mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:19

Het dier van TS mept toch uit angst?

Als je het op jouw wijze bekijkt: ja mijn puber heeft uit opstandigheid wel eens een been opgeheven en heeft een flinke ram in de pens gekregen. Geen probleem.
Is imo dus geheel geval afhankelijk.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:20

Mjay schreef:
ik vind dat het mag, een paard kan dan nog zo schrikkerig zijn schoppen is not done.... wat nou als er volgende keer een kind achter loopt? juist.......

Hoort geen kind achterlangs te lopen dat lijkt me nogal simpel in mijn geval.

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:22

denkt ts, misschien is het wel gewoon een brutale brulaap met een ego te groot voor zijn ijzers en heeft de smid dat in de gaten en ts niet.
(ik zeg niet dat dit zo is TS!! dit is alleen een voorbeeld en slaat in zijn geheel niet op jou of jouw situatie)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:22

Als het paard gericht uithaalt mag die van mij slaan/schoppen, doet een paard in de kudde ook als die het er niet mee eens is! Die van mij reageert dus echt niet op stem dan, geen angst aanwezig. 1 schop en madam staat keurig stil. Weet dan gewoon dat het not-done is. Maar mijn smid weet wel wanneer wel en niet. Hij waarschuwt altijd eerst. Geen reactie, gelijk eroverheen. Maar dat doe ik zelf ook!

Als het echt angst is. Tjah, lastig. Word het dier nog angstiger, of zit er niet ergens dominantie achter??

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:23

Mijn hoefsmid heb ik vanaf het begin toestemming te geven als het echt niet ging dat hij ze op hun kop mocht geven. Me pony probeert ze helemaal gigantisch uit.
Zelden geeft hij ze een x een schop. Maar dat gebeurt 1x per jaar ofzo? Hij heeft een lang lontje, en kijkt ook waarom het dier het doe. Uit bangheid, Of uit etterheid.

Dus mag het ; Van mij wel ja! jij geeft ze zelf toch ook een trap terug of een klap als ze je bijten / slaan?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:24

mijn pony ging eerst liggen toen hij gekapt werd, omdat hij rotstraal had en hoef optillen = iets doen met hoef die zeer doet = liggen. nou ik ben blij dat mijn hoefsmid hem daarom niet schopt, dat zou het alleen maar erger maken.
Maar, ik vind wel dat de hoefsmid het paard mag bestraffen als het doelgericht trapt, maar dan nog liever een brul dan een schop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:27

Tooske schreef:
Mjay schreef:
ik vind dat het mag, een paard kan dan nog zo schrikkerig zijn schoppen is not done.... wat nou als er volgende keer een kind achter loopt? juist.......

Inderdaad, onze hoefsmid stuurt kinderen direct aan de kant.. en onze smid heeft ook een lang lontje maar zodra ze bijten of trappen krijgen ze echt wel een trap onder hun flikker terug.. je paard hoort gewoon niet te schoppen of te slaan bij de smid.. het is al ontzettend zwaar werk en in die positie ook nog eens gevaarlijk.

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:32

Wij hebben een keer een hoefsmid gehad,
die onze arabier keihard een trap in haar buik gaf toen er een veulen in zat.
Nou, hij kon gelijk vertrekken.
We doen het nu altijd zelf op natuurlijke wijze,
en 1 keer in de zoveel tijd komt een hele fijne hoefsmid.
Heel klein mannetje, maar o wat is hij goed met paarden, heel geduldig.
Een goede smid kan een paard zo vast pakken dat hij niet uit kán slaan.
Mijn eigen pony heeft vroeger ook iets met zijn hoeven gehad waardoor hij geen fijne ervaring heeft met de achterbenen verzorgen.
De hoefsmid (toen hij nog bij de vorige eigenaar stond) pakte zijn been dan gewoon in een keer heel snel vast en zorgde dat hij hem niet meer los liet, nou, dan houden ze binnen no time gewoon netjes hun benen stil hoor. ;)

edit: Schopt hier iemand wel eens zn paard dan trouwens?
Heb ik nog nóóit iemand zien doen. Alleen een mep met de vlakke hand.
Als straf gebruik ik ook alleen maar een pets met mn vlakke hand hoor.
Laatst bijgewerkt door xJitske op 26-09-10 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:32

