GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:40

@_Marloes_

Vind jou paardje zeker niet los tonen
Heeft problemen in de hals rug en achterhand

Had begin deze week 2 (nieuwe) paarden gemasseerd en vergeten de fotocamara mee te nemen :7
Maar volgende week heb ik er ook weer een paar nieuwe, dus zal de camere alvast in de auto leggen.
Bij eerder gemasseerde paarden (onderhoudsbeurt) zie je nl niet zo'n groot verschil

Zal ook een foto maken van mijn eigen paarden
Mijn zwarte merrie loopt sinds kort weer onder zadel en is nu vrij los

Na het weekend komen de 1 en 2 jarige naar huis
De jaarling is nog niet klaar (hals is nog niet los) = 2 keer gemasseerd
Hij was gevallen en had veel spierproblemen in zijn rug en achterhand

De 2 jarige is best los maar ik zal best wat dingetjes vinden na het weideseizoen..

Anoniem

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:37

@ Unamie; klopt wel iets van, ze liet een paar weken geleden niet meer los, maar dit is inmiddels alweer stukken minder. maar rug/hals problemen heeft ze voor de rest eigenlijk niet, ze laat de rug gewoon goed los en de hals eigenlijk ook gewoon mits ik gewoon rij zoals normaal dan. Achterhand heeft ze moeite mee, als ik der meer op de achterhand rijdt raakt ze ook een beetje in paniek, spant ze der rug aan en laat ze de rug/hals dus niet meer los. dit ben ik nu wat meer aan het oefenen met hele korte stukjes zodat ze ontspannen blijft. Maar verder heeft ze geen problemen, en doet ze alles ook gewoon soepel eigenlijk en is ze juist overal super ontspannen, over de rug, los door de hals ed.
Maar het is een pony die wel warm moet worden, en het dan goed doet.. als je der in het begin maar een beetje der zin geeft wordt ze wel heel strak in de hals, en laat ze niet meer los.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:56

Heb je het paard al na laten kijken door iemand van HA Marloes?
Want ik vind hem in de rug en achterhand ook echt niet fijn tonen.
Veel mensen denken zelf namelijk dat er niks aan de hand is, en dan kan er toch veel mis zijn.
Heb je misschien een filmpje of foto van het rijden? Want als ik die rug zo zie, zou ik zeggen dat ze die niet loslaat met rijden. Jij zegt van wel, dus misschien kun je het laten zien, kan ik ook weer wat leren! Ik doe het namelijk 'op gevoel', kan zijn dat ik het verkeerd inschat.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:36

is alleen ha aan te raden of zijn er ook zat goede zelfstandige paarden masseurs? ik zit zo eens op marktplaats en google te kijken, maar kom er niet zo goed uit.

rond welke prijsverhouding kan ik denken?? een gemiddelde?
ik woon in zuidhollandzuid. mijn pony staat net over de brug in noord brabant. zijn er goede masseurs te vinden in de omgeving gorinchem-sleeuwijk? of moet ik dan meer opzoek naar een fysio?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:11

jameyskatje schreef:
is alleen ha aan te raden of zijn er ook zat goede zelfstandige paarden masseurs? ik zit zo eens op marktplaats en google te kijken, maar kom er niet zo goed uit.

rond welke prijsverhouding kan ik denken?? een gemiddelde?
ik woon in zuidhollandzuid. mijn pony staat net over de brug in noord brabant. zijn er goede masseurs te vinden in de omgeving gorinchem-sleeuwijk? of moet ik dan meer opzoek naar een fysio?

Ik ken geen masseurs in die buurt, maar ik was volgens mij 70-80 euro kwijt per behandeling?
Er waren 3 behandelingen nodig, 2 voor der spieren en 1 voor de wervels.
Het lijkt misschien duur, maar het was ook wel echt zwaar werk... vind dit wel te doen :j

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:05

Zie voor ha masseurs in de buurt de site www.happy-athlete.nl. Van Karin Kromhout en Marjolein van Tiggelen weet ik dat zij ook doorsturen naar een 'kraker' mochten er wervelproblemen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 01:01

_Pansy_ schreef:
Heb je het paard al na laten kijken door iemand van HA Marloes?
Want ik vind hem in de rug en achterhand ook echt niet fijn tonen.
Veel mensen denken zelf namelijk dat er niks aan de hand is, en dan kan er toch veel mis zijn.
Heb je misschien een filmpje of foto van het rijden? Want als ik die rug zo zie, zou ik zeggen dat ze die niet loslaat met rijden. Jij zegt van wel, dus misschien kun je het laten zien, kan ik ook weer wat leren! Ik doe het namelijk 'op gevoel', kan zijn dat ik het verkeerd inschat.

