laten mensen zich gek maken????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:13

Met veel dingen ben ik het wel eens, veel mensen willen dat alles tip top in orde is, tuurlijk is het fijn. Maar wij hebben het ook niet altijd alles.

Ik denk dat je ook een beetje je paard zelf hier voor goed moet kennen, om te weten wat nou écht goed is.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:19

Ik denk dat je over dit soort onderwerpen wel kan blijven discuseren :+

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:41

ik ben het eens met de TS :j Het hoe en waarom heeft ze zelf al prima omschreven.

Wat mij wel opvalt is dat er diverse mensen zijn die het allemaal wat te persoonlijk opvatten in de zin van de ts. Krijg de indruk dat er mensen zijn die maar denken en door blijven zagen over dat kim dit en dat heeft en dit hele onderwerp op zichzelf schuift...
Mijn inziens geeft kim hier een voorbeeld aan en praat daarbij in haar eigen Ik vorm, er had net zo goed kunnen staan...paard moet wel eens iets doen waar hij geen zin in heeft, hebben wij mensen allemaal ook wel eens...
Wat mij erg stoort is dat je zóóó op je worden moet letten hier op bokt, en 10x na moet denken hoe je iets gaat posten, erg vervelend....

desalnietemin ben ik het met de ts eens, er wordt naar mijn idee veels teveel "gemutst" met de paarden, hierbij scheer ik absoluut niet iedereen over één kam laat dat duidelijk zijn. Maar als ik om mij heen kijk op alle stallen en manege's waar ik kom zie ik veel mensen met paarden in plaats van paardenmensen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:50

Nog iets..ik heb al meerdere keren het argument voorbij zien komen "paard kan niet kiezen."

Nou..in 't wild wel dan?
Daar is er toch ook een leider die bepaalt wat er gebeurt? En of paardlief onder in de rang nou wil eten of niet; linksaf wil of rechtdoor; nog even wat drinken; het lekkerste hapje gras - de leider bepaalt. Daar kan het paard ook niet zelf kiezen, hoor.

En ik ben ervan overtuigd dat TS óók van mening is dat een zadel dient te passen, en dat hoeven correct bekapt horen te worden, en dat een wormenkuur waar nodig gewoon gegeven moet worden. Het gaat er toch niet om dat je een paard moedwillig leed aan moet doen?

Maar het is toch niet nodig dat het paard elke rijoefening met het grootste plezier uitvoert? Het is toch niet zielig als je paard een klap krijgt omdat ze bijten? Het is toch zeker geen mishandeling als ik mijn paard opzadel terwijl paardlief liever op de wei was gebleven?

Zoals ik het begrijp doelt TS veel meer op dat soort dingen, waarbij inderdaad inrijden al 'traumatisch' is, en oh wee als het paard een keertje iets niet leuk vindt. En daar gaat het mis, want zoals ik al zei, ook in het wild is het leven soms gewoon stom. :+ En daar leven ze ook allemaal vrolijk verder - dus waarom zou het dan zo'n ramp zijn als een eigen paard ook een keer een minder geweldig leuk uurtje heeft?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:57

ArabianRanch schreef:
quote]

..... en dan hebben we het nog niet eens over de mensen die andere paardenmensen verzieken :\ _-:( met hun achterbakse gedrag :(

Amen Isabel ;)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:08

Je zegt wel dat je vroeger ook klappen gehad hebt, en zelf 8 uur achter een bureau zit en een uur in je auto, maar als het anders kon dan koos je daar toch voor? Dan koos je er toch voor geen klap te krijgen en dan koos je er toch ook niet voor zo lang stil te zitten?
Waarom zou je een paard dan een zo fijn mogelijk leven onthouden, als je het dat wel kan geven? Alsof je je paard dat niet gunt ofzo...

