Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Origineel

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:38

Citaat:
Cremeren : Het kost hartstikke veel geld. En wat je terug krijgt is een urn met as. Om daar nou zoveel geld aan uit te geven ..
Het is wel zo dat het het lichaam is wat overblijft. In dat gene zoals jij je paard kende.
Ik denk dat het voor je paard niks uitmaakt zolang die maar zonder pijn naar de groene weiden kan gaan

Dan kan je een mens ook wel aan de weg lkeggen, kost ook een hoop geld en die voelt er ook niets van. Het gaat om het gevoel voor jezelf, waar jij je prettig bij voelt. Weet jij wat je paard wil? een mens kan zijn wens uitspreken maar dieen niet die zijn afhankelijk van ons. En de mijne kennende wil in stijl gecremeerd worden :+ :+

Dat is waar :) . Het is ook moeilijk vindt ik . Maar ik kan dat zo nu ook niet beslissen. ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:49

Moontje1991 schreef:
Mag ik vragen of jij wel een band met je nieuwe paard hebt kunnen opbouwen?
Want ik zou dat persoonlijk echt niet kunnen.

Nee, ik heb geen band met hem
Mijn pony was(is) mijn vriend, dit is mijn paard
Maar misschien komt dat ooit nog, ik heb hem nog maar 11 weken. Ik denk zelf dat mijn paard en ik op een gegeven moment wel naar elkaar toe zullen groeien, alleen wat ik met mijn pony had zal ik nooit meer krijgen
Met dit paard krijg ik het misschien ook wel leuk, maar dat is dan anders leuk als wat met mijn pony leuk was.

Maar precies zoals al eerder gezegd is, je moet doen waar je je het beste bij voelt.
Ik ben echt helemaal gek op paarden/paardrijden en ik zou het niet uit mijn leven weg willen hebben.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 21-12-09 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:04

Pikeur schreef:
Moontje1991 schreef:
Mag ik vragen of jij wel een band met je nieuwe paard hebt kunnen opbouwen?
Want ik zou dat persoonlijk echt niet kunnen.

Nee, ik heb geen band met hem
Maar misschien komt dat ooit nog, ik heb hem nog maar 11 weken. Ik denk zelf dat mijn paard en ik op een gegeven moment wel naar elkaar toe zullen groeien, alleen wat ik met mijn pony had zal ik nooit meer krijgen
Met dit paard krijg ik het misschien ook wel leuk, maar dat is dan anders leuk als wat met mijn pony leuk was.

Maar precies zoals al eerder gezegd is, je moet doen waar je je het beste bij voelt.
Ik ben echt helemaal gek op paarden/paardrijden en ik zou het niet uit mijn leven weg willen hebben.

Ik had na 2 weken een nieuw paard.. ik had een nummer voor nunique uitgekozen en dat liedje kwam bij de aankoop van Lynn. Ik wist zeker dat dit een goede keus was.
De band tussen mij en lynn is onbeschrijvelijk... Toen ik een reading had gedaan vertelde nunique dat ze lynn voor ons had uitgekozen.

Dus nee, ik zie me paarden niet als een wasmachine..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:10

Ik had na een paar weken ook een nieuw paard en met Mier had ik ook meteen een band. Dat was zo'n lief paard. Op de een of andere manier is de dood voor mij heel makkelijk te accepteren. Dat betekent niet dat een paard niets voor mij betekende, maar het leven gaat gewoon door.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:17

Ja das waar, het leven gaat door.. je kunt niet alleen blijven hangen bij de dood van je paard.
Hoeveel nunique ook betekende, en hoeveel verdriet ik ook had.. lynn was op dat moment het enigste lichtpuntje en daar genoot ik toen ook zeker van!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:23

Ik ken JoycexLynn12 persoonlijk en ik heb heel erg aan haar gemerkt dat zij veel steun aan Lynn heeft gehad en doordoor de dood van Nunique heeft kunnen verwerken.

Zelf zou ik dat dus niet kunnen en ik zou me er ook niet goed bij voelen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:26

Maar ik denk (voor de mensen die nog geen paard hebben verloren) niet kunnen oordelen of ze zo snel mogelijk een nieuw paard willen of niet.

Toen ik vroeger eraan dacht dat nunique er niet meer was dacht ik ook : nee nunique is alles, komt geen nieuwe meer.

Maar toen nunique eenmaal dood was, en ik in een groot leeg gat viel was het voor MIJ een goede keuze om een nieuw paard te nemen waar ik mee aan de gang kon..

Je kunt het niet van te voren zeggen, je weet niet wat er in de toekomst op je pad komt..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:42

Waarom is het wel ongeloofwaardig om te zeggen nee er komt geen nieuw paard meer? Maar is het niet ''raar'' om te zeggen ja, na de dood komt er nieuwe?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:45

Wij hebben onze beide d-pony's laten cremeren. Dat voelde gewoon goed en ik ben blij dat we het gedaan hebben. Het dier merkt er niets meer van, maar wij wel. Het was voor ons een goede en waardige afsluiting voor een geweldige tijd met deze dieren die we respectievelijk 22 en 17 jaar hebben gehad. De as van de eerste pony hebben we uitgestrooid, van de tweede pony moet nog gebeuren.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:46

ik bedoel dat je niet kunt zeggen wat er nou later nou komt.. of je nou zegt nee er komt geen nieuwe of ja, er komt wel een nieuwe.. misschien stop je wel helemaal na de dood van je paard.. Of misschien denk je : na de dood van me paard stop ik ermee en opeens komt er een nieuw paardje op je pad en ga je daar nog lekker mee door..

