"Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperMarion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:52

Ik zeg ook alleen dat ik dat geluk wel heb.
Dus jij wil zeggen dat jij in een ander zn portemonee kunt kijken?
Er zijn uiteraard genoeg lamzakken die er niets voor op willen geven als het om een dier gaat - daar geef ik je gelijk in - maar als het echt niet wil; wat moet je dan?
Ik zou het in iedergeval proberen! Als je rondvraagt bij je naasten of iets dergelijks vind je (soms, meestal) wel wat. En als er op dit moment iemand aan de deur kwam met een zieke hond; zou ik het dier niet in huis nemen omdat ik het niet kan betalen. Maar als ik het wel kon, en ik kende de persoon (bijv. een vriend, of een buur of iets dergelijks) zou ik het wel aandurven om de hond in huis te nemen. Vaak weet je al wel wat er speelt.
Van marktplaats of een wildvreemde zou niet echt een goede optie zijn, dat weet ik ook.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:57

erleyne schreef:
Breghje schreef:
Zal niet zeggen dat ik het nog een keer ga laten doen mocht het zo ver zijn, niet alleen uit financiele overwegingen maar meer wegens de gevaren, de stress en de boxrust die ze moest hebben. Daar heeft ze het moeilijk mee gehad, maar er zijn meer paarden die dat om welke reden dan ook moeten doen. En daar heb ik haar met Bach mee kunnen helpen.

Beetje off topic, maar wat een geweldig spul is dat hè! Mijn paard heeft ook een paar weken in een dip gezeten, beetje gefrustreerd geweest. Bach heeft ons daar echt bij geholpen ( en VD erbij, en ik had een superblij paard ). Sommige dierenartsen schrijven bij boxrust of zeer matige beweging kalmerende middelen voor, maar dat wil ik niet. Veel te bang voor schade aan de organen. Bach heeft ons echt geholpen! En om weer ontopic te komen: kost ook een stuk minder dan een halve spuit Sedalin er in elke dag ;)

Echt wel! Ik heb ook een olie die ik in haar stal kan vernevelen, die vind ze zooo lekker dat ze echt gaat staan smakken, oortjes plat en oogjes half dicht. Dus als ze een tikkie koliekisch is (beetje gespannen flankies maar verder niets en iets verhoogd darmgeluid) dan vernevel ik dat en de volgende dag is het weg. Heeeerlijk! En idd veel fijner dan elke keer een stoned paard van de chemische zooi....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:05

IK heb soms het idee dat de meeste mensen niet eens in hun eigen portemonee kunnen kijken, Of dat ze dan spontaan een fel roze bril op krijgen.. Maar als je zoiets als een dierarts consult al niet kunt betalen dan kan ik nou al zien dat je portemonee niet erg dik is.
En ik kan echt wel begrijpen dat als jij je hond twee jaar hebt en je raakt je baan kwijt dat dat dan echt over macht is. Maar als hij ziek word en je kan het niet meer betalen en er is verder niets in de situatie veranderd dan had je dat van te voren wel even door kunnen rekenen. (en dan bedoel ik niet doodziek maar gewoon aangepast voer of lichtemedicatie die niet verschrikkelijk veel kost).
Ik ken ook een hond die al ruim een half jaar een vishaak vast heeft zitten in zijn poot. Mijn hond was al meteen naar de dierenarts geweest als het me niet was gelukt om de haak er zelf uit te halen. Ik ga echt niet staan wachten om te kijken of die gaat ontsteken. Die mensen hebben letterlijk gezegd dat ze dat zo duur vonden. en dat als hij erlast van kreeg ze wel naar de dieren arts zouden gaan. Ik vind niet dat geld daar een rol in mag spelen. Als het om zoiets simpels gaat als het verwijderen van een vishaakje. Zoiezo ik weet niet waar dat vishaakje van gemaakt word vaak ik wel eens begrepen dat als er een metale object in je lichaam zit en dat lichaam en dat langzaam oplost dat behoorlijk giftig kan zijn.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:16