Ik snap hem niet. :n

Dani

Re: laten mensen zich gek maken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:21

Loose: een paard 'zomaar' klappen geven doe je niet - net als dat je een kind niet 'zomaar' klappen hoort te geven. Maar ik ben echt niet getraumatiseerd doordat ik een keer een pak slaag heb gekregen, net zoals dat mijn paard geen trauma heeft opgelopen doordat ze een fikse mep kreeg toen ze me beet.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:29

Loose schreef:
Je zegt wel dat je vroeger ook klappen gehad hebt, en zelf 8 uur achter een bureau zit en een uur in je auto, maar als het anders kon dan koos je daar toch voor? Dan koos je er toch voor geen klap te krijgen en dan koos je er toch ook niet voor zo lang stil te zitten?
Waarom zou je een paard dan een zo fijn mogelijk leven onthouden, als je het dat wel kan geven? Alsof je je paard dat niet gunt ofzo...

Ik snap hem niet. :n

Volgens mij snap je hem inderdaad niet... :n

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:42

Ik denk eigenlijk dat paarden te goed voor ons zijn, te sociaal, we kunnen er vaak mee doen wat we willen, ze doen het toch wel, protesteren niet echt hard als ze aangepakt worden, terecht of niet. Zag net een stuk op tv over Brooke hospital, je zou soms wensen dat paarden meer haar op hun tanden hadden dan op hun lijf!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:46

als dat zo was dan werd er vast wel meer paardenvlees gegeten :P

paarden zijn gewoon ontzettend lief..belangrijk om dat goed te beseffen :j

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:23

Ja natuurlijk is een paard tamelijk afhankelijk van een mens, maar ik vind dat je in de meeste dingen toch echt wel gelijk hebt..
De meeste paarden hebben het over het algemeen heel goed zolang ze ook op de wei kunnen staan en de nodige aandacht krijgen van hun baasje.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 00:20

Ik denk ook dat inrijden voor een paard vrij traumatisch is :D
zegt niet dat je dus je paard niet moet inrijden, maar als je dat besef hebt, kan je daar wel je handelingen op aanpassen en er wat mee doen.

Mijn paard hoeft niets vervelends mee te maken als ik dat kan voorkomen. Betekent niet dat dat niet gebeurt,soms is het vrij onoverkomenlijk. Dat betekent niet dat je daarom je paard ook maar allemaal andere dingen moet gaan aandoen :+

Mij overkomen ook wel eens vervelende dingen, maar dat ga ik toch nog niet uit mezelf op zoeken. Het is maar welk perspectief je zelf hebt. Sommige mensen gaan voor een leventje dat wel ok is, een relatie die meer downs heeft dan ups, een baan die eigenlijk niet zo leuk is, etc. Ik probeer altijd te gaan voor 100%, en dat geld dus ook voor het leven van m'n paard en de relatie die ik met haar heb :j

Ik neem geen genoegen met "wel ok", dan had ik jaren geleden al kunnen stoppen met leren en onderzoeken :D Het kan altijd beter.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 00:34

ellepel schreef:
paarden zijn gewoon ontzettend lief..belangrijk om dat goed te beseffen :j

+:)+ Dat vind ik een mooie opmerking.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 00:48

Ik vind sommige dingen ook weleens wat te ver gaan als het om paarden gaat. Het ergert me sowieso dat als er op een potje `paard` staat, dat het dan meteen 3x zo duur wordt.

Maar ik vind niet dat je een paard met een mens kunt vergelijken, in bijna geen enkel opzicht. Een paard is een grazend dier, een mens is een alleseter. Een paard hoort te wandelen tijdens z´n eten, een mens kan grotere maaltijden ineens eten en gaat daar van nature bij zitten en rusten. Een mens kan nadenken, afwegingen maken (o.a. ga ik vandaag naar de sportschool of blijf ik op m´n krent zitten) en voor zichzelf beslissen, een paard handelt voor het overgrote deel uit instinct. En ... een mens staat nu eenmaal niet in een afgesloten weide of hok waar er voor je beslist wordt ipv dat je dat zelf kunt doen ... hoewel sommigen wel vrijwillig in een gouden kooi plaatsnemen, maar allez, daar loopt het dan ook meestal al vrij snel uit de hand :+ :+ :+ . ECHTE opsluiting voelt heel anders aan dan dat je vrijwillig een dagje achter de geraniums blijft zitten. Nou denk ik niet dat een paard in een voldoende grote weide echt een besef van opsluiting heeft en ik denk ook niet dat een paard getraumatiseerd raakt als hij ´s nachts in een stal staat als hij daaraan goed gewend is. Maar neemt niet weg dat sommige paarden er zelfs dan slecht tegen kunnen. Ook paarden kun je onderling niet altijd vergelijken vind ik, net zo min als mensen onderling. Het ene paard is meer claustrofobisch, neurotisch en dwangmatig als de ander, zo ook bij mensen.

