Waarom is NH tegenwoordig zo heilig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:34

ik zelf doe ook NH, maar als ik mensen dressuur zie doen of springen en dergelijke. niet met de basis van NH dan heb ik daar ook respect voor,
Nh is imeers ook respect hebben voor het paard, en ik vind dat je dat ook moet hebben voor andere mensen met paarden,
ik snap de opvatting heel goed dat veel mensen die NH doen zeggen dat ALLEEN dat goed is, dat verprutst het eigenlijk gelijk, want zo willen andere mensen er egen kennis mee maken, omdat 'we' net doen of wij de beste zijn, ik hoop dat mijn antwoord begrepen word,

als ik iemand onrespectvol met zijn paard om zie gaan, zeg ik er natuurlijk wel wat van, maar als de basis liefde is, en niet het hebben of rijden van een paard voor de stoer, dan ben ik allang tevreden, ooit komen we in een wereld waarin veel meer mensen NH doen, maar het NH is ook niet voor iedereen weggelegd, want je moet de feeling er voor hebben,

vind het jammer dat er dit soort discussies ontstaan en dat we er niet gewoon op een normale manier over kunnen praten, en gewoon respect kunnen hebben voor elkaars methoden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:23

In de praktijk zal waarschijnlijk ook blijken dat veel mensen met liefde voor hun paard , die gewoon hun gezond verstand gebruiken en hun eigen instinct en gevoel volgen dingen vrijwel hetzelfde aanpakken als mensen die bij wijze van spreken een handboekje van Parelli in hun achterzak hebben Haha!

Alleen uit dat zich niet zo op forum , je ziet vaak maar kleine stukjes en krijgt een overdreven beeld van iemand. Bv. met straffen , als je een paard een schop of tik voor z'n spekbillen geeft is dat snielig. Vind ik ook , tenzij het terecht is. En dat kun je bvb. op bokt moeilijk beoordelen omdat je de hele geschiedenis die eraan vooraf gegaan is niet weet.
En je weet niet hoe die persoon de hele tijd met het paard omgaat.
Misschien wel op vrijwel dezelfde manier als jijzelf , tot dat moment waar het om gaat in een topic.

En dan komt een reactie misschien nog niet helemaal duidelijk over , en dan hebben mensen geeneens in de gaten dat ze er in grote (en misschien zelfs wel de wat kleinere ook Knipoog ) lijnen hetzelfde over denken.

Sommige NH mensen denken dat iemand die niet van NH houdt (al is het maar om de commercie) meteen iemand is die ook heel anders omgaat met paarden. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn Lachen

Je gaat dan ook met respect met je paard om , en bent duidelijk en eerlijk en voorziet dat paard zoveel mogelijk van al zijn natuurlijke behoeften , en verwacht daarvoor terug dat het braaf doet wat op een eerlijke manier van hem gevraagd wordt.

Gewoon omdat je ZELF dat belangrijk vindt Lachen

Je leert een paard iets aan door het gewenste gedrag uit te lokken , als hij iets ongewenst doet ''straf'' je hem op een manier die het gewenste gedrag tot gevolg heeft.

Zoals : paard draaft niet direct aan als je het vraagt -> tikje waardoor hij wel aandraaft. Braaf Lachen !! Paard weet al dat aansporen draven betekend en krijgt het tikje omdat hij niet reageert. Daardoor gaat hij wel in draf en leert dat het tikje alleen maar volgt als hij niet meteen braaf is.

Gaat een paard hangen terwijl hij weet dat er niks aan de hand en er al meerdere malen op is gewezen dat hij aan een slap touwtje gewoon moet blijven staan , gecorrigeerd door naar voren te halen -> hop laat maar tegen een bezem ofzo oplopen als hij naar achteren gaat. Het paard heeft alle kans en wijsheid om het goed te doen , maar kiest dan zelf voor het ongemak.

Geen flauw idee hoe een Parelli dit op zou lossen , ik heb ook helemaal geen zin om iemand anders zijn maniertjes over te nemen.
Dit vind ik een prima heel eerlijke en zachte , duidelijke oplossing.

