Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 07:27

een verkoper heeft maar 1 koper nodig... ...

Als de verkoper overtuigd is van zijn gelijk en wil verkopen maar niet hoeft, waarom dan in prijs zakken?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 07:59

Een goed onderwerp vind ik dit en daarom wil ik er zelf ook nog even wat over kwijt.
Het zoeken van een paard voor een hobbyruiter blijft een moeilijke zaak omdat alle plezier uit dat ene paard moet komen. Ben je nou zelf en handige ruiter dan kan je nog wel eens voor een koopje gaan en de "probleempjes" er weer uit rijden.
Sta je aan het begin van je ruiterhobby dan zou ik voor een gezond goed opgeleid paard gaan. Daarvoor moet je wel in de buidel want die willen we allemaal wel.
Ben je nou op zoek naar een leuk dier om echt verder mee in de sport te komen zou ik toch eens op de selectsale bij het kwpn kijken. De goedkopere paarden gaan daar weg tussen de 9000,- en e1200,-, zijn volledig gekeurd en hebben al een goede basis. Dan weet je dat je iets goeds koopt anders loopt het daar niet.
Om even terug te komen op de titel van dit topic:
Een voormalig wedstrijd paard niv. m 17jr wat voor een leuke oude dag wordt verkocht met hier en daar wat atrose is (vind ik) met 1500,- dik betaald. En daar wordt toch vaak een 3500,- voor gevraagd en dat is echt belachelijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:12

Hilde_92

Re: Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:34

Tegenwoordig heeft ook iedereen een eisenpakket van hier tot tokyo.
Het moet een mooi, goed lopend, groot, goedgekeurd, braaf maar wel met voldoende looplust, fijn nageeflijk, goed aan de hulpen, ook nog kunnen springen, met goede papieren paard zijn. En dit voor ongeveer 4000 euro.
Vroeger hadden mensen niet zon eisenpakket, zochten gewoon een maatje voor het leven en hoefden niet helemaal binnenste buiten gekeerd te worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:59

Zo denk ik er ook over Watch_Me, ze hebben een paard van de catogorie € 5000- € 9000,- voor ogen voor beneden de € 4000,-

En dan moet er alles op-en aan zitten, knoppen correct geïnstaleerd zijn, braaf zijn en er mooi uit zien.....daar betaal je nu eenmaal voor!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:09

Ik denk dat veel hobby "fokkers" ook het ideaal plaatje voor ze zien wanneer ze een bekende hengst uitzoeken. Ze betalen zo rond de 1200,- euro voor het dekgeld maar als je kijkt naar waar dat zogenaamde topperrrrende veulentje uit moet gaan komen...

De merrie bepaald veel maar dat wordt nogal eens over het hoofd gezien. Met als gevolg dat er rake bedragen worden gevraagd voor de nakomeling van de bekende hengst. En de mensen die dit beeld ook graag onder hun kont willen, kopen het.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:14

Met die populaire hengsten is het ook echt marktwerking. Ik had tot afgelopen zaterdag een Gribaldi-nakomeling te koop, weinig gereden, wel bomproof maar een ontzettende dominante donder, en daardoor niet al te hoog geprijsd.

Ik kreeg op sommige dagen meer dan 20 telefoontjes. Dan moet je als verkoper ook een beetje screenen, er belden ook mensen die dachten dat ze Totilas 2 hadden gevonden. Tja, dan had er wel een 1'tje voor en een paar nulletjes achter de vraagprijs gestaan.

Uiteindelijk heb ik hem heel goed kunnen verkopen, naar een adres waar hij tot zijn recht komt. Maar ook die mensen waren vooral geïnteresseerd vanwege zijn papa, leek het soms wel :o

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:16

Watch_Me schreef:
Tegenwoordig heeft ook iedereen een eisenpakket van hier tot tokyo.
Het moet een mooi, goed lopend, groot, goedgekeurd, braaf maar wel met voldoende looplust, fijn nageeflijk, goed aan de hulpen, ook nog kunnen springen, met goede papieren paard zijn. En dit voor ongeveer 4000 euro.
Vroeger hadden mensen niet zon eisenpakket, zochten gewoon een maatje voor het leven en hoefden niet helemaal binnenste buiten gekeerd te worden.