Dus nee, ik vind zeker niet dat je paard met mens kunt vergelijken, alhoewel ik de strekking van wat je schrijft natuurlijk wel vat en er in een zeker opzicht ook wel een eindje in kan meegaan.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:35

Ach als de paarden het goed hebben en de baasjes zijn tevreden, lekker zo laten :) .
Wat mij wel stoort, is wanneer ineens álles zwart-wit wordt gezien. Net alsof mensen het licht hebben gezien, en alles wat daarvoor anders werd gedaan verkeerd was en dat mensen die het op een andere manier aanpakken, het eigenlijk toch niet helemaal goed doen.

Er leiden meerdere wegen naar Rome :) .

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:50

DaniBanani schreef:
Loose: een paard 'zomaar' klappen geven doe je niet - net als dat je een kind niet 'zomaar' klappen hoort te geven. Maar ik ben echt niet getraumatiseerd doordat ik een keer een pak slaag heb gekregen, net zoals dat mijn paard geen trauma heeft opgelopen doordat ze een fikse mep kreeg toen ze me beet.

Dat is anders wat, als een paard je bijt dan sla je ook daar ben ik het wel mee eens.
Maar er zijn bijvoorbeeld ook mensen die hun paard bijvoorbeeld direct een pak rammel geven als het ergens niet langs wil, om het paard even een 'lesje te leren'. Ik vind dat daarvoor echt wel andere manieren zijn om dat aan te pakken, je mag alleen zo agressief doen (vind ik) als het paard zich ook agressief opstelt naar jou toe.

Ik heb trouwens vroeger zelf nooit klappen gehad, maar ben geen mietje geworden ofzo. :D Dus met paarden valt dat ook wel mee, las ergens een argument dat paarden van lichte negatieve ervaringen sterker worden. Dat zal best, maar ik denk dat ze van andere soortgenoten ook al wel genoeg te verduren hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:17

Of en hoe je een paard slaat moet iedereen voor zich weten. Dit topic ging volgens mij meer over een doorgeschoten zorgzaamheid waarbij te vaak uitgegaan wordt van de wensen van de ruiter/eigenaar/verzorger dan van die van het paard. Waarom een 500gr. All weather Anky deken als je paard er nooit mee buiten staat? Waarom een blauwe die minder fijn is voor het paard als die groene die er ook lag? Waarom moeten er altijd maar allerlei titatovenaars bij die paarden gehaald worden als de problemen bijna altijd door verzorging of de rijderij veroorzaakt worden. Zadelmak maken hoeft niet traumatisch te zijn voor onze paarden, dat is helaas een beetje aangepraat door meneer Roberts en zijn handlangers. Je hoeft voordat je op een paard gaat zitten niet een medische check te doen en je paard laten keuren door een tandarts, zadelmaker en fysiotherapeut, je HOORT als africhter dan allang te weten hoe je paard ervoor staat en of je zadel en hoofdstel passen. Je paard geneest niet van, poedertje huppeldepup, druppeltje zus en olietje zo, maar misschien wel van de verandering van attitude van het baasje :j. Wichelroedes, magneetveldmeters, radarreaders doen allemaal niks, 100% niks.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:32

Loose: maar TS doelt ook niet op dat soort praktijken! Nogmaals, het gaat er niet om dat je een paard expres pijn doet (psychisch of lichamelijk); maar dat het niet zielig is als een paard ook eens iets minder lol heeft: bijvoorbeeld, als ik dressuur rijd en een oefening wil oefenen die paardlief maar niets vindt. Dan overleeft het paard het gerust wel als ik dat uurtje toch die oefening rijd, en daar is niks zieligs aan. Dat is wat TS bedoelt, als ik het goed begrijp. :)