Ik heb altijd wat opzij staan voor "noodgevallen". Hier vallen de "gewone" DA rekeningen niet onder, maar in het geval van speciale behandelingen of zelfs operaties heb je best wat achter de hand.
Zo heb ik 2 jaar geleden mn merrie naar de kliniek moeten brengen, enkele dagen na een ongeval. De DA daar wou wel proberen haar er door te helpen, maar zei dat de kansen klein waren, en het een relatief dure behandeling zou zijn.
Ik heb die kans met beide handen gegrepen, maar erbij verteld dat het paardwaardig moest blijven. Na anderhalve dag op de kliniek was de situatie zodanig verergerd dat er besloten is (in samenspraak met mij natuurlijk) om haar in te slapen.
Anderhalve dag in de kliniek, rekening van bijna 700€. Gelukkig had ik dat toen opzij staan. De merrie heeft me zelf 750€ gekost toen ik haar kocht, maar elke euro is het voor mij waard geweest om haar te proberen redden.
Daardoor ben ik ervan overtuigd dat je best een spaarpotje hebt voor dit soort noodgevallen. Je weet nooit wanneer het ongeluk eens achter de hoek om komt kijken...
De kliniek zelf werkt trouwens ook met een soort van afbetalingsplan (geen idee of dit in de Nederlandse klinieken ook is) als het relatief grote bedragen zijn, maandelijkse afbetalingen. Betaal je meteen, dan krijg je een soort van 'korting' op de totaalrekening...

liedje89

Re: "Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:18

dat heet volgens mij geen kortingop de rekening. maar rente op de afbetaling.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:29

ik heb hetzelfde :j
op zich wel een bepaald bedrag opzij om het te kunnen behappen,maar er zijn grenzen.

had van de winter mijn pony kreupel ( bijna 20 jaar oud beestje), die normaliter d'r kostje verdiend door lessen te lopen.
4 maanden geen inkomsten van haar, bezoek aan kliniek inclusief flink wat rongen foto's, flink aan de ontstekingsremmers en elke week de dierenarts op de stoep voor onderzoek.
kan je vertellen dat dat flink in de kosten is gelopen :=
Maar dat hadden we er graag voor over, omdat we gewoon wilden weten wat er mis was en of het te verhelpen was.
( uiteindelijk 1 week na de kliniek liep ze weer goed, dus helemaal goedgekomen)

voor zoiets heb ik op zich wel wat geld opzij, maar geef eerlijk toe, als er een echt grote operatie aan zou komen ( bv zeer zware koliek operatie of iets flink kapot wat bijna niet te repareren valt) of als ik hoor wat voor bedragen sommigen voor hun paarden uitgeven,
mjah.. sorrie.. dan krijgt de mijne dus een spuitje.
ik ga geen pak hem beet 8000 euro uitgeven voor een pony om hem beter te maken. ( als dat al gebeurt )
hoewel je wel de verantwoordelijkheid van een dier op je neemt, heeft dit wel grenzen, want het is en blijft een dier.
zal gegarandeerd half bokt over me heen krijgen wat een paardhatend persoon ik hierdoor ben.
maar voor mij gewoon een realistisch probleem met de oplossing die wij thuis toendertijd hebben besproken mocht dit ooit voorkomen.
vooral nadat we eerder een paard redelijk ver de medische molen in hebben gestuurd, veel kosten aan gehad en paard veel onnodig pijn , en uiteindelijk ook af moeten laten maken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:46

Kan me het goed voorstellen, maar het is maar net hoe groot je emotie voor je dier is... en hoe realistisch je bent.
Als je een dier 20 jaar hebt en hij is je alles, is geen bedrag te hoog. Maar 8000e voor een dier wat nog een paar jaar meegaat? Zakelijk denken vs je hart volgen... tja, blijft altijd moeilijk. Ik vond het moeilijk om je emotie in geld te laten spreken, en om door die emoties heen de realiteit te zien of het beestje het wel zou gaan redden. Vind dat de DA hier soms wel te 'positief' naar kan kijken...

En of je nou 2000e of 5000e apart zet voor je dier, dat moet iedereen zelf weten. Als je maar weet wat je moet doen als je voor de situatie komt te staan. Als jij een hele beestenbende thuis hebt en je hebt 0e op je rekening en er gebeurd iets... wat dan??

Ben het wel eens (met eerder op dit topic) dat als je een dier aanschaft je hier goed over na moet denken. Niet alleen aan kosten maar ook aan andere zaken. Een kat of hond is voor de meeste mensen prima te betalen (alhoewel 5 katten uit de klauwen kan lopen..) als je kijkt naar inenting, voer etc. of onvoorziene operaties (of je nu wel of geen verzekering afsluit).

Maar ik vind wel als je het over een paard hebt, dat niet iedereen maar zomaar er 1 zou moeten kopen. Hoeveel mensen denken bij de aanschaf van een veulen of 3-jarige (of ouder) dat een paard wel 30 kan worden en dat dat in die tijd een hele grote kostenpost kan zijn.

Een paard kost je stal, weide, biks, hooi, hoefsmid, etc. etc. en dat zijn kosten die je niet vergelijkt met een hond of kat.

Heb ooit wel eens gehoord dat 'iedereen kan een paard kopen, maar een paard onderhouden is de kunst' en vind dat een hele goede.

Om nog even off-topic over oude beestjes terug te komen. Ik heb zelf 2 hondjes van 13 uit het asiel (toen waren ze 10) en heb hier bewust voor gekozen (geen tijd om een pup op te voeden, vond het leuke honden en wilde ze nog een paar mooie jaren geven, buiten dat wist ik niet of ik wel voor 15 jaar aan een hond vast zou willen zitten. Weet jij waar je over 15 jaar bent???) Heb nooit spijt gehad van deze beslissing en geniet elke dag van m'n hondjes!!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:26

Citaat:
De kliniek zelf werkt trouwens ook met een soort van afbetalingsplan (geen idee of dit in de Nederlandse klinieken ook is) als het relatief grote bedragen zijn, maandelijkse afbetalingen. Betaal je meteen, dan krijg je een soort van 'korting' op de totaalrekening...

:j Utrecht doet het nog beter. Als een koliek-opratie duurder gaat worden dan 4000 euro dan maken ze er onderrzoeks-project van dus je bent nooit meer kwijt dan 4000 euro.
Persoonlijk vind ik dat wel te doen, ligt er wel aan wat voor soort koliek.

Ik las dat iemand niet meer veel wil sleutelen aan een oude pony, maar wanneer is een pony oud?
Ik leasde de mijne toen ie 10 was en kocht hem toen ie 15 was.
Iedereen riep dat ik niet zo'n oude pony moest kopen maar inmiddels is ie 26 en kan ik er nog dagelijks op rijden.
Enkel de wedstrijden is afgelopen dat is gewoon niet meer te doen omdat we Z moeten starten en hij is al moeilijk te rijden, nu is is ie ook dwarsere :D ik heb geen zin meer om te "vechten"
Dus enkel training om los te houden in de binnenbak en buitenritten, en hij kan nog wel jaren mee denk ik zo.

Tevens las ik nog een stukje over een man die zijn hond weg deed uit allergieën omdat ie dat voer niet kon betalen.
Nu is mijn vraag is dat echt zo duur, dat ie dat niet kon betalen, of was het hem allemaal veels te veel moeite om dat voer te kopen en te halen.
Ik denk dat iedereen die een hond of kat heeft, gewoon speciaal voer moet kunnen betalen ongeacht je salaris.
Ik vond dit een typisch verhaal van, hond ziek ik geen zin in en daar kan ik geen respect voor opbrengen :n sorry

SuperMarion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:13

tita schreef:
Citaat:
Tevens las ik nog een stukje over een man die zijn hond weg deed uit allergieën omdat ie dat voer niet kon betalen.
Nu is mijn vraag is dat echt zo duur, dat ie dat niet kon betalen, of was het hem allemaal veels te veel moeite om dat voer te kopen en te halen.
Ik denk dat iedereen die een hond of kat heeft, gewoon speciaal voer moet kunnen betalen ongeacht je salaris.
Ik vond dit een typisch verhaal van, hond ziek ik geen zin in en daar kan ik geen respect voor opbrengen :n sorry

&als je daarbij weet dat hij de hond heeft gekregen van zijn dode opa, dus veel waarde hechte aan een hond; hij op zijn 19de opzichzelf woonde omdat zijn vader een alcoholist was, en daardoor genoodzaakt was, en omdat hij zoveel van die hond hield hem meenam. Uiteindelijk werd die hond ziek, hij wel heel veel dierenartskosten heeft betaald, onderzoekjes hier, onderzoekjes daar, hij heeft het toch zeker een half jaar vol gehouden dat voer te kopen maar naar veel ellende kon hij dit niet meer en heeft hij de hond naar een boer gedaan die wel goed voor hem kan zorgen.
Hij woont nu in een klein huisje in hardenberg, en komt zijn hond nog zeker 2x in de week opzoeken. Ik denk niet dat dit een verhaal is van 'hond ziek geen zin in' ik denk dat dit gewoon een verhaal is van nog zo'n persoon die heel erg gek met zijn hond was en het gewoon niet zo goed had als de meesten hier. En had hij hem bij zijn vader gelaten was de hond nu al dood en begraven geweest.
Oordeel niet voordat je het hele verhaal weet.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:54

@supermarion
zo gaat dat vaak hier op bokt.
mensen plaatsen een kort bericht en vragen dan antwoorden/suggesties
en dan geven de mensen dat over dat stukje wat ze gelezen hebben.
dus je doet er slim aan (ben ik inmiddels achter) om maar meteen het hele verhaal te vertellen
of gewoon helemaal niet
zo kom je ook niet voor nare berichten te staan.
het is namelijk erg makkelijk om iemand zwart-wit te benaderen als je die persoon niet kent.

ik heb ook wel eens naar mijn hoofd gegooit gekregen dat ik niet goed ben voor mijn hond
ik heb een witte herder van 6 met beginnende HD.
ik kan dit laten opereen maar kost mij 7000 euro
het herstel duurt een jaar en een witte herder word ongeveer 10 jaar oud.
dus ik heb besloten hem niet te opereren.
hij heeft nog geen pijn en de slijtage is nog niet zo heel erg.
hij kan nog prima mee.
de dokter heeft gezegt dat hij nog wel een jaar of 2 mee kan zonder pijn
en als hij eenmaal pijn heeft zijn er medicaties of het bekende spuitje.
ik vind dat is ieder zijn eigen keuze.
het is gewoon niet haalbaar om mij hond op deze leeftijd nog aan nieuwe heupen te voorzien
het herstel duurt een jaar en zal veel fysio nodig hebben enz.
dus ik heb voor optie 2 gekozen.
de hond nog lekker laten leven en tegen de tijd dat hij echt pijn krijgt kijken we verder.
maar dan is hij misschien al wel een jaar of 9
dus best mooi voor zo een grote hond.
maar veel mensen vinden dit niet normaal en zeggen dat je de hond verwaarloost

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:30

Citaat:
[/quote]

Citaat:
&als je daarbij weet dat hij de hond heeft gekregen van zijn dode opa, dus veel waarde hechte aan een hond; hij op zijn 19de opzichzelf woonde omdat zijn vader een alcoholist was, en daardoor genoodzaakt was, en omdat hij zoveel van die hond hield hem meenam. Uiteindelijk werd die hond ziek, hij wel heel veel dierenartskosten heeft betaald, onderzoekjes hier, onderzoekjes daar, hij heeft het toch zeker een half jaar vol gehouden dat voer te kopen maar naar veel ellende kon hij dit niet meer en heeft hij de hond naar een boer gedaan die wel goed voor hem kan zorgen.
Hij woont nu in een klein huisje in hardenberg, en komt zijn hond nog zeker 2x in de week opzoeken. Ik denk niet dat dit een verhaal is van 'hond ziek geen zin in' ik denk dat dit gewoon een verhaal is van nog zo'n persoon die heel erg gek met zijn hond was en het gewoon niet zo goed had als de meesten hier. En had hij hem bij zijn vader gelaten was de hond nu al dood en begraven geweest.
Oordeel niet voordat je het hele verhaal weet.
[/quote]

Ik had dat hele verhaal niet hoeven te weten,
Bovendien vind ik het een ongeloofwaardig verhaal, en blijf ik bij mijn standpunt.
Ik kan niet begrijpen dat mensen hun dier wegdoen omdat ie speciaal voer nodig heeft.

Tuurlijk heeft niet iedereen het even goed of slecht maar een hond of kat onderhouden moet wel haalbaar zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:13

Als je een dier koopt en van tevoren al wéét dat je speciaal voer niet zou kunnen betalen, ben je stom bezig.

In bovenstaande situatie kon de persoon denk ik niet van tevoren inschatten of dit wel of niet mogelijk zou zijn, en is de hond niet gekocht maar gegeven. Ik vind dat het de situatie wel nuanceert.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:38

ik vindt het stukje een beetje overdreven,
maar, dit is wel een van de redenen waarom ik van mijn ouders geen pony mag, hoe vervelend dan ook ik wil het dier toch een goed tehuis geven.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:04

dit bedoel ik dus met van tevoren bedenken welke kosten er bij kunnen komen. Ga eens in de asiels in Nederland kijken, zit bomvol met allemaal honden en katten die door deze redenen er geplaatst zijn. Mijn hond was dus al oud en kreeg ook al medicijnen, en ja die kosten geld. Maar dat donderde mij niets en nam die hond. Maar als je een pup neemt (of kitten) dan is dat in het begin allemaal geweldig. Kost niet veel, eten niet veel, leuk en aardig. Maar als je hond 10 of 15 wordt.. en hij krjigt een kwaaltje... of hoeveel katten zijn er niet met nierziekte (of hoe heet dat ook alweer?). Als je beesten hebt komen er kosten bij, gezint eer ge begint! Vind het echt schrijnend om te zien hoeveel mensen er een zooi huisdieren hebben terwijl ze zelf de broek niet op kunnen houden en dan het dier weg doen! Uiteraard de uitzonderingen er allemaal op nagelaten. Want er zullen in deze recessie vast wel wat bijkomen.. en als je het echt niet meer kan betalen.. ja dan houdt het op. Dan is het echt een heel erg verhaal.. Maar hoeveel mensen kopen ondoordacht een leuk, schattig huisdiertje???

en moet je nagaan dat ik het nu nog niet eens over ponys of paarden heb gehad!

oh en paardje 13, ben blij dat je zulke verstandige ouders hebt. wellicht ben je ze later dankbaar.

caspar 2007 ik begrijp je situatie en zou het onder die omstandigheden ook zo doen denk ik. soms kun je niet anders en als het dier geen pijn nu heeft is dat de enige optie. sommige mensen behandelen hun hond als kind maar het is en blijft een dier. en 7000 euro is echt een smak geld, hoor soms nog wel hogere bedragen...maar ieder z'n eigen prijs/grens hiervoor natuurlijk (wie het heeft.. en zoals ik al zei staat er voor je hart geen prijs ) maar haal voor dat geld waar je je 'kind' mee verwend dan maar zo'n leukerd (of 2) uit het asiel, of geef het aan een stichting die bezig zijn hondjes te redden (want die zijn er heel veel en dat zijn echt verschrikkelijke gevallen!). klinkt ff hard nu, maar je moet wel realistisch blijven.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:04

nou wij laten de hond lekker lopen.
en zien het ter zijne tijd wel.
hij doet het nu nog prima.

een hond van 2 jaar oud uit het asiel begin ik niet aan.
puur omdat ik 2 kleine kinderen in huis.
1 van 5 en een baby.
en je weet nooit wat voor achtergrond zo een hond heeft.
en ik heb geen zin om achter zijn slechte eigenschappen te komen wanneer het dier al in huis is.
mijn buurman heeft een kruising herder/ rotwijler.
en die werd weg gedaan onder het mom van hij kan niet samen met de andere.
maar achteraf blijkt dus dat deze hond gewoon agressief is naar andere honden.
hij wil zelfs mensen op de fiets aanvallen.
de buurman is gek op die hond en doet hem niet weg.
al hou ik wel mijn kinderen uit de buurt.

en dat is dus de rede waarom ik zelf (voorlopig) geen hond uit het asiel neem
maar een puppy die recht uit het nest komt.
dan weet je zeker dat die nog geen aparte dingen is aangeleert.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:48

Wordt wel een beetje een ander topic zo, maar wat betreft je mening over asiel ben ik het niet met je eens. Sommige honden zijn met kinderen opgegroeid en het kind wordt bijv. opeens allergisch... Nou moet ik zeggen dat als ik rotweiler/herder hoor ook niet direct aan een lieve hond denk... Dat zijn gewoon felle honden (alhoewel er ook hele lieve zijn natuurlijk!) En met een kindje van 1, 5 en een baby ben je voor een pup wel genoeg thuis. Ik en mijn vriend werken fulltime en onze hondjes slapen gewoon veel. Dus ieder z'n eigen situatie. Maar als ik in jouw schoenen stond zou ik ws ook voor een pup kiezen hoor! De meeste asieldieren mag je een maand op proef, alhoewel elk asiel er anders mee omgaat. Dat moet je dus ff navragen. Kijk maar eens op www.dierenasiels.com daar staan veel asielhonden in heel Nederland. En een goed asiel vraagt ook veel na bij vorige eigenaren en weet of de achtergrond (als die bekend is natuurlijk) zodat je weet waar je aan begint. Het blijft natuurlijk een dier... maar zo kun je wel voorkomen dat je een wolf in schaapskleren binnenhaalt..Ook weer dus niet over 1 nacht ijs gaan in je keuze.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:55

malloesje schreef:
sassie76 schreef:
Ik heb nu wel al een aantal keer gezien dat mensen eigenlijk hun paard niet kunnen betalen en daardoor geen dierenarts bellen terwijl dat wel noodzakelijk is.

Maar wanneer is een DA noodzakelijk? Volgens Bokt bij ieder wissewasje, maar is dat ook zo?

Dat dacht ik ook gelijk toen ik dit las.
Hoe weet je nou of een DA noodzakelijk is, wie kan dat beoordelen?