is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:08

joyce B schreef:
bljift een feit dat je vaak met totale lasten duurder uit bent.
Dat je daarvoor kiest en het kunt betalen is een ander verhaal.

Maar als je het doet om in de maand meer over te houden, is een huis met grond voor de paarden in veel gevallen niet de juiste oplossing... tenzij je heel veel paarden in duur pension hebt, of ergens in een goedkope streek gaat wonen in een goedkoop huis met lage maandlasten terwijl je voorheen duur woonde...

Nee, meer over te houden, lijkt me ook stug. Hoe meer je hebt, hoe meer zorgen je ook hebt (en verantwoordelijkheden). ;)

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:11

Denk dat een groot deel ten eerste ligt aan waar in NL je woont.
Sinds ik mijn 2 paarden aan huis heb in Drenthe staan bespaar ik 450 euro per maand tov de pensionstalling in Utrecht (puur stalling, brok, kuil, bodembedekking)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:14

Je betaalt in deze omgeving (Utrecht/Hilversum) echt belachelijk veel geld op een pensionstalling. Als ik mijn paard op de hit actief stal achter mijn huis zet, betaal ik meer dan 300 euro per maand!! Is toch te gek voor woorden! Maar ja, wie ben ik?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:16

Twiggy2008 schreef:
pmarena schreef:
Ja daarom , het is voor iedere situatie verschillend :)

Jammer dat ze nog niet oud genoeg is om bij te dragen , haha.
Maar wie weet wat ze later allemaal gaat doen , krijgt mamma misschien ineens voor haar verjaardag een mooie boerderij alsof het niets is , haha.

Of mama komt een ontzettend leuke, rijke vent tegen. ;)

O maar dat lukt jou vast wel om die aan de haak te slaan :j

Maarja...WIL je ook een rijke vent :P

Ze zijn niet voor niets rijk hè , zit vaak een intensieve baan aan vast , of rijke familie , allemaal stress en gedoe.... :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:26

pmarena schreef:
O maar dat lukt jou vast wel om die aan de haak te slaan :j

Maarja...WIL je ook een rijke vent :P

Ze zijn niet voor niets rijk hè , zit vaak een intensieve baan aan vast , of rijke familie , allemaal stress en gedoe.... :P

Whahahaaaa!!!! :D :D :D

Nee, je kent me wel een beetje, hihi. Ik ga niet zo voor veel geld en status inderdaad. Heb ondertussen een paar rijke kerels achter me aan gehad, allemaal getrouwd en met kids. Erg he? :(
En vrijwel ook nog eens altijd foeilelijk, dussss....... Nee, ik val meer op eerlijke, lieve, hardwerkende, gewone mannen die de boel niet belazeren en zich helaas geen boerderij kunnen veroorloven. En al helemaal niet in deze omgeving. :+

Ik ben helemaal klaar met leugenaars, intensieve banen, rijke zeikfamilies, stress en gedoe! :P

pmarena

Re: is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:34

Haha , groot gelijk :D

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:48

Sinds januari dit jaar heb ik ook mijn 2 pony's aan huis staan.

Voorheen had ik ze, samen met het paard van mijn moeder en een paard van een vriend, op een gehuurd weiland staan. (In zuid-holland)
Daar hadden we geen stroom/water en alleen sloten om het land en een schuur erop voor onze spullen erin te zetten en daaraanvast een kleine overkapping. Moesten daar zelf dus ook omrasting/voer etc. regelen. In verhouding waren we al goedkoper uit dan de omgevende stallingen. Zeker met het oog dat we in ieder geval paddock/weidegang het hele jaar willen voor onze ijslanders.

Sinds afgelopen zomer ben ik samen met mijn vriend verhuisd naar Drenthe. Hier hebben we een leuke 2-onder-1-kap-woning kunnen kopen, met een leuke tuin/grond erbij.
Deze tuin was wel één en al zand en bende, dus daar hebben we wel voor moeten investeren. Dit hadden we ook moeten doen als we geen paarden in de tuin zouden zetten.
Wel hebben we dus een schuur met overkapping gebouwd, deel gestraat en een omheining gemaakt voor de paddock. Daarnaast regel ik hier mijn eigen hooi, biks etc. en komen inderdaad de kosten van stroom en water er wel bij. Maar voor de prijs dat ik hier 2 pony's in de tuin heb, kan ik ze niet houden op een pensionstal. Ik heb dan helaas geen grond genoeg voor gras, maar dat is al geregeld dat ze bij de overburen mogen grazen.

