Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:11

Even vraagje aan iedereen:

Kopen jullie : Een paard die perfect aan alle eisen voldoent maar waarvan je de looks minder vindt.
Een paard met de fantastische looks maar minder voldoet een wat je wilt.

Soms kom ik een paard tegen die perfect lijkt maar waar ik vb. hoofd iets minder vind, of hals,... terwijl die voor de rst perfect is.Meestal ga ik dan niet kijken. Wat doen jullie?

Ik zou wel eerder de neiging hebben om naar een bloedmooi paard te kijken waarbij mijn eisen moeten bijgesteld worden. En dan heb ik het over karakter of dergelijke.

Nu zoek ik een zeer betrouwbaar paard dus misschien dan toch niet voor de looks gaan?

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:18

Ik zou absoluut voor het karakter gaan. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar mijn paard nu heeft ook iets meer ramsneus dan ik eigenlijk zou willen zien. Zijn vriendelijkheid maakt het echter voor de volle honderd procent goed. Ik zou een paard willen dat mijn vriend word en dan moeten de karakters van ons beide toch vooral kloppen, dat uiterlijk.. Ach, als een paard gelukkig is straalt hij dat ook uit en dat vind ik persoonlijk het allermooiste (:

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:25

ik ben ook niet volledig achter mijn eisen blijven staan. Ik wilde perse een paard waar ik alle vertrouwen in had, een die heel braaf was en potentie in de sport. Dat heeft ze allemaal. Ik wilde ook een paard wat goed doorgereden was. Ze is net een maand onder het zadel dus ik denk niet dat je dat kan zeggen! :D

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:28

Ik meld me ook in dit topic; ik ben rustig aan op zoek naar een jonge dressuurmerrie! Ga morgen voor het eerst ergens kijken, ben benieuwd. Het heeft geen haast, heb er nog 1 staan die voorlopig nog niet met pensioen hoeft (hij is 18) en die nog lekker in de sport loopt, dus ik blijf net zo lang kijken tot ik er een heb die qua exterieur, beweging, karakter, afstamming en budget bij me past. Ik denk wel dat de klik die je met een paard het belangrijkst is. Ik stap nog elke dag met heel veel plezier op mijn vos, en dat komt toch vooral door zijn fantastische meewerkende karakter. Ik begrijp dat velen van jullie al even op zoek zijn?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:41

Die zwarte is te zwart als ie nog een grote witte bles had, was het een optie geweest.

Paard moet voldoen aan bepaalde look. Ik heb nu een pony waar ik ook op wedstrijd kwam...mensen keken om mensen wezen mij na..mensen hielden onze scores bij (NPC later NBVR en KNHS) Prince was uniek zowel kwa kleur als karakter en ontzettend gaaf gebouwd.

Ik reed enkel grote wedstrijden omdat ik al ouder was en elke klasse maximale winstpunten reed mocht ook maar 2x in de maand weg van mijn ouders tevens wist ik dat het na de Z klaar zou zijn dus we hadden geen haast.
Op die grote wedstrijden hield men vaak scores bij voor bepaalde selectie-dagen of bekende prijzen....goed wij waren dan ook "bekend" maar niet alleen omdat ie zo mooi en leuk was maar ook omdat niemand wist hoe wij het zouden doen...Prince wil was wet.....besloot hij dat ie niet wilde dan kon ik gewoon afmelden.
Daarom was het altijd spannend....

Goed daarom wil ik wel weer een paard wat uniek is en ga voor de looks.. aangezien ik Prince tot de Z heb gekregen lukt me elk ander normaal paard ook..Ik wil nooit meer een paard met zo'n moeilijk karakter als Prince.
Paard moet voldoen aan mijn eisen in ruil daarvoor krijgt ie leuk leven.. :j levenslang bij mij

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:09

Mijn huidige pony heeft wel redelijke looks, maar wel een moeilijk karakter.
Die is overigens wel echt enorm veranderd/opgeknapt, hoe ik daar ooit voor gevallen ben?

Ga voor de beste combinatie :j

Beestje gaat wss wel de verzekering in, de pony zit niet in de verzekering, 'mazzel' mee gehad, maar 3 maal iets gehad, 4x 'spoed' Da.

Maar heb daar zo mijn redenen voor, ervaringen van anderen, die ik niet op internet ga zetten :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:26

Ik vind sowieso dat we niet alles hier maar op bokt moeten gooien hoor!
Ik ben wel een beetje op mijn gevoel afgegaan.
Tijdje terug bij een bonte wezen kijken, ik vond haar nog wat iel en stijfjes lopen maar het was zo'n braaf dier. Tweede keer geweldig hij liep mooi en weer super braaf, kon ik meteen wedstrijden starten. Toen heb ik gezegt die bespiering komt wel. Helaas kwamen we niet uit over de prijs en ben ik verder gaan zoeken. Nu ben ik ook meer voor karakter en looks gegaan, want ze kent nog niet zoveel.