Komt misschien omdat ze er heel apart bij staat, ze is verre weg van normaal om op de foto te zetten.
maar er is zo'n 2 weken een DA bij geweest. En die zei dat ze er perfect uit zag, en de bespiering echt goed was. :) Achterhand staat er ook niet goed bij op de foto, zou binnenkort 1x nieuwe foto's moeten maken haha. en bij mijn lessen is de basis heel belangrijk, dus ook het loslaten. wilt ze niet loslaten gaan we door tot ze los laat, en dan gaan we ook niet verder als dat..
Daarbij klopt het ook wel een beetje wat jullie zeggen hoor. Gezien der bouw heeft ze er moeite mee, en moet ik heel goed opletten of ze der rug echt gebruikt, of ze het ruggebruik faked. Hier heeft ze mij in het begin nogal mee gepakt, ze is niet zo makkelijk namelijk. Ze heeft gewoon een rechte rug, maar ze gebruikt de rug echt super goed de laatste tijd, alleen in het stukje hoger in rijden nog niet perfect maar daar zijn we nu goed op aan het letten zodat ze dat wel doet. Ik merk namelijk echt positieve dingen in de bespiering, de hals begint te groeien en ze krijgt overal steeds meer spieren. Het is eigenlijk altijd wel een iele pony geweest wat betreft de bespiering, maar ze heeft wel degelijk spieren op de goede plaatsen zitten.
Nog even een paar rijfoto's, de meeste zijn gewoon onduidelijk en heel oud. lang geleden dat ik dressuurfoto's heb laten maken, fotocamera van thuis is kapot..

http://94.100.118.82/705850001-70590000 ... _rprN.jpeg meest recente
http://94.100.116.14/660350001-66040000 ... _hyJU.jpeg tijdens crossles, dus dit was naar een hindernisje rijden. daarom liep ze niet netjes rond oid.
http://94.100.114.145/660350001-6604000 ... _m95W.jpeg
http://i723.photobucket.com/albums/ww23 ... 1230662731
http://img16.imageshack.us/img16/3716/vinettt.jpg

en verder van dit soort foto's, dus daar heb je weinig aan haha
http://94.100.113.79/446350001-44640000 ... _0Qoh.jpeg

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:53

Wat vinden jullie van deze, ik vind het een pony die heel mooi in de bespiering zit maar jullie moeten wel weten dat hij is genomen toen de amazone en pony een berg op gallopeerden

Afbeelding

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:23

@Pietsie aan deze foto kun je wenig zien behalve een weggedrukte rug

__Marloes schreef:
Komt misschien omdat ze er heel apart bij staat, ze is verre weg van normaal om op de foto te zetten.

paarden die "apart" staan hebben problemen in hun lijf

__Marloes schreef:
maar er is zo'n 2 weken een DA bij geweest. En die zei dat ze er perfect uit zag, en de bespiering echt goed was. :)

Dierensartsen kijken niet echt naar ( de strakheid van de ) spieren
Tenminste..niet op die manier als iemand van happy-athlete
Ik heb al zo veel paarden gezien die goedgekeurd waren maar die vol spierproblemen zaten

__Marloes schreef:
en bij mijn lessen is de basis heel belangrijk, dus ook het loslaten. wilt ze niet loslaten gaan we door tot ze los laat, en dan gaan we ook niet verder als dat..
Daarbij klopt het ook wel een beetje wat jullie zeggen hoor. Gezien der bouw heeft ze er moeite mee, en moet ik heel goed opletten of ze der rug echt gebruikt, of ze het ruggebruik faked.