Ik vind dat je voor een 4000 euro best een paard mag verwachten dat gezond is , goed karakter heeft en redelijk fijn te rijden (en springen in mijn geval, hoef geen dressuurpaard). Verder hoeft het niet speciaal te zijn, qua kleur/papier.

Maargoed, ik heb mijn budget iets uitgetrokken en heb nu mijn ideale paard gevonden! Deze heeft al parcoursen gelopen (L) dus dan is de prijs iets hoger.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:17

van de andere kant, als je normaal tot weinig geld vraagt wil niemand het kopen want dan mankeerd er wat aan.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:19

Ik vind het goed dat paarden binnenste buiten worden gekeerd op veterinair gebied maar daarnaast is het eisenpakket ook groot, ja.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:20

Vind ik ook wel hoor. Sommige prijzen zijn echt té gek maar die paarden staan dan vaak ook wel lang te koop.
Maar er zijn natuurlijk ook mensen die denken omdat het paard veel geld kost dat het een goed paard is. Dus uiteindelijk vinden ze voor het paard wel iemand die het er voor geeft.
Maar een 3jarige voor 10.000 dan mag die toch echt wel van goud zijn als je het mij vraagt. Hoe goed de papieren ook zijn een 3 jarige heeft nog niets gepresteerd dus je betaald geld voor iets waarvan je hoopt dat het gaat lukken. Maar er is vast een gek die het er voor geeft. Dat ze er maar blij mee zijn.

En natuurlijk heb je ook mensen die voor een duppie op de eerste rang willen. Tja het is het een of het ander. Veel eisen en dus hoger budget of minder eisen en een wat minder budget.

Of inderdaad de oudere paarden waar gewoon grof geld voor gevraagd wordt. Maar er zijn waarschijnlijk toch nog altijd mensen die het er voor betalen.
Wie niet waagt die niet wint. Verlagen gaat altijd nog omhoog gaan is iets lastiger als de koper voor je neus staat kun je niet ineens 1000 boven opgooien. Tenzij je ze weg wil hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:21

Ik vind €4000 voor een dier echt ontzettend veel. Snap ook niet dat mensen dat ervoor betalen. Voor €4000 zou ik ook verwachten dat het een leuk karakter heeft, grappig kan lopen, klein sprongetje kan maken, net proefje neer kan zetten en leuk mee naar buiten kan...

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:36

Wij praten er hier thuis ook heel veel over. Eigenlijk moet elk paard let wel met drie goede gangen het op z-nivo kunnen halen. Daarna word het echt wel lastiger. Mensen knopen er een prijskaartje aan en dan is het maar net wat de gek er voor geeft.
Nu is de markt verzadigd door de crisis en moet de prijs om laag gelukkig want de rezen de pan uit!! Die verzadiging geeft maar weer aan hoeveel er maar weer fokken en dan niet om te verbeteren. Er is immers een overschot aan gewone paarden en misschien wel slechte paarden. Toppers zijn er maar weinig zo wie zo hebben die al een ander adres voordat er uberhaubt een advertentie aan te pas moet komen. Paarden die geen topper worden gaan de gewone markt op.

Er zijn steeds meer mensen die een paard willen voor status en dus zo gek zijn dat ze geven wat er gevraagd wordt. Dat drijft de prijs ook op!
Dat moet dan ook een paard zijn die afstamt van een bekende hengst. Dan wordt er verder niet gekeken naar karakter en of dat voor de hobby nou wel zo handig en misschien wel veilig is. Want iedereen rijdt tegenwoordig paard en kan dat dan ook zonder meer overal op!

Maar goed er zijn dus veel dingen van invloed op het hoe en waarom maar uiteindelijk komt het erop neer:

Als je wat verkoopt wil je er ook beter van worden en tegenwoordig betekent dat veel beter!![i][/i] Heel jammer maar zo is de handel altijd al geweeest en dat zal echt niet veranderen.

Tot mijn ergenis helaas, maar is het gewoon goed opletten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:40

Alane schreef:
van de andere kant, als je normaal tot weinig geld vraagt wil niemand het kopen want dan mankeerd er wat aan.