En net als Lovely hierboven zegt - we slaan door in de zorgzaamheid; we zijn te bang om een paard gewoon paard te laten zijn, met alles wat daarbij hoort; want misschien hebben wij, als ruiter/eigenaar, wel last van dat gedrag. En dus, als paardlief een keer bokt uit protest, heeft het arme dier vast ondraaglijke pijn, en moet er achtereenvolgens een dierenarts, zadelmaker, ostheopaat, fysiotherapeut, en tandarts komen, om vervolgens naar Monty Roberts/Parelli/Hempfling/wie dan ook te gaan, want paard heeft vast gedragsproblemen.

Ehm, nee..paard is gewoon paard, en had eventjes geen zin.

Ik overdrijf natuurlijk :o En betwist ook niet dat bovengenoemde namen heus goed werk doen. Maar mensen zijn soms wel héél erg bang en voorzichtig met hun paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:35

Lovely schreef:
Of en hoe je een paard slaat moet iedereen voor zich weten. Dit topic ging volgens mij meer over een doorgeschoten zorgzaamheid waarbij te vaak uitgegaan wordt van de wensen van de ruiter/eigenaar/verzorger dan van die van het paard. Waarom een 500gr. All weather Anky deken als je paard er nooit mee buiten staat? Waarom een blauwe die minder fijn is voor het paard als die groene die er ook lag? Waarom moeten er altijd maar allerlei titatovenaars bij die paarden gehaald worden als de problemen bijna altijd door verzorging of de rijderij veroorzaakt worden. Zadelmak maken hoeft niet traumatisch te zijn voor onze paarden, dat is helaas een beetje aangepraat door meneer Roberts en zijn handlangers. Je hoeft voordat je op een paard gaat zitten niet een medische check te doen en je paard laten keuren door een tandarts, zadelmaker en fysiotherapeut, je HOORT als africhter dan allang te weten hoe je paard ervoor staat en of je zadel en hoofdstel passen. Je paard geneest niet van, poedertje huppeldepup, druppeltje zus en olietje zo, maar misschien wel van de verandering van attitude van het baasje :j. Wichelroedes, magneetveldmeters, radarreaders doen allemaal niks, 100% niks.

endabedoelik :D :D

Glitter_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:37

hihihihih.
Sorry,

Maar ik denk dit ook wel is.

Glitter_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:38

KiWiKo schreef:
Lovely schreef:

endabedoelik :D :D

Daar ben ik het ook mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:40

Dus, dan is de volgende logische vraag waarom zoveel mensen zo druk zijn met het instandhouden van dit soort commerciele uitbuiting van de paardeneigenaar?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:55

omdat we in een feelgood maatschappij leven :) De mens voelt zich goed over de rug van het paard...... Kijk... IK heb er alles aan gedaan. linksaf, rechtsaf, hoolikiboo, goeroe zus, goeroe zo..... dus het ligt ECHT niet aan mij........

"Ik doe het rustig aan, want mijn 5 jarige heeft tegen mijn reader gezegd dat hij nog heeeeelemaaaal niet klaar is om bereden te worden"

naja, zit weer eens in gedachten :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:02

[quote="weetergeen":banketstaaf]
Met de meeste dingen ben ik het wel eens, alleen een belangrijk verschil ten opzichte van een paard is dat je als mens kan relativeren.
[/quote:banketstaaf]

JUIST!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:03

Of omdat mensen zien dat je zoveel meer lol met je paard kunt hebben als je zijn of haar basis behoeften bewaakt en respecteert.

Ook ik heb met sporen, stang en slof gereden want zo had ik het allemaal geleerd. Maar ik heb nooit de voldoening gehad die ik nu wel heb met mijn touwhalstertje, leadrope en 'wichelroede' . Nu heb ik een paard die zonder touwen, hoofdstellen etc. los met me mee loopt en die komt als ik haar roep. Noem het 'penny' maar ik geniet ervan.

Laat mensen toch eens in hun waarde, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.