Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:20

Met 120 kilo aan voltige doen?? Wow dat ziet er vast eh elegant uit... Ik ken iemand die wel zo'n 120 kilo weegt en die zie ik dat niet 1 2 3 doen hoor.

Het ene paard kan wat meer hebben als het andere paard, maar elke combi is ook weer anders. Mensen moeten wat meer naar de combi zelf kijken i.p.v. alleen naar het gewicht. Vooropgesteld dat mijn mening is dat het vanaf zo'n 100 kilo wel erg zwaar word om actief en regelmatig op een paard te rijden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:29

KiWiKo schreef:
nee, daar is een gemiddelde voor :D :D

bij paarden kan je ook zeggen dat een paard een dood gewicht van 200 kilo kan dragen gemiddeld........

maar dat betekend niet dat iedereen maar 200 kilo op zn paard moet gaan knuppen, want dat gaat niet goedkomen..........

nee er idd geen wettelijke norm voor maar als de te tillen spullen zwaarder zijn dan 23 kg (in de meest ideale situatie) dan word er wel door en arbeidsinspectie verwacht dat een werkgever er binnen afzienbare tijd iets aan doet.

KiWiKo

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:31

arbo gaat uit van gemiddelden............. en niet van werkelijke reeele situaties :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:34

ze gaan miss uit van gemidelden maar hanteren dit wel als wet.
en zoiets kan bij paarden toch ook? of zie ik dat verkeerd.
tuurlijk ga je dan uit van gemiddelden en verder kijk je dan naar de situatie op zich.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:37

met gemiddelden kan je niet werken :) niet met mensen en niet met paarden :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:54

KiWiKo schreef:
je kan er geen norm op stellen omdat er teveel factoren meespelen.......

Dus je hoeft geen maximum snelheid in het verkeer vast te leggen omdat verkeersveiligheid van veel meer factoren afhangt dan alleen snelheid van je voertuig (ervaring bestuurder, weersomstandigheden toestand wegdek etc)?
Wat je beweert is simpelweg niet logisch. Je kunt wél normen voor bepaalde factoren vastleggen ongeacht het feit dat er meerdere meespelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:02

precies kuggur :) soms is over de maximum snelheid gaan beter voor de verkeersveiligheid.............

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:29

zo kan je natuurlijk nog wel even door gaan en kan er nergens meer een norm voor vastgesteld worden, wat natuurlijk onzin is :Z

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:35

Ik denk toch echt dat je een bepaalde norm moet vaststellen wil je iets wettig maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:42

griziyr schreef:
En jullie zeggen dus dat we geen normen vaststellen en het overlaten aan iedereen zijn gezonde verstand..... :z
Of begrijp ik jullie niet goed?

KiWiKo schreef:
je kan er geen norm op stellen omdat er teveel factoren meespelen.......

Precies!
Of het wenselijk is, dat er een norm komt, laat ik in het midden. Ik betoog dat het niet mogelijk is, om een norm vast te stellen, omdat er teveel factoren meespelen.

Moet ik nog een keer een opsomming geven?
- grootte van het paard
- paardenras (nog afgezien van de maat, heeft het ene ras sterkere beenderen dan het andere ras)
- conditie van het paard (gewicht en fitheid)
- bouw van het paard (lange/korte en sterke/weke rug)
- mate van africhting; rechtgerichtheid/scheefheid van het paard
- mate waarin het paard gebruikt wordt (1x pw of dagelijks; steeds een half uurtje of anderhalf uur)
- discipline (dressuur, eventing, springen, voltige)
- gewicht van de ruiter
- lengte van de ruiter (daardoor komt het zwaartepunt anders te liggen)
- rijvaardigheid van de ruiter
- conditie van de ruiter (een vermoeide ruiter gaat hangen)
- hoe goed past het zadel (het belang van een goed zadel voor de paardenrug behoeft denk ik geen toelichting)
- hoe wordt opgestegen (krukje ja/nee)

Misschien weet Kiwiko er nog wel een paar.

Als jij denkt wel een norm vast te kunnen stellen; leef je uit.
Maar neem je de 20% regel, dan laat je de meeste van deze factoren gewoon weg. En daarmee wordt het een onzinnige norm.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:51

beantsje schreef:
Om even aan te geven hoe onzinnig de 20% regel is;
als ik 10 kg te zwaar ben tov mijn paard, moet ik gewoon zorgen dat mijn paard 50 kg groeit... :+

Nogmaals; natuurlijk is er een grens aan welk gewicht nog acceptabel is voor een paard. Maar dat kan je nooit algemeen stellen en hangt van vele variabelen af. Stoppen met dit soort onzinnige discussies en per situatie eerlijk bekijken dus.