Dat is gewoon niet te zeggen..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:47

Ik moet er niet aan denken dat mijn paard onder een zeiltje langs de weg ligt te wachten totdat de rendac hem komt ophalen. En dan daarna nog hangt te bungelen in de grijpers van de auto die hem ophaalt. Nee, echt niet......... dan maar veel geld uitgeven.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:48

Splash_ schreef:
Ik moet er niet aan denken dat mijn paard onder een zeiltje langs de weg ligt te wachten totdat de rendac hem komt ophalen. En dan daarna nog hangt te bungelen in de grijpers van de auto die hem ophaalt. Nee, echt niet......... dan maar veel geld uitgeven.

Waaraan wil je veel geld uitgeven? Het paard zal toch vervoerd moeten worden.. En dat gebeurt volgens mij met een grijper ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:52

Hoe worden ze eigenlijk opgehaald als je je paard wilt laten cremeren? Toch niet met zo'n happer?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:55

Volgens mij bestaan er van die auto's en dan heb je een soort van brancard en daarop moet het paarden worden gelegd en dan zo de auto in geschoven.. In het crematorium word het met een zo'n truckje opgehaald en dan de oven in geschoven.

Weet niet of dit met grote paarden kan.. begrijp ook niet hoe ze zo'n zwaar paard op zo'n brancard krijgen..

Ik ben paar maanden terug naar een paardencrematorium geweest en kreeg rondleiding.
Deze uitleg gaf die meneer me toen..

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:56

ik heb mijn pony 2 jaar geleden ook laten ophalen door Rendac.
die mensen redden zich wel, had de pony netjes bij het hek liggen met een zeil erover heen...ik was er dus bewust niet bij.
de pony is niet afgemaakt maar overleden ten gevolge van koliek.
dood = inderdaad dood...gevoelloos.
het was mijn paardje niet meer, het moest gewoon zo snel mogelijk weg, kon hem niet bewaren, cremeren of op laten branden door Rendac, zie geen verschil.
voor het paard maakt het niet uit.

dian_fiona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:58

nog geen ideee, eigelijk.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:01

S__L schreef:
Hoe worden ze eigenlijk opgehaald als je je paard wilt laten cremeren? Toch niet met zo'n happer?

Nee, zeker niet met zo'n grijper
JoycexLynn12 schreef:
Volgens mij bestaan er van die auto's en dan heb je een soort van brancard en daarop moet het paarden worden gelegd en dan zo de auto in geschoven.. In het crematorium word het met een zo'n truckje opgehaald en dan de oven in geschoven.

Weet niet of dit met grote paarden kan.. begrijp ook niet hoe ze zo'n zwaar paard op zo'n brancard krijgen..

Ik ben paar maanden terug naar een paardencrematorium geweest en kreeg rondleiding.
Deze uitleg gaf die meneer me toen..

Er komt een busje met een trailer erachter. In die trailer ligt een zeil waaraan een kabel zit die met een katrol in de trailer vastzit. Dat zeil wordt in de wei (of waar je paard ligt) gelegd en daar wordt het paard opgelegd (je schuift 'm er bijvoorbeeld op met een paar mensen). Dan wordt hij langzaam door middel van die kabel aan dat katrol de trailer ingetrokken. Het gebeurt allemaal heel rustig en met heel veel respect. Ze nemen echt de tijd en zorgen dat het netjes gebeurd.
Voor meer vragen over wat er gebeurd als je je paard wil laten cremeren: pb me maar.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:04

Hmm.. en als je een paard van 1,77 groot heb? Past die in het busje dan?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:07

Ik zag foto's op de site van westerhout dat ze in een gewone trailer gaan.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:07

hoe wil je een dood paard in een normale trailer krijgen?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:09

Er lag een heel apparaat voor waarmee ze erin gereden worden.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:22

Oke..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:23

ozzyke schreef:
gillian schreef:
Mijn oude Fries die ik anderhalf jaar geleden heb laten inslapen, is opgehaald door Rendac. Hij is nu ook gewoon gecremeerd, alleen kostte dat geen €1500 maar €25. Oeds heeft daar niks van gemerkt.
Ik heb zolang ik hem heb gehad goed voor hem gezorgd. Ook heb ik er op tijd voor gekozen om hem te laten gaan, voordat ie met enorme pijn niet meer vooruit kon. Dat vind ik belangrijker als een crematie.
Maar goed, onze hond daarentegen is wel gecremeerd. Mijn moeder wilde dit perse.

Ik respecteer ieders keuze. Of ze nou het paard naar de slager brengen, in laten slapen, op laten halen door Rendac, laten cremeren. Dat is toch een persoonlijke keuze die ieder voor zich moet maken. Net zoals het aankopen van een nieuw paard, de een doet dat heel snel en de ander wil er niet aan denken.
Persoonlijk heb ik er het geld niet voor (over) om m'n paard te laten cremeren. En inderdaad, klinkt misschien cru maar dat geld kan ik wel bijleggen bij de koop van een ander paard.

Rendac cremeerd niet, die gebruiken 'het afval' voor energie centrales om energie op te wekken e.d

Niet geheel nutteloos dan, toch ;)

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:30

S__L schreef:
Er lag een heel apparaat voor waarmee ze erin gereden worden.

Zie mijn post. Hij wordt in de trailer getrokken, niet in het busje :+

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:33