Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Het hoe en waarom heeft ze zelf al prima omschreven.
En daar leven ze ook allemaal vrolijk verder - dus waarom zou het dan zo'n ramp zijn als een eigen paard ook een keer een minder geweldig leuk uurtje heeft?
Loose schreef:Je zegt wel dat je vroeger ook klappen gehad hebt, en zelf 8 uur achter een bureau zit en een uur in je auto, maar als het anders kon dan koos je daar toch voor? Dan koos je er toch voor geen klap te krijgen en dan koos je er toch ook niet voor zo lang stil te zitten?
Waarom zou je een paard dan een zo fijn mogelijk leven onthouden, als je het dat wel kan geven? Alsof je je paard dat niet gunt ofzo...
Ik snap hem niet.

Het kan altijd beter.
. ECHTE opsluiting voelt heel anders aan dan dat je vrijwillig een dagje achter de geraniums blijft zitten. Nou denk ik niet dat een paard in een voldoende grote weide echt een besef van opsluiting heeft en ik denk ook niet dat een paard getraumatiseerd raakt als hij ´s nachts in een stal staat als hij daaraan goed gewend is. Maar neemt niet weg dat sommige paarden er zelfs dan slecht tegen kunnen. Ook paarden kun je onderling niet altijd vergelijken vind ik, net zo min als mensen onderling. Het ene paard is meer claustrofobisch, neurotisch en dwangmatig als de ander, zo ook bij mensen.
.
. DaniBanani schreef:Loose: een paard 'zomaar' klappen geven doe je niet - net als dat je een kind niet 'zomaar' klappen hoort te geven. Maar ik ben echt niet getraumatiseerd doordat ik een keer een pak slaag heb gekregen, net zoals dat mijn paard geen trauma heeft opgelopen doordat ze een fikse mep kreeg toen ze me beet.
Dus met paarden valt dat ook wel mee, las ergens een argument dat paarden van lichte negatieve ervaringen sterker worden. Dat zal best, maar ik denk dat ze van andere soortgenoten ook al wel genoeg te verduren hebben.
. Wichelroedes, magneetveldmeters, radarreaders doen allemaal niks, 100% niks. 
En betwist ook niet dat bovengenoemde namen heus goed werk doen. Maar mensen zijn soms wel héél erg bang en voorzichtig met hun paard. Lovely schreef:Of en hoe je een paard slaat moet iedereen voor zich weten. Dit topic ging volgens mij meer over een doorgeschoten zorgzaamheid waarbij te vaak uitgegaan wordt van de wensen van de ruiter/eigenaar/verzorger dan van die van het paard. Waarom een 500gr. All weather Anky deken als je paard er nooit mee buiten staat? Waarom een blauwe die minder fijn is voor het paard als die groene die er ook lag? Waarom moeten er altijd maar allerlei titatovenaars bij die paarden gehaald worden als de problemen bijna altijd door verzorging of de rijderij veroorzaakt worden. Zadelmak maken hoeft niet traumatisch te zijn voor onze paarden, dat is helaas een beetje aangepraat door meneer Roberts en zijn handlangers. Je hoeft voordat je op een paard gaat zitten niet een medische check te doen en je paard laten keuren door een tandarts, zadelmaker en fysiotherapeut, je HOORT als africhter dan allang te weten hoe je paard ervoor staat en of je zadel en hoofdstel passen. Je paard geneest niet van, poedertje huppeldepup, druppeltje zus en olietje zo, maar misschien wel van de verandering van attitude van het baasje. Wichelroedes, magneetveldmeters, radarreaders doen allemaal niks, 100% niks.
KiWiKo schreef:Lovely schreef:Of en hoe je een paard slaat moet iedereen voor zich weten. Dit topic ging volgens mij meer over een doorgeschoten zorgzaamheid waarbij te vaak uitgegaan wordt van de wensen van de ruiter/eigenaar/verzorger dan van die van het paard. Waarom een 500gr. All weather Anky deken als je paard er nooit mee buiten staat? Waarom een blauwe die minder fijn is voor het paard als die groene die er ook lag? Waarom moeten er altijd maar allerlei titatovenaars bij die paarden gehaald worden als de problemen bijna altijd door verzorging of de rijderij veroorzaakt worden. Zadelmak maken hoeft niet traumatisch te zijn voor onze paarden, dat is helaas een beetje aangepraat door meneer Roberts en zijn handlangers. Je hoeft voordat je op een paard gaat zitten niet een medische check te doen en je paard laten keuren door een tandarts, zadelmaker en fysiotherapeut, je HOORT als africhter dan allang te weten hoe je paard ervoor staat en of je zadel en hoofdstel passen. Je paard geneest niet van, poedertje huppeldepup, druppeltje zus en olietje zo, maar misschien wel van de verandering van attitude van het baasje. Wichelroedes, magneetveldmeters, radarreaders doen allemaal niks, 100% niks.
endabedoelik![]()
De mens voelt zich goed over de rug van het paard...... Kijk... IK heb er alles aan gedaan. linksaf, rechtsaf, hoolikiboo, goeroe zus, goeroe zo..... dus het ligt ECHT niet aan mij........