Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:14

Bij mij gaat ie naar de slacht, het is niet leuk dat als je paard een spuitje krijgt, hij direct gaat vechten :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:38

StableEnable schreef:
Nog even ter info.
Veel dierenartsen hebben ook een schietmasker. Als je dus wel voor de snelle manier wil kiezen, maar je kunt je paard niet vervoeren is het ook mogelijk om het thuis op die manier te laten afmaken.

Volgens mij is dat een zeeeeer grote uitzondering!
Je 'mag' een paard volgens mij thuis niet laten schieten, denk ivm hygiene en omdat thuis slachten niet mag.
Je paard moet ook leegbloeden trouwens, dus erg prettig zal het niet zijn om dat thuis te laten doen!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:45

opisop_shop schreef:
StableEnable schreef:
Nog even ter info.
Veel dierenartsen hebben ook een schietmasker. Als je dus wel voor de snelle manier wil kiezen, maar je kunt je paard niet vervoeren is het ook mogelijk om het thuis op die manier te laten afmaken.

Volgens mij is dat een zeeeeer grote uitzondering!
Je 'mag' een paard volgens mij thuis niet laten schieten, denk ivm hygiene en omdat thuis slachten niet mag.
Je paard moet ook leegbloeden trouwens, dus erg prettig zal het niet zijn om dat thuis te laten doen!

Volgens mij is dat leegbloeden alleen van belang als het vlees voor consumptie bedoeld is. Als ze een spuitje krijgen bloeden ze ook niet leeg.

Anoniem

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:01

Wat ik trouwens nog wilde vragen aan jullie, sommige hier zeggen dat ze hun paard willen laten cremeren maar zouden jullie dat ook doen als dat zo'n 1500 euro gaat kosten? Het paard heeft er niks aan...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:05

Mijn paard gaat naar de slager, mocht het ooit zo ver komen. De paar keer dat hij verdoofd/onder narcose moest worden gebracht in zijn leven zijn zo'n enorm drama geweest, hij bleef maar vechten, trok ons de halve wei door, en uiteindelijk na een driedubbele dosis moesten we hem nog omduwen, want gaan liggen wilde hij niet. Daar bedank ik dan voor op dat moment.
Als een paard niet zo enorm vecht, dan is inslapen heel rustig. Ik heb het een paar keer gezien om me heen, je afscheid kan er zo mooi mee verlopen. Maar gezien mijn ervaringen met mijn paard, is dat voor hem geen optie.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:48

MelanieB schreef:
Slager, echt niet!
Na al die jaren werk en door het vuur gaan van m'n pony, zou ik gewoon niet willen dat iemand anders d'r daarna vrolijk opeet.. :o
Klinkt stom, maar ik wil dat gewoon echt niet.
Ik wil er bij zijn als mijn paardje heengaat, en ik wil dat niet zien als poef, en pony/paard valt zo op de grond, dat vind ik vreselijk.

Aan de ene kant, zou het vreselijk zijn als je pony zou vechten tegen het spuitje ja, maar dan nog..

Ja idd.. zo denk ik er ook over.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:12

Je kunt kiezen of je paard voor comsumptie gaat of niet.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:55

ik zou de beslissing laten afwegen wat het paard mankeert. als je paard een gebroken been heeft of niet meer kan lopen zou ik het dier niet meer willen laten lijden door de weg naar de slager te laten gaan. dan zou ik het dier terplekke een spuitje laten geven zodat het niet meer lijdt ondanks dat ze weleens gaan vechten. de weg naar de slager is dan nog een langere lijdensweg. als het paard op stal ligt jammer dan die krijg je er echt wel uit als het dier nog warm is om het zo maar te zeggen. (heb het zelf al een paar keer meegemaakt.) als het dier ongeneeslijk ziek is zou ik het dier laten slachten. omdat slachten veel sneller gaat. tevens kun je eerst afscheid nemen als het dier weinig pijn heeft. ook kun je een afspraak maken bij de slager dat je paard als eerste is zodat hij de geur van dood niet ruikt. dit zijn allemaal mogelijk heden. ik heb in mijn paspoort staan dat me paard geschikt is voor de slacht maar alleen als het nog geslacht mag worden ivm de medicijnen anders krijgt ze een spuitje. ook met dat medisch dossier kan gesjoemeld worden. je verkoopt je paard aan een kennis en die laat hem slachten ook al heb jij gezegt dat hij niet naar de slacht mag. andere eigenaar andere regels zeg maar. de rechtmatige eigenaar beslist.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:59

Ik vind dat iedereen het voorzich lekker moet bepalen, en niet andere de grond in trapt (om het maar even erg te zeggen) doordat ze hun paard hebben gecremeerd, in laten slapen, naar de slager hebben gebracht en dat op de een of andere manier in jou ogen niet goed is.

