Bitloos rijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:59

op de manege rijden we de meeste pony's bitloos, en ik persoonlijk vind dat ook veel fijner.
de meeste paarden reageren beter, en het is ook beter. ik heb een keer een filmpje gezien over de efecten,
en dat is echt te erg voor woorden.
zo'n helse pijn die de paarden hebben. |

Searcher

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:31

Ik ben zeker niet anti bit maar ik zie wel veel paarden die aangeven er last van te hebben. Soms maar kleine signalen. En het hangt ook af van de hand van de ruiter. De een zal vriendelijker zijn dan de ander (en hier wil ik niemand mee aanvallen). Laatst op manege: klein meisje, leuke kleine pony, hele bewegelijke handjes, slof er aan om m aan de teugel te krijgen.... Dat vind ik echt foute boel. Het hoofdstel wat ik gebruik geeft alleen druk op het hoofd maar voordat je er iets mee kan beschadigen moet je wel heel erg ver gaan. En hoe vaker ik er mee rijd hoe beter het wordt en ik geloof echt dat mn pony me "dankbaar" is.

Just_Me_78

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:00

Ik rijdt bijna altijd bitloos , en om het simpele feit dat mijn paard mij duidelijk maakt het bit niet prettig te vinden ! Ze is onrustig in haar hoofd , hals houding zelf met minimale aanname van de teugels ..
Heb een Myler bit in de kast hangen , lijkt een goed oplossing te zijn voor als het bit perse moet , maar niet het zgn. ei van Columbus .
Bitloos vindt ik niet gevaarlijker als met bit , hem niet minder te vertellen ! Als je paard aan de zwier wil gaan met jou doet ie het toch wel , denk alleen met bit nog wel wat harder omdat een paard een vluchtdier is en zal proberen te vluchten als hij pijn ondervindt van het bit als je als ruiter gaat trekken , evengoed kan dat met bitloze optomingen ook gebeuren ....
Al is mijn mening wel dat sommige ruiters geen teugels in handen zouden moet krijgen met of zonder bit ( iedereen weet wel waarom )