Vandaag gaan we er weer heen ben heel zenuwachtig! Ik zal dit keen foto's maken!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 08:45

Ik vond een paard dat volledig aan mijn wensenlijstje voldeed, alleen vond ik hem niet mooi, want hij was vos.. Maar heb toch besloten ervoor te gaan, karakter vond ik belangrijker :)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:00

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alles dat bont of schimmel is voorbijkijk. := Erg hé :=

Vorige keer ben ik na 1x voor de looks gevallen, en een beetje het gevoel. Nu ga ik voor de verstandige kant kiezen (hoop ik). Maar ik voel het jonge groene idee al trekken. En zit dus nog steeds heel erg te twijfelen of ik een 5/6 jarige koop die al wat heeft gelopen, of een 3/4 jarige die nog aardig groen is. Mijn verstand zegt het eerste, mijn gevoel het tweede :=

Tja, zet van mezelf wel veel op internet, maar de dingen waarop ik het baseer zijn niet van mezelf, en daarom zet ik het niet open op internet :)
Wil alleen zeggen dat ik gemerkt heb dat een goed, jong (,duur) paard niet altijd garantie is voor een goede afloop.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:08

Hallo!

Ik wil me hier ook graag melden. Ben een beetje aan het rondkijken om weer een paard te kopen. Mijn haflinger heb ik in september verkocht omdat ik haar niet meer durfde te rijden na er een paar keer af gevallen te zijn. Nu ben ik rustig op zoek naar een nieuwe haflinger.. :) Heb al een merrie op het oog waar ik binnenkort even ga kijken!

Toch even een vraag.. Heb natuurlijk goed gekeken of het financieel nog steeds haalbaar is (ben net gaan samenwonen) en dat is in principe wel gewoon zo. Maar nu vroeg m'n moeder me vanochtend eens: wat als jullie over een aantal jaren toch een kindje willen, hoe ga je het dan financieel doen? En tsja, dan krijg ik toch wel mijn twijfels.. Aan de ene kant: wie weet waar we over een paar jaar zijn en wat we doen.. Maar aan de andere kant: wat als het qua tijd/financieel inderdaad niet te doen is later, wat dan? Verkopen lijkt me ook geen optie als je helemaal gehecht bent aan je paard. Hoe denken jullie daarover?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:08

xShanty schreef:
Wil alleen zeggen dat ik gemerkt heb dat een goed, jong (,duur) paard niet altijd garantie is voor een goede afloop.

Denk dat je hier volkomen gelijk in hebt!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:19

Rianne sparen sparen sparen :j ik leef nu kindje komt er waarschijnlijk wel over jaar of 4 dan hoop ik 2 paarden te hebben en financieel zie ik wel dadelijk kun je geen kinderen krijgen en heb je ook al die tijd geen paard

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:24

Ik was tot 2 jaar geleden ook altijd heel erg in de toekomst aan het denken. Maar toen een paar keer flink pech gehad met vanalles, en daardoor leef ik nu veel meer in het "hier en nu" zeg maar.. Ik ben wel nog flink aan het sparen voor de toekomst, maar wil ook niet alles laten schieten "voor als.." :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:25

Julie hoe oud ben jij ik heb gevoel dat er wel een jaar of 10 tussen ons zit

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:27

Ik ben 23 ja, klopt :) Why? ;)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:27

Rianne_ schreef:
Hallo!

Ik wil me hier ook graag melden. Ben een beetje aan het rondkijken om weer een paard te kopen. Mijn haflinger heb ik in september verkocht omdat ik haar niet meer durfde te rijden na er een paar keer af gevallen te zijn. Nu ben ik rustig op zoek naar een nieuwe haflinger.. :) Heb al een merrie op het oog waar ik binnenkort even ga kijken!

Toch even een vraag.. Heb natuurlijk goed gekeken of het financieel nog steeds haalbaar is (ben net gaan samenwonen) en dat is in principe wel gewoon zo. Maar nu vroeg m'n moeder me vanochtend eens: wat als jullie over een aantal jaren toch een kindje willen, hoe ga je het dan financieel doen? En tsja, dan krijg ik toch wel mijn twijfels.. Aan de ene kant: wie weet waar we over een paar jaar zijn en wat we doen.. Maar aan de andere kant: wat als het qua tijd/financieel inderdaad niet te doen is later, wat dan? Verkopen lijkt me ook geen optie als je helemaal gehecht bent aan je paard. Hoe denken jullie daarover?

Mocht het zover zijn dat ik een kind wil, mijn opleiding af heb en een goede baan (eerder begin ik toch niet aan kinderen) Dan denk ik als ik het qua tijd niet red ik een bijrijder zou nemen die eventueel dan ook kan delen in de kosten. Paard verkopen is voor mij ook geen optie!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:30

tita schreef:
Rianne sparen sparen sparen :j ik leef nu kindje komt er waarschijnlijk wel over jaar of 4 dan hoop ik 2 paarden te hebben en financieel zie ik wel dadelijk kun je geen kinderen krijgen en heb je ook al die tijd geen paard

Precies zoals ik dacht inderdaad! Zei ook al : tsja, en wat als ik geen kinderen kán krijgen? Dan had ik al die jaren een paard kunnen hebben..

In totaal kan ik ca. 200 euro per maand sparen geloof ik. Maar of dat genoeg is? Geld is snel op als je paard ergens last van heeft natuurlijk..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:32

Alice13 schreef:
Mocht het zover zijn dat ik een kind wil, mijn opleiding af heb en een goede baan (eerder begin ik toch niet aan kinderen) Dan denk ik als ik het qua tijd niet red ik een bijrijder zou nemen die eventueel dan ook kan delen in de kosten. Paard verkopen is voor mij ook geen optie!

En wat als je het financieel allemaal niet kunt doen? Kind én paard? Want ik zal toch behoorlijk moeten minderen in uren op m'n werk als er een kind zou komen. Kinderopvang is ook niet te betalen.. :+

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:33

JulieDR schreef:
Ik was tot 2 jaar geleden ook altijd heel erg in de toekomst aan het denken. Maar toen een paar keer flink pech gehad met vanalles, en daardoor leef ik nu veel meer in het "hier en nu" zeg maar.. Ik ben wel nog flink aan het sparen voor de toekomst, maar wil ook niet alles laten schieten "voor als.." :)

Ja precies.. Ik zou dat ook zonde vinden. :j Voor hetzelfde ben je er niet meer op je 30e, ik noem maar wat.. Niet iets waar je van uit gaan, but still.. Maar goed, wil er wel goed over nagedacht hebben voor ik de daadwerkelijke stap neem om weer een paard te kopen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:01

Nou mocht ik het niet kunnen betalen gaat mijn gezin denk ik voor en hoop ik een hele goede baas voor mijn paard te vindn. Maar heel eerlijk gezegd zal me dat nu allemaal worst wezen. Ik probeer net zoals julie een beetje in het Nu te leven. Niet te ver vooruit kijken, misschien kan ik wel helemaal geen kinderen krijgen:S of geen baan, hahaha dan kan ik gelijk mijn paard verkopen!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:04

Hm ja.. ik vind het ontzettend lastig omdat je niet weet wat er gaat gebeuren. Allemaal dingen van: ' wat als... ik mijn baan kwijtraak of mijn vriend de zijne..' of 'wat als.. het paard iets krijgt?' en dat soort dingen. :')

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:15

Je moet wel een buffer hebben, voor alle zekerheid sluit ik ook een verzekering af.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:24

Ik zal mijn ervaring dan maar eens geven met paardjes en kindjes.

Päard gekocht als ik 20 was. Superleuk, veel tijd alles goed.
Dan zwanger van mijn eerste, nog altijd veel tijd om te gaan, veel longeren, grondwerk tot ze geboren was. Ertussen af en toe eens gereden, niet veel. In het begin supermoe van de nachten, borstvoeding je kan niet zo lang weg, geen zin, willen bij kindje zijn. Tegen dat ze oud genoeg was was het winter, enkel buitenbak dus niet interessant + dan stond ze frisser en durfde ik niet meer zo goed.

9 maand later opnieuw zwanger van mijn 2de, bekkeninstabiliteit. Bijna niet meern aar mijn paard geweest. Had ondertussen wel verzorgstertje maarja ikzelf ging dus nog zelden. Uiteinelijk toch maar de knoop doorgehakt daar er geen klik meer was ,ik te bang sedert mijn eerste dochter ( wees maar zeker dat je 10 x zo hard nadenkt, wat als ik val, wat moet er dan met mijn dochter als het erg is ,.... zo van die toestanden). Heb ze verkocht tijdens mijn 2de zwangerschap.

Ik zou echt geen tijd hebben momenteel met 2 kleine kinderen om jaren naar een pensionstal te gaan. De tijd is er wel maar 2 kleintjes meenemen is absoluut niet handig. Hangt ook van je man zijn werkuren af natuurlijk kan ze niet alleen laten.

Nu hebben we iets gekocht aan huis en dat wordt ideaal, als ze in bed zitten babyfoon mee naar buiten en dan kan ik toch 2u doen wat ik wil.

Het is dus vooral de verplaatsing die redelijk lastig lag.

Fincancieel vind ik het geen zware last hoor de kindjes. Ik koop veel kleertjes maar vaak op 2dehandsbeurzen. En voor de rest vind ik dat eigelijk meevallen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:29

Nog wel tot je schoolgeld moet betalen en dat heet dus sparen

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:59

Daar hoef ik gelukkig nog niet aan te denken allemaal :=
Die toekomst ligt voor mij wat verder in de toekomst dan voor de meesten hier haha!