Wij hebben gekozen om Lamentos te laten slachten.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:16

Jantine_ schreef:
Ik vind dat iedereen het voorzich lekker moet bepalen, en niet andere de grond in trapt (om het maar even erg te zeggen) doordat ze hun paard hebben gecremeerd, in laten slapen, naar de slager hebben gebracht en dat op de een of andere manier in jou ogen niet goed is.

Uhhh... ik geloof niet dat er hier iemand is die een ander de grond in trapt omdat hij/zij z´n paard heeft laten slachten (of zou laten slachten) :? ...

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:19

Sterre schreef:
Jantine_ schreef:

Uhhh... ik geloof niet dat er hier iemand is die een ander de grond in trapt omdat hij/zij z´n paard heeft laten slachten (of zou laten slachten) :? ...

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar dat gebeurd vaak wel en ik noem alle dingen, niet alleen slachten.

Hoezo zo snel aangebrand := ?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:40

[MD] Euthanaseren bij paarden

Was het niet deze link van het verhaal van de man die alles heeft uit gezocht voor zijn vrouw? Iemand had het hier een aantal pagina's terug over.
Mijn verhaal staat er ook bij ze is naar de slachterij gegaan maar niet voor cosumtie gebruikt dat wilden we niet (later bleek dat ze ook niet meer geschik zou zijn)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:48

Jantine_ schreef:
Hoezo zo snel aangebrand := ?

Wie, ik :? :? ??

Ik ben niet aangebrand hoor en al helemaal niet "snel aangebrand" :') !
(Maar misschien moet je zelf maar eerst eens alles lezen voordat je een dergelijke reactie plaats ;) .)

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:57

Hier zijn al zoveel topics over, maar goed.

Ik ben zelf voor in slapen, maar vind dat iedereen het lekker zelf moet bepalen.
Ik ga een ander niet veroordelen omdat hij/zij er voor kiest het paard naar de slager te brengen.

Aan beide zitten voordelen en nadelen, dat heb je met alles.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:28

KiWiKo schreef:
alles wat nog op een redelijk normale manier te vervoeren is gaat naar de slacht.........

wat niet meer redelijkerwijze te vervoeren is kan je thuis laten schieten of af laten spuiten.

@ Sjonnie48....... ik heb ooit een keer een paard uit een land moeten halen die heeft 7!!! ja echt 7!!! volledige spuiten tijdens het langrennen in de kont gehad van de VA....... voordat hij enigsinds met zijn ogen ging knipperen........... en met die hoeveelheid spuit je een olifant plat...... maar hem niet hoor, hij ging door

Ja dat geloof ik wel , maar dat is niet wat ik bedoel , je paard heeft dan geen narcose gehad , het komt toch ook niet voor dat een paard 7 spuiten nodig heeft op de ok tafel ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:33

LYSANNO schreef:
MelanieB schreef:
Slager, echt niet!
Na al die jaren werk en door het vuur gaan van m'n pony, zou ik gewoon niet willen dat iemand anders d'r daarna vrolijk opeet.. :o
Klinkt stom, maar ik wil dat gewoon echt niet.
Ik wil er bij zijn als mijn paardje heengaat, en ik wil dat niet zien als poef, en pony/paard valt zo op de grond, dat vind ik vreselijk.

Aan de ene kant, zou het vreselijk zijn als je pony zou vechten tegen het spuitje ja, maar dan nog..

Ja idd.. zo denk ik er ook over.

dit snap ik dus echt niet. Als je weet dat je paard/pony gaat vechten tgen een spuit, kies je toch in zijn belang voor een andere oplossing? dat opeten merken ze echt niets meer van (en bovendien kun je ook bij de slacht nog aangeven dat het paard niet voor menselijke consumptie is), die angst voor een spuit merken ze dan maar al te goed. Ik zeg niet dat dat altijd zo is, maar ik ken idd paarden die panisch zijn voor entingen en dan vind ik het erg oneerlijk als je dan vanwege je eigen gevoel voor inslapen kiest. net zo goed als dat ik het oneerlijk zou vinden om een paard dat panisch is op de trailer toch naar de slacht te brengen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:34

sjonnie48 schreef:
KiWiKo schreef:
alles wat nog op een redelijk normale manier te vervoeren is gaat naar de slacht.........

wat niet meer redelijkerwijze te vervoeren is kan je thuis laten schieten of af laten spuiten.

@ Sjonnie48....... ik heb ooit een keer een paard uit een land moeten halen die heeft 7!!! ja echt 7!!! volledige spuiten tijdens het langrennen in de kont gehad van de VA....... voordat hij enigsinds met zijn ogen ging knipperen........... en met die hoeveelheid spuit je een olifant plat...... maar hem niet hoor, hij ging door

Ja dat geloof ik wel , maar dat is niet wat ik bedoel , je paard heeft dan geen narcose gehad , het komt toch ook niet voor dat een paard 7 spuiten nodig heeft op de ok tafel ?