Ik denk dat het kan schelen met wat je eisen zijn. Mijn eisen zijn niet heel hoog, ik hoef bijvoorbeeld geen bak te hebben, spuitplaats en dat soort dingen.
Ik ben al blij als mijn pony's 24/7 buiten kunnen staan met een overkapping daarbij. Daarnaast graag een stuk waar ze kunnen grazen. Ik rijd met hen eigenlijk alleen maar buiten. En als ik wil trainen, train ik op een veld in het bos.
Voor de rest kun je het aan huis zo duur maken als je maar wilt natuurlijk.

In Zuid-Holland heb ik altijd wedstrijd (gericht) gereden en dan heb je inderdaad wel weer een bak nodig. En kom je al sneller uit op een penion stal. Dan wordt het weer een ander verhaal.
Al hoewel ik hier in Drenthe ook al een adresje heb, waar ik gratis van de bak gebruik mag maken. Als ik maar zorg dat het netjes achtergelaten word en ik het van te voren even meld als ik wil komen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:15

Twiggy2008 schreef:
Je betaalt in deze omgeving (Utrecht/Hilversum) echt belachelijk veel geld op een pensionstalling. Als ik mijn paard op de hit actief stal achter mijn huis zet, betaal ik meer dan 300 euro per maand!! Is toch te gek voor woorden! Maar ja, wie ben ik?

hahahaha, ja vreselijk duur, maar dat komt ook omdat al die producten, materialen en het opbouwen van zo'n hit-actiefstal vreselijk duur is!
prijzen van 2008:
paddockroosters: 10 tot 13 euro per m2, exclusief onderbouw van drainage, puin/zand
krachtvoerautomaat, €10.000,- per stuk enkel, €15.000 dubbel
ruwvoerdoseerder, €11.000,- per 4 paarden
tijdgestuurde rolruif, €3800,- voor 4 eetplaatsen
hit softbedmatten: €120/€150 per m2
hit softbed matras: €530,- per stuk
omheiningsruif zonder schuif of computer: €800,-
omheiningsruif compleet: €4000,-

de computer voor centrale aansturing: €1500,-
dan nog de chips en eventuele halsbanden, de aanleg, opbouw en installatiewerk...

Geschikt voor 30 paarden in veel gevallen... Dan hebben we het ook over een enorme investering!!!

edit: er rijden bij mij ook jonge dames gratis in de bak. 1 ouder had ook al berekend dat een eigen goede bak een enorme investering was die hij liever niet deed met meerdere paardenmensen in de straat met een rijbak er bij... Ik zie het als een vrienden/burendienst, heb er wel regelmatig extra werk van met extra slepen en de paarden opsluiten en weer loslaten (die lopen ook op het straatje tussen hek en bak) Er is netjes gevraagd of ik er iets voor wilde hebben, maar dat voelt zo raar... dus doen we het maar zo. mocht er eens iets zijn, kan ik eventueel hun hulp ook eens vragen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:17

russel schreef:
Als paarden niet lekker in hun vel zitten en dat kan veschillende oorzaken hebben, dan hebben ze meer voer nodig maar wordt het niets.

Ja, ze is vreselijk sneu. Staat de hele dag buiten met mijn ruin en twee veulens een beetje iedereen in het rond te bazen tussen de hopen hooi door. Arm dier :+

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:09

Grr... hele tekst neergezet en dan knalt internet eruit.

