Argumenten over paardrijden is een sport.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:52

pharagirlke schreef:
Ik ben wel degelijk op de hoogte van het veranderen van spellingsregels daar die onlangs (lees: een 2 a 3tal jaar terug geloof ik) ook nog eens veranderd zijn. ;) Nu weet ik niet hoe goed een 2 jarige volgens jou kan typen maar ik ben iig ouder. ;)
Alsnog kan dit ook gewoon een typfout zijn.

Volgens mij bestond jij in de zeventiger jaren nog uit twee delen...... Dus die afzichtelijke spelling heb jij niet meegemaakt. Iemand die dat wel bewust (schoolgaand of ouder) heeft meegemaakt zou zomaar wat van die gewoontes over kunnen houden...... Tot zover de geschiedenisles, nu weer on topic :P

Urko schreef:
Volgens mij missen we iets!

we hebben het nu alleen over springen en dressuur , maar volgens mij is paardrijden juist 1 van de veelzijdigste sporten die er bestaat. Zoveel afwisseling! En voor elke takt is er een vereniging of een bond ofzo, regels en regelementen,

Hoeveel verschillende wedstrijd vormen hebben we wel niet? Mennen, Cros, endurance, TREC, dressuur, springen, marathon, carroussel. Western, en die heeft ook een tal van wedstrijdvormen! En volgens mij zijn we er dan nog niet helemaal. Alles is er toch in wedstrijd vorm?

Paardrijden is een sport. Geen discusie over mogelijk. Mensen die roepen dat paardrijden geen sport is, hebben nooit echt gereden, enkel deelgenomen aan een rondje paardzitten...

Beste Urko,
IK roep gerust dat paardrijden geen sport is (in ieder geval niet per definitie) en ik geloof dat ik ondertussen het niveau "rondje paardzitten" wel een jaar of 30 geleden gepasseerd ben. Er zijn inderdaad allerlei verschillende mogelijkheden in de paardensport, maar er is ook nog zoiets als gewoon zonder wedstrijden, regels, enzovoorts lekker paard te rijden of zelfs het paard als vervoermiddel te gebruiken op een reis.
En waarom zou er geen discussie over mogelijk zijn? Over alles kun je discussieren, kan heel erg leuk zijn :P

Anomien

Re: Argumenten over paardrijden is een sport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:52

paardrijden geen sport?
Whahaha waar komt dat zweet van mij dan vandaan? aan komen waaien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:54

Waratje: nogmaals, ook een paar jaar geleden is er een spellingsverandering geweest. ;) Kennelijk heb jij die gemist maar ik niet. ;) Ik WEET (ik zeg nergens dat ik het heb meegemaakt) dat C ook vervangen mocht worden door K en andersom. Maar dat betekent niet dat dat het geval is, kan ook zijn dat het gewoon een typfout is.

ikke:
[VN] Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving
Tenzij je nichtje ontheffing heeft vanvoor 1 juli, is de chip dus wel degelijk verplicht op dit moment. :) Dus misschien even je dingetje terugnemen? ;)

Verder gebeurt het grootste gedeelte van de chips (iig in België) via de VLP en dus de bond. :)

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:15

Alles waar je moe van wordt is een sport,nee? :)

ik kan ook zeggen dat zwemmen gewoon een beetje peddelen is,
of dat basketballen een beetje huppelen is,
of weet ik veel,
maar uiteindelijk,als je voor eender wat van die dingen intensief traint,is het een sport.

Dat paardrijden geen sport is,is gewoon onzin ..

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:20

En als je er niet intensief voor traint???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:22

Dan blijft het in het algemeen wel een sport ondanks dat, als je enkel naar die ene persoon kijkt, het geen sport zou zijn. Maar paardrijden an sich is wel een sport. :) Net als alle andere sporten kan je het ook als "hobby" beoefenen. :)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:23

Een sport kan omschreven worden als een fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden. Het woord sport is afgeleid van het Franse desportes: des: weg en port: dragen: dus ontspanning.

het kan dus ook recreatief maar ook dan is het gewoon sport.
en paardrijden is volgens mij toch echt een fysiekspel..

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:25

bij wikipedia staat recreatief paardrijden trouwens ook bij de paardenSPORT

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:31

En als ik met mijn paard reis, vind je het dan ook sport? Paardrijden kan ook heel gewoon vervoer zijn, namelijk, vraag maar aan HC }>
Paardrijden is voor mij in ieder geval niet een spel met regels, wat toch het belangrijkste criterium lijkt om sport te zijn, dus ik zeg nog steeds dat het niet per definitie een sport is.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:36

AliceTwingo schreef:
bij wikipedia staat recreatief paardrijden trouwens ook bij de paardenSPORT

De wikipedia is leuk informatief, maar wat erin staat is niet zomaar de heilige waarheid. De wiki wordt gevuld door mensen die hun mening meebrengen bij hun teksten, daarmee zijn de teksten niet 100% objectief.
En daarbij, er zijn in de wereld ook vrij mensen die professioneel paardrijden (= niet recreatief) waarbij het ook niet om een spelletje gaat, maar gewoon om je werk te doen of jezelf en eventuele spullen van A naar B te vervoeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:46

Waratje schreef:
En als ik met mijn paard reis, vind je het dan ook sport? Paardrijden kan ook heel gewoon vervoer zijn, namelijk, vraag maar aan HC }>
Paardrijden is voor mij in ieder geval niet een spel met regels, wat toch het belangrijkste criterium lijkt om sport te zijn, dus ik zeg nog steeds dat het niet per definitie een sport is.

