Stel dat je krijgt te horen dat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:08

Ons paard heeft artrose en word daardoor niet te intensief gereden. Buitenritten gaan wel prima dus we rijden zoveel mogelijk buiten en dan gooien we er ook wat training er door heen. Eens in de zoveel tijd rijden we in de bak maar dan rijden we wat minder lang en letten we erop dat ze geen kleine voltes loopt en dat ze goed opgewarmd is. Dit gaat zo prima en ik zal mijn paard daar dan ook nooit voor weg doen. Mocht het zo zijn dat ze helemaal niet meer gereden mag worden dan blijft ze ook gewoon. Zolang het voor het paard niet zielig is (pijn) dan hoor je ons niet klagen.

Maar ik moet er dan ook bij zeggen dat ik geen ambities heb om hoog in de sport te eindigen. Mijn paard voldoet prima aan de behoeften die ik heb maar ik kan me voorstellen dat als je echt hogerop in de sport wilt komen en je hebt het geld niet om twee paarden te onderhouden.. Denk dat dat het verhaal ook weer anders maakt.. Maar ik zou persoonlijk toch lekker van mijn paardje blijven genieten, dan maar niet rijden :D

UrbanL

Re: Stel dat je krijgt te horen dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:15

Die van mij zal niet blijven helaas ga ik het financieel niet trekken. Ik heb ook nog 2 kids en ben alleen. Ik moet er nu al flink aan trekken om alles rond te krijgen.

Helaas is deze omgeving te duur om een paard te houden zonder te rijden. Verkopen of weggeven vind ik geen optie omdat ik dan toch geen garantie heb dat hij "veilig" blijft.

Ik vraag mij af hoeveel mensen er hier zijn die bv een paard van 6 jaar zullen houden hun rest van hun leven in een onbetaalbare omgeving?.
En dit omdat hij totaal ongeschirkt is voor rijden.
Heb het helaas veel mensen horen roepen maar in de werkelijkheid trokken ze het toch niet en hebben hem weggegeven met al gevolgen van dien.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:25

Prisca schreef:
Ik vraag mij af hoeveel mensen er hier zijn die bv een paard van 6 jaar zullen houden hun rest van hun leven in een onbetaalbare omgeving?.
Heb het helaas veel mensen horen roepen maar in de werkelijkheid trokken ze het toch niet en hebben hem weggegeven met al gevolgen van dien.

Pensionstallen in mijn omgeving zijn er in allerlei prijsklasse, voor 150,- heb je hier al een leuke stalling met buitenbak en weide, maar je vind ze ook van 300,- of meer.
Als ik in een omgeving zou wonen waarbij de mogelijkheid ontbreekt om voor niet al teveel geld een paard te stallen (ongeschikt om mee te rijden) en daarnaast 2 kids zou hebben en mezelf in alle bochten moet wringen om het financieel rond te krijgen dan........zou ik wel overwegen om het paard bij een boer neer te zetten die bijvoorbeeld ook wat paarden heeft.
Is deze mogelijkheid er niet dan zou ik niet met het paard gaan leuren of weggeven dan hoe moeilijk ook.... is het einde oefening.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:32

Ben ook moeder, moet het ook in mijn eentje rooien (heb wel net weer een relatie, maar da's nog pril :D ), is niet altijd makkelijk, woon ook in een dure omgeving en mijn paard is nog net geen 6 jaar. Mijn allerliefste Sam blijft, als het even kan. Zou ik hem echt niet meer kunnen betalen, bv door teveel medische ellende (hoop dus ook dat ons dat nooit overkomt), dan wordt het misschien erg lastig. Maar het maakt voor mij echt verder niet uit, als hij blijft staan waar hij nu staat en ik kan niet meer op hem rijden of nauwelijks op hem rijden. De kosten voor de stalling (voornamelijk wei en het hooi e.d.) ben ik toch wel kwijt. ;)

Mijn paard is mijn maatje, heb 'm van jongsaf aan en voel een enorme connectie met hem. Nee, hij gaat echt niet weg. :n
Rijden vind ik sowieso niet het belangrijkste. Ik geniet nog van zoveel andere zaken rondom het hebben van mijn Sam, dat het rijden eigenlijk maar zo'n klein onderdeeltje is.

mariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:05

vreselijk verdrietig zijn en vragen waarom niet.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:56

Als je echt een klik hebt met je paard (wat meestal zo is) zou ik hem gewoon houden en alleen recreatief rijden.
Maar een vriendin van mij zat in dezelfde situatie en zij en haar paard hadden wel een klik met rijden, echt waar hun waren een supercombinatie, maar in de stal/wei en als je met hem wandelde was het een gigantisch gemeen paard. Dus dan snap ik wel dat ze hem heeft verkocht (wel aan een goed tehuis)

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:59

Ik zou hem lekker houden en lekker vertroetelen enzo, hem gewoon laten genieten en hem berijden tot hoeverre dat kan. Dus gewoon rustige ritjes enzo. Weg doen zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:02

Ik ben zelf degene die momenteel en misschien wel nooit meer kan rijden.

