Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:22

Nee hoor Hinke, je reageert alleen o.b.v. achterhaalde en onvolledige informatie. Bovendien is het knippen van één zinnetje en daarop reageren, waarmee je teksten uit de context haalt een probaat middel om discussies op scherp te zetten, maar het is zo weinig constructief.

Tot nog toe heb ik echter nog geen constructieve bijdrage van je gelezen in dit topic. Dus tenminste ben je consistent.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:04

Bubsj schreef:
Waarmee ik maar even wil aangeven, dat ondanks dat ook vermeld wordt dat een enkele keer een vorige baas valt te blaimen (wat ik dus ook deels doe, maar ik wil gezien het karakter van mijn paard dit niet in zijn geheel daarop afschuiven, meer op het niet geschikt zijn voor de type paard), karakter van een paard ook meespeelt. Net zoals het karakter van het kind, of de hond.

Natuurlijk speelt karakter een rol en moet je ook weten hoe daarmee om te gaan. Helaas, lijden veel mensen aan zelfoverschatting en zijn ze erg eigenwijs waardoor ze niet altijd het type paard kopen wat bij hun past. Bijvoorbeeld een jong rillerig paard met een angstige en onzekere eigenaar, geen goede combi.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:26

sanne83 schreef:
waarom verwacht je negatieve kritiek? Ik vind het alleen maar positief dat je het zo opschrijft +:)+
Vooral het laatste wat je zegt vind ik erg treffend. Streng zijn is absoluut niet alles. Juist meegeven op de juiste momenten en streng zijn op de juiste momenten vind ik het beste werken. Uitvinden wat het paard wel leuk vind en vandaar uit verder werken.

kan je nog wel wat dvd tips geven :+ :D

Ondanks dat ik een hekel aan de uitspraak heb, dat de beste stuurlui aan wal staan. Is dat wel de reden denk ik :j In en om het paarden gebied krijg je zo verschrikkelijk veel meningen en gedachtes te horen. Ik vind mijn eigen weg en combineer het allemaal. Zo ben ik absoluut geen 'natural' maar vind ik genoeg en vrijwel onbeperkt hooi, elke dag weidegang (en niet een uurtje) en grondwerken zeker heel belangrijk. Zo hebben wij een klein aantal mensen op stal waarbij ik denk 'ja die denken richting mij' en dan komen ze met een advies (in dit geval, zet je paard gewoon met bijzets vast tijdens het rijden, moet je voorstellen he, een paard wat omhoog komt vastknopen :+ ) waarbij ik denk. Snap je nou werkelijk helemaal niets van deze situatie? Eigenlijk ronduit gevaarlijk dat iemand zoiets aanbeveelt, want in mijn merries geval is dat garantie voor omklappen.

Haha, kom maar met die DVD tips :+

Anya schreef:
Waarom verwacht je dat soort antwoorden??
Je bent zoekende, je doet je best, je kunt het probleem heel aardig beschrijven, je vraagt kennelijk hulp. Dan komt het uiteindelijk wel goed. Het ene paard is het andere niet en een dominant slim paard dat al een paar keer de wereld naar zijn/haar hand heeft weten te zetten is om de dooie dood niet makkelijk. Die hebben al een hele truckendoos ontwikkeld die blij uit de kast wordt getrokken.

Maar aan de andere kant: als je zo'n paard zover hebt dat ze graag voor je werken, jou als leiding accepteren, zonder dat je ze breekt, dan heb je er een gouden paard aan. En wil dat echt niet.. dan heb je misschien het verkeerde paard gekocht. Dat kan ook. Je zult de eerste en de laatste niet zijn.