Dat is vaak ook wel jammer als er mensen reageren op een toon van :
je moet het paard geen pijn doen , verdiep je eens in NH !!

Laat ze dan direct zeggen hoe ze dat zelf aan hadden gepakt , da's een stuk interessanter dan reageren op die momentopname Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 20:30

Ik heb trouwens nog wel een vraag voor NH ers. Dit is een gedrag dat ik nog nooit eerder bij een paard heb mee gemaakt, soms doet ze het een paar keer per week en soms weken niet.....

Marca laat soms als ik met haar bezig ben haar hoofd helemaal hangen, echt gewoon lippen op de grond. Ik poets altijd in haar box. Wat betekend dat? Ik heb het nooit eerder meegemaakt soms denk ik dat het onderdanigheid betekend, maar Marca is dus absoluut geen onderdanig paard, sterker nog iedereen kan van haar een paar luppen haar stal uit krijgen (is trouwens het laatste half jaar iedergeval niet meer voorgekomen, na een pak op haar somdemieter Bloos! ) dus in mijn ogen is het dan geen onderdanigheid... Maar wat is het dan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:53

Doet ze het als je haar poetst? Dan vindt ze het waarschijnlijk gewoon lekker. Dat doet B'elanna namelijk ook. Sterker nog die laat eerst haar hoofd zo zakken, dan worden haar lippen een gigantische centenbak (ziet eruit als een karrepaard dan) en valt daarna in slaap soms.

Als je net bezig bent om op te tuigen (hoofdstel om doen) is het eerder een slimme vorm van verzet denk ik. Dan moet je immers dat hoofd weer omhoog krijgen om iets voor elkaar te krijgen.

Anders zou ik het niet weten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:40

tijdens het poetsen en zadelen..... dus ook als ik het hoofdstel omdoe (ze neemt overigens heel gretig het bit aan)

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:30

Sonja schreef:

1 Het valt me op dat NH tegenwoordig erg heilig is,

2 NH is volgens mijn hoogst onbescheiden mening niks meer of minder dan je eigen gezonde paardenverstand gebruiken, en op een eerlijke en directe en voor het paard begrijpelijke manier met het dier communiceren.

3 Moet je hiervoor net gaan doen of je een paard bent, en volledig "Equus" leren spreken?
Onzin! Zei zij ferm (en kreeg half Bokt over zich heen)
Allereerst bezitten wij geen paardenlichaam, en kunnen wij dus niet meedoen met hun subtiele tekens die ze onderling gebruiken. Ook de goeroes zie ik niet communiceren met hun oren, met een opgetrokken lip of een subtiel opgetild achterhoefje.
4 Ten tweede, en die is ook erg van toepassing op enkele zeeeeeer fanatieke NH'ers hier op Bokt: sinds wanneer hebben jullie de paarden in het wild bestudeerd? Hebben jullie zelf life (dus niet in een compilatie van tv-beelden die subjectief samengesteld zijn) het kuddegedrag waargenomen, bestudeerd en daaruit conclusies getrokken?

1 Aller eerst NH is niet heilig, ik zie NH als een basis kennis voor het verdere rijden, het in de sport rijden. Maar er zijn toch veel mensen die zo reageren as jij verteld, das iid erg jammer want zo is het niet.

2 Daar heb je ook volkomen gelijk in, wat ik al zij NH is voor mij meer een basis, weten wat een paard is en hoe je lichaams taal daar effect op heeft, weten hoe paarden op sommige dingen reageren, terug naar hoe ze in het wild (onverpest op dingen reageren) Dit mis ik vaak als mensen net beginnen met rijden, wees eerlijk op veel maneges rijden er al meisjes met sporen die hun benen nog niet eens stil kunnen laten hangen. Meisjes wordt op t paard gezet zonder dat ze weten wat een paard is. En dat moet dus niet meer kunnen. Je hoort mij hier niet zeggen dat het overal zo is, bij heel veel betere maneges zit dat een stuk beter.
Verder gaat NH verder dan alleen de rijkunst ook huisvesting en andere aspecten worden weer onder de loep genomen

