleinere maat is dat ze makkelijker beweegt door de bak. Ik rijd ook een grote 1.76 en die heeft veel meer moeite ermee (4jr). Maar ik ben evengoed zuinig op haar hoor :).

Ik ga nu in ieder geval andere foto's proberen te maken en nieuwe filmpjes. Hoop dat het gaat lukken.

@ Lioony: klopt ben ik met je eens. Afgelopen maandag was dit alweer veel beter. Iedere week leert ze bij, helaas worden de filmpjes niet eerdere week bijgewerkt :D. Ik ga binnenkort eens nieuwe filmpjes maken lijkt mij een goed idee als ik het zo lees :j

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:29

@ Christel82: Welkom ten eerste! :D
Heb ook even je filmpjes gekeken en vind het allemaal wel meevallen, mijn 4 jarige is nog net zo groen!
En spreken over niveau op zo'n leeftijd vind ik kant en klare onzin! Kwaliteit! Daar gaat het om! Een paard dat potentie heeft om als 8 jarige bovenaan te kunnen lopen! En geen 3 jarige die alles uit de L al kan... Maargoed, ik vind het een leuk paard wat genoeg body heeft, niet simpel maar ook niet appart. Een leuk paard voor een amazone die de basissport wilt beoefenen! Prijs is iets hoog door de africhting en maat, maar tis het proberen waard!

Enehh.. kijk maar naar mijn merrie, dies ook zo klein en heb al veel gegadigden gehad van over de hele wereld! Voor elk paard is een ruiter denk ik maar! :D

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:33

Kaitlin schreef:
@ Christel82: Welkom ten eerste! :D
Heb ook even je filmpjes gekeken en vind het allemaal wel meevallen, mijn 4 jarige is nog net zo groen!
En spreken over niveau op zo'n leeftijd vind ik kant en klare onzin! Kwaliteit! Daar gaat het om! Een paard dat potentie heeft om als 8 jarige bovenaan te kunnen lopen! En geen 3 jarige die alles uit de L al kan... Maargoed, ik vind het een leuk paard wat genoeg body heeft, niet simpel maar ook niet appart. Een leuk paard voor een amazone die de basissport wilt beoefenen! Prijs is iets hoog door de africhting en maat, maar tis het proberen waard!

Enehh.. kijk maar naar mijn merrie, dies ook zo klein en heb al veel gegadigden gehad van over de hele wereld! Voor elk paard is een ruiter denk ik maar! :D

Thanks :D dit is weer een andere reactie als de vorige. Zie je toch maar weer wat meningen doen met een beoordeling! Ik spreek idd niet van niveau, want ze is nu gewoon netjes zadelmak. Ik probeer de filmpjes ook iedere keer te updaten om een zo recent mogelijk beeld te vormen. Ik heb gelukkig alle tijd voor haar en probeer haar dan ook netjes een basis aan te leren.

Maar jij had ook een kleine merrie? Waar heb jij geadverteerd? Mooie paarden heb je trouwens :j

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:36

Dankjwel! :)
Nee ik bedoel de merrie uit mijn profiel, daar hebben we veel gegadigden voor gehad! Is natuurlijk een ideaal junioren paardje. Maar dan spreken we over een hele andere prijsklasse/niveau natuurlijk. Maar om maar aan te geven dat kleinere paarden niet meteen hoeven worden afgeschreven! :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:40

Ik viel eerder op grote paarden, tot dat ik leerde paarden trainen. Een klein en compacter paard vind ik ook veel makkelijker te rijden, dan een groot dier. Lange hals en lange rug zijn voor mij afknappers, ook jong volwassen paarden die op de voorhand worden gereden. Vroeger moesten de paarden min 1.68 zijn, liefst boven de 1.70. Als het goed is kom ik nu thuis met een paard van 1.62 met mooie boeg en brede hals, toont 1.65 denk ik. Dus ik zie t nadeel van t kleine er niet in.
Zelfs bij kwpn komen ze terug op voorkeur van zo groot mogelijke paarden!