Dat ook nog ja :7

Maar over het algemeen vind ik prijzen, maar ook advertentieteksten behoorlijk overdreven.
Soms zit ik te lezen en zie ik staan bewegingswonder, Sportpaard voor de toekomst etc etc. En dan zie je op de foto's een vrij simpele 3 jarige voor een belachelijke prijs :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:50

@Moonvw: de markt is niet verzadigd omdat er teveel paarden zijn, er zijn mensen die moeten een stapje terug doen en dat doen ze oa door de paarden te verkopen.

Een paard alleen haalt geen Z of grandprix, dat doet de combinatie, en helaas denken sommige dat paardrijden is als fietsen, je kunt het of je kunt het niet, trappen en een ruk aan het stuur en je fietst half Nederland door...
Dat paard heeft zijn capaciteit, alleen de ruiter niet. en dan heb je nog ruiters met capaciteiten maar die missen de centjes.

Ik kon onlangs een drachtige merrie kopen, haar nu 5 jarige dochter is op de veiling verkocht voor 21000 euro toen ze 4 jaar was, haar nu 4 jarige zoon staat te koop voor prijscategorie : 8.000 tot 10.000 euro,
ik heb haar 3 jarige dochter niet gezien, kennis wel en die beweegd net zo goed zo niet beter dan de bovengenoemde, aldus die kennis... net als haar nu 1 jarige zoon.
en allemaal van verschillende vaders, dan lijkt het me dat een veulen uit zo'n merrie wel een verwachtingswaarde meebrengt die waar kan worden,en niet omdat papa bekend of reuze beroemd is..

maar nog altijd heb je een ruiter nodig die het er ook uit kan halen, en dat is het probleem, mensen overschatten zichzelf vaak waardoor het paard een stempel krijgt dat het niet voldoet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:54

Op papier kun je niet rijden :D

Geloof dat er elders op het forum nog een topic loopt over 'springpaard' of 'dressuurpaard'.

Ik denk dat als je zelf op zoek gaat naar een paard dat je dan eerlijk moet kijken naar wat je zelf kunt (!!), wilt en wat je doel is. Dan kijk je wat de prijsklasse is voor een dergelijk paard en ga je op paardenjacht.

Vrees dat er ook veel mensen zijn die een paard kopen om het papier of om de potentie en niet om wat ze zelf (aan)kunnen. En ja, een goed papier, daar hangt vaak een prijskaartje aan.

Edit: in Nederland zijn de prijzen voor paarden bijzonder hoog. 6000 tot 8000 voor een gewoon basispaard dat een L-proefje loopt is niets.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:57

Heel herkenbaar en terugkomende discussie. een paard is waard wat de gek ervoor geeft...

Heb ook wel een beetje het idee dat het een soort van 'besmettelijk' is. Als de paarden erg duur op internet staan gaat iemand zijn prijs aanpassen naar wat er aangeboden wordt. Wil niet zeggen dat ze daarvoor weg gaan, maar ik snap het wel. Mensen bellen me zelfs op met de vraag wat er mis is met een kleine merrie (rond de 1.60) met goed papier. m klaar als ik er 3500 voor vraag. Agwaan door de 'lage" prijs..

Bij mij zijn de brave, gezonde maar niet zeer bijzondere paarden zo'n 4000 euro en binnen een week verkocht, maar nu zit ik te twijfelen om een betere weg te doen en weet echt niet wat ik vragen moet...

Het discussiepunt dat het dekgeld al .. is en het dier 3 jaar geld gekost heeft vind ik onzin. Als een fokker altijd de kostprijs terug kon krijgen zou ik dit jaar mijn merrie's ook bij de hengst doen...

Het blijft moeilijk, want hoeveel betaal je voor het niveau, hoeveel voor het uiterlijk, hoeveel voor de "klik" en hoeveel voor het karakter??

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:00

trisca schreef:
Het blijft moeilijk, want hoeveel betaal je voor het niveau, hoeveel voor het uiterlijk, hoeveel voor de "klik" en hoeveel voor het karakter??

Het is en blijft wat de gek ervoor geeft!