3 ow jah ik heb zeker geen paarden lichaam, maar wanneer ik een bepaalde ontspanning uitstraal merk ik dat gelijk terug bij het paard. wordt ik zelf actiever dan wordt het paard het ook. wij zullen nooit in paarden taal kunnen spreken, t is een kwestie van begrijpen en zoveel mogenlijk begrepen worden op een zo'n natuurlijk mogelijke manier. dus bij een vraag gen pijn, laat zelfs een keuze mogelijkheid open. bij correcties kan pijn wel licht een beetje aan de "overtreding"

4 er zijn id veel die alles weer uit boekjes en van tv hebben dat is idd niet de manier. ben zelf in 2001/2002 veel in een "wilde" kudde haflingers geweest, daar heb ik t meeste geleerd, daarna ben ik bezig geweest met 1 van die hengsten te trainen. Daar heb ik dus eenorm veel van geleerd, en wel zoveel dat ik kritiek kan geven op andere NH mensen. bedoel na een clinic van zo iemand kan je elkaars gedachten uitwisselen, daarbij staat meestal al vast dat niemand iets fout doet.

NH is er voor vernieuwing (eigenlijk zelfs weer teug naar een basis kennis) die we bij het klassike rijden missen. Het klassieke rijden is voor mij te conservatief, waarom stappen jullie nog links op? alleen omdat Xenophon (een griekse cavalerie-officier (430-354 v Chr)) dat gezecht heeft? waarbij hij niet alleen naar t paard keek, maar links poetsen etc was vanzeld sprekend, rechts opstijgen was niet mogelijk, ridders hadden hun zwaard meestal aan de linkerkant van hun lichaan hangen, om m met hun rechterhand uit de schede te kunnen trekken.

maar goed dit is mijn menig, en ieder is tegenwoordig gelukkig vrij van menings uiting. en de paarden die ik heb beleerd worden nu echt niet volgens mijn methode gereden hoor, nee gewoon met zadel in de dressuur.

geen problemen mee, zolang de ruiter maar weet wat een paard is, en een paard zoveel mogelijk begrijpt.

Een goedde ruiter begrijpt zijn paard
een slechte ruiter begrijpt zijn paard niet,
maar de echte paardenman begrijpt dat hij zijn paard nooit echt kan begrijpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:06

klaasfeuth schreef:
NH is er voor vernieuwing (eigenlijk zelfs weer teug naar een basis kennis)

** Inderdaad, niks vernieuwing, maar gewoon terug naar gezond boerenverstand en wat minder hulpgedoe aan je paard.

die we bij het klassike rijden missen. Het klassieke rijden is voor mij te conservatief, waarom stappen jullie nog links op? alleen omdat Xenophon (een griekse cavalerie-officier (430-354 v Chr)) dat gezecht heeft?

** Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik stap de ene dag links en de andere dag rechts op. Al jaren. Lijkt me dat elke idioot kan bedenken dat die eenzijdige belasting helemaal niet goed voor je paard (en je tuig Knipoog ) is.

waarbij hij niet alleen naar t paard keek, maar links poetsen etc was vanzeld sprekend, rechts opstijgen was niet mogelijk, ridders hadden hun zwaard meestal aan de linkerkant van hun lichaan hangen, om m met hun rechterhand uit de schede te kunnen trekken.

** Aangezien ik vrij weinig met zwaard rij heb ik dus idd ook al jaren maling aan dergelijke regels. Onze paarden worden gewoon links en rechts begeleid, bestegen etc.

maar goed dit is mijn menig, en ieder is tegenwoordig gelukkig vrij van menings uiting. en de paarden die ik heb beleerd worden nu echt niet volgens mijn methode gereden hoor, nee gewoon met zadel in de dressuur.
geen problemen mee, zolang de ruiter maar weet wat een paard is, en een paard zoveel mogelijk begrijpt.

