@Pietsie aan deze foto kun je wenig zien behalve een weggedrukte rug
__Marloes schreef:Komt misschien omdat ze er heel apart bij staat, ze is verre weg van normaal om op de foto te zetten.
paarden die "apart" staan hebben problemen in hun lijf
__Marloes schreef:maar er is zo'n 2 weken een DA bij geweest. En die zei dat ze er perfect uit zag, en de bespiering echt goed was.

Dierensartsen kijken niet echt naar ( de strakheid van de ) spieren
Tenminste..niet op die manier als iemand van happy-athlete
Ik heb al zo veel paarden gezien die goedgekeurd waren maar die vol spierproblemen zaten
__Marloes schreef:en bij mijn lessen is de basis heel belangrijk, dus ook het loslaten. wilt ze niet loslaten gaan we door tot ze los laat, en dan gaan we ook niet verder als dat..
Daarbij klopt het ook wel een beetje wat jullie zeggen hoor. Gezien der bouw heeft ze er moeite mee, en moet ik heel goed opletten of ze der rug echt gebruikt, of ze het ruggebruik faked.
Paarden faken niet!!
Ze zijn heel puur en reageren direkt op wat ze voelen
Aangezien een paard voor meer dan 60 % iut spieren bestaat word het Model van een paard ook grotendeels bepaald door het volume van de spieren
Geen volume op bepaalde plaatsen is duidelijk spierprobleem
Maar ook spieren met volume kunnen strak zijn ( denk bv aan quarters, haflingers/fjorden)
__Marloes schreef:Hier heeft ze mij in het begin nogal mee gepakt, ze is niet zo makkelijk namelijk. Ze heeft gewoon een rechte rug, maar ze gebruikt de rug echt super goed de laatste tijd, alleen in het stukje hoger in rijden nog niet perfect maar daar zijn we nu goed op aan het letten zodat ze dat wel doet. Ik merk namelijk echt positieve dingen in de bespiering, de hals begint te groeien en ze krijgt overal steeds meer spieren. Het is eigenlijk altijd wel een iele pony geweest wat betreft de bespiering, maar ze heeft wel degelijk spieren op de goede plaatsen zitten.
Nog even een paar rijfoto's, de meeste zijn gewoon onduidelijk en heel oud. lang geleden dat ik dressuurfoto's heb laten maken, fotocamera van thuis is kapot..
Ik vind de spieren niet op de goede plaats zitten
en paarden "pakken" ze niet, nogmaal ze zijn heel puur
dat het beter gaat betekend niet dat ze op de goede weg zit qua spieren
Een strakke spier wordt nl nooit beter door training!
maar andere spiergroepen gaan compenseren zodat het lijkt (!) alsof het beter gaat
In werkelijkheid gaat het paard juist steeds vaster in de psieren zitten
Aan de (slechte ) stap is dat heel goed waarneembaar (kort, onregelmatig, weinig kniebuiging)