Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
KiWiKo schreef:nee, daar is een gemiddelde voor![]()
![]()
bij paarden kan je ook zeggen dat een paard een dood gewicht van 200 kilo kan dragen gemiddeld........
maar dat betekend niet dat iedereen maar 200 kilo op zn paard moet gaan knuppen, want dat gaat niet goedkomen..........
KiWiKo schreef:je kan er geen norm op stellen omdat er teveel factoren meespelen.......
griziyr schreef:En jullie zeggen dus dat we geen normen vaststellen en het overlaten aan iedereen zijn gezonde verstand.....![]()
Of begrijp ik jullie niet goed?
KiWiKo schreef:je kan er geen norm op stellen omdat er teveel factoren meespelen.......
beantsje schreef:Om even aan te geven hoe onzinnig de 20% regel is;
als ik 10 kg te zwaar ben tov mijn paard, moet ik gewoon zorgen dat mijn paard 50 kg groeit...![]()
Nogmaals; natuurlijk is er een grens aan welk gewicht nog acceptabel is voor een paard. Maar dat kan je nooit algemeen stellen en hangt van vele variabelen af. Stoppen met dit soort onzinnige discussies en per situatie eerlijk bekijken dus.
superwoman schreef:Weer pak je "alleen" de 20% regel.
Terwijl het gaat over een 20% richtlijn, gebaseerd op een gezond paard met een gezond gewicht.
Het nemen van een halve zin is het idd onzinnig!
Daarbij gaat die 20% alleen over de sterke rassen met relatief korte rug/bouw en of dichte botstructuur.
Citaat:- grootte van het paard
- paardenras (nog afgezien van de maat, heeft het ene ras sterkere beenderen dan het andere ras)
- conditie van het paard (gewicht en fitheid)
- bouw van het paard (lange/korte en sterke/weke rug)
- mate van africhting; rechtgerichtheid/scheefheid van het paard
- mate waarin het paard gebruikt wordt (1x pw of dagelijks; steeds een half uurtje of anderhalf uur)
- discipline (dressuur, eventing, springen, voltige)
- gewicht van de ruiter
- lengte van de ruiter (daardoor komt het zwaartepunt anders te liggen)
- rijvaardigheid van de ruiter
- conditie van de ruiter (een vermoeide ruiter gaat hangen)
- hoe goed past het zadel (het belang van een goed zadel voor de paardenrug behoeft denk ik geen toelichting)
- hoe wordt opgestegen (krukje ja/nee)
superwoman schreef:beantsje: dat ben ik best met je eens.
Maar met een gemiddelde norm is dat iig een begin.
Er wordt toch gelukkig steeds meer aandacht besteed aan het houden van paarden - belangrijk om er ook een stukje voor de ruiter bij te "plakken", aangezien mensen steeds zwaarder worden...
Citaat:Dat er aandacht voor is, vind ik een goede zaak.
Komt voor mij behoorlijk dichtbij want ik ben ook de lichtste niet. Overigens heeft de keuze voor een grote tinker daar zeker een rol in meegespeeld, en heb ik ook goed naar de rug gekeken bij de aanschaf. Ik heb flink geïnvesteerd in het passend maken van mijn zadel. Verder heb ik aan de paardenfysio gevraagd wat hij ervan vond bij mij. Hij vond het kunnen. Hij vond wel dat ik met krukje moet opstijgen (maar dat vindt hij voor iedereen).
randie schreef:Leuk paard heb je en de combi is inderdaad helemaal niet verkeert. Maar denk je echt dat een fysio tegen jou zou zeggen. Nee sorry je bent te zwaar je moet niet op een paard gaan zitten...!
Ik denk het niet... Dan is hij snel uit gearrangeerd. Want dan is het een slechte fysio, belachelijk etc.
Ik zeg niet dat jij dat doet he.. Maar er zullen zat mensen zijn die zo reageren. En dan is een fysio
snel uitgel*ld en hij krijg nog slechte mond op mond reclame.
superwoman schreef:Maar waarom is het bespottelijk? Omdat de (nederlandse) mensen zwaarder zijn?
Skygirl schreef:Een man van 1.85 (gemiddeld dus) hoort eigenlijk ook maar 86 kilo te wegen.