Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sonja schreef:
1 Het valt me op dat NH tegenwoordig erg heilig is,
2 NH is volgens mijn hoogst onbescheiden mening niks meer of minder dan je eigen gezonde paardenverstand gebruiken, en op een eerlijke en directe en voor het paard begrijpelijke manier met het dier communiceren.
3 Moet je hiervoor net gaan doen of je een paard bent, en volledig "Equus" leren spreken?
Onzin! Zei zij ferm (en kreeg half Bokt over zich heen)
Allereerst bezitten wij geen paardenlichaam, en kunnen wij dus niet meedoen met hun subtiele tekens die ze onderling gebruiken. Ook de goeroes zie ik niet communiceren met hun oren, met een opgetrokken lip of een subtiel opgetild achterhoefje.
4 Ten tweede, en die is ook erg van toepassing op enkele zeeeeeer fanatieke NH'ers hier op Bokt: sinds wanneer hebben jullie de paarden in het wild bestudeerd? Hebben jullie zelf life (dus niet in een compilatie van tv-beelden die subjectief samengesteld zijn) het kuddegedrag waargenomen, bestudeerd en daaruit conclusies getrokken?
klaasfeuth schreef:NH is er voor vernieuwing (eigenlijk zelfs weer teug naar een basis kennis)
** Inderdaad, niks vernieuwing, maar gewoon terug naar gezond boerenverstand en wat minder hulpgedoe aan je paard.
die we bij het klassike rijden missen. Het klassieke rijden is voor mij te conservatief, waarom stappen jullie nog links op? alleen omdat Xenophon (een griekse cavalerie-officier (430-354 v Chr)) dat gezecht heeft?
** Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik stap de ene dag links en de andere dag rechts op. Al jaren. Lijkt me dat elke idioot kan bedenken dat die eenzijdige belasting helemaal niet goed voor je paard (en je tuig) is.
waarbij hij niet alleen naar t paard keek, maar links poetsen etc was vanzeld sprekend, rechts opstijgen was niet mogelijk, ridders hadden hun zwaard meestal aan de linkerkant van hun lichaan hangen, om m met hun rechterhand uit de schede te kunnen trekken.
** Aangezien ik vrij weinig met zwaard rij heb ik dus idd ook al jaren maling aan dergelijke regels. Onze paarden worden gewoon links en rechts begeleid, bestegen etc.
maar goed dit is mijn menig, en ieder is tegenwoordig gelukkig vrij van menings uiting. en de paarden die ik heb beleerd worden nu echt niet volgens mijn methode gereden hoor, nee gewoon met zadel in de dressuur.
geen problemen mee, zolang de ruiter maar weet wat een paard is, en een paard zoveel mogelijk begrijpt.
Een goedde ruiter begrijpt zijn paard
een slechte ruiter begrijpt zijn paard niet,
maar de echte paardenman begrijpt dat hij zijn paard nooit echt kan begrijpen
Citaat:Toch vreemd dat ik op een willekeurige manege zeker 50% (laat ik het krap schatten) van de mensen enorm zie k*tklooien met hun paarden
pmarena schreef:
En dan zijn er de mensen die WEL dat ''paardengevoel'' hebben , maar niet helemaal tevreden zijn met de gang van zaken. En die neuzen dan rond bij het NH , en pakken daar wat mooie oefeningetjes en wijsheidjes mee om hun paard lekker bezig te houden en nog meer uit die relatie met hun paard te halen , dat is natuurlijk hartstikke mooi !!![]()
runningkawa schreef:Dat kan kloppen en misschien dat het aantal % daar zelfs nog wel hoger ligt.
Want op een manege leer je dat ook helemaal niet. (ojee, nu krijg ik half bokt op mijn nek)
Citaat:Wanneer je een paard van dit soort mensen binnen moet zetten dendert hij over je heen, loopt je klem tegen de boxwand, hij geeft geen voetjes, kortom onopgevoede horken.... Een algemene cursus opvoeding, al dan niet NH, zou voor dit soort mensen gewoon verplicht gesteld moeten worden!
Ptries schreef:Het gaat er ook niet om dat er iets mis is met NH, maar over een handje fanatiekelingen die koste wat kost hun mening aan anderen op willen dringen en je meteen veroordelen als je niet aan NH doet.
Hierbij gaat het trouwens niet om mensen die tips of adviezen geven, maar andere mensen om willen "turnen" om ook NH te gaan doen.
Ik heb niks tegen mensen die een andere methode gebruiken om met hun paard om te gaan, maar veroordeel dan ook niet een ander.
Ieder heeft zijn eigen methode en bijna iedereen weet hoe zijn paard is en doet zijn best. Tips of advies geven mag altijd, maar veroordeel een ander niet.
Bijna ieder normaaldenkend mens verdiept zich ook in paarden voordat 'ie er een neemt. Er zijn helaas ook mensen die dat niet doen, heb ik ook gezien, maar iedereen doet zijn best.
Nogmaals, het gaat hier niet om mensen die op een normale wijze advies geven, maar om mensen die hun mening koste wat kost door andermans strot willen duwen.
Cer"]
Hm, een verplichte cursus voor mensen die een paard hebben, is ook niet verkeerd inderdaad.. maar dat moet ook met mensen met babies, of wat voor dieren dan ook (oh, dat zeg ik verkeerd)
[/quote]
hahaha Midas Dekkers noemt baby's pislarven. In dat geval moeten we ze onder de dieren categoriseren![]()
[quote="Cer schreef:Ik zou ze zo een cursusje van het 1 of ander aanraden... (misschien toch paardenfluisteren, dan schreeuwen ze misschien niet meer zo)