Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:51

jodi schreef:
Vanavond Black,de zwarte hengst op TV!Over nostalgie gesproken...

Wanneer en waar?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:53

HippoLogic schreef:
jodi schreef:
Vanavond Black,de zwarte hengst op TV!Over nostalgie gesproken...

Wanneer en waar?

jaah wanneer?? :D

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:54

Ik heb ook zo'n longeerlijn met van die leren dwarsstukjes... ook van de lidl overigens...

Die kinbakjes op je cap... vreselijk zat dat!!! maar we vonden het oh zo stoer.

En lampen op je laarzen... vond het wel stoer. Je had ze ook in een variant die je in de beugelblokjes kon drukken.

Tegenwoordig heb ik zo''n mijnwerkers lampje op mijn cap zitten over over de oren van poown... bij de xenos.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:56

Arte,nu,maar wel de Franse uitvoering....

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:57

AngelsDitch schreef:
Ik heb ook zo'n longeerlijn met van die leren dwarsstukjes... ook van de lidl overigens...

Die kinbakjes op je cap... vreselijk zat dat!!! maar we vonden het oh zo stoer.

En lampen op je laarzen... vond het wel stoer. Je had ze ook in een variant die je in de beugelblokjes kon drukken.

Tegenwoordig heb ik zo''n mijnwerkers lampje op mijn cap zitten over over de oren van poown... bij de xenos.

ik gebruik z'n lampje bij het voeren op de wei als het al donker is! heel handig!
kreeg vandaag een slim idee! om gewoon sochtends alles al in de stal te leggen.biks en hooi en water want ze staan tog heel de dag buiten! geen lampje meer nodig haha :)*

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:58

jodi schreef:

jammer die heb ik niet op mijn tv.. :(:)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:01

[quote="Mizora"]Sperriem zit vaak veel te ver voor het bit. Dan helpt het niks, alleen de mond dicht te houden. Zeker als hij strakker zit dan de hoge, dan trekt hij de hoge naar voren en verliest hij al helemaal zijn functie om het stil te houden.
quote]
Mij word juist altijd heel vaak geadviseerd dat ik mijn sperriem zo strak kan doen dat mijn pony zijn mond niet meer kan opendoen. Heb hem nog steeds niet strakker gemaakt, want dit lijkt mij nou niet echt plezierig zitten. Maar die sperriem is dus niet om de mond dicht te houden? Of ook om het bit op zijn plaats te houden?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:03

_helga_ schreef:
jodi schreef:

jammer die heb ik niet op mijn tv.. :(:)

Op welk net?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:04

jodi schreef:
Citaat:
En op de manege zit ook achterop het zadel een stukje tape met de naam van het paard erop. Je zou maar met het verkeerde zadel gaan rijden

Ik zal wel ouderwets zijn,maar het lijkt me toch normaal dat ieder paard zijn eigen passend zadel heeft.

Dat is totaal niet ouderwets. Maar ik bedoelde: Ieder paard op de manege heeft zijn eigen zadel en die ligt dan ook op een zadelhouder (of hoe zo'n ding ook heet) en daar staat dan ook weer, op die zadelhouder, de afkorting van de paardennaam op. En omdat er tape achterop de zadels zit met de naam dan kan je zien van wie dat zadel is. Want het zal niet fijn zijn voor een paard of pony om met het verkeerde zadel op zijn rug bereden te worden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:14

Jetta schreef:
Wie doet dat nog tegenwoordig?

Jep, ikke! Standaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:16

roxxxiejjj schreef:
Mij word juist altijd heel vaak geadviseerd dat ik mijn sperriem zo strak kan doen dat mijn pony zijn mond niet meer kan opendoen. Heb hem nog steeds niet strakker gemaakt, want dit lijkt mij nou niet echt plezierig zitten. Maar die sperriem is dus niet om de mond dicht te houden? Of ook om het bit op zijn plaats te houden?

Alléén om het bit stil te leggen, níet om de mond dicht te snoeren.

Unoo

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:18

Kent er nog iemand echt van die uit de gratie geraakte dingen? Is al de zoveelste keer dat ik dit vraag, maar ik ben gewoon benieuwd :+

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:18

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:20

Pasterza schreef:
Simpele hoofdstellen met platte neus- en frontriemen, dus enkel leer:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YJ77ZN83.jpg

Die vind ik dus echt veel mooier dan die kussenneusriemen van tegenwoordig he. Of van die rondgenaaide toestanden :r

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:23

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:25

Wat wel mooi is dat het uit de gratie is: stands.

Ik heb nog een ouderwetse longeerlijn in de kast, beige met rode streep. Van een keihard soort canvas. Deze longeerlijn moest je echt alleen met handschoenen aan gebruiken anders had je geheid de blaren in je handen staan!

Trouwens, toen ik 30 jaar geleden met paardrijden begon, kreeg ik een rijbroek: een afdankertje van mijn achterbuurmeisje. Uiteraard beige. Er was toen nog geen klittenband dus de onderste 10 cm van de pijp bestond uit een soort elastische steunkous. Die had overigens al de nodige ladders. En toen de echt leren kniestukken het begaven, werd er geen nieuwe broek gekocht, maar nieuwe kniestukken. Dus de oude er netjes aftornen en de nieuwe erop naaien. Klaar!
Eigenlijk wel mooi, dat het nog niet zo'n weggooicultuur was...

De instructeur stond nog in rijbroek met pet in de bak en als je er weer eens niks van bakte, moest je eraf en stapte hij even op om te laten zien hoe het moest. Wel even zijn klompen weer aangeven als hij weer afstapte!

Vroeger zag je bij ons ook veel mensen keurig met een beige stofjas over de rijkleding aan hun paard poetsen. Om vervolgens keurig netjes op te stappen.

Niet te koop, wel handig: de strowis. Hoor je niemand meer over. Men neme gelijke delen hooi en stro en make er een soort streng van van minimaal een meter lengte. Goed in elkaar draaien aan beide uiteinden zodat hij dubbel gaat en je hebt een prachtig ding om een bezweet paard mee droog te wrijven.

Nou nog eentje dan, van ongeveer 10 jaar geleden; zo;n kitscherig hoofdstel met allemaal koperen passanten.

x_Anne_x

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:28

mijn intructeur laat je ook afstappen hoor als t niet gaat.
Gaat ie t zelf wel even doen :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:29

Da's waar, ik kreeg toen de oude versleten waren vroeger ook nieuwe kniestukken. Ze vloekten bij de broek :=
En daarnaast springen de instructrices die ik heb (gehad) ook heus wel op een paard als er iets echt niet wil :j Daar is volgens mij niks ouderwets aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:29

beantsje schreef:
Nou nog eentje dan, van ongeveer 10 jaar geleden; zo;n kitscherig hoofdstel met allemaal koperen passanten.

Eén van de Haflingers op stal loopt met zo'n hoofdstel. Staat best, eigenlijk :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:32

hestejente schreef:
Da's waar, ik kreeg toen de oude versleten waren vroeger ook nieuwe kniestukken. Ze vloekten bij de broek :=
En daarnaast springen de instructrices die ik heb (gehad) ook heus wel op een paard als er iets echt niet wil :j Daar is volgens mij niks ouderwets aan?

Maar moet je dan nog steeds de klompen aanpakken bij het opstijgen en weer aan de voeten doen bij het afstijgen? :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:34

hestejente schreef:
Da's waar, ik kreeg toen de oude versleten waren vroeger ook nieuwe kniestukken.

Uberhaupt leren kniestukken - die zie je niet zo vaak meer volgens mij. (Is dat zo? Ik ben al tijden niet meer gaan shoppen voor een nieuwe rijbroek.)

Citaat:

De boodschap is trouwens wel altijd dezelfde: de paarden kunnen het wel :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:35

beantsje schreef:
hestejente schreef:

Maar moet je dan nog steeds de klompen aanpakken bij het opstijgen en weer aan de voeten doen bij het afstijgen? :=

Nee... ik kan me die mensen ook niet op klompen voorstellen, eerlijk gezegd :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 21:35

beantsje schreef:

Zo'n hoofdstel gebruik i kvoor wedstrijden, prachtig. Heb ik een paar jaar geleden in de aanbieding gekocht. Koperen frontriem, koperen neusriem, koperen gespen, koperen passanten. Prachtig. Wel veel poetswerk. Maar ik ben er zuinig op.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:42

germie schreef:
beantsje schreef:

Zo'n hoofdstel gebruik i kvoor wedstrijden, prachtig. Heb ik een paar jaar geleden in de aanbieding gekocht. Koperen frontriem, koperen neusriem, koperen gespen, koperen passanten. Prachtig. Wel veel poetswerk. Maar ik ben er zuinig op.

heb je er een foto van? lijkt me egt supper mooi!! :D

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:41

De voorbenen naar voren strekken doe ik ook nog steeds hoor, vooral bij poownies met veel winterhaar is het wel prettig als alle huid en vacht netjes recht onder de singel ligt. Paarden droogwrijven met stro deed ik vroeger op de manege ook wel, maar tegenwoordig rijd ik op een manege waar de pony's in loopstallen staan, dus die wandelen zichzelf wel droog en is zoiets imo minder nodig.

Wat je trouwens ook nooit meer ziet zijn van die superouderwetse rijbroeken met een wijde bovenpijp. Die droeg mijn oom vroeger in Canada, misschien nog steeds wel. Vond ik zo apart staan..