Een goedde ruiter begrijpt zijn paard
een slechte ruiter begrijpt zijn paard niet,
maar de echte paardenman begrijpt dat hij zijn paard nooit echt kan begrijpen

Mooie afsluiting OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:02

Sonja schreef:
**
Aangezien ik vrij weinig met zwaard rij
heb ik dus idd ook al jaren maling aan dergelijke regels. Onze paarden worden gewoon links en rechts begeleid, bestegen etc.

toch is dat best handig hoor Haha! Als je paard niet in de krul wil of zo Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:14

Sjee 7 pagina's al... en ik wilde me er zo leuk mee gaan bemoeien... Haha!
Ik heb dus niet alles gelezen... maar vroeg me af of het volgende al aan bod is geweest.

Ik ben ergens best blij dat bepaalde vormen van 'paard opvoeden' wat populairder worden. Wat mij hier opvalt is dat de meesten (zeg 90%) hier helemaal precies weten wat ze met hun paard doen, en het gaat ook allemaal buitengewoon goed, en ze hebben verder niemand erbij nodig.

Toch vreemd dat ik op een willekeurige manege zeker 50% (laat ik het krap schatten) van de mensen enorm zie k*tklooien met hun paarden. Het komt op mij over alsof men denkt dat het cavia's zijn ofzo... oh leuk, laten we een paard kopen, gezellig. Zonder zich te realiseren hoe ze in elkaar steken, en dat ze zonder opvoeding wel degelijk een gevaar voor de omgeving en zichzelf kunnen worden. (Ik zeg expres 'kunnen' omdat er ongetwijfeld lui zijn die dit tegen gaan spreken).

AL met al lijkt het mij goed dat mensen in ieder geval een poging doen zich te verdiepen in een opvoedmethode (welke dan ook). Veel mensen hebben een paard/pony zonder wat voor begeleiding dan ook...

Zelf doe ik al ongeveer 20 jaar wat met paarden, en ik beweer nog steeds niet dat ik weet hoe ze werken en mn eigen paard zet me nog regelmatig voor raadselen. Eigenlijk ben ik dus een enorme kneus Knipoog
En ook ik doe verschillende vormen van VHD, of NH, alleen maar om mn paardje een beetje bezig te houden... niks mis mee lijkt me....?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:44

Precies wat je zegt

Voor de ''kneuzen'' die geen kaas hebben gegeten van ''het wezen paard''
(en we kennen er allemaal wel een paar Haha!) , is een NH-cursus een hartstikke mooi iets.

Mensen die er geen gevoel of inlevingsvermogen voor hebben krijgen zo een mooie houvast en wat inzicht voorgeschoteld.

Dan is het verder alleen maar te hopen dat ze dat goed oppakken en niet meteen denken NU de wijsheid in pacht te hebben. Helaas denken zulke types dat vaak wel.... en de ''goeroes'' houden dat vaak maar al te graag in stand dat denkbeeld.
Da's jammer.

Ook dat die types vervolgens hun ''paarden-religie'' gaan verspreiden als zijnde DE manier en de rest is bagger. Ik denk dat die mensen er het verkeerde beeld aan geven aan het hele NH gebeuren.

De originele NH-ers zien het vast allemaal prima in perspectief , maar de volgelingen (sommigen) verheffen het tot een heligheid omdat ze nu eindelijk datgene voor elkaar hebben gekregen wat ze niet lukte door het ontbreken van hun ''gezonde boeren-verstand'' (Sonja Knipoog )
Ze vergeten dan evene dat er mensen zijn die dat WEL hebben en dus ook geen NH-cursussen nodig hebben voor een goede , eerlijke vertrouwensband met hun paard.

En dan zijn er de mensen die WEL dat ''paardengevoel'' hebben , maar niet helemaal tevreden zijn met de gang van zaken. En die neuzen dan rond bij het NH , en pakken daar wat mooie oefeningetjes en wijsheidjes mee om hun paard lekker bezig te houden en nog meer uit die relatie met hun paard te halen , dat is natuurlijk hartstikke mooi !!

Ik blijf het alleen vervelend vinden dat als ik met een enthousiast NH-er praat , en ze vragen of ik aan NH doe , ik zeg : nee.

Dat ik dan een soortemet van medelijdend gezicht krijg en het advies :
''dat zou je misschien toch eens moeten proberen''.

