Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:43

Mijn paard staat ook op pension, en ik kom er meestal 6 dagen per week.
Heb een 3 jarige, net 6 weken onder het zadel dus ik rijd maar 2 x per week, maar ben er wel regelmatig.

In de zomer staat hij dagelijks buiten vanaf de ochtend tot eind van de middag,
in de winter is dit niet het geval, wat ik nogsteeds jammer vind.
Dan rij ik alleen en staat hij als het kan extra nog een uur in de molen.
In verband met mijn opleiding en het werk van mijn ouders, kan ik hem niet vaker de stal uit laten, maar ik vind het voldoende.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:04

Het kan prima maar ik vind 2-4 uur buiten zo en zo tekort,ik zou een stal zoeken met minimaal 12 uur per dag buiten :)

happy27

Re: Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:06

Ik vind dat heel erg weinig hoor! Maar kan je geen afspraken maken met de mensen daar dat ze jouw paardje wat vaker per dag op de wei zetten?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:10

Ik vind het ook echt weinig. Ik ga zoeizo elke dag naar mijn paarden toe ook al heb ik het nog zo druk. En als ze dan een dag opstal staan haal ik ze er ook koste wat het kost uit. Gelukkig staan ze elke dag de hele dag buiten dus dat valt erg mee. Maar ik vraag me af hoe je erover dacht voor je het paard kocht en heb je je paard dan alleen om te hebben?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:39

Onze paarden lopen in elk geval de hele dag buiten, een deel staat 's nachts op box. Omdat ze zo'n beetje naast ons huis staan, gaan we er een keer of 4 per dag naar toe. Zouden we niet in die gelegenheid zijn, zouden we iemand anders vragen om te gaan.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:44

ik vind ook dat hij te weinig beweging krijgt dan... net omdat hij zo kort op de wei komt te staan...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:51

Nensert schreef:
Mijn paard staat ook op pension, en ik kom er meestal 6 dagen per week.
Heb een 3 jarige, net 6 weken onder het zadel dus ik rijd maar 2 x per week, maar ben er wel regelmatig.

In de zomer staat hij dagelijks buiten vanaf de ochtend tot eind van de middag,
in de winter is dit niet het geval, wat ik nogsteeds jammer vind.
Dan rij ik alleen en staat hij als het kan extra nog een uur in de molen.
In verband met mijn opleiding en het werk van mijn ouders, kan ik hem niet vaker de stal uit laten, maar ik vind het voldoende.

Zijn er ook dagen waarop je niet rijdt en het paard niet in de molen kan? En leg eens uit waarom je vindt dat dit voldoende beweging is voor je paard?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:15

xxxkatyxxx schreef:
Mensen, met opleiding bedoel ik geen studie :P
Ik doe gewoon school. Maar moeilijk niveau ;)

En ik rijd dan 4x per week met hem.
En mn vader ieder weekend mennen.

Dat is 5 keer, met 2 dagen rust per week.
Volgends mij is dat zo een beetje het gemiddelde wat jullie hieper week rijden??

Verder zijn de eigenarenvan pensionstalling wel bezig met uitbreiding van hun weiland.

Persoonlijk vind ik het wel kunnen.
5x per week intensief bezig zijn, en 2 daagjes niksen (behalve paar uur weiland met andere paarden dan)

:)

Ehm, ik rijd inderdaad een keer of vier per week. Maar de overige dagen ben ik op een andere manier bezig met hem, een paard hebben is meer dan rijden, weet je. Verder denk ik dat dat "intensief bezig zijn" ook wel meevalt, of rijd je soms nationaal?

Vier uur per dag vind ik echt niet acceptabel, helemaal niet als je maar een paar keer per week wat met hem doet. Had dan pas een paard gekocht wanneer je hem ergens kunt huisvesten waar hij wel meer naar buiten kan.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:37

Moderatoropmerking:
Graag met respect reageren! Alvast bedankt!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:59

Mijn paarden staan ook in pension, Abe vermaakt zichzelf, die staat op de wei 24-7, Linda staat van 9 tot 5 buiten, en daarna op stal en ook die vind het niet erg als ik een dag niet kom.
Ik kom eigenlijk wel bijna elke dag, soms 1 dag niet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:05

Eigenlijk ga ik elke dag, alleen op donderdag is het weleens lastig ivm de koopavonden die ik moet werken. Dan ben ik pas rond 22.00 - 22.30 thuis en is de stal al dicht.
Die dagen dat ik moet werken kom ik dan een x niet, maar ze wordt wel buiten gezet. Die ene dag en niet eens elke week is jammer, maar helaas.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:38

Ik heb mijn paardje aan huis staan :D
Anders als dat niet kon had ik nooit een paard genomen omdat ik gewoon genoeg tijd met haar wil doorbrengen.

Ik heb haar overdag op het land, en ben zo'n 3 a 4 uur per dag met haar bezig (ik werk overigens vanuit huis)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:00

Mijn paard wordt onregelmatig als ik hem 1 dag niet opjaag/rij/longeer etc. Dus ook al staat hij op het land. de dag erna wordt ik direct gestraft omdat hij veel stijfer is dan normaal!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:38

Hij komt iig wel lekker buiten als jij niet komt dat scheelt al vind ik.

