Paard met drie benen: afmaken of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:59

Joolien schreef:
paard kunnen niet zoals honden hun gewicht verdelen over 3 benen. daar zijn ze simpelweg te zwaar voor..

En dat is dus de reden dat een paard met een gebroken been afgemaakt moet worden. Ik vind het dan ook niet paardwaardig om een paard een protese aan te meten en al helemaal niet om er dan nog op te gaan zitten. Paarden zijn nou eenmaal niet geschikt om te leven met een protese of met maar 3 benen.

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:07

het verschilt in wat voor een soort het is en of het paard ermee kan leven.
Als het paard er gewoon mee kan leven en geen pijn heeft zou ik hem niet laten afmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:22

Sjuimpje schreef:
Je kan een paard met een gebroken been natuurlijk niet vervoeren als je hem sedeerd/verdoofd, dan gaat hij er op staan en dan is er zeker te weten niets meer aan te redden! Dat zal ook geen enkele dierenarts doen!
Wij hebben er wel eens eentje met een gebroken kootbeen op de trailer gezet, de dierenarts had hem goed stevig ingepakt en we zijn heel voorzichtig naar de kliniek gereden, helaas bleek het verbrijzeld te zijn en moest hij alsnog afgemaakt worden.

Het gebeurt helaas nog te vaak dat mensen hun kreupele paard op de trailer zetten terwijl ze er niet bij stil staan hoeveel extra schade ze ermee kunnen veroorzaken. Een tijdje terug heb ik nog heel erg in mezelf lopen vloeken om iemand die dat ook gedaan had, maar ja, die moest en zou zonodig naar een of andere arts een eind uit de buurt. Liever dan doen wat jij al aangeeft: eerst de plaatstelijke arts alvast laten kijken wat wel en niet kan.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:11

Ze zeggen dat paarden niet op 3 benen kunnen lopen vanwege het gewicht dat ze moeten dragen.
Maar als het paard er geen last van heeft en nog met vol levenslust door het leven gaat, waarom zou je hem dan afmaken?

ozzyhorse

Re: Paard met drie benen: afmaken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:23

Hoe kom je erbij, dat een paard er geen last van zou hebben, dat ie op drie benen moet lopen? Dat bestaat namelijk niet.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:24

opisop_shop schreef:
elske_ schreef:
Ons paard stond ook nog gewoon, bij hem was het ook het achterbeen. Hij kon er zelfs nog mee lopen en ermee in de trailer staan.. Prettig gezicht? Nee. Je zag gewoon dat hij erg veel pijn had.

Waarom moest hij dan nog in de trailer als ik vragen mag?

Omdat het niet zeker was of het om een beenbreuk ging. Bij de eerste dierenartscontrole leek het namelijk meer een spierkwestie en onder pijnstilling stond hij er ook op, volgens de dierenarts was de kans op een beenbreuk toen maar 10 procent en was naar de kliniek rijden niet nodig. (Voordat we kritiek krijgen: achteraf hadden we gewoon gelijk naar de kliniek moeten rijden, maar dit is achteraf en op dat moment vertrouwden we op onze dierenarts.) De volgende ochtend leek het allemaal toch veel erger, daarom zijn we toen gelijk naar de kliniek gereden en daarbij bleek dat het een beenbreuk was.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:42

Quest zou completer zijn, als ze ook de andere redenen noemen waarom een paard een gebroken been vaak niet overleeft: Het paard moet gedwongen lange tijd stilstaan dus kans op koliek; door het lange stilstaan kunnen de darmen stilvallen, hoefbevangenheid door overbelasting van de andere benen, een nieuwe beenbreuk bij het opstaan na de narcose, mocht het been operatief gezet zijn... een paard is gewoon lomp zwaar, bovendien moet de breuk moet maar net op de juiste plek zitten, om goed behandelbaar te zijn. Oh ja, en ik vergeet de restverschijnselen, vaak is het nog maar de vraag of het paard weer helemaal rad/pijnvrij wordt na genezing... En dat voor een dier dat graag beweegt... Kortom, er komt meer bij kijken dan alleen het kostenplaatje.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:34

Zoolgangster schreef:
Quest zou completer zijn, als ze ook de andere redenen noemen waarom een paard een gebroken been vaak niet overleeft: Het paard moet gedwongen lange tijd stilstaan dus kans op koliek; door het lange stilstaan kunnen de darmen stilvallen, hoefbevangenheid door overbelasting van de andere benen, een nieuwe beenbreuk bij het opstaan na de narcose, mocht het been operatief gezet zijn... een paard is gewoon lomp zwaar, bovendien moet de breuk moet maar net op de juiste plek zitten, om goed behandelbaar te zijn. Oh ja, en ik vergeet de restverschijnselen, vaak is het nog maar de vraag of het paard weer helemaal rad/pijnvrij wordt na genezing... En dat voor een dier dat graag beweegt... Kortom, er komt meer bij kijken dan alleen het kostenplaatje.