Mijn paard had er dan geen 7 nodig, maar een stuk of drie/vier toch zeker wel voor hij plat ging ( was overigens voor castratie op de wei ). Er zijn er die blijven vechten, dat is echt niet leuk om mee te maken. Niet voor een operatie, maar zeker niet als het het afscheid is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:34

helemaal mee eens erleyne, ik heb het zo zien gebeuren en dat hoop ik nooit meer mee te maken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:46

Paarden kunnen inderdaad wel degelijk vechten tegen de verdoving, ik heb het zelf ook meegemaakt.
Wel niet bij inslapen, maar bij mijn pony vroeger die altijd een zeer groot probleem met haar linkerachterbeen. Was niets aan te zien, ze liep ook helemaal zuiver maar als de hoefsmid die durfde op te nemen dan sloeg ze naar hem uit. Omdat ze zo hardnekkig bleef en het echt niet meer veilig was, besloot de smid haar een verdoving te geven.
Normale dosis werkte helemaal niet, ze bleef trappen. Uiteindelijk heeft ze (D-pony) een dosis gekregen om een groot paard plat te krijgen, mijn vader moest haar hoofd ondersteunen want ze stond op het punt om om te vallen, maar dat been..dan bleef ze alsnog proberen weg te trekken...

Citaat:
Wat ik trouwens nog wilde vragen aan jullie, sommige hier zeggen dat ze hun paard willen laten cremeren maar zouden jullie dat ook doen als dat zo'n 1500 euro gaat kosten? Het paard heeft er niks aan...

Ik ben zou er ook absoluut niet aan meedoen, maar ik ben dan ook van het type 'dood is dood'. Maar sommige mensen geven fortuinen uit aan een mooie begrafenis voor hun naasten, en zien hun paard ook als hun naasten. Waarom zoveel moeite? Ik weet het niet, misschien omdat ze het gevoel hebben dat het paard er nog op een manier is en ze een groot schuldgevoel hebben als ze het paard niet netjes cremeren? Als het paard dood is, is het immers alleen maar jouw geweten dat je moet sussen. Als jij je als een verrader gaat voelen wanneer jouw paard in de frikandellen terrecht komt dan moet je er geen frikandel van maken, als jij alleen maar met een gerust hart kunt verderleven wanneer je een begrafenisviering hebt gehouden en een crematie dan moet je dat doen.

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:01

Ik heb niks tegen slachten, zolang het diervriendelijk is en het dier een mooi en waardig leven heeft gehad.
Mijn eerste pony is ingeslapen, hij was 'op' door een foute diagnose van de dierenarts waardoor hij volledig uitgeput was.
Hij kon niet meer staan, dus slacht was zowieso geen optie.
Bij het inslapen is hij meteen neergevallen op de vrachtwagen (wij hebben geen stalling aan huis en hij had elk uur speciale zorg nodig, dus hadden we de vrachtwagen omgebouwd naar stal)

Hij was binnen de 2 minuten dood, ook ik was op na 2 nachten wakker te zijn naast hem.
Ik had vrede met zijn dood, ik heb er een deken om gedaan en ik ben naast hem gaan liggen, vervolgens naast hem geslapen.
Zelfs toen ik weer wakker werd hadden zijn neusgaten nog steeds stuipen, alsof hij nog ademde.

Het feit dat ik na zijn dood nog zolang afscheid heb kunnen nemen, heeft mijn verwerkingsproces vergemakelijkt.
Maar dat ligt dan weer voor iedereen anders.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:10

Ik heb altijd geroepen dat die van mij naar de slacht gaat. Niet omdat ik veel nare ervaringen heb met inslapen, maar omdat ik die hoor uit mijn omgeving. Bij slacht weet je tenminste 100% zeker dat het snel gaat, bij spuitje is dat vaak nog maar afwachten.

Maar een paar weken geleden heb ik bij een paard gezeten dat werd afgemaakt omdat het met zijn been in de draad had gehangen. Paard lag al verdoofd op de grond, de eigenaresse was namelijk niet thuis, was nog onderweg. Inmiddels tweede verdoving erin omdat ze dreigde op te staan. Was al erg duf dus. Toen kwam de eigenaresse, gaf toestemming om af te maken, want been was niet meer te redden. Paard werd zó paniekerig van de derde injectie dat ze alsnog opstond (door twee verdovingen heen, met bungelend been). Dat was een heel naar gezicht. Maar toen ze eenmaal al staand de spuit met het roze spul binnenkreeg stortte ze binnen 2 seconden op de grond. Dat ging zó snel.