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:41

ok haha verkeerd begrepen. Maar ik ben het zeer zeker met je eens dat kleinere paarden niet afgeschreven hoeven te worden. Het is alleen dat het zo'n ongeschreven regel is dat dressuurpaarden hoogbenig moeten zijn en groot.... Nou is Dempsy ook wel meer een springtype hoor, maar wel met een sterk achterbeen.

Ach ja, we hebben de tijd, ik rijd rustig door en we zien wel :). Waar sta jij eigenlijk in Breda? Aangezien ik daar ook woon
;)

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:44

Jotoma schreef:
Ik viel eerder op grote paarden, tot dat ik leerde paarden trainen. Een klein en compacter paard vind ik ook veel makkelijker te rijden, dan een groot dier. Lange hals en lange rug zijn voor mij afknappers, ook jong volwassen paarden die op de voorhand worden gereden. Vroeger moesten de paarden min 1.68 zijn, liefst boven de 1.70. Als het goed is kom ik nu thuis met een paard van 1.62 met mooie boeg en brede hals, toont 1.65 denk ik. Dus ik zie t nadeel van t kleine er niet in.
Zelfs bij kwpn komen ze terug op voorkeur van zo groot mogelijke paarden!

Klopt dat is iets waar ik nu ook tegenaan loop. Mijn vorige paardje was Adonis een ruin met lange benen en maar 1.62 hoog, die toonde anders. Dempsy toont op zich niet klein, maar is meer spring gebouwd. Wel een krachtig achterbeen wat op zich fijn is.
Zelf ben ik 1.80. Ik rijd nu een tanker van 1.76 en 4 jaar oud. Super fijn paard om te rijden en in proportie, maar toch zou ik het fijner vinden een paard van 1.65 te rijden...

Maar leuk dat je nu een 'kleintje' hebt ;)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:45

Ik doel ook niet op niveau, meer op basis. En ik vind het ook helemaal niet raar hoe je nu kunt rondrijden op je merrie, eerder goed dat je rustig de tijd neemt. Ik geef alleen aan, dat je al minder potentiele kopers hebt door de maat en dus ook door het niveau in africhting. :) Daarom denk ik dat je beter nog een maandje kan wachten en dan een nieuw filmpje, waarop ze wat verder in basis is. :)

En ik houd ook meer van de kleinere compacte paarden, maar ben 1.80 dus dat zit er gewoon niet in. En zo zijn er vele met mij.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:47

Ik beb zelf ook maar 1.65 en slank, dus dat compenseert goed. Lijkt me zo gek om 1.80 te zijn en een paard van 1,65 te rijden. Dan zou ik op een pony uitkomen van 1.50..
Vind je 1.65 dan gevoelsmatig ook niet klein?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:48

@ Jotoma: Compacte paarden zijn veel makkelijker te sluiten, maar pas op.. overbelasting van de knieen bij wisselseries en pirouettes zijn omstreden.. door de korte lendenpartij en kruis vinden ze het moeilijk om de bekken te kantelen.. heeéél veel geduld! Langgelijnde paarden vinden verzamelen moeilijker maar kunnnen makkelijker buigen, het is ook nooit goed! :D

@ Christel: kijk eens in mijn profiel.. dies 1.61m en érg hoogbenig! :P Maar geef toe dat dat inderdaad minder voorkomt! Ja zie dat je ook in breda woont, wat grappig! :D Ik sta op een privestal, kennen de meesten niet, en jij? :D Woon trouwens bij het station, midden in de stad, heerlijk! :P

Lioony: Je hebt helemaal gelijk! De meeste kopers 'zien' dat graag, maar er zijn ook mensen (zeg maar liever geen profs.. :P ) die daar doorheen kijken. Als ik op een stal kom en er staat een 3 jarige helemaal gebandageerd in het blingbling word ik al achterdochtig... Maarja iedereen zn ding! :D