Zoolgangster schreef:Quest zou completer zijn, als ze ook de andere redenen noemen waarom een paard een gebroken been vaak niet overleeft: Het paard moet gedwongen lange tijd stilstaan dus kans op koliek; door het lange stilstaan kunnen de darmen stilvallen, hoefbevangenheid door overbelasting van de andere benen, een nieuwe beenbreuk bij het opstaan na de narcose, mocht het been operatief gezet zijn... een paard is gewoon lomp zwaar, bovendien moet de breuk moet maar net op de juiste plek zitten, om goed behandelbaar te zijn. Oh ja, en ik vergeet de restverschijnselen, vaak is het nog maar de vraag of het paard weer helemaal rad/pijnvrij wordt na genezing... En dat voor een dier dat graag beweegt... Kortom, er komt meer bij kijken dan alleen het kostenplaatje.
Ik ben het helemaal eens met Zoolgangster.
Een paard is een bewegings dier, een vlucht dier, Je moet eerlijk blijven naar je paard toe.
Hoe graag ik ook zou willen er zijn grenzen aan wat je moet willen en ik trek bij een been breuk/ amputatie toch echt de grens.
Het is vaak het begin van een lijdensweg waar het paard niet uit kan ontsnappen omdat zijn baasje hem niet kwijt wil.
Een paard in een uitzichtloze situatie (lees vast in de sloot bv.) verdrinkt zichzelf als hij denkt dat hij geen kans meer maakt.......