Paarden faken niet!!
Ze zijn heel puur en reageren direkt op wat ze voelen
Aangezien een paard voor meer dan 60 % iut spieren bestaat word het Model van een paard ook grotendeels bepaald door het volume van de spieren
Geen volume op bepaalde plaatsen is duidelijk spierprobleem
Maar ook spieren met volume kunnen strak zijn ( denk bv aan quarters, haflingers/fjorden)

__Marloes schreef:
Hier heeft ze mij in het begin nogal mee gepakt, ze is niet zo makkelijk namelijk. Ze heeft gewoon een rechte rug, maar ze gebruikt de rug echt super goed de laatste tijd, alleen in het stukje hoger in rijden nog niet perfect maar daar zijn we nu goed op aan het letten zodat ze dat wel doet. Ik merk namelijk echt positieve dingen in de bespiering, de hals begint te groeien en ze krijgt overal steeds meer spieren. Het is eigenlijk altijd wel een iele pony geweest wat betreft de bespiering, maar ze heeft wel degelijk spieren op de goede plaatsen zitten.
Nog even een paar rijfoto's, de meeste zijn gewoon onduidelijk en heel oud. lang geleden dat ik dressuurfoto's heb laten maken, fotocamera van thuis is kapot..

Ik vind de spieren niet op de goede plaats zitten
en paarden "pakken" ze niet, nogmaal ze zijn heel puur
dat het beter gaat betekend niet dat ze op de goede weg zit qua spieren
Een strakke spier wordt nl nooit beter door training!
maar andere spiergroepen gaan compenseren zodat het lijkt (!) alsof het beter gaat
In werkelijkheid gaat het paard juist steeds vaster in de psieren zitten
Aan de (slechte ) stap is dat heel goed waarneembaar (kort, onregelmatig, weinig kniebuiging)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:08

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:16

@Danibanani
De rug vind ik er zeker niet los uitzien, schoftspieren ook wat ingevallen
Verder strakke schouder en hals
achterhand: flink problemen in de buigers van de heup en de strekkers van de heup in lichtere mate

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:33

Ik volg dit topic al vanaf het begin.

Heb laatst contact gezocht met iemand van happy atlete (sorry typfout).
Helaas is door omstandigheden nog geen afspraak gemaakt (pony staat op moment op rust i.v.m. goede verkoudheid).

Maar ik wilde hierbij toch even een foto plaatsen om te kijken of iemand via foto wat aan haar kan zien.
Evt. verdere achtergrondinformatie laat ik nog even achterwege.

misschien iets te ver weg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RK67TT6R.jpg

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:50

Dan ben ik dus zo benieuwd - waar zie je dat aan? Zeg maar, wat zie jij aan haar lichaam waardoor je dit kunt zeggen?

Is dat puur ervaring en een 'gevoel', of zijn er echt duidelijk zichtbare tekenen die ik ook kan herkennen als je ze noemt?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:54

danibanani: Bedoel je mij? Of iemand anders?

(ik kom ook zo binnenvallen)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:17

CarolShadow schreef:
Ik volg dit topic al vanaf het begin.Maar ik wilde hierbij toch even een foto plaatsen om te kijken of iemand via foto wat aan haar kan zien.
Evt. verdere achtergrondinformatie laat ik nog even achterweg

Bij een foto van 1 kant en dan zo ver weg kan ik het erg lastig zien
maar als ik goed kijk zie ik spanning bij haar rechterbil (naast haar staart semimembranosis)
ook rondom de knie (quadriceps femoris) zie ik spanning
op de schouder triceps zie ik ook spanning
Verder lijkt de (gehele) hals me behoorlijk strak maar de halshouding is verre van ideaal voor een beoordeling
Laatst bijgewerkt door unamie op 28-09-09 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:19

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:27

rechterbil is niet te zien op de foto, knap haha

Wat zijn dan ideale foto's?
Dan kan ik die morgen erop zetten evt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:31

DaniBanani schreef:
Dan ben ik dus zo benieuwd - waar zie je dat aan? Zeg maar, wat zie jij aan haar lichaam waardoor je dit kunt zeggen?

Is dat puur ervaring en een 'gevoel', of zijn er echt duidelijk zichtbare tekenen die ik ook kan herkennen als je ze noemt?

Dat leren kijken hoorde bij mijn opleiding
Naar mate je meer paarden masseerd ga je de problemen steeds beter zien
Gevoel hoort daar ook zeker bij ,maar in principe kan iedereen het leren zien
ik ben al ruim 20 jaar geinteresseerd in spierproblemen, maar kon er nooit mijn vinger op leggen
Wist niet dat het op te lossen was tot ik Ellen Immink via internet leerde kennen
Zij bij mijn paarden kwam en me exact aanwees waar ze last van hadden...
Toen viel alles op zijn plaats!