Ik heb eerder zulke paarden gereden. Ik ga graag de uitdaging aan en van mezelf weer ik ook dat ik onbewust toch altijd weer op zoek gaan naar een onopgevoed paard. Maar wat ik al zei, ik heb hierin mijn gelijke gevonden. Het is voor het eerst dat ik een paard heb waarbij ik denk, komt dit nog wel goed? En nee, ik ben geen ZZ ruiter. Absoluut niet. De hoge dressuursport is niet aan mij besteed. Mijn houding laat te wensen over. Maar wel een die niet bang is, paarden begrijpt, koel blijft en erg stevig in het zadel zit (dat komt vaak nogal van pas op deze paarden :+ ).

Ik weet dat ik niet het verkeerde type paard heb gekocht, omdat ik onbewust hierna op zoek was.

En dat maakt het ook moeilijk. Want ik loop voor het eerst op dit vlak tegen een grens aan. Een paard wat veel meer van me vergt dan ik had verwacht. En toch ben ik koppig genoeg om het niet uit handen te geven. Ook omdat zich nog geen beter aandient. Paard heeft altijd erg haar best gedaan een bange ruiter te creeeren die afstapt wanneer paard geen zin meer heeft. En ik vraag me af of ik dit nog kan doorbreken. Overigens heb ik haar nu een jaar, en merk ik dus dat op de grond, waar de verhoudingen wel goed liggen. Dat paard volledig op mij steund. Een paard wat hinnekend naar me toe komt lopen als ik richting land loop, nog voor ik haar geroepen heb. Knuffelen, achter mij aan. Ze gedraagt zich keurig als mijn ondergeschikte. Al merk ik dat ze ook op de grond erg dominant kan zijn (ik zeg tegen iedereen, op het moment dat dat paard aan je schuurt mag je haar een tik verkopen, doe je dat niet, zal ze niet meer bijtrekken en het blijven doen, elke keer als je haar ziet).

Overigens zullen mensen die mijn kennen direct toegeven dat baas en paard behoorlijk op elkaar aansluiten en dat we een echt stel zijn.

Het is weer een heel verhaal geworden maar het enige wat ik duidelijk wou maken. Is dat er naast onopgevoed wegens gewoon niet weten hoe je een paard moet opvoeden. Je ook de sterkte dominantie paarden niet moet wegcijferen. Er zullen altijd paarden blijven die blijven vechten. Die constant hun plek willen bevestigen en zoniet versterken. En er zijn ook verschrikkelijk goed opgevoedde paarden waarbij ik me 3x achter mijn oren krap. Want die paarden hebben totaal geen leider. Toch nemen ze uit zichzelf de onderdanige rol aan en blijven keurig stilstaan waar het moet. Geen paard is het zelfde en aan gedrag alleen valt niet altijd af te leiden hoe consequent een paard is opgevoed.

En nog even om op ouders en kinderen terug te komen. Wat ik tegenwoordig veel zie is dat mensen het belang en de lading van woorden niet meer kennen. Nee is Nee. Het spijt me is het spijt me. En een belofte is een belofte. Als een moeder een kind een ijsje beloofd. Moet je dit nakomen. Ik hoor en zie steeds vaker dat situaties veranderen en daarbij beloftes weggewuifd worden. Begrijpelijk, absoluut. En lang niet elke ouder zal inzien dat zoiets ook van grote invloed kan zijn. Want indirect leer je je kind dat die waarde die ze aan woorden rekenen vervalt. Een belofte komen ze niet na. Is nee dan nog wel nee?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:33

het is waar dat er veel onopgevoede paarden zijn, en het is helemaal waar dat dat heel vaak aan de mens ligt.
Maar wat we ook niet mogen vergeten is dat paarden alsmaar "heter" gefokt worden, in het moderne sportpaard moet bloed zitten.
En waar gaan diegene die niet voldoen aan de hoge eisen naartoe?
Naar de hobbyruiter!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:48

Anya schreef:
Omdat veel van die paarden als onhandelbaar worden afgeschreven. Verkocht aan handelaren en een rotleven tegemoet gaan.
Als je je fiets niet opvoedt, kan ik daar niet mee zitten. Maar een dier.. dat is wat anders.

