Oudste paard van nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:57

Dit is mijn opa'tje Henny Meerdijk. Bijna 21 en na een lange carriere voor de sulky en onder het zadel geniet hij nu van zijn oude dag. Op zich is 21 niet zo heel oud, maar aangezien hij 9 jaar heeft gekoerst is hij wel aan zijn pensioentje toe, dus krijgt hij dat ook :D
Afbeelding

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:02

Missmoonie86 schreef:
Alweer in de wintervacht, hij heeft vermoedelijk cushing vandaar de krulletjes (en komt ook door de lange vacht) en hij is wat dun maar hij eet goed,
Even aanvulling op wat hier boven staat. Ik heb een 21jarige ruin en heeft ook krulletjes als de wintervacht komt.. Ik heb hem meerdere malen laten onderzoeken en bloed laten afnemen maar heeft geen Cushing. Denk meer dat het komt door de lange wintervacht??

Wij hebben het niet laten testen is dus ook een vermoeden, met ik denk zelf dat het ook veel te maken heeft met de lange vacht (zijn vacht is toch wel een cm of 5/6 cm lange haren!)

Scheren jullie je oudjes trouwens in april/mei? ik denk dat wij dat aankomend jaar wel doen, hij raakt z'n zomervacht gewoon niet meer kwijt, het is haast 'wol'... hoeveel je ook poetst, het verklit gewoon en laat slecht los (ondanks extra vitamines en dergelijke). en hij stond zo te genieten toen we vorig jaar mei alleen z'n benen hebben gedaan, och wat vond hij het heerlijk (er kwam ook zoveel af als normaal van een groot paard haha). dus zit er sterk aan te denken hem aankomend jaar helemaal te doen (als het weer het toelaat natuurlijk) en dan maar wat langer een deken op. Maar hij had in juli met dit hitte nog plukken wintervacht hangen...

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:10

Ilsemarie schreef:
Missmoonie86 schreef:
Alweer in de wintervacht, hij heeft vermoedelijk cushing vandaar de krulletjes (en komt ook door de lange vacht) en hij is wat dun maar hij eet goed,
Even aanvulling op wat hier boven staat. Ik heb een 21jarige ruin en heeft ook krulletjes als de wintervacht komt.. Ik heb hem meerdere malen laten onderzoeken en bloed laten afnemen maar heeft geen Cushing. Denk meer dat het komt door de lange wintervacht??

Wij hebben het niet laten testen is dus ook een vermoeden, met ik denk zelf dat het ook veel te maken heeft met de lange vacht (zijn vacht is toch wel een cm of 5/6 cm lange haren!)

Scheren jullie je oudjes trouwens in april/mei? ik denk dat wij dat aankomend jaar wel doen, hij raakt z'n zomervacht gewoon niet meer kwijt, het is haast 'wol'... hoeveel je ook poetst, het verklit gewoon en laat slecht los (ondanks extra vitamines en dergelijke). en hij stond zo te genieten toen we vorig jaar mei alleen z'n benen hebben gedaan, och wat vond hij het heerlijk (er kwam ook zoveel af als normaal van een groot paard haha). dus zit er sterk aan te denken hem aankomend jaar helemaal te doen (als het weer het toelaat natuurlijk) en dan maar wat langer een deken op. Maar hij had in juli met dit hitte nog plukken wintervacht hangen...

Ik heb mijn paard van 20 jaar ergens eind oktober geschoren. Een jachtmodel met open hals. Daarnaast voer ik hem Semper Min bij. Goeie mineralen voor oa de vacht. Mijn paard heeft nu 2 dekens op, een 200 grams met een 400 grams eroverheen. Ik moet zeggen dat hij nog volop aan het werk is, maar ook hij had de neiging een enorme wintervacht te creëeren. Net een pony. Vooralsnog gaat het heel erg goed met de vacht. Ik scheer hem dus niet in het voorjaar, omdat door het jachtmodel en de dekens de boel goed in bedwang is te houden. Mocht het ineens niet meer zo soepel gaan, denk ik dat ik hem wel een handje help met verharen in het voorjaar en trek ik het scheerapparaat erover. Verharen kost enorm veel energie. Vooral bij een ouder paard.