Weer pak je "alleen" de 20% regel.
Terwijl het gaat over een 20% richtlijn, gebaseerd op een gezond paard met een gezond gewicht.

Het nemen van een halve zin is het idd onzinnig!

Daarbij gaat die 20% alleen over de sterke rassen met relatief korte rug/bouw en of dichte botstructuur.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:56

superwoman schreef:
Weer pak je "alleen" de 20% regel.
Terwijl het gaat over een 20% richtlijn, gebaseerd op een gezond paard met een gezond gewicht.

Het nemen van een halve zin is het idd onzinnig!

Daarbij gaat die 20% alleen over de sterke rassen met relatief korte rug/bouw en of dichte botstructuur.

Regel of richtlijn - onderstaande vetgedrukte factoren mis je daarmee.
En dat zijn de meeste!
Citaat:
- grootte van het paard
- paardenras (nog afgezien van de maat, heeft het ene ras sterkere beenderen dan het andere ras)
- conditie van het paard (gewicht en fitheid)
- bouw van het paard (lange/korte en sterke/weke rug)
- mate van africhting; rechtgerichtheid/scheefheid van het paard
- mate waarin het paard gebruikt wordt (1x pw of dagelijks; steeds een half uurtje of anderhalf uur)
- discipline (dressuur, eventing, springen, voltige)

- gewicht van de ruiter
- lengte van de ruiter (daardoor komt het zwaartepunt anders te liggen)
- rijvaardigheid van de ruiter
- conditie van de ruiter (een vermoeide ruiter gaat hangen)
- hoe goed past het zadel (het belang van een goed zadel voor de paardenrug behoeft denk ik geen toelichting)
- hoe wordt opgestegen (krukje ja/nee)

Laatst bijgewerkt door beantsje op 08-11-09 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:57

Aangezien er al mensen zijn geweest die dat hebben onderzocht is imo een nieuw onderzoek niet eens nodig.
Mensen die er nu niet op letten zullen dat naar mijn idee met een norm ook niet doen.

Wel zou het fijn zijn als de maneges hier meer aandacht aan zouden besteden, zodat men er meer van bewust kan worden.
Echter mis ik wel meer bij de lessen van veel maneges ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:59

Ik ben in ieder geval al blij dat er meer en meer opgestapt wordt vanaf een krukje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:02

beantsje: dat ben ik best met je eens.
Maar met een gemiddelde norm is dat iig een begin.

Er wordt toch gelukkig steeds meer aandacht besteed aan het houden van paarden - belangrijk om er ook een stukje voor de ruiter bij te "plakken", aangezien mensen steeds zwaarder worden...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:14

superwoman schreef:
beantsje: dat ben ik best met je eens.
Maar met een gemiddelde norm is dat iig een begin.

Er wordt toch gelukkig steeds meer aandacht besteed aan het houden van paarden - belangrijk om er ook een stukje voor de ruiter bij te "plakken", aangezien mensen steeds zwaarder worden...

Dat er aandacht voor is, vind ik een goede zaak.
Komt voor mij behoorlijk dichtbij want ik ben ook de lichtste niet. Overigens heeft de keuze voor een grote tinker daar zeker een rol in meegespeeld, en heb ik ook goed naar de rug gekeken bij de aanschaf. Ik heb flink geïnvesteerd in het passend maken van mijn zadel. Verder heb ik aan de paardenfysio gevraagd wat hij ervan vond bij mij. Hij vond het kunnen. Hij vond wel dat ik met krukje moet opstijgen (maar dat vindt hij voor iedereen).

De 20% richtlijn vind ik echter te vaag; mijn paard weegt 600 kg. Ik ga er voor het gemak van uit dat zadel + kleding + laarzen 10 kg wegen. Dus als ik schoon aan de haak 110 kg zou wegen, zou ik die richtlijn nog niet overschrijden. die richtlijn beschermt het paard dus niet voldoende, vind ik.
Omgekeerd, als je hem krapper stelt, bijv. op 15% zet, zou je bijv. bij arabieren een heleboel eventers naar huis kunnen sturen en kom je zelfs met het minimum wedstrijdgewicht van 75 kg al in de problemen.
En ertussenin? Dan kom ik weer op mijn vorige punt uit; soms kan het, soms niet. Hangt van de situatie af...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:15

Mijn zadelmaker heeft een mooi speeltje, kun je de drukpunten van een zadel meten en zo zien of ie goed past of niet. \echter kun je aan die gekleurde velden ook zien hoe jij als ruiter zit, of je recht zit en of je drukpunten op de rugveroorzaakt. Misschien kunnen ze daar in de toekomst iets mee :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:17

Citaat:
Dat er aandacht voor is, vind ik een goede zaak.
Komt voor mij behoorlijk dichtbij want ik ben ook de lichtste niet. Overigens heeft de keuze voor een grote tinker daar zeker een rol in meegespeeld, en heb ik ook goed naar de rug gekeken bij de aanschaf. Ik heb flink geïnvesteerd in het passend maken van mijn zadel. Verder heb ik aan de paardenfysio gevraagd wat hij ervan vond bij mij. Hij vond het kunnen. Hij vond wel dat ik met krukje moet opstijgen (maar dat vindt hij voor iedereen).