Helaas vind ik het niet altijd een voordeel ...dat ik alles zie
Naar wedstrijden ga ik het liefst niet meer kijken
De meeste paarden zijn nl totaal niet los in hun lijf
Hebben een zadel op hun rug die veel te krap is waar ze duidelijk last van hebben.
Dan nog een al dat gescheld als het losrijden of een proef niet goed gaat
want uiteraard is het altijd de schuld van het paard _-:(
Dan ook nog dat groepje mensen die denken dat ze spierproblemen rijtechnisch op kunnen lossen
Die paarden zijn helemaal de klos want zo nodig gaat de slof eraan, en denkn dan dat ze het zo oplossen
maar...SPIEPROBLEMEN GAAN NOOIT VANZELF OVER :n
Laatst bijgewerkt door unamie op 28-09-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:32

CarolShadow schreef:
rechterbil is niet te zien op de foto, knap haha

Wat zijn dan ideale foto's?
Dan kan ik die morgen erop zetten evt.

Eh ik bedoel uiteraard de linkerbil :+

Een standfoto van de linker en rechterkant (zoals op de keuring)
met het hoofd gewoon rechtuit

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:43

Ik snap goed wat je bedoelt over de wedstrijden enzo.. (en foto's op bokt). Ik kijk heel veel naar paarden, ben heel geïnteresseerd in beweging van paarden. Daardoor leer ik steeds meer te zien (natuurlijk nog niet zoveel, en ik kan het ook niet precies aanwijzen of uitleggen, maar ik krijg een gevoel hoe het paard loopt als ik een foto zie, heel apart). Toen ik een paard zocht om te kopen (afgelopen november), klopte mijn gevoel ook altijd, bij elk paard waarbij ik bij de standfoto twijfelde, kwam dat ook naar voren in het echt, tijdens beweging. Er was zelfs een paard die ik de ene kant op op de foto zag, heel fijn. Maar de andere kant zag ik hem heel erg vastzitten. (natuurlijk weet ik niet precies welke spieren vastzitten, aan de andere kant zouden ook wel wat problemen zijn geweest). Toch erheen, mijn instructrice vond dat ik het niet kon zien van de foto (haha, ze vond het onzin).
Had het dier het bekken scheef, idd dus aan de ene kant beter achterbeen dan de andere kant.
Maar oh, wat lopen veel paarden slecht op concours...! En dan idd vooral dat boos worden.. Dat vind ik zó sneu!

Over dat spierproblemen niet vanzelf over gaan, dat klopt (neem ik aan). Maar ik heb een jong (probleem)paard, zat vol met spanning. Door veel ontspanning en longeren (met pessoa) en rijden, is zij veel losser geworden. Ze drukte veel de rug weg, nu niet meer. Ze heeft trouwens ook geleerd hoe ze haar rug kan gebruiken en hoe ze spanning af kan laten vloeien.
Die is echt een stuk losser geworden in de spieren.
Zelf denk ik dat er nog wel wat dingetjes zitten, maar aangezien ze heel sensibel is, wil ik nog niet teveel met haar ondernemen. Ik heb al wel iemand van HA laten komen, maar die kon niet veel vinden.
Door beweging wordt de doorbloeding en alles ook gestimuleerd, dus ik denk dat je met (GOEDE!! gebeurd bij rijden niet veel denk ik) beweging wel de spieren losser en soepeler kunt krijgen. (daar wil ik nog meer info over zoeken). Maar triggerpoints (die behandelen jullie toch?) zijn niet weg te werken door beweging.

Verder hoop ik over een aantal jaar ook zoveel kennis te hebben! :D
Ik zit er ook aan te denken om, als ik mijn opleiding(en) klaar heb, de cursus van HA te doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:51

Dan zal ik morgen eens betere foto's maken, heb ze wel maar van wat verder weg.

Ben benieuwd wat je dan eraan kan zien.

Hopelijk herstelt ze voorspoedig en kan ik die vrouw van de organisatie happy atlete laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:10

unamie schreef:
@Pietsie aan deze foto kun je wenig zien behalve een weggedrukte rug

__Marloes schreef:

paarden die "apart" staan hebben problemen in hun lijf

__Marloes schreef:
maar er is zo'n 2 weken een DA bij geweest. En die zei dat ze er perfect uit zag, en de bespiering echt goed was. :)

Dierensartsen kijken niet echt naar ( de strakheid van de ) spieren
Tenminste..niet op die manier als iemand van happy-athlete
Ik heb al zo veel paarden gezien die goedgekeurd waren maar die vol spierproblemen zaten

__Marloes schreef:
en bij mijn lessen is de basis heel belangrijk, dus ook het loslaten. wilt ze niet loslaten gaan we door tot ze los laat, en dan gaan we ook niet verder als dat..
Daarbij klopt het ook wel een beetje wat jullie zeggen hoor. Gezien der bouw heeft ze er moeite mee, en moet ik heel goed opletten of ze der rug echt gebruikt, of ze het ruggebruik faked.