Noompiejjj schreef:
Tooske schreef:

Inderdaad, onze hoefsmid stuurt kinderen direct aan de kant.. en onze smid heeft ook een lang lontje maar zodra ze bijten of trappen krijgen ze echt wel een trap onder hun flikker terug.. je paard hoort gewoon niet te schoppen of te slaan bij de smid.. het is al ontzettend zwaar werk en in die positie ook nog eens gevaarlijk.

als er kinderen op stal rondlopen lopen die ook wel eens langs het paard. Als het paard naar de smit trapt, trapt die ook naar kinderen

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:35

Mijn paarden zijn, al zeg ik het zelf :o , netjes opgevoed. En ik heb een smid die alle geduld heeft. Maar mocht een van mij paarden naar hem uithalen, dan mag hij ook uithalen. Maar dan juist door te schoppen. Slaan vind ik in principe not done. Dus een flinke schop...ja hoor!

ellepel schreef:
ik vind het prima als mijn dier vervelend doet tegen een smid omdat het er echt geen zin in heeft dat ie een schop onder zijn billen krijgt.
maar nooit,maar dan ook nooit mag je in de buik schoppen!

dat vind ik echt zo onnodig, bovendien is het nog gevaarlijk ook om een paard in zijn buik te schoppen.
:n

Gevaarlijk?? Hoe hard schop je dan wel niet?

Serieus. wil je een paard echt letsel toebrengen door een schop in de buik dan moet je wel ontzettend hard kunnen schoppen!
Paarden straffen elkaar in kuddeverband ook af door naar elkaar te trappen en ik denk dat een trap van een paard heel wat harder aankomt dan een schop van ons mens.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:36

Mijn nieuwe merrie wil nog wel eens ergens d'r tanden in zetten als ze het er niet mee eens is. De eerste keer bij de smid probeerde ze dat bij hem ook even, terwijl hij voorovergebogen met een voorbeen in z'n handen stond. Ik ben blij dat hij dat keurig met een elleboogje gepareerd heeft. Was meteen over!

Ik kan het wel doen, maar de smid die ermee bezig is, is veel sneller. En met corrigeren is sneller beter.

Schoppen hou ik zelf niet zo van. En zie ik mijn smid ook nog niet zo snel doen. Maar al met al vind ik het goed als de smid m'n paard op gepaste wijze corrigeerd.

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:37

Prutsmuts schreef:
Mijn paarden zijn, al zeg ik het zelf :o , netjes opgevoed. En ik heb een smid die alle geduld heeft. Maar mocht een van mij paarden naar hem uithalen, dan mag hij ook uithalen. Maar dan juist door te schoppen. Slaan vind ik in principe not done. Dus een flinke schop...ja hoor!

ellepel schreef:
ik vind het prima als mijn dier vervelend doet tegen een smid omdat het er echt geen zin in heeft dat ie een schop onder zijn billen krijgt.

dat vind ik echt zo onnodig, bovendien is het nog gevaarlijk ook om een paard in zijn buik te schoppen.

Serieus. wil je een paard echt letsel toebrengen door een schop in de buik dan moet je wel ontzettend hard kunnen schoppen!
Paarden straffen elkaar in kuddeverband ook af door naar elkaar te trappen en ik denk dat een trap van een paard heel wat harder aankomt dan een schop van ons mens.

daarom vroeg ik ook of deze antischoppers ook zo reageeren als hun paard een tik in het land krijgt van een ander paard. Moet dat paard dan ook gelijk het land uit?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:38

CaPrIoLe`79 schreef:
De smid is er om te beslaan of te bekappen, niet om het paard op te voeden. Wel moeten ze feeling en geduld met paarden hebben, anders krijgen ze ook niks gedaan. Veel smeden zijn op dat vlak handiger als de eigenaren.

Daarom zei mijn vorige smid tegen eigenaren van moeilijke paarden "Ik kom hier om te bekappen/beslaan en niet om je paard te trainen. In dat geval breng je hem maar een maandje. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 00:31

Ussiethree schreef:
Prutsmuts schreef:

daarom vroeg ik ook of deze antischoppers ook zo reageeren als hun paard een tik in het land krijgt van een ander paard. Moet dat paard dan ook gelijk het land uit?