En dat geeft me een naar gevoel van in een hoekje gedrukt te worden.
Net alsof ik nu op een stomme manier met mijn paard omga Boos!

Ik weet toch wel heel zeker dat ik heel prima met mijn paard omga en ik kan het diertje heel goed corrigeren op mijn stem , als ik wil dat ze ergens helemaal los blijft staan dan staat ze hoor. Als ik iets van haar vraag doet ze het graag , en ik vraag eerlijke dingen van haar. Ga er rustig mee om , we zijn maatjes. En toch ben ik de baas , maar dat merkt ze alleen als ze zelf even besluit dat ze het wel weer eens kan proberen om dat in twijfel te trekken Haha! .

Ik kan haar in een bak ook heel goed helemaal in haar blootje longeren , ze loopt dan zelf een rondje om mij heen en doet precies wat ik wil.
Kan haar op elke moment halt laten houden als ze op die cirkel of door de bak tettert.
Ik rij bitloos , ijzer-loos , soms zonder zadel en anders boomloos.
Paard staat nu 24 uur per dag op de wei in een klein kuddetje.

Ik heb zelfs een touwhalstertje (omdat het zo lekker licht en luchtig is met dit weer Haha! ) en een lang touw waarmee ik wat gehoorzaamheids-oefeningetjes doe .

En toch doe ik niet aan het commerciele NH , geen cursus gevolgd , geen boekje ingezien. Volgens mij kom ik toch aardig dichtbij hoe NH mensen (die het dus ook echt doorhebben Knipoog ) met hun paard omgaan.

Dus dan wordt ik liever niet direct veroordeeld door een enthousiasteling die hoort dat ik ''niet aan NH doe'' .

Maarja dat zal wel net zoiets zijn als dat een NH-er in een bepaald hoekje wordt geschoven , en als een mutsig ei wordt gezien soms Tong uitsteken

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:44

Het gaat er ook niet om dat er iets mis is met NH, maar over een handje fanatiekelingen die koste wat kost hun mening aan anderen op willen dringen en je meteen veroordelen als je niet aan NH doet.

Hierbij gaat het trouwens niet om mensen die tips of adviezen geven, maar andere mensen om willen "turnen" om ook NH te gaan doen.

Ik heb niks tegen mensen die een andere methode gebruiken om met hun paard om te gaan, maar veroordeel dan ook niet een ander.

Ieder heeft zijn eigen methode en bijna iedereen weet hoe zijn paard is en doet zijn best. Tips of advies geven mag altijd, maar veroordeel een ander niet.

Bijna ieder normaaldenkend mens verdiept zich ook in paarden voordat 'ie er een neemt. Er zijn helaas ook mensen die dat niet doen, heb ik ook gezien, maar iedereen doet zijn best.

Nogmaals, het gaat hier niet om mensen die op een normale wijze advies geven, maar om mensen die hun mening koste wat kost door andermans strot willen duwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:04

Citaat:
Toch vreemd dat ik op een willekeurige manege zeker 50% (laat ik het krap schatten) van de mensen enorm zie k*tklooien met hun paarden

Dat kan kloppen en misschien dat het aantal % daar zelfs nog wel hoger ligt.
Want op een manege leer je dat ook helemaal niet. (ojee, nu krijg ik half bokt op mijn nek)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:13

Mij niet Haha!

Op de gemiddelde manege leer je min of meer rijden , veel meer niet....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:24

pmarena schreef:

En dan zijn er de mensen die WEL dat ''paardengevoel'' hebben , maar niet helemaal tevreden zijn met de gang van zaken. En die neuzen dan rond bij het NH , en pakken daar wat mooie oefeningetjes en wijsheidjes mee om hun paard lekker bezig te houden en nog meer uit die relatie met hun paard te halen , dat is natuurlijk hartstikke mooi !!

Marena,

ik pik dit stukje van jou er even tussenuit, omdat dat voor mij nou juist dé reden was om met NH te beginnen. Ik had twee probleemloze paarden, eigenlijk nooit problemen gehad met vorige paarden, maar ik wilde méér dan rijden, trainen en wedstrijden, ik wilde ook nog wat leuks (hoewel het voorgaande ook leuk is) doen, en dat heb ik bij PNH gevonden.