Ik heb twee pony's.
De 21 jarige blijft en voor de 4 jarige zoek ik een ander goed thuis daarom.

Als ik nooit meer zou kunnen rijden komt er een gezeldschapspaardje bij.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:08

Mijn paardje blijft bij me! Ze is heel belangrijk voor me, ik heb haar nog geen jaar maar naast het rijden wandelen we vaak genoeg en dan loopt ze lekker los mee, dus nee ze gaat niet weg als ik haar om een of andere reden niet meer zou kunnen rijden ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:13

R.X. schreef:

Ik heb twee pony's.

Jeetje zeg dat is nog eens de omgedraaide wereld ;(
Snap je keuze op dit punt, moet wel moeilijk zijn maar het lijkt me wel het eerlijkst.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:16

cissie schreef:
R.X. schreef:

Ik heb twee pony's.

Jeetje zeg dat is nog eens de omgedraaide wereld ;(
Snap je keuze op dit punt, moet wel moeilijk zijn maar het lijkt me wel het eerlijkst.

Ja ik vind het ook heel moeilijk.
Maar ik sta er na lang wikken en wegen wel achter.
Maar het doet me wel verdriet.
Ik hoop dat eigenlijk dat ik nu gauw een mega goed thuis voor hem vind.
Ik weet nu toch dat het eraan komt en hoe langer het duurd, hoe moeilijker ik het vind.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:22

@ R.X.:

Dat geloof ik gelijk... dat dit moeilijk moet zijn, als je je pony te koop zet lijkt het zo defenitief, dat weet je nu waarschijnlijk ook wel, maar toch gevoelsmatig lijkt het me dat het op zo'n moment echt doordringt.

Veel sterkte de komende tijd en ik hoop voor jou en je pony dat je een ontzettend goed huisje vind.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:28

Dank je cissie,

En het was inderdaad heel confronterend toen ik de advertentie zag.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:49

Prisca schreef:
Die van mij zal niet blijven helaas ga ik het financieel niet trekken. Ik heb ook nog 2 kids en ben alleen. Ik moet er nu al flink aan trekken om alles rond te krijgen.

Helaas is deze omgeving te duur om een paard te houden zonder te rijden.

euhm hier wordt de stalling duurder als je niet rijdt ;)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:52

Hoi,

Zit momenteel midden in zo'n situatie
M'n E-Pony kan nooit meer bereden worden door een peesblessure en heb van 2 verschillende DA's het advies gehad om haar in te laten slapen, maar daar ze geen pijn heeft en nog teveel vrolijk en teveel van het leven geniet, doe ik dit niet.
Zeker omdat ik zo intense band met dr heb (heb haar in verwaarloosde toestand gekocht en helemaal opgeknapt), een jaartje nadat ze helemaal top was, kreeg ze dus deze blessure. Het feit dat ik niet meer op haar kan rijden is voor mij geen reden haar weg te doen/in te laten slapen

Ik heb hier enorm veel verdriet van en slapeloze nachten |( , maar ik doe haar absoluut niet weg en ben nu druk op zoek naar een plekje voor dr waar ze hopelijk nog vele jaren kan genieten van het paard zijn.
Ik kan haar niet op m'n huidige stalling houden, daar ze daar teveel op stal zou moeten staan en dat is niet wat ik zoek voor dr (lieft een plekje met zomer en winter weidegang), maar dat is enorm lastig hier in de omgeving, maar zal niet rusten voor ik iets heb gevonden :o

Wordt me nu ook veel gevraagt of ik een ander paard ga kopen, maar wil hier pas aan denken als ik weet dat mijn schatje een goed plekje heeft, dan pas kan ik weer rustig slapen en over een ander paard nadenken

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:53

Gelukkig heb ik de luxe mijn paard dan aan huis te stallen en met een ander verder te gaan met rijden, maar mocht dit niet zo zijn zou ik opzoek gaan naar een lease paard oid.
Wegdoen zou ik niet doen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:13

cissie schreef:
Prisca schreef:

Pensionstallen in mijn omgeving zijn er in allerlei prijsklasse, voor 150,- heb je hier al een leuke stalling met buitenbak en weide, maar je vind ze ook van 300,- of meer.
Als ik in een omgeving zou wonen waarbij de mogelijkheid ontbreekt om voor niet al teveel geld een paard te stallen (ongeschikt om mee te rijden) en daarnaast 2 kids zou hebben en mezelf in alle bochten moet wringen om het financieel rond te krijgen dan........zou ik wel overwegen om het paard bij een boer neer te zetten die bijvoorbeeld ook wat paarden heeft.
Is deze mogelijkheid er niet dan zou ik niet met het paard gaan leuren of weggeven dan hoe moeilijk ook.... is het einde oefening.