Paarden faken niet!!
Ze zijn heel puur en reageren direkt op wat ze voelen
Aangezien een paard voor meer dan 60 % iut spieren bestaat word het Model van een paard ook grotendeels bepaald door het volume van de spieren
Geen volume op bepaalde plaatsen is duidelijk spierprobleem
Maar ook spieren met volume kunnen strak zijn ( denk bv aan quarters, haflingers/fjorden)

__Marloes schreef:
Hier heeft ze mij in het begin nogal mee gepakt, ze is niet zo makkelijk namelijk. Ze heeft gewoon een rechte rug, maar ze gebruikt de rug echt super goed de laatste tijd, alleen in het stukje hoger in rijden nog niet perfect maar daar zijn we nu goed op aan het letten zodat ze dat wel doet. Ik merk namelijk echt positieve dingen in de bespiering, de hals begint te groeien en ze krijgt overal steeds meer spieren. Het is eigenlijk altijd wel een iele pony geweest wat betreft de bespiering, maar ze heeft wel degelijk spieren op de goede plaatsen zitten.

Ik vind de spieren niet op de goede plaats zitten
en paarden "pakken" ze niet, nogmaal ze zijn heel puur
dat het beter gaat betekend niet dat ze op de goede weg zit qua spieren
Een strakke spier wordt nl nooit beter door training!
maar andere spiergroepen gaan compenseren zodat het lijkt (!) alsof het beter gaat
In werkelijkheid gaat het paard juist steeds vaster in de psieren zitten
Aan de (slechte ) stap is dat heel goed waarneembaar (kort, onregelmatig, weinig kniebuiging)

Knap dat jij mijn paard beter kent als mij +:)+

Maar 1 ding weet ik zeker, en dat is dat mijn paard GEEN spierproblemen heeft. Als mijn paard ergens last van heeft reageert ze die af door in protest te komen, te steigeren ed maar niets goed te doen wat goed is. Dit omdat ik voorheen wel problemen heb gehad met der. :) en nu op het moment doet ze het heel fijn, en pakt ze alles heel fijn op. En faken kan ze goed, dan is ze te lui om goed los te laten omdat ze dan geen zin heeft. Dus faked ze het maar zodat ze er niet doorheen hoeft te lopen en niet extra der best moet doen. Tis toch een springpony, en vind dressuur niet zo leuk ;) . Dus doet ze liever maar iets wat makkelijker is voor haar.
En even over de stap, mijn pony stapt verre weg van kort, ze stapt ook niet onregelmatig en ook niet zonder kniebuiging :n En als mijn pony volgens jou spierproblemen heeft, heeft de mijne al vanaf dat die geboren was. En ook toen ze hier als 3 jarige (dus SPIERLOOS) uit de wei kwam :) Van mij wordt je bij deze uitgenodigt om te komen kijken, ik weet zeker dat er niets met mijn pony aan de hand is.
Ik vind het trouwens raar dat je zegt dat je spiergroepen composeert, of iig ik heb een andere mening daar over. Als je een paard die nooit door de rug is geweest goed over de rug gaat rijden worden de slechte spiergroepen slapper. Als jij je linkerarm gaat trainen en je rechterarm niet dan wordt je linkerarm sterker en je rechterarm veel slapper? Dan zwakken die spieren af. En als jij last heb van een strakke spier krijg jij ook bepaalde oefeningen om die spier extra te belasten, zodat hij los komt te zitten. Dus naar mijn idee composeer je niet, maar doe je dmv goede spiergroepen trainen (dus echt goed over de rug laten lopen ed) de slechtere laten afzwakken, tot ze er eigenlijk niet meer zijn. Een paard kan niet over de rug lopen, en niet over de rug lopen tegelijk :) Dus die zou in feite ook geen goede en slechte spiergroepen tegelijk kunnen gebruiken.
Mijn oude pony heb ik een rugspierblessure aan gereden. Dit had ik NOOIT willen doen, maar van dat soort fouten leer je wel kijken naar een paard. Dit bedoel ik op de manier van of dat dat paard goed over de rug loopt of niet, en ook leer je dat gevoel want als je dat paard weer mag gaan rijden moet het met begeleiding van de fysio en die hamert op de losse rug en hals.