Leuk paard heb je en de combi is inderdaad helemaal niet verkeert. Maar denk je echt dat een fysio tegen jou zou zeggen. Nee sorry je bent te zwaar je moet niet op een paard gaan zitten...!
Ik denk het niet... Dan is hij snel uit gearrangeerd. Want dan is het een slechte fysio, belachelijk etc.
Ik zeg niet dat jij dat doet he. ;) . Maar er zullen zat mensen zijn die zo reageren. En dan is een fysio
snel uitgel*ld en hij krijg nog slechte mond op mond reclame.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:33

randie schreef:
Leuk paard heb je en de combi is inderdaad helemaal niet verkeert. Maar denk je echt dat een fysio tegen jou zou zeggen. Nee sorry je bent te zwaar je moet niet op een paard gaan zitten...!
Ik denk het niet... Dan is hij snel uit gearrangeerd. Want dan is het een slechte fysio, belachelijk etc.
Ik zeg niet dat jij dat doet he. ;) . Maar er zullen zat mensen zijn die zo reageren. En dan is een fysio
snel uitgel*ld en hij krijg nog slechte mond op mond reclame.

Beetje bevooroordeeld. Als je hem zou kennen, zou je weten dat dat onzin is.
N.B. (en dat is nou mijn hele punt) ik vroeg hem niet of ik op EEN paard kon zitten, ik vroeg hem of ik op DIT paard kon zitten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:35

superwoman schreef:
Maar waarom is het bespottelijk? Omdat de (nederlandse) mensen zwaarder zijn?

Sorry, ik wilde ook op de rest reageren, maar hier moet ik dus echt iets op zeggen...Het artikel komt uit Duitsland, de tweede dikste natie van deze wereld na Amerika...Ik denk dat dit artikel veel meer voor hen van toepassing is...Hoewel ik de meeste gewichten idioot vinden omdat ze van een standaard uitgaan...laat nou net elk paard verschillend zijn...

Het zou in ieder geval betekenen dat Rano 140 kilo mag dragen...euh, ja dag....!!!

En met mijn 1.84 m kom ik ook op 75 kilo, dat zou dus betekenen dat ik niet meer op paarden mag rijden, al helemaal niet wanneer ik een zadel meereken...Hahahaha, ja dag!

Laat ik nou nog nooit een paard gehad hebben dat moeite had met mijn gewicht. en ik heb van alles gereden, kleine Friesen, grote sportpaarden, koudbloeden, pony's...k

Ik rij zelfs af en toe een deutsches reitpony van nog geen 1.50 m., arabier type. Dat diertje speelt met mijn gewicht.

Je moet gewoon naar het paard kijken, klaar...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:36

beantsje ik ben niet bevooroordeeld. Ik geef een voorbeeld ;). Want ik denk dat in de praktijk het wel veel voorkomt dat mensen gewoon iets niet aannemen. En inderdaad ik had DIT paard moeten zeggen, maar dat veranderd verder niks aan mijn post. Vaak is het zo diegene die ergens een melding over maakt is ook diegene die de volle laag krijgt en het onjuist heeft.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:50

Skygirl schreef:
Een man van 1.85 (gemiddeld dus) hoort eigenlijk ook maar 86 kilo te wegen.

Euh...Van het land waar je woont is het denk ik afhankelijk van hoe dit gemiddelde uitziet...Ik kan alleen maar zeggen dat ik 1.84 m. groot ben en alle mannen die bij mij op stal rijden, op een uitzondering na, allemaal groter zijn dan ik :+ en zwaarder dan 86 kilo zijn ze ook wel...

Ik zal ze zo even vertellen dat ze allemaal niet mogen rijden en dat ze minder moeten eten om het welzijn van hun paard :(:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:07

Adil18 : als je het artikel had gelezen, had je geweten dat zij ook vinden dat het voor elk paard verschillend is.

Wat je schrijft over dat Rano (dus de fries in je profiel?!) 140 kilo zou mogen dragen is dus ook een bevestiging dat je het niet hebt gelezen. Dan ga je wsl uit van de 20 % als je fries 700 kilo zou wegen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:12

waarom moet overal een norm voor zijn :)

zijn wij mensen te stom om na te denken?????

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:14

sommige wel ja!