Mss dat ik hem sffs nog wel eens opnieuw typ...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 15:36

russel schreef:
Als paarden niet lekker in hun vel zitten en dat kan veschillende oorzaken hebben, dan hebben ze meer voer nodig maar wordt het niets.

maar het is niet normaal als een paard zoveel kilo's krachtvoer nodig heeft. Daar zit onderliggend wat onder. Een paard haalt alles uit ruwvoer, mits de mineralen voldoende op hoeveelheid zijn en dat is makkelijk te realiseren door een hooitest en extra schepje mineralen en vitamienes, de rest is gewoon een gezonde spijsvertering en regelmatig laten eten....wat extra glucose voor de spieren om te laten werken in dressuur, zeker nodig, maar in de basissport is dat geen 5 kg. We vergeten dat paarden bewegingsmonsters zijn en geen zitters die ook een uurtje moeten sporten en wat in de basissport voor een gezond paard niet zoveel voorstelt.

Maar wat ik ook aangeef is dat er mensen zijn die denken goed voor hun paard te zijn en van alles gaan voeren en niet eens weten wat ze er in gooien...lucerne is lekker, maar daar zit een klap melasse in, daar wordt je naar van, dat is allemaal suiker en dat krijgen ze al in hun brok mee. Granen brok dus, is koolhydraten is allemaal weer suiker, slobber is een hoop suiker, lees eens etiket, vraag je af of een paard dat wel als natuurlijk voer wil, kortom een heleboel suikers voeren waarvan er weer een heleboel moeten worden uitgepoept en alles wat is opgeslagen heeft zijn top bereikt in het lichaam, alleen de hoge insuline stoot elke keer weer na het voeren.

Pardon wie ben jij om zoiets te zeggen. ga zelfs eens goed de etiketten lezen zou ik zeggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:52

Mijn paard heeft precies het tegenovergestelde - die heeft de neiging snel te dik te worden - insuline resistentie, en dan moet je al helemaal niet met krachtvoer en al die suiker ellende aankomen. :+

Ik vind het ook jammer dat er toch erg veel troep zit in krachtvoer. Het is een drama om iets goeds te vinden, vandaar dat mijn paard nu vooral leeft op hooi en gras (daar ontkom ik niet aan op het land ;), want als het gras een hoog fructaangehalte heeft, worden we ook niet zo blij :\ ). Goed voeren is een hoop gedoe, ben ik wel achter. :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:06

ik vind het een beetje een onduidelijke openingstopic. Is het een vraagtopic zoals je zou verwachten door de titel "is het voordeliger"? Is het een klaagtopic "het is zo duur, heb medelijden met mij? Of is het een waarschuwingstopic "be careful what you wish for, you just might get it"?.

Als het inderdaad een vraag is lijkt het me nogal duidelijk.

Het is uiteraard veel goedkoper om in een sociale woningbouwflat te wonen dan in een landhuis/boerderij qua eigenlijk alles; stookkosten, water, elekrtriciteit, onderhoud, persoonlijke tijd en energie die je erin steekt, woonlasten, je kan het niet bedenken zo veel dure dingen... Dus is het dan goedkoper om een paard in een pensionstal te zetten? eh DUH, ja dus.

Maar als je toch al een boerderij of landhuis wilt dan zijn volgens mij de paarden de kosten niet. Een paard heeft niet zo veel nodig; ruimte, water, ruwvoer en schuilmogelijkheid. Wat wel veel kost zijn de wensen van de eigenaar/ruiter: boxen, verlichting, rijbak, omheining, tuigage, brokken/muesli/voedingssupplementen, shampoo, kleding, ijzers etc etc etc.

Als je dus ruim woont of wil wonen; moet een paard dan duur zijn; nee.
Kan een paard duur zijn als je het aan huis hebt en je alles wilt wat je hartje begeert; ja. Dan kun je beter kosten delen; pensionstal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:09

Sallandval, ja, zo zie ik het ook eigenlijk. ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 16:19

sallandval kwestie van lezen.

een paard zijn dan de kosten niet? Als ik op een boerderij wil wonen en heb dus helemaal niks met paarden b.w.v. heb ik geen hectares aan grond nodig omdat ik grasmaaien zo leuk vind en een paard heeft nou eenmaal veel grond nodig daar ontkom je niet aan. en een boerderij vinden met een paar hectare is aanzienlijk duurder als die boerderij met maar een paar duizend vierkante meter (wat dus genoeg kan zijn voor een ruime tuin voor mensen zonder paarden) en dan nog maar niet over de gemeente belasting te hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:22