BarbaraNova

Re: Oudste paard van nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:39

Ja ik help haar ook als het verharen niet zo goed gaat, als ze geschoren is voelt ze zich weer super jong en is zo gek als een deur...heb nu trouwens ook een furminator, ben benieuwd of die nog helpt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:42

Ik had een Trekpaard van bijna 25,5! Zij is het oudste Trekpaard van Nederland/ de wereld. :)
Trekpaarden worden tegenwoordig maar 10/11 en met geluk 17/18 dus het is een echte oma.

Als iemand een foto wilt zeg het maar.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:54

Furminator heb ik ook, werkt super, als de haren los zitten, en laat dat nou net het probleem zijn :P
Tegen die tijd nog maar even met de DA overleggen maar ik denk dat m'n boeffie ook weer lekker uit z'n panty gaat als ik hem in april/mei scheer.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:00

Afbeelding

signora geboren 1967 ( inmiddels ingeslapen net voor haar 40e verjaardag )

schraubey bijna 27 jaar en nog helemaal gezond

en echt antiek :D , lachebek, zonder tanden maar verder lekker wakker

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 08:42

wauw, wat een leeftijden joh! Onze Thea staat in Januari in de Bit....

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:01

Bij ons zijn de oudste: Mellanie(34) en Pinkeltje shet van 32.

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:59

@ gelukszoeker

Orina ziet er echt mooi uit <3
(eigenwijs koppie,) haha

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:54

Mijn dame van bijna 36 vandaag in de sneeuw

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:06

riagr schreef:
Mijn dame van bijna 36 vandaag in de sneeuw

Ow!!!!!!!!!!!! Briljant!!!!!!!!!!!! Wat een heerlijk paard. En dat muziekje wat je erachter hebt gezet. Mijn paard is 20 jaar, ik zit zo te zien nog 16 jaar aan hem vast... HEERLIJK!!!!!!!!! Ik word altijd erg vrolijk van mensen die nog van die vitale oudere paarden hebben :D

232425

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:33

Wat een mooie, oude paarden komen er voorbij zeg! Het paardje van 36 op dat filmpje ziet er ook nog goed uit! En wat leuk Ilsemarie om te lezen dat je met je pony op 26-jarige leeftijd nog Z1 dressuur gelopen hebt, dat is leuk om te lezen! Hier ook een paar foto's van mijn oude dame nu 30, bijna 31 <3 . Ze mist ook al een aantal kiezen, binnenkort de tandarts eens laten kijken wat ze nog precies over heeft.

29 jaar in de zomer
Afbeelding

29 jaar in de winter
Afbeelding

En hier 30 jaar in het voorjaar :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VSV4BBRG-D.jpg

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:29

@illusion: dank je voor je reactie! Ik vond dit muziekje en nou ja, perfect voor dit filmpje dacht ik.
Paardje is een pony ( new forest x arabier). Ik heb haar vanaf haar vierde en ben dus als het ware met haar opgegroeid ,samen met haar volwassen geworden. Ik geniet nog elke dag van haar. Het mooie is dat ze nog zo fit is. Sneeuw of geen sneeuw: elke dag begint met rustig de wei in wandelen, dan even rollen, dan even een klein galopje om de stal stijfheid er uit te lopen, en dan lekker grazen. Ik hoop haar nog lang bij me te hebben, maar ja.... Dat weet je met zo'n oudje natuurlijk nooit.