En ik zeik ze niet af. Ik verbaas me. Vooral omdat ze doormodderen en dan een topic op bokt openen met een standaardprobleem.

Ik sluit me hier volledig bij aan, het is in het belang van het paard namelijk dat ze hun plaats weten.

En ik verbaas me ook over het idee dat kennelijk leeft dat ouwe rotten in het vak niet anders doen dan paarden op hun donder slaan. Ik ben zo'n ouwe rot. Ze kunnen van mij ook echt een pak rammel krijgen als het moet. Ik kan me de tijd echter niet heugen dat dat nodig is geweest. Sterker, de paarden die ik nu op stal heb hebben geen idee wat een pak op je donder is :n .

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:51

Klopt LDRD, Ik ben ook iemand die een tik geeft zonodig.
Maar het is zelden nodig. En als het nodig is, is het eenmalig en weten ze gewoon meteen dat er niet met je te sollen is, de rest van je houding bevestigd dat dan ook weer meteen. En komt het daardoor weinig voor.
En heb je gewoon tijd om fijn met je paard bezig te zijn. Zonder machtstpelletjes.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:59

Zeker, liever 1x goed dan 10x half. Dat laatste, dat is pas zielig.

Maar mijn paarden staan nog steeds aan de poort als ik kom om aan het werk te gaan, dus geloof niet dat ik zo'n afschikwekkend persoon ben als ouwe rot :D .

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:24

LDRD schreef:
En ik verbaas me ook over het idee dat kennelijk leeft dat ouwe rotten in het vak niet anders doen dan paarden op hun donder slaan. Ik ben zo'n ouwe rot.

Ik heb dat geschreven. maar ik zei niet alle, maar sommigen. Om in de gaan tegen het algemene beeld in dit topic dat oudere mensen in de paardenwereld halve goden zijn en de jonge mensen eigenwijze snotneuzen.
Dat alles vroeger beter was want dan was het paard nog geen huisdier en kon het een goede mep krijgen wanneer het iets verkeerd deed.

Wat ik wil zeggen is dat niet al die oude rotten heilig zijn, ik ken er inderdaad een paar die doorslaan in het idee van 'als hij iets niet goed doet krijgt hij een mep'. Er zijn genoeg goeie ook, net zoals bij de jongeren trouwens.

Maar woorom veroordeel je iemand die zijn paard liever geen mep verkoopt? Laat hem/haar toch, ieder zijn eigen manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:51

Maar BraveSpots, stel je voor het is voorjaar en de bloemtjes en de bijtjes komen alweer volop tot leven en jij loopt met een 2-jarige hengst (of 3 jaar voor mijn part) die toevallig links iets ziet wat hij veel interessanter vindt dan de baas die naast hem loopt en hij besluit om over de baas heen toch naar links te gaan. Wat doe jij dan? Foei zeggen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:03

Lovely schreef:
Maar BraveSpots, stel je voor het is voorjaar en de bloemtjes en de bijtjes komen alweer volop tot leven en jij loopt met een 2-jarige hengst (of 3 jaar voor mijn part) die toevallig links iets ziet wat hij veel interessanter vindt dan de baas die naast hem loopt en hij besluit om over de baas heen toch naar links te gaan. Wat doe jij dan? Foei zeggen?

Ik heb werkelijk geen idee. Heb geen eigen paard, en al helemaal geen hengst. Dat is wel het laatste weer ik aan begin.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat ik die methode zou toepassen hoor. Maar wie ben ik om te beweren dat dat paard op dat moment een mep nodig heeft. Dat is niet aan mij (en jou) om te oordelen vind ik. Zolang het niet je eigen paard is moet je het maar eens zijn met de methode die iemand gebruikt. Ook al is dat niet jouw ding. Al word het paard erdoor verpest.

Want met hardhandig zijn kan je ook een paard verpesten. Misschien niet bij jou, maar wel bij anderen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:11

Tuurlijk kun je met hardhandig zijn een paard verpesten. Ik ken heel trieste paarden die te hardhandig zijn aangepakt voor zaken waarvan ze niet eens snapten wat ze dan 'fout' deden. Dat valt ook onder slechte opvoeding.

Maar die hengst van 2 jaar die besluit over mij heen te tanken. Die krijg echt subiet wel een schop. Dat hoeft zoals LDRD zegt doorgaans ook maar één keer.

En voor sommige paarden is het nooit nodig. Omdat die gewoon reageren op het woordje 'nee'. Of op een pasje terugzetten.
Dat is wat ik bedoel met je begint met netjes vragen (tenzij in noodsituaties en de veiligheid in het geding is). Maar als vragen niet werkt, dan volgt vertellen en dan desnoods wel die heel duidelijke correctie. Maar altijd wel op het moment dat het betreffende paard wel weet waar het voor is.

Als iemand zijn paard nooit een mep verkoopt en verder een prima handelbaar paard heeft.. hoor je mij niet klagen. Je hoort mij pas klagen als ik topics op bokt zie staan van mensen die eerst hun veulen (dat later 1.80 wordt) leren steigeren en dan gaan klagen dat het dier nog steeds steigert als hij twee jaar oud is. En doorgaans kun je als de hoeven langs je oren maaien alleen nog maar die mep geven. Want dat arme dier zal het toch moeten afleren. Voor zijn eigen overlevingskansen. Zulke eigenaren kan ik wel door de monitor trekken. Net als de mensen die dan adviseren om hem een snoepje te geven als hij een keer niet steigert of dat soort fantastische adviezen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:21

Anya schreef:
Je hoort mij pas klagen als ik topics op bokt zie staan van mensen die eerst hun veulen (dat later 1.80 wordt) leren steigeren en dan gaan klagen dat het dier nog steeds steigert als hij twee jaar oud is.

Maar dat heeft toch eigenlijk niets te maken met het wel of niet een klap aan je paard verkopen? Zulke mensen zijn imo gewoon oerdom, en hadden nooit moeten beginnen aan paarden.

Maar of datzelfde veulen nu staat bij mensen die geen mep geven of mensen die hem wel een mep geven, dat maakt toch niet uit? Als je hem leert steigeren zal de uitkomst toch hetzelfde zijn op 2 jaar.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:25

Je hebt geen idee hoe je het op moet lossen, maar een ander mag niets zeggen over methodes die niet werken.
Want blijkbaar werken ze niet als er topics geopend moeten worden van help, mijn paard... vul maar in.

Heel veel jonge paarden, zeker hengsten steigeren wel eens in de omgang.
De ene heeft genoeg aan een pas op en een duw zodat hij "omvalt"
de ander gaat daar even tegen in, die kan toch echt een hele harde knal verwachten.

Maar dat gaat zo ook met bijten of slaan.
De ene staat bij wijze van te rillen als je boos wordt met je stem na een bijt en zal het nooit meer proberen.
De ander heeft toch echt een keer een flinke optater nodig.

Maar tegenwoordig vinden veel mensen dat zielig. Zeker bij nog maar een jaarling, die is nog zo klein.
Ja kleintjes worden ook groot en dan steigeren ze nog, bijten ze nog.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:29

@Bravespots: klopt. De meeste veulens hoef je geen mep te verkopen. Daar kun je volstaan met consequent en duidelijk zijn, eerst vragen en dan vertellen. Maar als het te laat is dus wel. Dan helpt vriendelijk terugzetten echt niet meer. En dat is precies wat ik schrijf in mijn beginpost. Dan je dan -hoe lief, meegaand of whatever een paard ooit was- er niet meer bent met netjes vragen.

Dit dus los van de type dominante 2 -3 jarige mormels die echt een duidelijker benadering nodig hebben dan een stapje terugzetten. Want die zijn er ook. En die worden ook staatsgevaarlijk bij sommige mensen (lees: vallen echt gericht aan). En die kun je beter helemaal in het begin een gerichte mep verkopen op het juiste moment. Dat voorkomt een hoop ellende later.
Laatst bijgewerkt door Anya op 27-04-09 11:32, in het totaal 2 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:30

kazary schreef:
Je hebt geen idee hoe je het op moet lossen, maar een ander mag niets zeggen over methodes die niet werken.
Want blijkbaar werken ze niet als er topics geopend moeten worden van help, mijn paard... vul maar in.

Duh, ik heb nog nooit een eigen paard gehad die steigert ofzo, hoe moet ik dat dan gaan weten??

Van mij part mag je wel commentaar hebben op die mensen, maar besef gewoon dat daarom niet de hele methode fout is. Misschien werkt het wel bij andere mensen en andere paarden, weet jij veel.

Edit: en dan heb ik het wel over de 'zachte' aanpak, niet over het steigeren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:34

Als je het niet weet is het dan verstandig je te mengen in een discussie daar over?
Ik wil je hier niet weg hebben hoor, maar dat stukje snap ik dan niet. Kun jij me dat uitleggen. :)

Als een paard gevaarlijke of zeer ongewenste dingen doet is de methode van deze mensen fout.
Anders hadden ze geen gevaarlijk paard.
Natuurlijk zijn er paarden die zo braaf zijn dat ze alle misstappen van die methode vergeven. (menege paarden bijvoorbeeld)
Maar vroeg of laat gaat het ook bij die mensen fout.
En je ziet toch het meeste fout gaan bij mensen die bij hoog en laag beweren dat een tik nooit nodig is of erger, zielig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:36

Bravespots, je hebt eigenlijk over dit onderwerp niet zoveel in te brengen begrijp ik? Waarom oordeel jij dan op jouw beurt wel over mensen die wel dagelijks met dit soort issues te maken hebben?
Zodra het anderen betreft in mijn omgeving mag ik mij daar wel mee bemoeien, dan gaat leven en laten leven imo niet op als ik zelf moet gaan dealen met de effecten van hun onkunde. Voorbeeld (een van de velen), iemand heeft zijn/haar paard niet onder controle en deze duikt het vak in waar mijn paard toevallig staat en ik met hem bezig ben. Er onstaat heel even een heel onduidelijke situatie waarin mijn paard en ik niet meer veilig zijn. De andere persoon wil diens paard niet straffen of anders aanpakken, want het is allemaal zo gezellig bedoeld :?. Ik sta dus nergens, want mijn paard doet niks verkeerd en heeft zeker geen straf verdiend, maar ik moet wel zorgen dat ik ze opbreek. Dat soort situaties maak ik regelmatig mee en dat vind ik heel erg vervelend.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:37

Lovely schreef:

Verstandige mensen hebben hun paard al lang voordat ze zich in zo'n situatie begeven geleerd dat dat niet mag en dan is een simpel NEE of MAG NIET of wat ze ook zeggen voldoende (eventueel ietsje harder dan normaal) of een rukje aan het halstertouw om weer even de aandacht bij hun te vragen. Ik neem inderdaad liever zulke mensen als voorbeeld, dan mensen die altijd maar weer over die situaties beginnen waarin een schop nodig is en denken dat alle problemen in de paardenwereld terug zijn te voeren op het feit dat baasje niet durft te straffen. En zoals ik al eerder vroeg waarom altijd in dit soort topics maar weer terug komen op die zeldzame situaties waarin die klap of schop nodig is, laten we het eens hebben over de normale alledaagse gang van zaken en hoe je een paard dan leert om zich zo te gedragen als wij wensen en dat is volgens mij door hem vaak te vertellen wat goed is en wat gewenst gedrag is en niet te gaan zitten afwachten tot hij de fout in gaat en dat dan af te straffen zodat hij zelf maar moet uitvogelen wat dan eventueel wel goed is. Mensen die een paard kunnen opvoeden met heel veel belonen en heel weinig straf die wil ik graag als voorbeeld nemen (en grappig genoeg hoor ik die nooit praten over schoppen). Dat soort mensen stralen meestal zoveel rustig overwicht uit dat een paard helemaal nooit een pasje fout zet. In mijn ogen zijn het juist de mensen die het altijd maar over schoppen en slaan hebben die bang zijn voor hun paarden en niet de mensen die het in principe met opvoeden proberen op te lossen. Opvoeden is een jong dier of mens de spelregeltjes bijbrengen en dat is niet zoals vroeger zo veel gebeurde de ander onder de duim houden, daarmee krijg je echt geen respect, niet van een mens en ook niet van een dier. Zodra je de duim weghaalt is het zogenaamde respect gelijk weg.

Ik heb die ouderwetse mannenmanier wel eens gezien vroeger, paardje wat bleef weigeren (waarbij ook nog gezegd werd dat het een fout van de ruiter was) zo erg slaan met een lange zweep dat het dier schuimbekkend op de grond lag. Ik schaam me nu nog dat ik toen te onzeker en te laf was om in te grijpen. Ik ben blij dat zoiets vandaag de dag niet meer als normaal wordt beschouwd en dat de meeste jonge mensen van nu wel zo mondig zijn opgevoed dat ze zich absoluut zullen laten horen in zo'n situatie. Als we nu gewoon van elkaar willen leren en die dingen overnemen die goed werken, zonder gelijk te oordelen dan wordt iedereen daar beter van. Die dingen van vroeger die goed waren die houden we er gewoon in en die dingen die bar slecht waren die kunnen best vervangen worden door iets dat beter werkt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:43

Voor mijn eigen paard is het inderdaad een zeldzame situatie.
Maar hoe vaak ik al onopgevoede "monsters" ben tegen gekomen, daar waar een foei niet meer werkt en beloning op dat moment ook niet, wat moet je dan? Wachten tot je in elkaar gemept wordt, omver gelopen of gebeten door het onopgevoede paard van een ander?
En helaas is het niet zeldzaam. Was dat maar zo. Dan had Anya ook vast geen topic geopend.
Kijk ook maar eens naar de hoeveelheid topics er hier over zijn.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:44

kazary schreef:
Als je het niet weet is het dan verstandig je te mengen in een discussie daar over?
Ik wil je hier niet weg hebben hoor, maar dat stukje snap ik dan niet. Kun jij me dat uitleggen. :)

Omdat ik wel ogen in mijn hoofd heb, en zie hoe andere mensen het doen. Omdat ik er zelf geen steigerend paard heb betekent nog niet dat ik geen mening over heb.

En nee, ik kan niet vertellen wat ik zou doen bij een steigerend paard die ik uberhaupt niet ken. Knap dat jij (jullie) dat wel kunnen hoor.

kazary schreef:
En je ziet toch het meeste fout gaan bij mensen die bij hoog en laag beweren dat een tik nooit nodig is of erger, zielig is.

Is dat zo? Misschien ligt het aan de omgeving, maar ik woon op het platteland en de meeste ik ken zijn niet vies van een goede mep, integendeel. En toch zie ik het heel erg vaak fout gaan. Op den duur doen ze niet anders meer dan vrolijk in het rondmeppen terwijl het paard er evengoed overheen walst. Hoe ver sta je dan?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:52

Hermelientje schreef:
Dat soort mensen stralen meestal zoveel rustig overwicht uit dat een paard helemaal nooit een pasje fout zet. In mijn ogen zijn het juist de mensen die het altijd maar over

En dat is nou ook juist één van de dingen, een beetje gevoel om ermee om te gaan zal je toch ook moeten hebben en dat ontbreekt bij 9 van de 10 tegenwoordig. Heb je dat gevoel dan is straffen uitzondering, maar heb je dat gevoel niet dan loopt het zonder een flinke straf op zijn tijd volledig uit de hand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:56

Ligt het niet gewoon aan de toegankelijkheid van dit medium internet?
Vroeger zullen er vast wel net zo veel onopgevoede paarden zijn, maar toen hoorde je er niets over.
Nu is het makkelijker om tips te krijgen via internet :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:57

Hermelientje, waren alle paarden maar zo. Maar nee helaas zijn ze niet zo. En nee.. niet allemaal hebben ze dezelfde behandeling nodig. Bij de ene sta ik dus rustig een uur met druk op het halstertouw tot het neezeggende dier een stapje doet. Omdat die allang heeft geleerd dat er mensen zijn die dan gaan meppen. En ze zichzelf daarvoor afsluiten.

En mijn eigen paarden: die kan ik los longeren, roepen en dan komen ze.. de stal open laten staan en ze blijven binnen, los voor de stal zetten en heen en weer lopen met zadels en spullen. Die zijn opgevoed. Heb ik niet zoveel zware ingrepen voor hoeven doen. 1x. Wiz wist dat de tanden op elkaar moesten blijven. Hij probeerde het toch. Dat heeft hij maar 1x gedaan. Daarna was het wel in enen over (en nee, hij lag niet schuimbekkend helemaal stuk op de grond, ik heb zijn vel omgedraaid, toen neezeggen niet hielp).

De ene laat ik een half uur kijken naar een enge situatie tot er eindelijk moed genoeg is verzameld om toch naar voren te gaan. Maar een paard dat na 3x nee zeggen toch meent de tanden in iemand met mogelijk voedsel te moeten zetten, die krijgt een vele malen duidelijker correctie.

Paarden schuimbekkend op de grond nadat ze in elkaar getrapt zijn... gruwelijk.

Kunnen jullie werkelijk geen onderscheid maken tussen volkomen in elkaar meppen of een gerichte noodzakelijke correctie toepassen die het dier zelf ook snapt. Sterker nog: die ze onderling in de wei ook toepassen.

Want daar gaat het hetzelfde:
eerst vragen
dan dreigen met de oren of een hoofdschud
dan de kont bijdragen
voet je optillen of tanden tonen
en dan wordt gemept: gericht op de weke delen. Omdat een kudde ook geen belang heeft bij een reeks kreupele kuddeleden.
En luistert een paard dan nog niet naar de dominante merrie, dan wordt hij/zij de hele wei doorgejaagd. Tot het wel luistert. En onderdanig vraag of het weer mag aansluiten bij de kudde.
Kortom: paarden begrijpen dit gedrag. Ze voelen zich er zelfs goed en zeker bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:01

ik kan in 5 minuten tijd, mijn pony 5 tikken al hebben gegeven omdat hij zo dominant is dat hij elke kans probeert aan te grijpen om mij van de 'troon' te stoten.
Dus hij krijgt van mij over een uurtje werk met hem aardig wat voor de kiezen! Zielig? welnee! moet hij zich maar houden aan de rangorde wetten, want ik doe dat wel ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:24

BraveSpots schreef:
Op den duur doen ze niet anders meer dan vrolijk in het rondmeppen terwijl het paard er evengoed overheen walst. Hoe ver sta je dan?

Vrolijk er op losmeppen terwijl het paard daar niet van onder de indruk is, is een teken dat de allereerste correctie niet in een intensiteit gegeven is die nodig is, en dat er behalve die tik geen andere manier of methode bekend is bij degene die met dat paard omgaat.

Een correctie in de vorm van een mep of schop hoort te worden gegeven in een intensiteit waar het paard van onder de indruk is, al het andere stompt een dier alleen maar af en maakt het ongevoelig daarvoor. Dus hebben die paarden opvoeding genoten? Jawel, maar de verkeerde opvoeding. Ze leren dat ze de mens de baas kunnen....