Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:56

sorry florrtje, het hele verhaal wat je getypt heb en je argumenten rond de cap (dat die niet zou helpen als je valt :? )

Ik vind je opvattingen nogal naïf overkomen. Heb geen zin en geen tijd om uit te leggen waarom. Maar ik hoop heel hard dat jou paardjes altijd super braaf zullen blijven en je nooit een harde smak maakt!

RichelleMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:59

als je je cap niet op hebt en je breekt wat,
dan betaalt de verzekering de kosten.
als je je cap niet op hebt en je breekt wat,
zijn de kosten voor jezelf.

maar eigenlijk is rijden met een cap
netzo gevaarlijk als zonder.
toeminste zo denk ik.

xx.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:21

Ik lees alleen maar iemand die heel erg zn best doet om iets te ontdekken waarom een cap negatief is. Ik rij mét, om de simpele reden dat ik dit niet had kunnen typen als ik hem NIET op had gehad. (en niet 1 keer).

Een cap is voor de verzekering (nog) niet verplicht dat is een grote fabel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:30

Er is maar 1 simpel antwoord op je vraag, en dat is: ik. Ik vind rijden zonder cap onverantwoord, je weet immers nooit wat er kan gebeuren. Ik rijd op een stal waar mensen professioneel met paarden omgaan en zij rijden allemaal met cap, en crossen ook met BP. Dat is niet voor niks.

Roepen dat je wel een cap op zet bij buiten rijden of als je paard fris is, is jezelf voor de gek houden. Een paard wat niet fris is kan ook onverwachts schrikken, en als je merkt dat je paard fris is kan het al te laat zijn. Ik draag met rijden altijd een cap, en als ik hem niet bij me heb ga ik er niet op tenzij ik een passend exemplaar kan lenen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:16

SusanH schreef:
Er is maar 1 simpel antwoord op je vraag, en dat is: ik. Ik vind rijden zonder cap onverantwoord, je weet immers nooit wat er kan gebeuren. Ik rijd op een stal waar mensen professioneel met paarden omgaan en zij rijden allemaal met cap, en crossen ook met BP. Dat is niet voor niks.

Roepen dat je wel een cap op zet bij buiten rijden of als je paard fris is, is jezelf voor de gek houden. Een paard wat niet fris is kan ook onverwachts schrikken, en als je merkt dat je paard fris is kan het al te laat zijn. Ik draag met rijden altijd een cap, en als ik hem niet bij me heb ga ik er niet op tenzij ik een passend exemplaar kan lenen.

Ten eerste rijdt je buiten met het risico dat er veel meer kan gebeuren omdat de omgeving vreemd is en omdat er ook anderen om je heen zijn.Ten tweede heb ik wel eens dat ik merk dat ze fris is en dan zet je dus ook gelijk je cap op bij het rijden. Rijden zonder cap is onverantwoord maar ik heb nog nooit een misschatting gedaan ( in zo'n 8 a10 jaar bij verschillende paarden). Zo wel, dan wel maar deze kans is verschrikkelijk klein in mijn geval en ja dat weet ik zeker. Het blijven vluchtdieren maar ik heb een prima zit en weet precies hoe je gekke sprongen oppakt. Verder rijd ik in een gesloten bak, plak ik niet op de hoefslag en er valt eigenlijk niks te schrikken. Verder is het ook altijd slim om je paard voor te zijn, dan lig je er niet vanaf, niet altijd lukt dit maar vaak wel bij mij.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:26

MOI!!

Ik zeg altijd maar zo, het is mijn hoofd al ik erop val.

Vroeger op de manege, reed ik als enigste met cap in de paardenlessen en daar pesten sommigen weleens om. Mijn antwoord: ja dan pleur ik eraf en heb ik net zo'n rotkop als jou, nee dan maar liever met cap rijden ;) (het werkte altijd)

Owja en ik rijdt dus nooit zonder, ik ben het ook gewend, vast ritueel, zadel erop, cap op m'n dop, hoofdstel in en opstappen. Ben niet echt bang om eraf te vallen ofzo, maar ja, je singestoten kunnen ook ineens afbreken. Heb het zelfs eens meegemaakt op de manege dat de beugel brak. . . . . . bleef er wel opzitten maar toch, het ongeluk zit in een klein hoekje. Op die dop ^)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:58

paardenmaf schreef:
MOI!!