Juistem! :))

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 01:08

Prutsmuts schreef:

ellepel schreef:

Klopt, het straffen wat wij of een hoefsmid doen staat niet in verhouding tot wat paarden onder elkaar doen.

Ik heb ooit mijn drachtige merrie een fikse schop moeten verkopen, ze moest zeker gecorrigeerd worden op dat moment, nou deze dame heeft er echt niets aan overgehouden en haar veulen ook niet, dat is nu een stoer paard wat op hoog niveau loopt.

Onze hoefsmid hoeft zich zeker niet in elkaar te laten tremmen door een jong schoffie van ons, respect opbrengen naar de mens begint al op jonge leeftijd. Gebruik die momenten op de juiste manier en er zullen dan vanzelf minder paarden als ongeschikt, ondeugdelijk of wat dan ook, belanden bij de slacht........

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 01:19

Een fikse mep vindt ik niks ergs aan...
Trappen vindt ik nergens voor nodig :n

Maargoed ik ken een hoefsmid die het geen probleem vindt om een paard keihard met een hamer op z'n rug te slaan, omdat het paard niet wou blijfen staan..
En er zijn zelfs mensen die dát heeeeel normaal vinden :j

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 01:29

Daphne__ schreef:
Een fikse mep vindt ik niks ergs aan...
Trappen vindt ik nergens voor nodig :n

Maargoed ik ken een hoefsmid die het geen probleem vindt om een paard keihard met een hamer op z'n rug te slaan, omdat het paard niet wou blijfen staan..
En er zijn zelfs mensen die dát heeeeel normaal vinden :j

Soms is het goed om eens een tijd door te brengen langs/bij een kudde jonge paarden. Geloof me, die zijn niet soft onder elkaar, dat is ook direct de reden voor ons om onze jonge dieren op te fokken in grote kuddes in een natuurgebied, ze voeden elkaar perfect op en dat tot op de leeftijd die past bij het paard...

Ik denk zo dat wij de natuur zeker zwaar voorop hebben staan en ja, wij proberen onze paarden op dezelfde wijze ook verder op te voeden, dat houdt dan direct wel in dat wij net zo duidelijk dienen te zijn als hun soortgenoten....

josewoos

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 01:35

De smid die mijn paard doet is altijd kapot na het bekappen en beslaan....
Mijn paard gaat dus slapen als de smid bezig is en het liefste ook nog met zijn hoofd op de rug van de smid :+

Maar mocht ik een vervelend of een paard zonder manieren hebben, dan mag de smid gerust corrigeren. Schoppen? Mmmm je heb natuurlijk schoppen en schoppen, maar mijn smid kennende zal hij nooit 'gevaarlijk' schoppen. Ik heb het hem nog nooit zien doen bij andere paarden die wel vervelend zijn, op 1 of andere manier heeft hij al een soort van respect bij de paarden, gewoon met stem corrigeren is al voldoende ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 01:39

Krackertje; We hebben meerdere pony's van verschillende leeftijden, en daar heb ik al heel wat tijd bij doorgebracht ;)

Maar voordat een paard een fikse trap verkoopt laten ze meer zien met lichaamstaal dan een mens kan.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 04:59

Daphne__ schreef:
Krackertje; We hebben meerdere pony's van verschillende leeftijden, en daar heb ik al heel wat tijd bij doorgebracht ;)

Maar voordat een paard een fikse trap verkoopt laten ze meer zien met lichaamstaal dan een mens kan.

Oudere dieren in een kudde zijn net als wij mensen wat bedenkelijker in het corrigeren, ze hebben hun lichaamstaal om zaken duidelijk te maken en zijn o zo belangrijk op opvoedkundig gebied...

Jongere dieren hebben het opvoedkundige nodig van de eerder genoemde dieren hierboven, als ze eerder uit de kudde gehaald dienen te worden, dient de mens direct de zaken op de juiste wijze over te nemen van de kudde, ja toch?

Wat betreft die lichaamstaal: aan ons is het dan toch om zaken te plaatsen en te anticiperen op datgene wat een paard laat zien? Onderschat in hemelsnaam daarbij ook zeker niet de intelllgentie niet van deze paarden.