Ik ben het helemaal eens met Zoolgangster.
Een paard is een bewegings dier, een vlucht dier, Je moet eerlijk blijven naar je paard toe.
Hoe graag ik ook zou willen er zijn grenzen aan wat je moet willen en ik trek bij een been breuk/ amputatie toch echt de grens.
Het is vaak het begin van een lijdensweg waar het paard niet uit kan ontsnappen omdat zijn baasje hem niet kwijt wil.
Een paard in een uitzichtloze situatie (lees vast in de sloot bv.) verdrinkt zichzelf als hij denkt dat hij geen kans meer maakt.......

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:38

Nikkylove schreef:
Ze zeggen dat paarden niet op 3 benen kunnen lopen vanwege het gewicht dat ze moeten dragen.
Maar als het paard er geen last van heeft en nog met vol levenslust door het leven gaat, waarom zou je hem dan afmaken?

Hij kán niet op 3 benen lopen!
Mijn merrie heeft, zoals ik al eerder typte, momenteel een peesscheuring en belast haar ene achterbeen daardoor minder. Ze probeert dus haar gewicht over 3 benen te verdelen. Resultaat: een overbelast achterbeen met grote kans op hoefkanteling.
Het KAN dus gewoonweg niet, een paar met 3 benen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:16

Aukelizzy schreef:
Een paard in een uitzichtloze situatie (lees vast in de sloot bv.) verdrinkt zichzelf als hij denkt dat hij geen kans meer maakt.......

Ik ken mensen die een paard hadden die op stal stond te revalideren met een gebroken been.
Het arme dier stak zijn hoofd in de waterbak, hij wou gewoon niet.
Gelukkig hebben die mensen het dier laten inslapen.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:22

gillian schreef:
Mijn eerste paard heeft vroeger als 3 jarige zijn elleboog gebroken.
Toendertijd was hij van mijn baas en bazin en was het een duur sportpaard. Die hebben heb toen laten opereren en het paard heeft toen een aantal maanden op volledige stalrust gestaan waarvan de eerste paar maanden vastgebonden omdat hij niet mocht gaan liggen. Met het opstaan zou er teveel kracht komen op de plaat met schroeven.
Afbeelding
Na al die maanden rust (wat overigens heel goed is gegaan, paard was rustig en we hebben hem dagelijks bezig gehouden met poetsen, hooinetten ed) mocht hij weer langzaam beginnen. Toen hij niet rad liep met optrainen heb ik hem kunnen kopen voor de slachtprijs. In overleg met de da heb ik hem een paar maanden op de wei gezet. Maar na een maand of 2 heb ik hem stokkreupel naar huis gehaald en ben naar de kliniek gegaan voor foto's. Daar bleek de plaat met schroeven vanbinnen ontstoken e gaan fistelen. Ik heb hem toen laten opereren en de plaat en schroeven eruit laten halen. Sindsdien heeft ie geen pas meer kreupel gelopen. Nu loopt ie zelfs M2 met zijn huidige eigenaresse *D

Hoeft dus niet altijd fout af te lopen ;)
Persoonlijk zou ik niet laten amputeren en een prothese laten zetten. Een operatie zou ik wel overwegen mits de kansen reëel zijn en ik de kosten op kan brengen ;)

Dat is nu dus mijn paard en ik dank iedereen die heeft bijgedragen aan zijn herstel nog iedere dag op mijn blote knietjes! Kijk maar eens in mijn profiel voor foto's van mijn goed herstelde, gezonde, vrolijke paard! :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:11

@gillian/kliko Het hoeft idd niet altijd voor de volle 100% fout te lopen, nee. Anders zouden er ook geen pogingen ondernomen zijn, als het paard echt geen enkele kans had. Je hebt ontzettend veel geluk gehad, dat wel. :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:14

Ik las vandaag het stukje in quest en vond het zo'n akelig stukje en zo ontzettend eenzijdig.
Natuurlijk wegen kosten best ook mee voor een aantal mensen, maar 90% zou eerst kijken of er uberhaupt kans op herstel is en dan pas naar de kosten. Bij elke behandeling trouwens.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:27

Dat denk ik ook, Brittkitt.

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:30

het lijkt mij zo goed als onmogelijk om en paard te laten leven op 3 benen, kijk maar eens naar je eigen paard wat er gebeurd als je een been optilt en hij is een beetje onrustig. het gevolg is dat hij bijna op zn muil gaat! het paard is veel te zwaar voor 3 benen! misschien met een protese, maar dat mag dan wel eens eerst goed onderzocht worden. en ik vraag me af of je het beest er een plezier mee doet....

Evapaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:03

Nee ik denk het niet.

Een paard kan gewoon niet op 3 benen leven.
Dan kan het toch niets meer!?

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:13

Je kunt je paard toch op een pension-stal zetten?
Behalve als ze natuurlijk er echt neit mee kunnen leven. :o

Doei!
Laatst bijgewerkt door _xmichelle op 20-09-09 19:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:13

Misschien even naar de datum kijken dames?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:30

Oud topic.