Ik zeg altijd maar zo, het is mijn hoofd al ik erop val.

Vroeger op de manege, reed ik als enigste met cap in de paardenlessen en daar pesten sommigen weleens om. Mijn antwoord: ja dan pleur ik eraf en heb ik net zo'n rotkop als jou, nee dan maar liever met cap rijden ;) (het werkte altijd)

Owja en ik rijdt dus nooit zonder, ik ben het ook gewend, vast ritueel, zadel erop, cap op m'n dop, hoofdstel in en opstappen. Ben niet echt bang om eraf te vallen ofzo, maar ja, je singestoten kunnen ook ineens afbreken. Heb het zelfs eens meegemaakt op de manege dat de beugel brak. . . . . . bleef er wel opzitten maar toch, het ongeluk zit in een klein hoekje. Op die dop ^)

Dat vind ik erg verstandig dat je je niet hebt laten misleiden en toch hebt volgehouden en slim bent geweest! Normaal mogen je singelstoten nooit zomaar kunnen breken maar op maneges is er deze kans wel ja! Ik dacht trouwens dat alles maneges verplicht waren hun ruiters met cap te laten rijden, iedergeval bij onze vereniging wel en dat is geen manege en ook geen erg grote vereniging.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:31

zoals IK het lees, respecteren de meeste mensen JOUW mening ook, maar geven je inzicht in hun mening, en wringen je niets op

je zou ook mogen respecteren dat er mensen zijn die jouw mening niet delen, maar om dan meteen over manegeruiters te gaan spreken :?
lijkt wel of jij je beter voelt dan de rest

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:09

Joceline schreef:
SusanH schreef:

Ten eerste rijdt je buiten met het risico dat er veel meer kan gebeuren omdat de omgeving vreemd is en omdat er ook anderen om je heen zijn.Ten tweede heb ik wel eens dat ik merk dat ze fris is en dan zet je dus ook gelijk je cap op bij het rijden. Rijden zonder cap is onverantwoord maar ik heb nog nooit een misschatting gedaan ( in zo'n 8 a10 jaar bij verschillende paarden). Zo wel, dan wel maar deze kans is verschrikkelijk klein in mijn geval en ja dat weet ik zeker. Het blijven vluchtdieren maar ik heb een prima zit en weet precies hoe je gekke sprongen oppakt. Verder rijd ik in een gesloten bak, plak ik niet op de hoefslag en er valt eigenlijk niks te schrikken. Verder is het ook altijd slim om je paard voor te zijn, dan lig je er niet vanaf, niet altijd lukt dit maar vaak wel bij mij.

En dan rijd je in de binnenbak en steekt er iemand buiten vuurwerk af, jouw paard schrikt van deze onverwachte knal en jij komt met je kop tegen de bakrand aan.....was je jezelf dan maar te snel af geweest en had een cap opgezet

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:14

Het geeft echt wel bescherming hoor! ;) Ik geef even een voorbeeldje: Een paar jaar geleden deed iemand die ik ken, mee aan een onderlinge springwedstrijd op de manege. Maar in de inrijpiste begon het paard helemaal te racen en ze viel ervan. (Was een heel groot paard.) Ze viel op de bakrand. Die bakrand is van beton en ze viel juist met haar cap op de bakrand. Had ze geen cap aangehad, was haar nek zeker gebroken. Die heeft dus zo'n beetje haar leven gered. ;) Verder geef ik er zelf nooit commentaar op als iemand geen cap draagt. Ik vind dat dat je eigen verantwoordelijk is. Ik zelf zou nooit zonder cap rijden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:16

Dom en stom om zonder te rijden, hoe kan een mens nou toch denken dat er nooit iets gebeurd.Een ongeluk zit in een zeer klein hoekje, is er niemand anders die jou op je verantwoordelijkheid wijst als je aan het rijden bent? Als hij niet zou beschermen zou hij niet eens verkocht worden.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:19

Nee mensen paarden zijn geen vluchtdieren, maar kuddedieren en die doen zulke dingen niet, tenminste die van haar niet :roll: :z
Ik ben er wel klaar mee, madam is overtuigd van haar gelijk en zodra ze in de gaten krijgt dat het wat moeilijk wordt, krijg je het gezever over manegepaarden die wel of niet goed worden verzorgd.

