Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:31

Ik denk eigenlijk dat dit paardje nog te veel peuter is hoor. Ik zou gewoon lekker gaan grondwerken, longeren, kan ie een beetje spiertjes opbouwen :) Hij ziet er wat mij betreft niet rijklaar uit, om zo maar eens te zeggen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:34

Als je paardje wat meer is uitgezwaard en wat meer spieren (vooral op zn rug) heeft gekregen is 55kg een prima gewicht. Maar zoals hij nu is, met die iele en weke rug zou ik er zeker niet op stappen :)

ik vind het een goede keuze van je om nog even te wachten met rijden :) je moet idd ook niet vergeten dat hij deels andalusier is en dus later uitgegroeid. Geef hem deze tijd :)

vooral niet naar johanna luisteren := die heeft haar paard het liefst met drie goed doorgereden, 23 uur per dag op stal en een met een slanke ruiter erop (want 'het oog wil ook wat' jaja, haar eigen woorden)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:55

Amy77 schreef:
Johanna59, dat is door mensen bedacht die ongeduldig zijn én alleen maar aan centen denken en hun eigen plezier ipv dat van hun paard en in de toekomst kijken.
Als iedereen zo denkt als jij, ai, met alle respect, maar dan gaat de gemiddelde leeftijd van rijpaarden ernstig omlaag..tuurlijk heb je er tussen zitten die hun levenlang doorrijden en vroeg zijn begonnen, maar die zijn te tellen bijwijze van.

Het merken of het kan is geen slimme, althans mijn persoonlijke mening he ;) paarden zijn nl over het algemeen zo werkwillig en slim, dat je ze als mens in bescherming moet nemen om te voorkomen dat je ze overvraagt, vooral in het begin ;)

Vind het een heel verstandige beslissing van de TS..en als mensen het anders willen, prima, maar mijn mening uit ik op dit forum ;)

Waar heb je dan een paard voor? Voor in de wei? Neem dan een Shetlander.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 06:57

Als je niet wil inzien dat we het hier over een levend dier hebben en vind dat een paard alleen maar is om erop te rijden. Neem dan een brommer :P

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:55

Johanna59 schreef:

Mijn apaloosa in setformaat moet ook gewoon aan de bak hoor, die vindt het niks om hele dagen in de wei te staan. :+
Met hem heb ik veel gewandeld, grondwerk gedaan en af en toe gelongeerd. Met veel dingen kennis laten maken, zoals dingen op zijn rug leggen, hem geleerd voor mij lopen aan de lange lijnen zodat hij zelf overal langs gaat zonder achter mij te duiken voor bescherming enz.
Het 'inrijden' was een kwestie van zadel erop, kindje erop en hij vond het de normaalste zaak van de wereld.
Tuig erop, aan de strengen hangen, ook de normaalste zaak van de wereld.
Voorbereiding is het halve werk..

Voor mij is het igg niet de normaalste zaak van de wereld een paard al met drie jaar in te rijden, vooral niet eentje die nog zo puppie-achtig aandoet. Bovendien is het een privepaard, hoeft niet klaar te zijn voor de handel ed zodat er zoveel mogelijk geld aan verdiend kan worden.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:14

Johanna59 schreef:
Amy77 schreef:
Johanna59, dat is door mensen bedacht die ongeduldig zijn én alleen maar aan centen denken en hun eigen plezier ipv dat van hun paard en in de toekomst kijken.
Als iedereen zo denkt als jij, ai, met alle respect, maar dan gaat de gemiddelde leeftijd van rijpaarden ernstig omlaag..tuurlijk heb je er tussen zitten die hun levenlang doorrijden en vroeg zijn begonnen, maar die zijn te tellen bijwijze van.

Het merken of het kan is geen slimme, althans mijn persoonlijke mening he ;) paarden zijn nl over het algemeen zo werkwillig en slim, dat je ze als mens in bescherming moet nemen om te voorkomen dat je ze overvraagt, vooral in het begin ;)

Vind het een heel verstandige beslissing van de TS..en als mensen het anders willen, prima, maar mijn mening uit ik op dit forum ;)

de shetlanders hier moeten ook werken voor de kost hoor ;) elk paard wat niet met pensioen is overigens, maar dan wel op een respectabele leeftijd, zodat het kraakbeen en gewrichten etc zo mogelijk volgroeid zijn..dat weet ik voor ik een jong paard aanschaf, dat het mij de eerste paar jaar enkelt geld kost, zonder het plezier te hebben wat rijden betreft. Zo komt mijn hengstje eerdaags terug, is nu net 4 heworden, heb ik toen hij net een jaar was in de begrazing gezet..kost geld, maar is vreselijk gegroeid (enorme achterstand opgelopen bij vorige eigenaar), uitgezwaard, bespierd geraakt ( jawel jawel, daar krijgen ze in de vrijheid ook de kans voor, bespiering krijgen). Dik 3 jaar gestaan, maar geestelijk nu wel volwassen geworden en ook qua bouw. Toch ga ik volgend jaar pas beginnen met inrijden, dit najaar is enkelt grondwerk.