Als het aan mij ligt worden mijn paarden zeker niet overvraagd en zullen ze tussentijds zeker gecorrigeerd/opgevoed worden.
Sommige paarden van mij lopen ook in de sport, mijn paarden horen daarbij zeker plezier in hun training en sport te hebben. Indien dat dat niet zo zou zijn, gaan mijn paarden direct met hun kop lekker in het gras of andere gezellige dingen doen...

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 07:34

Ussiethree schreef:
denkt ts, misschien is het wel gewoon een brutale brulaap met een ego te groot voor zijn ijzers en heeft de smid dat in de gaten en ts niet.
(ik zeg niet dat dit zo is TS!! dit is alleen een voorbeeld en slaat in zijn geheel niet op jou of jouw situatie)

*D je bent altijd welkom om zelf te komen kijken hoe ze is.
het ging trouwens niet om 1 schop,ze heeft er wel 3 of 4 gehad,wat dus ook wil zeggen dat het niet hielp.
daarbij is het een nieuwe hoefsmid,die nog niet veel ervaring heeft.
ik schop of sla haar nooit,en dat is ook niet nodig,want ze is altijd braaf,en ALS ze een keer nukkig is,werkt mijn stem beter dan mishandeling

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 07:45

Ik vind niet dat een hoefsmid een paard hoeft te schoppen. Het is ten eerste aan de eigenaar om er voor te zorgen dat hij niet schopt naar de hoefsmid. Uit angst kan je natuurlijk niet voorkomen maar gewoon omdat paardlief het irritant vindt, is ronduit ongemanierd. Ik ben er zelf altijd bij als de mijne bekapt wordt en als hij wat staat te klieren ben ik degene die hem aanpakt.
Mijn hoefsmid komt al vanaf dag 1 bij mij (toen kende mijn paard de smid zelfs zo goed als niet). En heeft met momenten een engelengeduld moeten hebben met de mijne. Maar hij heeft hem nooit geslagen of geschopt. 1x een keertje een praam op omdat we hem echt niet tegen konden houden.
De hoefsmid zal hem eerder gerust stellen dan aanpakken.
En zo heb ik het graag. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 07:47

Daar gaan we weer. ;)

Nee, mijn smid zal het echt niet in zijn hoofd halen om een van mijn paarden een schop te geven, want dan weet hij meteen dat hij voor het laatst is geweest.

Ik werk al 16 jaar met dezelfde smid en hij weet ook dat mijn paarden opgevoed zijn of worden. (jonge paarden moeten natuurlijk nog veel leren) Dat laatste kost tijd en geduld en beide nemen mijn smid en ik ook voor het bekappen van een jong paard. Waar nodig stel ik gemak en bij vervelend gedrag geef ik een correctie. Mijn smid komt nooit in gevaar, daar zorg ik wel voor.

Overigens hoef ik zelf ook nooit te schoppen of te slaan. Dus nee, van een ander pik ik dat absoluut niet.

ps. Jij als eigenaar hebt wel "de plicht" om ervoor te zorgen dat je paard te behandelen is door een hoefsmid. Veel oefenen dus, dan wordt het vanzelf beter. Succes!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:11

Een paar maanden geleden was er hier een smid voor mijn pension paard. De merrie is nog niet zo vaak bij de smid geweest Ze was dan ook een beetje haar evenwicht aan et zoeken. De smid was hier boos om en heeft 2x uitgehaald. Ik heb heel duidelijk laten merken dat ik het daar niet mee eens was. Hij komt ook niet meer bij mij op het erf.

Twee maanden terug een andere smid erbij en ze zou meteen rondom beslagen worden.
De pony had er duidelijk geen zin in voor was nog te doen achter lukte het totaal niet. Uiteindelijk gestopt omdat de achter continu uithaalde.
De beste man is geen een keer boos geweest. Heeft de pony iedere keer weer in alle rust benaderd.
We zijn nu zelf aan het oefenen om met een hamer op de hoeven te klopen. Over twee weken gaat hij het weer proberen om rondom te beslaan.

Als een paard gericht slaat en er zijn verder geen medische oorzaken dan vind ik dat het paard op zijn plaats mag worden gezet.

Samsie

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:41

Ik vind dat het niet mag, helemaal niet als je paard een verleden heeft;)
er zijn toch andere manieren om het op te lossen.