Maar het is en blijft gek! Zo weet ik bijv een 3 jarige groene met echt leuk papier te koop. Ook voor een mooie prijs, maar ze raken haar niet kwijt. Ook een gevalletje van te goedkoop aanbieden?

Maar zelfs in deze tijden vragen mensen nog veel geld voor simpele paarden. Kijk handel in appartere paarden blijft altijd, maar idd een duizendje of 7 voor een simpel paard wat net kan wijken...?!

Apple

Re: Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:02

Ik denk inderdaad wel dat klopt dat mensen het niet meer vertrouwen als er een paard voor rond de 3000-4000 wordt aangeboden. "dan moet er iets mee mis zijn"

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:03

Apple schreef:
Op papier kun je niet rijden :D

Nee, maar het geeft wel een verwachtingswaarde, zoals ik ook al aangaf in het voorbeeld van de merrie hierboven.

Apple schreef:
Geloof dat er elders op het forum nog een topic loopt over 'springpaard' of 'dressuurpaard'.

Ik denk dat als je zelf op zoek gaat naar een paard dat je dan eerlijk moet kijken naar wat je zelf kunt (!!), wilt en wat je doel is. Dan kijk je wat de prijsklasse is voor een dergelijk paard en ga je op paardenjacht.

en dat wordt vaak naar boven bijgesteld en men dicht zichzelf graag heel veel kunde en kennis toe, en wie is naderhand de schuldige?
de fokker/verkoper/het paard maar nooit de koper/ruiter

Apple schreef:
Vrees dat er ook veel mensen zijn die een paard kopen om het papier of om de potentie en niet om wat ze zelf (aan)kunnen. En ja, een goed papier, daar hangt vaak een prijskaartje aan.

Edit: in Nederland zijn de prijzen voor paarden bijzonder hoog. 6000 tot 8000 voor een gewoon basispaard dat een L-proefje loopt is niets.

een goed papier is een verwachtingswaarde, het andeel met merries is dat je er, zonder ET,weinig resultaten van terug ziet, je merrie is ca 6.5 a 7 jaar oud voor het veulen uitgebracht wordt in de sport, als het al uitgebracht gaat worden. Voor een hengst net zo goed maar dan zijn het er meestal meer dan 1 die je terug ziet in de sport.

Moet je eens in Duitsland kijken, daar sta je helemaal van te kijken wat ze daar vragen voor de paarden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:04

Apple schreef:
Ik denk inderdaad wel dat klopt dat mensen het niet meer vertrouwen als er een paard voor rond de 3000-4000 wordt aangeboden. "dan moet er iets mee mis zijn"

en als hetzelfde paard voor 6.000- 8.000 aangeboden wordt is het ook weer niet goed :+

trisca

Apple schreef:

Heb wel eens geroepen dat ze ook wel meer mogen geven als dat ze een beter gevoel geeft :+

Embe

Je hebt 'mis' en 'mis'... het is maar net wat er aan mankeert en wat je er mee wil doen. Er zijn genoeg paarden die 'wat' mankeren maar nog prima in de recreatie kunnen lopen. Mi zijn deze paarden idd minder waard maar kunnen nog prima gebruikt worden.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:08

Als we het hebben over vertrouwen heb ik er nog wel 1;

wat vinden jullie van de "hype' om een paard aan te bieden die gekeurd mag worden maar keuren altijd kosten voor de koper?
Persoonlijk haak ik dan direct af, mijn vertrouwen is dan weg..

Embe; de paarden waar ik het over had was niks mee mis, maar ik geef je gelijk. Paarden die "niks" mankeren (ieder paard heeft toch wel iets?) worden erg duur aangeboden, maar als je een paard hebt die bv wel eens zijn voerbak vast pakt kan je het dier voor de slachtprijs nog niet kwijt..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:10

trisca schreef:
Embe; de paarden waar ik het over had was niks mee mis, maar ik geef je gelijk. Paarden die "niks" mankeren (ieder paard heeft toch wel iets?) worden erg duur aangeboden, maar als je een paard hebt die bv wel eens zijn voerbak vast pakt kan je het dier voor de slachtprijs nog niet kwijt..

Niet altijd... als ze zich in de sport bewezen hebben kan je ze best nog kwijt, niet voor de hoofdprijs denk ik...