Het is hardstikke leuk om de ene dag bloedserieus te trainen, en de volgende dag voor gek en onwijs door die bak te lopen, terwijl mijn ouwe merrie met de oortjes naar voren achter me aan sjeest met een gezicht van "Leuk, wat heb je nou weer voor geks bedacht om te doen".

Serieuzer dan dat hoeft het wat mij betreft ook niet te worden, ik vind het geweldig om af en toe op een "bloot" paard (dus zonder zadel, hoofdstel of wat dan ook) te rijden en mijn paard zonder enige hulpmiddelen vanaf een afstand de trailer in te laten lopen. Het plezier moet gewoon voorop staan, maar al het andere (dressuurmatig rijden en drafsportkoersen) moet er ook bij blijven. Hoe completer, hoe beter

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:30

runningkawa schreef:
Dat kan kloppen en misschien dat het aantal % daar zelfs nog wel hoger ligt.
Want op een manege leer je dat ook helemaal niet. (ojee, nu krijg ik half bokt op mijn nek)

Mij krijg je in ieder geval niet op je nek Lachen

Ik sta op een grote pensionstal, waar de eigenaren nooit te beroerd zijn om mensen die echt hele gekke dingen doen even vriendelijk terecht te wijzen, en ze ook uit te leggen waarom iets beter zus of zo kan gebeuren.

Nu hebben we op stal veel land, en omdat dat hier in de buurt vrij uniek is hebben we regelmatig "zomergasten", die op een manege zonder grassprieten staan en hun paard een paar fijne weken weidegang gunnen.

Die mensen hebben zó weinig kijk op een paard! Sommigen hebben al meerdere jaren paarden, maar ze weten de simpelste dingen niet. Zetten hun merrie vrolijk voor de box van mijn hengst, hebben geen idee of je water op een hoef mag doen, geen flauw benul dat het gebit voor problemen kan zorgen ("oh, wordt-ie daarom zo dun") en dat soort dingen meer. Wanhopig word je ervan....

Wanneer je een paard van dit soort mensen binnen moet zetten dendert hij over je heen, loopt je klem tegen de boxwand, hij geeft geen voetjes, kortom onopgevoede horken.... Een algemene cursus opvoeding, al dan niet NH, zou voor dit soort mensen gewoon verplicht gesteld moeten worden!

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:35

komen hier een hoop goedde argumenten naar voren, en het vervelende van de NH als een hipe is dat er dus heel veel van die lui andere willen ompraten, wat ik hierboven ook las.
en dat is alleen maar negatief tegenover collega's Ik respecteer ieders manier van omgaan met paarden, en beschouw NH als iets wat je als aanvulling kan gebruiken. Ik zelf rij dan wle helemaal op mijn eigen methode, maar ik wil de sport ook niet in, mij gaat het alleen om een beetje plesier voor mens en dier.

teleurstelling bij mensen die niet aan nh doen heb ik niet, wel als ze jou adviesen niet serieus nemen omdat ze iets tegen nh hebben, die mensen zijn er ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:46

Citaat:
Wanneer je een paard van dit soort mensen binnen moet zetten dendert hij over je heen, loopt je klem tegen de boxwand, hij geeft geen voetjes, kortom onopgevoede horken.... Een algemene cursus opvoeding, al dan niet NH, zou voor dit soort mensen gewoon verplicht gesteld moeten worden!

helaas ken ik dat soort mensen en paarden ook.
op 1 adres zet ik altijd de paarden binnen en buiten als ze op vakantie zijn.
de eerste 2 dagen is het altijd met verhoogd risico, want die paarden denderen met staldeur en al over je heen. (eigenaren hebben er al genoeg hechtingen, gebroken voet enz van over gehouden)
na 2 dagen doen ze dat niet meer. Extreme duivel

NH of niet, ik pak een zweepje, denderen ze door krijgen ze eerst een rukje aan het halster met tegelijkertijd een EUH!, trekken ze dan nog door krijgen ze een tik op de borst, en als het kwartje dan nog niet valt een flinke tik op de borst.

dag 2 is het kleine tikje genoeg
dag 3 het rukje.
dag 4 de EUH
en de rest van de weken zijn het super fijne paarden.