Calimero_

Re: Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 15:22

Even een soort update..
Hier een filmpje van hem, misschien dat hier beter te zien is hoe zijn bouw is:

http://www.youtube.com/watch?v=BNT79w8I ... re=channel

Ik vind hem zelf ook een beetje aan de dunne kant, ik probeer er nu wat meer vlees omheen te krijgen :) En ik heb hem vorige week voor het eerst met pasoa gelongeerd (heel losjes natuurlijk). In het begin snapte hij het nog niet helemaal, maar het ging heel goed toen hij het door had.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:33

Eigenlijk is geen enkel paard op 3-jarige leeftijd lichamelijk (qua groei dus) volwassen.
Dus wat dat betreft zou ik zeggen, niet doen.
Maar ieder paard is anders. Ieder paard is er op een ander moment klaar voor. Dit verschil komt onder andere door conditie, verleden, karakter enz.
Ik kan nu dus niet ja of nee zeggen. Maar blijft vooral luisteren naar jezelf en het paard.
Laatst bijgewerkt door eline_di op 18-07-10 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:33

Ik vind het echt een geweldig leuk beestje , nog een slanke puber , dikke kans dat hij zo slank is omdat hij zijn energie nog volop gebruikt om te groeien :)

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:37

VeerenAshley schreef:
Weet je zeker dat er nog nooit iets met je paard gedaan is? (Dit omdat hij zo rustig reageert.)

Mijn 3 jarige reageerde ook overal heel relaxed op, en daar had echt nog niemand op gezeten :+ we hebben gewoon een koele kikker gekocht :z

Maar inderdaad rustig mee gaan beginnen met hem hoor en overdag lekker op het land zetten want ik vind hem wel iets te iel of is dat een vertekenend beeld?
Succes met hem.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 15:37

pmarena schreef:
Ik vind het echt een geweldig leuk beestje , nog een slanke puber , dikke kans dat hij zo slank is omdat hij zijn energie nog volop gebruikt om te groeien :)

Ja dat geloof ik ook ja ;)
Alleen ik zag laatst een keer echt zijn ribben, dus heb hem toch maar wat meer voer gegeven..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 15:39

Hij is inderdaad nog wat iel.
En dat komt vast wel goed.
Ik ben al bezig met wat meer voer en dus wat meer training, ik hoop dat dat ook een beetje helpt.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 17:46

Hier nog een foto van hem met het zadel op:

Afbeelding

Hij kijkt niet angstig hoor, dit oog heeft een wit randje :)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:53

Ligt het zadel niet wat te ver naar voren?
Lijkt net of ligt het op het schouder ip van erachter.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 17:56

loriene schreef:
Ligt het zadel niet wat te ver naar voren?
Lijkt net of ligt het op het schouder ip van erachter.

Ik heb nog gevoeld van te voren, dus toen lag hij niet op zijn schouder.
Dit was na het longeren, dus misschien is hij naar voren geschoven, dat weet ik niet.
Ik zal er de volgende keer op letten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 06:55

Op die foto zie je toch wel heel goed dat die rug nog wel een eindje omhoog mag komen , ik zou hier dus echt nooit nog op gaan rijden , zo'n doorhangend bruggetje :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:55

pmarena schreef:
Op die foto zie je toch wel heel goed dat die rug nog wel een eindje omhoog mag komen , ik zou hier dus echt nooit nog op gaan rijden , zo'n doorhangend bruggetje :)

eens, maar de vraag is ook of de rug nog wel omhoog gaat komen....

hij lijkt ook wat diepe rug te hebben, maar zowiezo zou ik dit paard lekker voor 50 euro p mnd op zomer weide zetten en dan in de herfst maar weer es kijken...

@KenL, ik ben wel benieuwd naar zn tanden?heeft ie zn middelste 2 voortanden al gewisseld? ik vraag me nl af of dit paard niet 2 is ipv 3? Ik vind em echt jeugdig.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:04

na het zien van die laatste foto blijf ik nog steeds bij mijn eerder genoemde mening, hij lijkt zo iel! Ik denk dat hij nog best een stuk breder en sterker wordt als je hem lekker laat staan.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:13

Ik zou grondwerk doen..en voor de rest van de tijd lekker em zijn gangetje laten gaan op weide enzoverder. Je hebt er nu al eens opgezeten zeg je wel je kan dat nog eens doen mss 1x om de zoveeeeeel tijd al is het 2 minuten stappen en gedaan.