Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mick75 schreef:En kapotrijden van paarden heeft niet bepaald alleen met gewicht te maken. Dat kan op ontelbaar veel manieren zonder dat je een grammetje teveel hebt...
Ninx schreef:Je pakt 1 heel erg 'feitelijke' uitspraak uit een heel verhaal waardoor het wel heel ongenuanceerd overkomt.
Je zult ook in onderzoeken kunnen lezen dat dit nu eenmaal zo werkt.
Dat is niet denigrerend. Je hebt spiermassa, je hebt vetmassa.... hoe moet men het anders noemen dan.
Zelfs in de laatste Bit noemen ze het vetmassa... dat is toch niet per definitie denigrerend? Hoe moet men het dan noemen?
_Sigrid_ schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, sorry daarvoor.
Er wordt hier en daar een trekpaard geadviseerd en qua rijden is dat opzich prima te doen. Mensen beseffen alleen niet dat een trekpaard gemiddeld wel even wat andere spullen nodig heeft (zadel, hoofdstel enz) en ook flink wat meer eet dan een gemiddeld paard. Met dit soort zaken moet je wel rekening houden vind ik.
Zelf zou ik gaan voor een groot formaat Tinker. Fjorden en Haflingers zijn net wat een de kleine kant denk ik.
Een Tinker van rond de 1,50 zou wel goed passen denk ik.
Verder is het misschien wel verstandig om iets af te vallen, als is het "maar" 10 kilo. Het lijkt mij namelijk zelf ook niet lekker rijden (ligging bovenbeen enz) Dus misschien kan je vriendin eens in overleg gaan met een diëtiste daarover.

?
Dat ging normaal bij mijn haflinger gebeuren maar al een geluk past mijn kont nog in een 18inch en kan mijn haflinger nog netjes een 18inch dragen
En ja zij heeft toch een korte rug. Maar ze passeert haar T18 niet.Citaat:Ik heb een tinker van 1,50, en geloof me, als daar iemand op gaat zitten van 100 kilo zakt die echt door z'n beetjes hor
beantsje schreef:Ninx schreef:Je pakt 1 heel erg 'feitelijke' uitspraak uit een heel verhaal waardoor het wel heel ongenuanceerd overkomt.
Je zult ook in onderzoeken kunnen lezen dat dit nu eenmaal zo werkt.
Dat is niet denigrerend. Je hebt spiermassa, je hebt vetmassa.... hoe moet men het anders noemen dan.
Zelfs in de laatste Bit noemen ze het vetmassa... dat is toch niet per definitie denigrerend? Hoe moet men het dan noemen?
Het gaat erom dat je er automatisch van uitgaat dat een ruiter met overgewicht wel niet mee zal kunnen komen met de beweging. Dat is een vooroordeel en daarmee zet je de dikkere ruiter neer als automatisch slechte ruiter.
)cissy schreef:Kijk ook eens puur naar de 15% regel, die is ook niet helemaal zuiver.
Mijn paard weegt 525 kg, mijn zadel 15 kg, dat zou betekenen dat ze 79 kg zou mogen dragen minus zadel = 64kg, beetje cowboy weegt al meer en weinig werkquarters op ranches die rugproblemen hebben hoor, en ze werken vaak meerdere uren achter elkaar per dag. Niks mis met die paarden! In de US zijn er op ranches soms max gewichten toegestaan van 125 kg, weet alleen niet of ze dan ook het zadel meerekenen...
) natje86 schreef:Die tinker heeft nergens last van
Snoevie schreef:wanneer is iemand obese eigenlijk?heeft dat met die bmi index te maken oid?
ik heb een fjord,waar een 18 inch zadel op ligt met korte kussens,die nog makkelijk past.
ook mijn kont past er makkelijk in,ik kan nog een hand achter me in het zadel leggen.
natje86 schreef:Ik ben het totaal niet eens met wat Ninx zegt...
Ikzelf ben dan wel met overgewicht begonnen met rijden: 103 kilo bij een lengte van 1.64...Toch reed ik gewoon op een tinker van 1.43...
Inmiddels ben ik wel 25 kilo afgevallen maar die tinker heeft er in het afgelopen jaar geen problemen van gehad.
Let wel.
De TS schrijft dat die vriendin 1.70 lang is en 100 weegt. Zij heeft dus wel wat meer haar lengte mee.
Er zijn ook genoeg mensen die 1.85 zijn en 100 wegen..dus ik wil tegen je ingaan wat betreft 100 kilo is per definititie obese.
Die tinker heeft nergens last van en uitgerekend...naar de 20% regel..
hij weegt ruim 500 kilo...