Pashon, ik heb een kennis, die een huis heeft met lappen grond erachter, maar zij hebben geen enkele dieren, op een hondje na. De grond krijg je hier bij die huizen op de dijk bij ons (betaal je natuurlijk voor! ;) ). Ze heeft mij al aangeboden er gratis te komen staan met mijn paard, hartstikke lief, prachtig gebied ook, maar ik heb daar geen faciliteiten, dus ik heb maar nee gezegd. Want die gaan ze er niet maken natuurlijk, maar de grond ligt daar maar, tig hectares. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:25

En hun buren hebben ook veel te veel land, waar ze nooit iets mee deden. Daar staat nu een vriendin met haar vader van me, met paarden en schapen. Ideaal, ze huren het gewoon van die mensen. :D
En zo staan hier veel huizen in het dorp met land, waar weinig tot niets mee gedaan wordt. Daarom vind ik het altijd apart dat men op bokt roept dat er te weinig land in NL is. We zijn vast het enige dorp niet, waar het zo is, hoor, geloof ik niets van. Wat een luxeprobleem, he, heb je een vrijstaand huis met grond, waar je niets mee doet, omdat je geen dieren wilt hebben bijvoorbeeld. :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:58

Pashon schreef:
sallandval kwestie van lezen.

wat is een kwestie van lezen? Of bedoel je dat je denkt dat ik verkeerd lees omdat ik je mening niet deel?

Citaat:
een paard zijn dan de kosten niet? Als ik op een boerderij wil wonen en heb dus helemaal niks met paarden b.w.v. heb ik geen hectares aan grond nodig omdat ik grasmaaien zo leuk vind en een paard heeft nou eenmaal veel grond nodig daar ontkom je niet aan. en een boerderij vinden met een paar hectare is aanzienlijk duurder als die boerderij met maar een paar duizend vierkante meter (wat dus genoeg kan zijn voor een ruime tuin voor mensen zonder paarden) en dan nog maar niet over de gemeente belasting te hebben.

Nee, de mensen die ik ken met een stuk land hebben niet allemaal iets met paarden, maar wel met het hebben van een mooi groot landhuis met veel grond. Strikt genomen is het dan goedkoper om een paar beestjes op te zetten die het land leegeet dan om het mechanisch te maaien. De wensen van de mensen kosten het geld; niet het paard.

Een man die ik ken is bij een restaurant gaan vragen wat het elke jaar kost om het weiland eromheen te maaien. Toen hij de prijs hoorde zei hij; ik doe het gratis. Hij heeft zijn ponies daar nu staan. Kosten? Water en extra ruwvoer in de winter. Restauranthouder blij, man blij, ponies blij.

Mijn pony staat op die manier voor weinig bij een kennis met heul veel land. Die is er erg blij mee; pony eet mee zodat het land niet te gevaarlijk wordt voor zijn ponies (ivm hoefbevangenheid), ik help hem weer zodat hij op vakantie kan zonder dure paardenoppas, klusjes doen we samen etc etc. Hij goedkoper uit, ik goedkoper uit, hij blij, ik blij, win-win.

Het in leven houden van jezelf en je dieren is niet onbetaalbaar. Hoe zouden arme mensen met een bijstanduitkering anders paarden kunnen houden, en dan hebben we het nog niet over arme boeren in andere landen.

Waar je wel veel aan kwijt bent zijn de mensenwensen: de status van een mooie lap grond met een mooi onderhouden huis erop, de prestige van wedstrijdambities met de prachtigste spullen zoals tuigage, trailer met bijpassende 4-wheel drive etc.

Over mensenwensen kun je twisten. Maar is het hoog in het bloes staande wedstrijdpaard met louis vuitton zadel, elite trailer achter Humvee, all weather bak, box met gouden hang- en sluitwerk, edelmetalen hekken eromheen echt gelukkiger dan een boerenpony op een ruim erf met ouwe schuilstal en afgezet met schriklint die niets hoeft behalve wat grondwerk en een bosritje? Volgens mij niet per sé.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:01

blijf er bij, je moet niet om pensionkosten te besparen voor 1of 2 paarden, een huis gaan kopen met voldoende grond en dezelfde voorzieningen wilt qua bak en stallen als op een pensionstal.
Als je denkt dat je dan goedkoper uit bent dan blijven wonen waar je woont met paard op pension, dan kom je in de meeste gevallen van de koude kermis thuis.

en dat is logisch want bouwen/aanleggen kost net zo veel, maar je kunt de kosten over minder paardeneigenaren verdelen. Mooie bak die 90% van de dag niet gebruikt wordt om te rijden... Omheining die slijt door de tijd, of er nu 1 of 5 of 30 paarden in staan... Qua stallenbouw kan een dubbele buitenbox natuurlijk wel veel goedkoper uitvallen dan een nieuwe binnenstal voor meerdere paarden. Dat is in ons geval zeker zo dat daardoor onze stal veel duurder uit pakt...

als je alle voorzieningen hebt aan huis, of je wilt al zo wonen, dan is 1 of meer paarden extra in verhouding meestal goedkoper dan wanneer je meer paarden in pension wilt houden. Vandaar dat mensen met veel paarden meestal iets voor zichzelf (gaan) kopen of huren.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:03

Ik denk dat je niet vanuit financieel oogpunt paarden aan huis wilt hebben, maar vanuit andere gedachten, ideeën.
Het is het volledige concept waar je dan voor gaat.
Bovendien is het een investering in je eigen pensioen, want je kunt je huis altijd verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:39

Ik ben deze zomer een pak goedkoper uit hoor. Paard staat niet aan huis, maar ook niet in pension.
Huur een stuk land van ongeveer 1ha voor 1 paard. Gras in overvloed, ik hoef dus niet bij te voeren en met strookbegrazing voorkom ik dat die te dik wordt.
Liksteen kost ook geen stukken van mensen.
Beschutting is er door het aangrenzende bos :) Schuilhok mag niet van de gemeente maar ze is 1 lange zijde van haast 50m met allemaal laag overhangende takken waar ze onder kan, en de helft van de weide ligt de hele dag in de schaduw.

Water kan ik laten ophalen bij familie, die heeft een grote grondwaterput. Vat van 1000L is zo gevuld en op de weide met een kleine pomp zo overgezet naar het vat dat daar staat. Kost ook niet echt geld :)

Enige wat ik dan kwijt ben is hoefsmid, ontworming, les en bij pech een DA. Kan, als ik wil, de weide ook in 2 delen en dan per halve hectare laten hooien: 1 deel in juni, 1 deel in augustus door kennissen. Zij gebruiken dat hooi dan, maar dan kan ik in de winter mijn paard wel een flink stuk goedkoper bij hen stallen :)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:51

idd, kwa aanschafkosten van het huis + hele verbouwing etc kan ik mijn paarden nog wel een paar jaar in pension doen. Maar ik heb nu 3 paarden bij huis voor de prijs van 1 paard in pension. en alleen de tijd die ik overhoudt doordat ze bij huis staan vind ik al goud waard. Nu hebben wij ook wel een zeer budget=stal.
Paardendrinkbakken zijn aangesloten op pomp met grondwater, dus dat kost alleen iets stroom. Rubbermatten op de vloer dus weinig zaagselverbruik (1 zak in de week voor 3 stallen) tevens zijn de vloeren iets afgelopend met putje aan het einde zodat de stallen altijd droog zijn. We hooien zelf 50% van het hooi voor de winter, dus hoef per winter ongeveer maar voor 200 euro bij te kopen.
Kan zelf mijn paarden bij houden met bekappen dus hoef enkel de hoefsmid maar te bellen voor het beslaan of 1 x per jaar de grote kapbeurt. En veelal van mijn tuigage koop ik goede tweedehands omdat nieuw erg prijzig is. Wat ik alleen wel prijzig vind is het meedoen aan de wedstrijden...(helemaal als je nooit geen prijzengeld wint ;) ) maar het blijft een feit, paardrijden is duurder dan voetbal