Maar elke keer zo weer beginnen Gaaaap

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:47

Kawa, ik doe dat met mijn Parelli-touw = lekker zwaar touw van een paar meter. Voor een zwiep met zo'n touw hebben ze ook veel ontzag, en het probleem is dan ook inderdaad na 2 keer over - tot de eigenaar het paard weer in handen krijgt....

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:51

Ptries schreef:
Het gaat er ook niet om dat er iets mis is met NH, maar over een handje fanatiekelingen die koste wat kost hun mening aan anderen op willen dringen en je meteen veroordelen als je niet aan NH doet.

Hierbij gaat het trouwens niet om mensen die tips of adviezen geven, maar andere mensen om willen "turnen" om ook NH te gaan doen.

Ik heb niks tegen mensen die een andere methode gebruiken om met hun paard om te gaan, maar veroordeel dan ook niet een ander.

Ieder heeft zijn eigen methode en bijna iedereen weet hoe zijn paard is en doet zijn best. Tips of advies geven mag altijd, maar veroordeel een ander niet.

Bijna ieder normaaldenkend mens verdiept zich ook in paarden voordat 'ie er een neemt. Er zijn helaas ook mensen die dat niet doen, heb ik ook gezien, maar iedereen doet zijn best.

Nogmaals, het gaat hier niet om mensen die op een normale wijze advies geven, maar om mensen die hun mening koste wat kost door andermans strot willen duwen.

ja , daar word ik dus ook zo moe van, ik zelf doe dus ook NH en vraag ook weleens aan mensen welke methode zij gebruiken, en als ze dressuur doen of wat dan ook ehb ik daar respect voor, zoals ik eerder ook al zei,
maar als je dan je mond houdt over NH enzo, dan komt er vanzelf een vraag van: wat is dat dat, hoe gaat dat dan, je kan mensen met een andere methode beter nieuwgierig maken als je persee wilt dat ze het ook gaan doen dan dat je ze op gaat dringen,
ik zelf heb echt zoiets van laat mensen maar lekker zelf met hun paard bezig gaan, want er zijn ook veel mensen die de feeling er gewoon niet voor hebben, en dan kan er ook veel verprutst worden aan de band die ze hadden met hun paard,
en dan weten we allemaal wie het gedaan heeft,

vind het echt jammer dat het zo gaat met NH enzo,
zou juist verwachten met de achterliggende gedachte van NH erbij dat die mensen juist ook respect zouden hebben voor een andere methode...
wordt dr soms ook heel moe van
en op sommige momenten durf ik dan gewoon bijna niet te zeggen dat ik NH doe,
best erg als ik dr zo over na denk,
(terwijl ik er er heel trots op ben dat ik het doe hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:55

Citaat:
en als ze dressuur doen of wat dan ook ehb ik daar respect voor

Maar dit vind ik raar

je doet nooit alleen dressuur of alleen nh of wat dan ook.

NH is bij niet anders dan een ander woord van Opvoeden.
En dat doe je als dressuur-, spring-, endurance- ,.... ruiter ook