Dan is het vervoer. Zoals je zelf al zegt. Maar goed, dat noem ik ook niet paard ríjden dat noem ik meeliften :')

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:50

pharagirlke schreef:
Waratje schreef:

Dan is het vervoer. Zoals je zelf al zegt. Maar goed, dat noem ik ook niet paard ríjden dat noem ik meeliften :')

Ah, maar als je dan zorgt dat je paard je op een correcte manier draagt is het niet meer meeliften, maar wel rijden. Nog altijd vervoer en geen sport. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:52

Hm tja is ook weer dubbel te bekijken. Sport ik niet als ik van punt a naar b fiets tegen een voor mij redelijk tempo omdat wielrenners veel harder kunnen?

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:59

Nee hoor, want dat is gewoon vervoer waar je een beetje uitdaging in legt. Die wielrenners hebben te maken met regeltjes en competitie, waardoor dat weer sport is 8-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:02

Dat van punt a naar punt b fietsen geen "sport" is volgens de definitie er van snap ik. Maar sport ik op zo'n moment niet?

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:08

Wat mij betreft niet, nee :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:09

Wat doe ik dan wel? Want rusten is het toch ook niet lijkt me :+

Ook zou dat in houden dat enkel competitie-dingen sport zijn en al de rest niet.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:50

als je bij van dale paardrijden intypt (internet versie) dan krijg je alleen de verleden tijd ervan, maar als je paardensport intypt, krijg je:
de; v(m) met paarden beoefende sport

sport dus, en volgens mij is de van Dale wel te vertrouwen ;)

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:15

pharagirlke schreef:
Wat doe ik dan wel? Want rusten is het toch ook niet lijkt me :+

Ook zou dat in houden dat enkel competitie-dingen sport zijn en al de rest niet.

Gewoon bewegen, lijkt mij dan.
Wat ik zeg, tuinspitten is ook geen sport, maar je wordt er wel moe van en ook bezweet......

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:07

Je krijgt buikspieren van paardrijden! :D
Dat is ook sporten toch..
En als het in de dikke van dale staat kan je die laten lezen aan je leraar :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:19

ik zeg ook altijd, "waarom neemt het dan deel aan de olympische spelen?"

ik heb wel eens een antwoord terug gekregen van een meid die zei, "omdat ze denken dat ze goed zijn, "

zei ik "tsja zijn ze ook anders hadden ze niet mee gedaan aan de olympische spelen!"

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:51

pharagirlke schreef:
ikke:
Tenzij je nichtje ontheffing heeft vanvoor 1 juli, is de chip dus wel degelijk verplicht op dit moment. :) Dus misschien even je dingetje terugnemen? ;)

Verder gebeurt het grootste gedeelte van de chips (iig in België) via de VLP en dus de bond. :)

Lieve schat, het is MIJN PONEY en ik weet hoe de regels zijn! Er IS een DNA-profiel van mijn poney, zoals je zou hebben kunnen lezen, wanneer je zou lezen wat er staat en niet wat jij graag wil dat er staat!
Bovendien worden in NL de meeste chips door de stamboeken gezet!

Nogmaals, als je niet weet hoe de regels in NL precies in elkaar zitten, zeg er dan niks over!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 02:21

ikke schreef:
pharagirlke schreef:
ikke:

Lieve schat, het is MIJN PONEY en ik weet hoe de regels zijn! Er IS een DNA-profiel van mijn poney, zoals je zou hebben kunnen lezen, wanneer je zou lezen wat er staat en niet wat jij graag wil dat er staat!
Bovendien worden in NL de meeste chips door de stamboeken gezet!

Nogmaals, als je niet weet hoe de regels in NL precies in elkaar zitten, zeg er dan niks over!

Heb even teruggelezen en ik zag dat ik het fout gelezen heb. Jouw pony heeft ontheffing. Maar dat kan nu niet meer. Ik dacht dat je nichtje een eigen pony had (verschillend van jouw pony dus) :) Als jouw nichtje een eigen pony gaat kopen, zal ook zij te maken krijgen met al die regeltjes en dan is ze bezig met paardensport, technisch gezien ken je ook dat er een DNAprofiel moet zijn als "regel" zien van de paardensport overigens maar goed, dan zoek ik het vast te ver. :+

Mag je me quoten waar ik zeg hoe het in Nederland gaat, ik zeg hoe het in België gaat. ;) Wat ik wel van Nederland weet is dat nú ontheffing aanvragen niet meer mogelijk is. Hoe dan ook vind ik dat je toontje wel wat minder mag. ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 02:28

Zie dat dit topic (en de discussie :+ ) nog steeds loopt.

Zie ook dat TS helemaal niet meer heeft gereageerd, dat vind ik dan wel erg jammer. Je vraagt om iets en dan post je niks meer :? En dat bedoel ik buiten de discussie om, die zou ik negeren, dat was niet waar je om vroeg. Maar er zijn ook bruikbare tips gegeven.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:05

pharagirlke schreef:
Als jouw nichtje een eigen pony gaat kopen, zal ook zij te maken krijgen met al die regeltjes en dan is ze bezig met paardensport, technisch gezien ken je ook dat er een DNAprofiel moet zijn als "regel" zien van de paardensport overigens maar goed, dan zoek ik het vast te ver. :+

Het hebben van chip/DNA-profiel is niet een regel van paardensport maar van paardenhouden. Die regel is vergelijkbaar met de regel dat (o.a.) koeien gele oorbellen moeten dragen en ik mag toch aannemen dat je doorhebt dat die in de regel niets met sport te maken hebben }:0 }>