Ik heb een tijdje geleden een andere pony gekocht die helemaal vast zat in de rug, niets meer kon ontspannen en dat zelfs iemand die echt blind is kon dat zien. Ze was stijf, kon niet om rollen, als je met een borstel over der rug ging spande ze die aan, het zadel was eng en wou ze echt niet op der rug hebben ed. Was daarom ook niet zo braaf, logisch dat je dan niet wilt lopen. maar zoals je der nu door de wei ziet gaan, zo heerlijk los en dat is écht genieten, zoals ik der nu kan poetsen en opzadelen is gewoon super als je zag hoe ze kwam. En daar hebben ze overal foto's van laten maken, is alles ongeveer bij gebeurt wat betreft behandelingen en zijn fysio's, osteopaat en al dat soort dingen bij geweest. en NIEMAND kon wat vinden en ook echt niets hielp toen. Tsja wat denken ze dan, gek in de kop.. Maar bij mij heeft ze nog nooit 1 pasje verkeerd gezet ;) En dit heb ik opgelost door eerst een maandje op rust te zetten, dan te gaan longeren en te gaan rijden en vooral op de basis te letten. Nu heeft ze nergens meer last van en loopt ze heel lekker over de rug en los in de hals

Ik ging deze discussie trouwens ook wel aan, want ik weet dat mijn pony nogal apart is, heel iel en meerdere mensen denken dat er wat aan de hand is met de spieren oid, maar er is gewoon niets te vinden wat betreft ergens last van hebben :) Maar daarvoor zou je die pony in het echt moeten zien, voor een FOTO gaat ze namelijk debiel staan, in het echt doet ze meestal wel wat normaler. Daarom ziet ze er op standfoto's nogal strak uit. en ik ben van mening dat je op een standfoto nooit goed kan zien of je paard wel of niet goed wordt getraint. Hiervoor zou je het paard zelf moeten zien, echt aan moeten kunnen raken en de manier van trainen moeten zien.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:21

Weet je wat ik niet snap. Als ik zelf vastzit ergens (en dat is nogal eens voorgekomen, o.a. door stress of een ongeval), dan ga ik naar de fysio.

Deze bekijkt me goed, laat me wat bewegingen doen. Daarna geeft ze me oefeningen, die ik eerst onder begeleiding doe en daarna thuis voort mag zetten. Als ik deze oefeningen goed doe, ben ik al snel van het probleem af. Zelfs zonder dat ze me met 1 vinger heeft aangeraakt. Hoe kan dat dan?

Is het bij een paard dan zo anders?
Laatst bijgewerkt door Marliesje op 29-09-09 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:22

__Marloes : Ik ga verder niet in op jouw pony, want daar heb ik te weinig verstand van. Maar ik ben nog NOOIT een paard/pony tegen gekomen die, terwijl de rug los was, liever de rug niet losliet tijdens het (goed!) rijden. Dat doe je zelf toch ook niet? Tijdens hardlopen je zo vast mogelijk houden, of tijdens een hindernisbaan. Dat voelt niet fijn. Een paard kan ook niet denken 'Laat ik eens mijn rug vastzetten, maakt het lekker moeilijk'. Daar geloof ik niet in.
Toch hoor ik het heel vaak.. Heel jammer.
En paarden kunnen idd van veulen af aan spierproblemen hebben.

Ga er verder niet op in, want ik moet weg.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:57

_Marloes
Foto's kun je hier vrijblijvend plaatsen en je hebt zelf om mijn mening gevraagd
Ik heb niet je hele post gelezen want bij de 1e regels had ik al zo iets "die weet het veel beter dan mij" 8-)
Ik vind hem iig helemaal niet los
Meer kan ik er niet van maken discussie hierover heeft daarom ook weinig zin

_pansie_
Ben het helemaal met je eens

@Marlies fijn dat het bij jou zo goed werkt
Maar dat is helaas lang niet bij iedereen zo, ook niet bij paarden
Laatst bijgewerkt door unamie op 29-09-09 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt