Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:17

Voor een te langzaam werkende schilklier krijgt ze als het goed is pillen, ik heb dit in ieder geval wel, heeft ze die niet, even langs huisarts.
Met dit gewicht zou ik geen paard gaan rijden, het is sneu voor d'r maar als je aan het paard denkt is het niet zo'n heel goed idee, als ze al 10/15 kilo af zou vallen zou een trekpaard (en dan geen fries) kunnen, maar een pony gaat zeker niet lukken, als ze nog meer afvalt een fjord of haf, maar nu nog even niet

Cilltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:21

ik zou niet op een pony gaan rijden ook niet op een haflinger of fjord gaan rijden eerder op een beld of een grote tinker
en het is ook beter om af tevallen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:46

mick75 schreef:
En kapotrijden van paarden heeft niet bepaald alleen met gewicht te maken. Dat kan op ontelbaar veel manieren zonder dat je een grammetje teveel hebt...

Klopt en een ruiter die álles nog moet leren én een hoog gewicht heeft, heeft extra veel kans om onbedoeld een paard kapot te rijden...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:07

Ninx schreef:
Je pakt 1 heel erg 'feitelijke' uitspraak uit een heel verhaal waardoor het wel heel ongenuanceerd overkomt.
Je zult ook in onderzoeken kunnen lezen dat dit nu eenmaal zo werkt.
Dat is niet denigrerend. Je hebt spiermassa, je hebt vetmassa.... hoe moet men het anders noemen dan.
Zelfs in de laatste Bit noemen ze het vetmassa... dat is toch niet per definitie denigrerend? Hoe moet men het dan noemen?

Het gaat erom dat je er automatisch van uitgaat dat een ruiter met overgewicht wel niet mee zal kunnen komen met de beweging. Dat is een vooroordeel en daarmee zet je de dikkere ruiter neer als automatisch slechte ruiter.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:16

_Sigrid_ schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, sorry daarvoor.

Er wordt hier en daar een trekpaard geadviseerd en qua rijden is dat opzich prima te doen. Mensen beseffen alleen niet dat een trekpaard gemiddeld wel even wat andere spullen nodig heeft (zadel, hoofdstel enz) en ook flink wat meer eet dan een gemiddeld paard. Met dit soort zaken moet je wel rekening houden vind ik.

Zelf zou ik gaan voor een groot formaat Tinker. Fjorden en Haflingers zijn net wat een de kleine kant denk ik.
Een Tinker van rond de 1,50 zou wel goed passen denk ik.

Verder is het misschien wel verstandig om iets af te vallen, als is het "maar" 10 kilo. Het lijkt mij namelijk zelf ook niet lekker rijden (ligging bovenbeen enz) Dus misschien kan je vriendin eens in overleg gaan met een diëtiste daarover.

Dus niet op een belg maar wel op een tinker :')
Ik heb een tinker van 1,50, en geloof me, als daar iemand op gaat zitten van 100 kilo zakt die echt door z'n beetjes hor :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:19

moet je per individu bekijken
mal zal het niet aan kunnen, de ander weer wel

iemand die licht is echt het paard tegen zit in zijn bewegingen, is vervelender dan iemand met een maatje meer die helemaal de balans gevonden heeft, en goed mee beweegt.

Ronne

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:25

Ik heb een tinker van 1.53 en die zou dat best houden! Misschien niet als er dagelijks een rit van 3 uur gemaakt wordt, maar 2 of 3x per week een rustig ritje, zou haar makkelijk lukken!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:30

Ik denk dat het erg belangrijk is dat de rug lang genoeg is voor het zadel. een 18 inch past niet overal op.

Overigens stoor ik me aan de opmerkingen dat het wel erg egoistisch is om toch te willen rijden als je zwaar bent.
Iedereen rijdt toch omdat hij het zelf zo leuk vindt?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:31

het is idd erg leuk, maar het mag niet ten koste van je paard gaan.
als dat het wel gaat vind ik het egoïstisch. logies :D?

edit*

Dan zou er een groter paard genomen moeten worden. Lange rug en laag paard gaat niet samen, korte rug en sterke lendenen is over het algemeen wat sterker
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 06-04-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:33

Ik denk dat je het inderdaad echt per paard moet bekijken! Je hebt hele smalle tinkertjes, die het echt niet gaan redden, maar je hebt ook hele flinke, stevige tinkers van 1.60m die het waarschijnlijk prima aankunnen. Als ze dan ook nog eens goed doorgereden zijn en hun balans goed kunnen vinden, lijkt het mij geen probleem.
De ruiter moet natuurlijk wel goed op blijven letten dat ze het paard niet overvraagd, maar dat lijkt me voor elke ruiter van toepassing!

En inderdaad opmerkingen over dat het egoistisch is als je met dat gewicht wil rijden, vind ik ook echt niet kunnen! Het is niet zo dat ze voor haar eigen plezier een paard gaat beschieten met een spijkerpistool! Al lijkt het erop dat sommige mensen hier dat wel denken!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:36

De Massimozadels kunnen nochtans wel gemaakt worden met bvb 17inch kussens maar 19inch zitmaat ;) Dat ging normaal bij mijn haflinger gebeuren maar al een geluk past mijn kont nog in een 18inch en kan mijn haflinger nog netjes een 18inch dragen ;) En ja zij heeft toch een korte rug. Maar ze passeert haar T18 niet.

En even opmerking qua tinker. Een hele goede vriendin van mij heeft een tinker van 1.58m, is nog 2x zo breed als mijn haflinger en haar vader van 127kg rijdt daarop! Elke zondag een buitenrit van een uur met stap, draf en galop, en dat al 7 jaar! En het beest verkeerd in topconditie dus het hangt echt wel af van paard tot paard! Op die tinker kun je slapen en jezelf nog eens omdraaien, zo breed is die! En aangezien de vriend van dat meisje dierenarts is wordt de tinker meer dan normaal nagekeken en er valt niets te zien van stramme spieren, pijn in de rug, misvormingen of iets dergelijks.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:51

Citaat:
Ik heb een tinker van 1,50, en geloof me, als daar iemand op gaat zitten van 100 kilo zakt die echt door z'n beetjes hor

slap paard heb jij dan....is het wel een echte tinker?
sorry kon het niet laten :+

ben het met iedereen eens dat je niet als beginner van 100± kilo moet willen starten op een pony, zoek een robuust stevig paard daarvoor uit.

Kijk ook eens puur naar de 15% regel, die is ook niet helemaal zuiver.
Mijn paard weegt 525 kg, mijn zadel 15 kg, dat zou betekenen dat ze 79 kg zou mogen dragen minus zadel = 64kg, beetje cowboy weegt al meer en weinig werkquarters op ranches die rugproblemen hebben hoor, en ze werken vaak meerdere uren achter elkaar per dag. Niks mis met die paarden! In de US zijn er op ranches soms max gewichten toegestaan van 125 kg, weet alleen niet of ze dan ook het zadel meerekenen.

IJslanders wegen zo´n 400 kg? 15% is dan slechts 60 kg, iemand al eens op een wedstrijd gekeken of in IJsland zelf? weinig mannen van maar 60kg op een IJslander hoor!

omgekeerd rekenen: iemand van 100 kg zou dan op een paard uitkomen van 666 kg, dat zijn al een hoop paarden waar ze dan op kunnen.....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:13

Als we die 15%- regel heel strak zouden nemen kan iemand van 100 kilo dus op paarden van vanaf grofweg 675 kilo rijden. Daarmee komen vrij veel grote, robuuste rassen in the picture. Als we er dan vanuit gaan dat een beginner meer "dood gewicht" meezeult dan een ervarener ruiter die mee kan gaan met de bewegingen kom je hoe dan ook op de grote koudbloeden uit, zoals Belgen, Nederlands Trekpaard, Shires en dergelijke rassen.

WildRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:13

ik zou zelf liever iets willen afvallen ... of zeker voor een sterk robuurt paard kiezen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:32

beantsje schreef:
Ninx schreef:
Je pakt 1 heel erg 'feitelijke' uitspraak uit een heel verhaal waardoor het wel heel ongenuanceerd overkomt.
Je zult ook in onderzoeken kunnen lezen dat dit nu eenmaal zo werkt.
Dat is niet denigrerend. Je hebt spiermassa, je hebt vetmassa.... hoe moet men het anders noemen dan.
Zelfs in de laatste Bit noemen ze het vetmassa... dat is toch niet per definitie denigrerend? Hoe moet men het dan noemen?

Het gaat erom dat je er automatisch van uitgaat dat een ruiter met overgewicht wel niet mee zal kunnen komen met de beweging. Dat is een vooroordeel en daarmee zet je de dikkere ruiter neer als automatisch slechte ruiter.

Een dikkere ruiter wellicht niet, de dames die destijds aan dat fit programma van Bit meededen gingen wel beter rijden toen ze lichter werden.
Tussen dikker en obese (100 kilo voor een vrouw is obese) zit een groot verschil.
Iemand die wat dikker is hoeft een paard niet te belemmeren, maar iemand van 100 kilo heeft dermate veel vetweefsel dat dat wel degelijk 'vertragend' werkt. Dat heeft niets met je kundigheid als ruiter te maken, maar dat is natuurkunde.
Ik heb dus ook nooit gezegd dat dat een slechte ruiter is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:37

dat ben ik absoluut niet met je eens(goh alweer :D )
Ik ken 2 dames van rond de 1,85 lang, de één weegt rond de 105 kilo heeft maat 42/44.
Dat is in mijn optiek geen heel zwaar overgewicht.
Natuurlijk beweeg je makkelijker als je geen overtollig vet mee hoeft te zeulen maar ook mensen met overgewicht kunnen lenig en soepel zijn.
Zodanig dat ze hun paard maar ook zichzelf niet in de weg zitten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:56

Je kan niet puur op gewicht stellen dat iemand obese is. Dat is ook afhankelijk van de lengte van die persoon.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:49

Je kan soms wel hard roepen dat iemand maar af moet vallen, maar zo eenvoudig is dat niet. Ik loop al een jaar bij een dietiste, heb ontzettend hard ervoor gewerkt, en weet je hoeveel ik kwijt was na de eerste 3 maanden. Wel een halve kilo. Na een half jaar was dit opgelopen tot wel een hele kilo. Lekker motiverend hoor. Voor sommige mensen is het niet zo vanzelfsprekend om even af te vallen, maar die zijn wel gek op paarden. Ik rij al sinds ik 6 ben, ben nu 23, ik krijg les van iemand die mij heeft gezegd dat ik een nette zit heb, ik zal haar volgende keer als ze komt eens vragen of ze denkt dat ik te zwaar voor mijn paard ben. Ik heb trouwens een Fries, lekker compact gebouwd, niet dat moderne hoge, langwerpige type, maar een ouderwetse knollen bouw zeg maar.
Soms zie je wel eens 2 mensen op 1 paard zitten, dat zijn ook volwassenen, dus zeg gemiddeld 70 kilo per persoon. Dan zit er al 140 kilo op. Tja dat kan dus ook niet. Maar als je soms naar films kijkt. Zoals Lord of the Rings ofzo, dan zitten ze toch echt met 2 volwassen mannen te paard. En dat paard zakt ook niet door zijn pootjes.
Je zal me echt niet horen zeggen dat je met 100 kilo op een Awelsh ofzo moet gaan zitten, maar als ik kijk naar mijn vorige paard. Kruising gelder/groninger, die kon echt wel een groot gewicht dragen. Dus zo'n type paard zou volgens mij best kunnen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:49

cissy schreef:
Kijk ook eens puur naar de 15% regel, die is ook niet helemaal zuiver.
Mijn paard weegt 525 kg, mijn zadel 15 kg, dat zou betekenen dat ze 79 kg zou mogen dragen minus zadel = 64kg, beetje cowboy weegt al meer en weinig werkquarters op ranches die rugproblemen hebben hoor, en ze werken vaak meerdere uren achter elkaar per dag. Niks mis met die paarden! In de US zijn er op ranches soms max gewichten toegestaan van 125 kg, weet alleen niet of ze dan ook het zadel meerekenen...

Even hierop ingaan..
Hoezo is dat niet zuiver?
Omdat veel ruiters zwaarder zijn dan dat?

Ik mag aannemen dat ze vanuit het paard aan die 15% regel zijn gekomen en niet vanuit de ruiter.
Wat ik ervan begrepen heb is dat wanneer je over die %regel gaat, je meer risico van overbelasting heb.
Dat veel paarden dat wel redden zonder veel problemen is waar, maar veel D.A zeggen dat de meeste blessures van paarden door de ruiters komen... - overbelasting (ook door slecht rijden natuurlijk, maar hoeveel ruiters kunnen er nu echt goed rijjden? Ook ik maak nog genoeg fouten die niet gunstig zijn voor mijn paarden :o )
imo neem je dus meer risico (ten koste van het paard) als je slecht kunt rijden én zwaar bent.

En ja, paardrijden is niet goed voor het paard. Dat is ook egoisme.
Zo lang mijn paarden er plezier in hebben, vind ik het goed, maar ik weet dat het lichamelijk natuurlijk niet beter voor ze is. Wel wil ik er voor zorgen dat ik zo min mogelijk risico neem en dus les neem en zorg dat ik niet te zwaar ben (paard uitgezocht die me goed kan dragen.. )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:57

wanneer is iemand obese eigenlijk?heeft dat met die bmi index te maken oid?

ik heb een fjord,waar een 18 inch zadel op ligt met korte kussens,die nog makkelijk past.
ook mijn kont past er makkelijk in,ik kan nog een hand achter me in het zadel leggen.

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:01

Ik ben het totaal niet eens met wat Ninx zegt...
Ikzelf ben dan wel met overgewicht begonnen met rijden: 103 kilo bij een lengte van 1.64...Toch reed ik gewoon op een tinker van 1.43...
Inmiddels ben ik wel 25 kilo afgevallen maar die tinker heeft er in het afgelopen jaar geen problemen van gehad.

Let wel.
De TS schrijft dat die vriendin 1.70 lang is en 100 weegt. Zij heeft dus wel wat meer haar lengte mee.
Er zijn ook genoeg mensen die 1.85 zijn en 100 wegen..dus ik wil tegen je ingaan wat betreft 100 kilo is per definititie obese.

Die tinker heeft nergens last van en uitgerekend...naar de 20% regel..
hij weegt ruim 500 kilo...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:08

natje86 schreef:
Die tinker heeft nergens last van

Wat ik jammer vind is dat je niet ín de tinker of elk paard kan kijken hoe de schade is.
Door het rijden is er altijd schade te zien, dus ook bij een lichtere ruiter. Vraag is alleen, hoeveel...
Jij heb 1 ervaring met die tinker.. is dat genoeg om te zeggen dat het kan?

Daarbij zie je vanaf de grond vaak veel meer. Als er een te zwaar (!) persoon op een paard/pony gaat zitten zie je meestal de passen van het paard duidelijk veranderen (kleiner) .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:16

Snoevie schreef:
wanneer is iemand obese eigenlijk?heeft dat met die bmi index te maken oid?

ik heb een fjord,waar een 18 inch zadel op ligt met korte kussens,die nog makkelijk past.
ook mijn kont past er makkelijk in,ik kan nog een hand achter me in het zadel leggen.

Een persoon met een BMI van meer dan 25.0 kg/m2 wordt beschouwd als te zwaar (overgewicht); een BMI van meer dan 30,0 kg/m2 wordt beschouwd als zwaarlijvig (obesitas). Een verdere drempel van 40,0 kg/m2 wordt geïdentificeerd als een dringend morbiditeitsrisico (morbide obesitas).Van morbide obesitas is reeds sprake bij een BMI van meer dan 35, indien er zich samenhangende problemen voordoen: gewrichts-, hart- of longklachten, suikerziekte, hoge bloeddruk. De term superobesitas wordt gebruikt bij een BMI van boven de 50.

Iemand van 1:70 die 100 kilo weegt heeft dus een BMI van 35... Dat is zo goed als morbide obesitas.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:22

natje86 schreef:
Ik ben het totaal niet eens met wat Ninx zegt...
Ikzelf ben dan wel met overgewicht begonnen met rijden: 103 kilo bij een lengte van 1.64...Toch reed ik gewoon op een tinker van 1.43...
Inmiddels ben ik wel 25 kilo afgevallen maar die tinker heeft er in het afgelopen jaar geen problemen van gehad.

Let wel.
De TS schrijft dat die vriendin 1.70 lang is en 100 weegt. Zij heeft dus wel wat meer haar lengte mee.
Er zijn ook genoeg mensen die 1.85 zijn en 100 wegen..dus ik wil tegen je ingaan wat betreft 100 kilo is per definititie obese.

Die tinker heeft nergens last van en uitgerekend...naar de 20% regel..
hij weegt ruim 500 kilo...

Ja, wat ik opschrijf heb ik niet zelf bedacht.
Dit komt uit artikelen van artsen en wetenschappers. Je bent het dan niet met hen eens.
Eigenlijk heb je een risico genomen door proefondervindelijk te willen testen of je paard zou bezwijken aan het gewicht.
Dit is niet gebeurd, en dus hebben deze onderzoekers ongelijk volgens jou.
Toch is de schade veelal niet direct meetbaar of merkbaar, maar hij is er wel degelijk.
Hij is er namelijk inderdaad ook bij lichte veertjes, en dus inderdaad in toenemende mate wanneer je zwaarder bent.

Ik heb eigenlijk wel alles gezegd. Ik heb niets zelf verzonnen en heb alleen maar gepost wat inmiddels de schrikbarende feiten blijken te zijn.
Ik hoef niemand te overtuigen, ik hoop dat mensen hun verantwoordelijkheid zelf willen nemen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:31

Maar je kunt nog steeds niet aan iemands gewicht zien of deze obese is, daarvoor moet je ook de lengte weten.