Weet je: helm, veiligheidsgordel, fietshelm, cap, bodyprotector, enz zijn dingen die zijn uitgevonden om ons mensen te beschermen tegen allerlei letsel, ik denk dat ze dit niet voor niets hebben gedaan :)* maar sommigen mensen hebben een plaat voor hun hoofd en die hebben al die dingen niet nodig ;)

Lieve TS, nogmaals: ik hoop voor je dat je nooit een vluchtdier onder je kont krijgt die jou op je hoofd laat stuiteren. Veel succes verder :wave:

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:26

een ritje doe ik nog wel eens zonder cap , op mijn pony die ik al 12 jaar heb! op een onbekende zal ik dat dus nooit doen, springen doe ik nooit zonder cap, dressuur in de zomer wel op dezelfde pony, op onbekende doe ik ze altijd op, ik denk wel degelijk dat ze beschermen

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:53

Altijd een cap op doen... een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik ben ooit eens er af gebokt op een fijn klinkerweggetje met mijn hoofd op de stenen dus, wat was ik blij dat ik een cap op had! ;)

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:29

ik vind het je eigen verandwoordelijk heid als je em niet draagt
ik heb em zelf eigenlijk bijna altijd op , op een zeldzame keer na niet !
als ik em niet op heb heb ik ook zo'n gevoel van ooh ik ben wat vergeten :+
kijk ik ben een keer van mijn paard afgevallen en de halve bak door gesleept omdat ik bleef haken en toen dacht ik echt van ;;Wat ben ik blij dat ik een cap heb ! :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:18

Het is inderdaad niet waar dat je zonder cap niet verzekerd zou zijn. Het kan echter wel zo zijn dat je op een manege/stal met veiligheidskeurmerk rijd en als je dat zonder cap rijd en de inspecteur komt langs vervalt je keurmerk en word je verzekering 5 keer zo duur.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:28

Van mij mogen ze met cap rijden verplichten, ik vind het zeer onverantwoord.
Vaak zijn het de kleine nog onwetende meisjes ( en jongens) die het van de volwassenen overnemen. Ik vind dat wij als volwassenen het goede voorbeeld moeten geven en dat het absoluut niet stoer is om zonder cap te rijden.
Want dat is hoe de jongere generatie er tegen aan kijkt. Een cap zit absoluut niet lekker de oudere generatie rijdt ook zonder dus waarom zouden zij m wel opzetten??

Ik zet m'n cap iig niet meer af, ben gelukkig "verstandig" geworden. *D

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:30

Ik vind het onverantwoord om zonder cap te rijden. Binnen een jaar ben ik twee keer gevallen en beide keren was ik zonder cap er niet meer geweest. Het klopt wel dat ik de eerste keer wat last van mijn nek had. Maar ik heb liever een stijve nek dan een gesmashed hoofd!

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:34

Ik denk dat het gewoon ieders eigen keus is, iedereen heeft toch zo zijn eigen argumenten om wel of niet een cap te dragen.
Tja en je kunt het niet voor anderen beslissen, soms geven alleen nare ervaringen de doorbraak om een cap te dragen :P
Ik ben wel een voorstander van een cap :D

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:40

Ik kan me er niet druk over maken als iemand perse zonder cap wil rijden. Mij heeft dat simpele ding op m'n hoofd al meerdere malen bewezen dat hij toch wel érg nuttig kan zijn. Zoals met mijn hoofd tegen een paal aan knallen als mijn paard in dolle galop ineens links af gaat en ik rechtdoor...