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:59

Promptertje had het niet mooier kunnen verwoorden vind ik. Ik ben me weliswaar pas in NH gaan verdiepen omdat B'elanna zich liet vallen in de trailer en sowieso een eigenwijze luie muts is, maar ik ben er mee doorgedaan omdat er ook heel leuke dingen te doen zijn. Ik vind het nu eenmaal gaaf om voor gek en onwies door de bak te sjesen een buitenritje te maken met alleen een halstertje of als Wizkid oud genoeg is hem mee te nemen als 'bijpaard' op een buitenrit. Mooie rechte lijnen rijden lijkt me wel goed voor hem tegen die tijd). Ik had dat soort dingen nooit bedacht zonder die NH-boekjes, video's e.d. Gewoon omdat niemand in de pensionstalling waar ik stond dat deed. Sorry dat ik het zeg maar de meesten voldeden aan het door promptertje hierboven beschreven beeld. Paard uit de stal halen, aan gort longeren, dan pas op durven stijgen, en al helemaal niet zomaar een buitenritje. Slof erom en aan de binnenteugel rondsleuren. Dat is een beetje het beeld wat ik van de meesten heb. Er zaten overigens wel goede ruiters bij hoor, maar ook daar gold: niet met het paard naar buiten willen. Een paard is zelfs meerdere keren de veearts bijgehaald. Diagnose was: paard is beetje 'burnout', ga eens iets leuks doen met dat dier. Dat vind ik dus triest. En als NH (of iedereen met enig gezond boerenpaardenverstand) iets kan doen aan dit soort zaken, dan roep ik hoera! Het is zoveel leuker voor eigenaar en paard als je dit soort dingen gewoon kan en durft te doen. En tja die dicipelen van NH... die horen er dan bij. Jammer maar helaas. Er zijn ook nog genoeg foute dicipelen van de oude stijl: voorbeeld een luchtzuiger of een paard met zomerexzeem in een stal zetten die met stroomdraad is afgezet. Advies om afgewerkte motorolie op mok te smeren... dat soort dingen. Das misschien boerenverstand, maar gezond vind ik ook dat niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:42

Hm, een verplichte cursus voor mensen die een paard hebben, is ook niet verkeerd inderdaad.. maar dat moet ook met mensen met babies, of wat voor dieren dan ook (oh, dat zeg ik verkeerd Haha! )

Maar er zijn ook mensen die menen te weten waar ze mee bezig zijn, maar mij toch tegen de haren instrijken. Net als promptertje sta ik op een stal waar 'zomergasten' komen voor de grassprieten, maar ook merrieeigenaren van merries die moeten bevallen. De stal waar ik sta, heeft daar hele goeie faciliteiten voor. Wat je dan allemaal niet meemaakt... Huilen

Maar goed, van de week nog wilde er een veulen niet met een merrie meelopen. Een van de trienen aldaar wilde behulpzaam zijn, en joeg het veulentje met een hoop handengeklap en wilde gebaren de box in. Het arme kind weet niet beter (want mijn algemene indruk van de gemiddelde manege is vooral ERG luidruchtig ). Maar de eerste die zich zo (ook al is het goedbedoeld) met mijn veulen bemoeid heeft em echt hangen hoor!!
Het veulen wat erna volgde (okee, dat was dan wel een tinker Cool ) kreeg zelfs als goedbedoelde aanmoediging nog een ferme tik op de billen.... Boos!

Het is een soort gewoonte denk ik van wat mensen doorsnee leren.. vooral hard roepen, vaak HO roepen, een hoop geluid maken, en dan komt het wel goed. Ellende...
En toch beweren deze mensen dat ze weten wat ze doen, want hun paarden zijn braaf, en het gaat toch goed??? Ik zou ze zo een cursusje van het 1 of ander aanraden... (misschien toch paardenfluisteren, dan schreeuwen ze misschien niet meer zo Haha!)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:45

Cer"]
Hm, een verplichte cursus voor mensen die een paard hebben, is ook niet verkeerd inderdaad.. maar dat moet ook met mensen met babies, of wat voor dieren dan ook (oh, dat zeg ik verkeerd Haha! )
[/quote]

hahaha Midas Dekkers noemt baby's pislarven. In dat geval moeten we ze onder de dieren categoriseren Haha!

[quote="Cer schreef:
Ik zou ze zo een cursusje van het 1 of ander aanraden... (misschien toch paardenfluisteren, dan schreeuwen ze misschien niet meer zo Haha!)

Haha! Haha! Haha! OK dan!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:46

Wij als "paardenmensen" zijn toch één grote familie. Laten we elkaar dan eens accepteren en respecteren Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:52

Okkie1 schreef:
Wij als "paardenmensen" zijn toch één grote familie. Laten we elkaar dan eens accepteren en respecteren Haha!

Pfff nou die famillie kent leden die ik niet respecteer en al helemaal niet accepteer..... paard of geen paard (liever geen paard!!)