Klinkt leuk Cissie maar als ik mijn paard in handen moet geven van een vreemde en ik deze persoon niet kan vertrouwen en alsnog veel kosten heb. Vertrouwen moet je opbouwen en dat kost jaren dus vind ik het moeilijk dit te doen. Ik heb helaas nog weinig positieve verhalen gehoord van mensen die hun paard met pension gooien in deze omgeving dus vertrouwen aan iemand anders geven. Vaak ging het toch mis en werd het dier onbewust verwaarloosd.
Ik vind de optie hem ver weg te zetten geen optie. Ik kan dan niet controleren en zal mijn onbewust erg veel zorgen maken. Dit is niet leuk voor mezelf en ook voor het paard niet wat als het heel slecht gaat en de mensen doen niets?.

Ik zou dan geen lijdens weg meer willen voor het paard en mezelf.

Tja had ik alles aan huis dan is de optie anders.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:32

marise83 schreef:
Prisca schreef:

Dat vind ik ook altijd zo stom gezegt.
Zeg dan geoon dat je geen geld uit wil geven aan een paard die je niet meer kan berijden.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:58

Ik zou Embla houden, en ik zou allang blij zijn dat ze nog pijnloos zou kunnen leven.

Wel zit ik in een situatie waarin ze vrij goedkoop staat en heb ik genoeg andere paarden te rijden waardoor ik de sport niet aan de kant hoef te schuiven.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:03

Wanneer ik een hele goede band heb met de pony zou hij mogen blijven. Heb ik er geen goede band mee tja dan zou ik er inderdaad een ander plekje voor zoeken.
Hobby moet wel leuk blijven :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:09

Mijn 14-jarige, heeft hoefkatrol en mag dus niet meer intensief gereden worden. Daarbij staat hij wel op ijzers, die elke 6 a 8 week vervangen moeten worden. Plus de stalling- en da-kosten. Ik baal ervan, voor mijzelf en vooral voor het paard. Ik hou hem tot zijn dood, maar heb dus geen geld voor een ander paard. Daarbij komt dat ik nog een oudje heb van 23 jaar die tot haar dood mag blijven. Soms twijfel ik dus wel, aangezien ik maandelijks veel kosten heb en weinig plezier. Maar dan kijk ik in hun geweldige oogjes en kan ik het echt niet over mn hart verkrijgen ze weg te doen.. Als oplossing heb ik wel dat ik voor iemand anders een paard rij, en ook op wedstrijden uitbreng. Als ik voor niemand anders een paard zou kunnen rijden, denk ik dat toch 1 van de 2 weg zou gaan. Aangezien ik paarden heb om te kunnen rijden, anders had ik wel een shet gekocht..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:33

R.X. schreef:
Prisca schreef:

Dat vind ik ook altijd zo stom gezegt.
Zeg dan geoon dat je geen geld uit wil geven aan een paard die je niet meer kan berijden.[/quote]

oeps ik schreef wat verkeerds mijn opmerking moest zijn: euhm wordt de stalling duurder als je niet rijdt? sorry foutje :o

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:48

@ Prisca:

Ik zou persoonlijk ook nooit mijn paard ergens neer zetten waarbij ik niet de verzorging op me zou nemen.
Dan zou ik hem nog steeds iedere dag willen voeren ect, maar ik bedoelde meer ergens in de buurt bij een boer of goedkopere pensionstalling waarbij je als je wilt iedere dag je eigen paard kunt verzorgen en niet dit uit handen geven want dat zou ik zoals jij al aangaf ook niet aandurven bij vreemde.

Maar dat ligt natuurlijk ook aan de omgeving war je woont, bij ons in de buurt zijn er verschillende plekjes waar ik hem voor relatief weinig geld neer zou kunnen zetten, als je dat niet hebt wordt het een heel ander verhaal.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:01

marise83

Ha, ha, dat had ik al begrepen. :D :+ ;)