232425

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:39

Ja sorry, pony bedoelde ik ;). New Forests en Arabieren zijn beide sterke rassen. Ook bijzonder dat je haar al zo lang hebt, en als ze nu nog zo fit is, kan je vast nog een mooie tijd van haar genieten :).

xMelissaa: Laat maar een foto zien, ik ben wel benieuwd.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:00

riagr schreef:
@illusion: dank je voor je reactie! Ik vond dit muziekje en nou ja, perfect voor dit filmpje dacht ik.
Paardje is een pony ( new forest x arabier). Ik heb haar vanaf haar vierde en ben dus als het ware met haar opgegroeid ,samen met haar volwassen geworden. Ik geniet nog elke dag van haar. Het mooie is dat ze nog zo fit is. Sneeuw of geen sneeuw: elke dag begint met rustig de wei in wandelen, dan even rollen, dan even een klein galopje om de stal stijfheid er uit te lopen, en dan lekker grazen. Ik hoop haar nog lang bij me te hebben, maar ja.... Dat weet je met zo'n oudje natuurlijk nooit.

Heb je haar al zo lang? Jeetje! Dat maakt het nog mooier. Ik krijg er echt een warm gevoel van. Je hebt deze dame al 32 jaar! Mijn God! Dat is echt heel erg speciaal. Jullie verdienen een lintje _/-\o_

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:28

@illusion 1990: Ik heb haar inderdaad al 32 jaar en dat voelt inderdaad speciaal. Ben gewoon erg vergroeid met haar, en ben als het ware als mens al véél langer mét haar, dan zonder haar. Ik hoop dan ook dat ze nog een tijdje rond blijft lopen, maar op deze leeftijd weet je het natuurlijk nooit. Ze is me in ieder geval heel erg dierbaar. En dat lintje is niet nodig: zij is altijd goed geweest voor mij, en nu is het gewoon mijn beurt om goed te zijn voor haar.

@232425 : Sorry is niet nodig hoor... pony...paard.... maakt mij niet uit ( heb een pony (deze dus), paardje (1.52) en een paard, maar qua karakter is deze pony van 36 de grootste!) , meldde alleen dat het een pony was omdat dat qua bijzonderheid uitmaakt: dat wil zeggen haar leeftijd is voor een pony toch wat minder byzonder dan dat het voor een paard zou zijn..

wietske98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:44

dit is in 2008 was hij ong. 34/35 nu is hij volgens mij 36 of bijna 37 en is eindelijk met pensioen maar is (was) nog in een super conditie .... hier een foto:
naam:willy

Afbeelding

xxxx

wietske98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:51

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:10

232425 schreef:
xMelissaa: Laat maar een foto zien, ik ben wel benieuwd.

Hier wat foto's;

Afbeelding

http://i46.tinypic.com/qy5lie.jpg

Afbeelding

http://i50.tinypic.com/30biet3.jpg

Dit is de allerlaatste foto die ik van haar heb genomen; http://i53.tinypic.com/4h5pc4.jpg

Ze was echt nog ontzettend fit
*klik*

Helaas is ze 28 oktober 2010 ingeslapen ze is 25,5 geworden. Ik weet bijna niks over haar maar misschien weet ik dat deze week nog. zodra ik het weet zal ik het hier posten. :)

Als je nog meer wilt weten of zine vraag het gerust!

232425

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:07

riagr: Dat is waar, je ziet vaker zulke oude pony's dan paarden. Ik blijf het echt bijzonder vinden dat je haar al zó lang hebt, dan zul je vast een erg goede band met haar hebben.

xMelissaa: Wat zag ze er nog goed uit zeg! En op het filmpje zie je inderdaad hoe fit ze nog was. Wat jammer dat ze er niet meer is.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:20

de oudste bij ons op stal is 34! gevolgd door een shet van 32...

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:51

mijn pony is nu 24, wordt in juni 25 jaar!
het is een ruin, quarter horse x pinto

voelt zich net een 5 jarige hengst.
heeft iets spierverlies in de rug door verkeerd zadel',
wordt nog 4 a 5 x goed gereden (western)

staat zomers 24/7 buiten en nu op pension stal in de wintermaanden.

hier een foto Afbeelding maart 2010 met dresuurzadel :+

Afbeelding

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:54

wij hebben een paard van 1,65 hij heet gottard hij is een hannoveraan en half broer van bonfire hij is 28 jaar oud voor een paard

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:55

56 Jaar, Wat een leeftijd zeg! Hoop dat ik zolang van mijn vriend mag genieten <3