Ik kmo vrijwel iedere dag, en als ik niet kom zorg ik dat mijn vriendin haar doet (beweging geven ook) en als zij niet kan doet mijn vader mijn paard (geeft dan geen beweging, alleen controle). Of ze nu 24/7 buiten lopen, of maar een paar uurtjes, ik zorg dat ze elke dag wordt gedaan door mijzelf, vriendin of vader.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:24

Kijk, in principe vind ik 4 keer per week komen echt niet te weinig, zelf kom ik ook niet veel vaker. Maar het paard moet dan wel zo lang mogelijk buiten komen! Minstens 10 tot 12 uur, mínstens. Als je paard op het land staat, met andere paarden, maakt het echt niet uit of je nu 4 of 7 keer per week komt. Het maakt hoogstens uit voor jullie band.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:33

djoni schreef:
Kijk, in principe vind ik 4 keer per week komen echt niet te weinig, zelf kom ik ook niet veel vaker. Maar het paard moet dan wel zo lang mogelijk buiten komen! Minstens 10 tot 12 uur, mínstens. Als je paard op het land staat, met andere paarden, maakt het echt niet uit of je nu 4 of 7 keer per week komt. Het maakt hoogstens uit voor jullie band.

naar mijn mening is het juist heeel erg belangrijk om een paard elke dag te bezichtigen. Door de eigenaar of door wie dan ook. In de zomer kan een wond heeeel erg snel infecteren en is het belangrijk dat je er optijd bij bent.
Dus dan is iedereen zo fanatiek over dat zijn of haar paard weet niet hoeveel uur buiten komt, maar dan is het wel okay om een dag je paard niet te controleren? VOORAL als hij met meerdere paarden in een weide staat. En dan wanneer je die dag niet gaat kijken staan ze met 30 graden, net die enen dag, een hele dag zonder water. Vind ik echt niet kunnen.
Dus mensen die hun paard wel controlen moeten zich niet aangesproken voelen. Maar er zijn er genoeg die de TS aanvallen over dat ze haar paard niet elke dag een hele dag buiten kan gooien terwijl er zijn die niet eens elke dag hun paard (laten) controleren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:35

je kunt ook gezamelijk controleren ;)

dus regelen met je stalgenoten

bij ons kijk je ook altijd even naar de weidegenootjes
wij staan met zn 4tjes dus elke dag worden ze gecontroleerd,soms dus wel 3 a 4 x per dag ;)

Adeline6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:34

Het is niet zielig dat hij niet ieder dag niet rijdt. dat is juist slecht.
Maar als hij 20 uur per dag in de stal staat is dat slecht vind ik.
Maar als ik jou was zou ik er wat van zeggen tegen de dericteur van de manege!

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:39

Ik ga minstens 4 / 5 keer in de week. Ik heb een bijrijdster voor 2 dagen per week. Overigens rijdt ik niet elke dag dat ik er ben. De ene keer ben ik er een half uurtje, andere keer de hele dag.
Mijn paard wordt 2 keer per dag gechecked ('s morgens als ze naar buiten gaan en 's avonds als ze naar stal gaan). Hij staat wel de hele dag buiten...
Persoonlijk vind ik 2 uur per dag naar buiten veel te weinig.. Kan je niet met iemand op stal afspreken dat ze extra in het land staan/paddock.. of wandelen? Wellicht met een schema zodat je het kan afwisselen?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:31

@LecyTinker: Ik ben het helemaal met je eens dat als je paard ergens op een weitje met een schuilstalletje oid staat dat er iedere dag minimaal één keer iemand langs moet om te kijken of alles goed gaat. Maar ts staat op een pensionstalling, en ik neem aan dat als ze er 4 keer per week heen gaat, de pensioneigenaar/stalgenootjes ook wle een oogje in het zeil houden. Sowieso zal water en hooi wel verzorgt worden.

s_loves_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:10

het is wel beter als een paard goed kan bewegen maar als hij daar verder goed word verzorgt kan je best 4x in de week gaan dat maakt opzich niet veel uit het is ook zielig als je elke dag met hem gaat crossen door het bos. :n
maar omdat hij vaak op stal staat moet je hem wel extra beweging geven :)

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:11

Ik ging 6 dagen in de week om te rijden, als je minder dan 5 dagen gaat vind ik het niet echt kunnen..

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:23

Heb je niet toevallig een andere stal in de buurt waar hij eventueel vaker naar buiten kan? Sommige reacties hier vind ik wat overdreven, 4x in de week naar je paard is niet veel, maar ook niet bepaald weinig. Helemaal als hij wel gewoon buiten komt. 2 tot 4 uur is wat weinig, maar hij komt tenminste buiten! Niet om het goed te praten, maar geef ze de kost maar eens, die misschien een uurtje in een paddock staan tijdens het uitmesten en daarna weer op stal gezet worden.

Kortom, als je blijft kijken naar eventuele verbetering (qua stalling) en 4x in de week lekker naar je paardje gaat, zou ik me er helemaal niet druk om maken wat anderen ervan vinden.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:54

Ik vind 4x in de week naar je paard gaan genoeg, maar 2-4 uurtjes beweging is niet erg veel. Toch krijgt je paard wel beweging al zou wat meer uur fijner voor hem zijn. :)

Misschien dat je iets kunt regelen met stalgenootjes? Dat zij je paard naar buiten doen wanneer ze op stal zijn en weer op stal zetten wanneer ze naar huis gaan? Dan is je paard in ieder geval altijd nog een paar uurtjes meer buiten! (sorry als dit idee al gegeven is en eruit gebleken is dat dit niet mogelijk is, heb niet alle 7 pagina's doorgelezen ;) )

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:55

2 tot 4 uur per dag buiten? :\
Nee dat had ik zelf anders geregeld. Of dan maar geen paard. Maar misschien is een bijrijdster inderdaad een oplossing, of een meisje die er gewoon lekker mee wil poetsen/wandelen oid. Dat ie toch z'n box uitkomt!