Dus ik ben nu aan het twijfelen en denk dat ik het van de situatie af laat hangen als het ooit zover komt met mijn ruintje.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:17

xKatleentjex schreef:
...Ik ben zou er ook absoluut niet aan meedoen, maar ik ben dan ook van het type 'dood is dood'. Maar sommige mensen geven fortuinen uit aan een mooie begrafenis voor hun naasten, en zien hun paard ook als hun naasten. Waarom zoveel moeite? Ik weet het niet, misschien omdat ze het gevoel hebben dat het paard er nog op een manier is en ze een groot schuldgevoel hebben als ze het paard niet netjes cremeren? Als het paard dood is, is het immers alleen maar jouw geweten dat je moet sussen.... Als jij alleen maar met een gerust hart kunt verderleven wanneer je een begrafenisviering hebt gehouden en een crematie dan moet je dat doen.

Hmmm... ik zou mijn paarden denk ik ook niet laten cremeren (eerder in de tuin begraven :+ ), maar ik kan me er wel wat bij voorstellen dat mensen het wel doen.
Onze poes wilde ik ook niet aan de DA meegeven toen hij haar bij ons thuis had laten inslapen; die ligt hier achter in de tuin, net als een konijntje en 2 cavia´s. Als het zover is, komen daar mijn 2 hondjes, de poes en de 2 konijntjes ook te liggen (dan is langzamerhand wel vol in dat hoekje :+ ).
Ik weet niet of het iets met "geweten sussen" te maken heeft, meer met het gevoel van "weten dat het dier waar je dol op was, niet als een stuk vuil bij een destructiebedrijf terecht is gekomen" ...
Onze Haflinger hebben we tijdens een operatie moeten laten inslapen (heel verhaal, maar tijdens de operatie bleek dat het beestje een gigantisch vergrootte maag te hebben; ipv de 10-12 ltr. die normaal is voor een Haflinger, had hij 70 ltr. :\ ).
Omdat hij toch wel een byzonder geval was, vroeg mijn DA of hij hem verder mocht onderzoeken. Ik heb daarvoor toestemming gegeven (al zou daardoor maar één paard met hetzelfde probleem minder hoeven lijden!) en daarna is hij verbrand (gecremeerd); dat vond ik eigenlijk best een prettig idee ;) .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:25

Sterre schreef:
meer met het gevoel van "weten dat het dier waar je dol op was, niet als een stuk vuil bij een destructiebedrijf terecht is gekomen" ...

Maar is dat niet net je geweten sussen? Tenzij je werkelijk denkt dat je paard niet naar de eeuwige groene weiden kan als hij door iemand word opgegeten ofzo..maar anders doe je het toch alleen maar omdat jij je zelf slecht voelt bij het idee dat zijn lichaam op een bepaalde manier verwerkt word? Een schuldgevoel omdat je je trouwe maatje zo'n lot geeft? Is trouwens helemaal niets mis mee hoor, zolang je natuurlijk het paard niet bewust laat lijden. Als jij bv een dier met een panische angst voor de trailer of een gebroken been per se wilt vervoeren omdat je gelooft dat elk stuk vlees nuttig is, daar ben ik geen fan van.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:32

als mijn pony ziek is en afgemaakt moet worden, gaat ze naar de slager.

mijn zus is erbij geweest toen een aantal paarden een spuitje kregen, en zei heeft me verteld dat dit geen fijne ervaring is voor een paard.

later is zei erbij geweest toen een veulen met etter in zijn hoofd werd geslacht, werd lekker gekriebeld, pistool erop en weg.
gaat zo snel dat ze er niks van merken :)

heb het zelf later ook gezien, en ondanks dat ik vegatarier ben, vindt ik een ziek dier slachten niet slecht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:33

Judith_ schreef:
Citaat:
Trouwens, ik heb altijd horen zeggen dat paarden het 'voelen' (ruiken??) als ze in het slachthuis zijn... zou dat

Paarden schijnen dood te kunnen ruiken. Echter loopt bij ons erg leuk het ruiterpad langs een slachthuis, en heb nooit een paard gehad wat weigerde daar langs te gaan. Zelfde met dooie beesten langs de weg.

Zelf zie ik liever beesten die een goed leven hebben gehad bij de slacht eindigen dan beesten die in een kooitje zijn opgegroeid en nu niet bepaald een droomleven hebben gehad.

Op de stal waar mijn bijrijdpaard staat lag een dood schaap op weg naar de bak nou ik mij daar toch een moeite gehad om te zorgen dat ze erlangs ging, terwijl ze er normaal zo langsloopt.

Ik zou kiezen voor de slager zonder het consumptie gedeelte ervan als dat uberhaupt al mogelijk is. Een paard heeft zijn hele leven voor je gewerkt dan vind ik niet dat die opgegeten moet worden.