Maar goed, ik doe hem fijn op. Als jij dat niet wilt moet je dat helemaal zelf weten. Maar dan jezelf niet zielig gaan vinden als er ooit eens iets gebeurd waarbij een cap een groot verschil had kunnen maken.

Maar goed, je bent pas 14 zie ik. Verstand komt met de jaren wordt weleens gezegd.....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:02

Iedereen moet zelf weten wat hij doet maar mij zie je echt niet zonder cap op een paard zitten.
Ik vind iemand zonder cap erg dom en onverantwoord.
Hoe goed je ook kunt rijden en hoe goed je je paard ook denkt te kennen een ongeluk zit in een klein hoekje.
Van mij mogen ze het verplicht stellen net als de gordel en de helm.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:17

Allereerst moet ik bekennen! Toen ik 15j was stapte ik ook klakkeloos op elk paard (jong of oud) zonder cap. (Ondertussen ben ik bijna 25)
Waarom? Werkelijk geen idee. Ik rijd ook van m'n 6de, dus waarschijnlijk dacht ik het niet nodig te hebben en dat
ik heus wel goed genoeg kon rijden! De keren dat ik toen gevallen ben kan ik niet meer tellen, maar ik had het geluk
om nooit op mijn hoofd terecht te komen.

Tot ik nu zo'n 3 jaar geleden een enorme smak van mijn paard maakte en wel met mijn hoofd slecht terecht kwam.
Sinds die bewuste dag ben ik niet meer te paard gestapt zonder cap op. Waarom? Omdat ik er nu wel degelijk het nut van inzie.

Volgens mij is het ook niet echt fifty-fifty zoals TS zegt. Ik denk dat er veel meer situaties zijn waarbij je cap je beschermd dan waarbij
de cap je nog meer letsel bezorgd.

Dus, ja, ik vind het onverantwoord om zonder cap te rijden. Zeker met jouw nog vrij geringe ervaring.
Dat jouw ouders het rijden met cap 'bekakt' of iets dergelijke vinden... Dat vind ik echt te zot om los te lopen.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:34

Ik heb altijd zonder cap gereden, Tenzei ik ging springen en met buitenrijden dan had ik hem wel altijd op.
Maar gewoon in de binnenbak, Maakte me niet uit welk paard gewoon zonder cap.
En waarom, Tja misschien lui-heid, Stoer doen van kijk mij zonder cap en deels ook het idee van het gebeurt mij toch niet, Bij ons op stal reed bijna niemand met cap, In de groepslessen niet en in de prive lessen ook niet, K had zoiets van "Ga echt niet als enige met zo'n eierdop rijden".

Sinds 1 Januari 09 is het nu verplicht op stal , Heb meteen een nieuwe gekocht , die ik mooi vond en dr geen calimero idee bij had en hij is lekker licht op me hooft, Dus ik rijd dr nu altijd mee , Heb dr nog wel last van als ik klaar ben en ik ben aan het uitstappen dan heb ik zo'n zweetkop :o , Dan heb ik wel zoiets van ken die niet even af?? Maar hou hem dan toch maar netjes op.

Per 1 april ga ik verhuizen en daar mag ik weer zonder cap, K heb me voorgenomen hem gewoon elke keer op te blijven houden en hoop dat ik het vol kan houden, Denk alleen wel dat ik daar gewoon met uitstappen dat ding wel af doe, Ja ik weet het ook met uitstappen kan dr wat gebeuren.
Maar k wil wel met cap blijven rijden, Misschien omdat ik ook het voorgevoel heb van zou je net zien dat ik hem 1 keer niet op doe en ik dr naast kletter :o .

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:43

Ieder zijn eigen keuze, maar ik rij altijd met cap en geeft mij een goed gevoel.

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:19

Ach ieder zijn eigen keus. Ik zal er ook geen heisa om maken als iemand zonder cap rijd.
Ik vergeet hem eigenlijk nooit. Het is gewoon een gewoonte geworden. Net zoals je gordel omdoen in de auto.
Het beschermt mezelf wat bij mij wel nodig is, heb nogal een reputatie van een brokkenpiloot.