De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:26

Ik vind mezelf een mens met paarden. Ik vind het hartstikke leuk om er mee bezig te zijn en ik sta 100% open om nieuwe dingen te leren, maar ik het niet die x-factor dat ik elk paard feilloos aanvoel en ik handel lang niet altijd instinctief. Ik denk niet dat mensen met paarden 'slechter' zijn dan paardenmensen, open staan voor nieuwe dingen is imo het belangrijkst.
Ik vind wel dat een groot deel zich een paardenmens vind, terwijl ik persoonlijk denk dat er daar veel minder van zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:31

Ik ben benieuwd of er nu echt mensen zijn die dat kunnen Cassidy. Doet mij een beetje denken aan dat hele 'paranormale circuit' en daar geloof ik niet echt in.

Mocht het bestaan dan zijn die mensen erg zeldzaam (anders was ik er wel minstens 1 tegen gekomen) dus ik kan mij niet voorstellen dat 63% van bokt een paardenmens is.

Maar goed, in mijn ogen maakt het niet uit of je nu een mens met paarden bent of een paardenmens. Zolang je maar je paard zo goed mogelijk verzorg en bereid bent om te leren maakt het niet veel uit. Echter heb ik bij heel veel mensen (zeker op bokt) het idee dat ze niet willen leren.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:33

Paardemensen lopen langs de stallen heen en weten meteen hoe het er voor staat, zij zien met een half oog presies wat een paard mankeert, weten meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben en weten meteen te handelen.

neemt niet weg dat zij ook kunnen bijleren, ook van mensen met paarden, mensen die niet dat gevoel hebben.

het gedeelte paardemensen is imo minder dan 1%.
Degene die zichzelf als paardemens ziet, zal het nooit worden,want hij/zij weet het beter en sluit zich te veel af, zal zijn kennis niet zien toe nemen en sluit door zijn arrogantie ook zijn gevoel naar het paard af

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:34

Persoonlijk vind ik het dan niets met iets van paranormaal te maken hebben. Dat vindt ik zweverig. Een paardenmens is naar mijn idee juist heel nuchter.
Die 63% kan het naar mijn idee ook niet zijn. Of mensen kijken anders aan tegen de term paardenmens of overschatten zich heel erg.

wijziging; stoffel vindt ik het goed verwoorden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:37

stoffel schreef:
Degene die zichzelf als paardemens ziet, zal het nooit worden,want hij/zij weet het beter en sluit zich te veel af, zal zijn kennis niet zien toe nemen en sluit door zijn arrogantie ook zijn gevoel naar het paard af

Daar ben ik het dan niet mee eens, imo een beetje een kortzichtige mening. :)
Een paardenmens hoeft niet bij voorbaat arrogant te zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:38

laura1986 schreef:
KiWiKo schreef:
wat mensen schijnen te vergeten is dat het boertje op de hoek, die zijn paarden in de enge donkere stallen houd en waarvan de paarden in hun eigen stront staan en af en toe maar eens per week dat hok uitkomen............

meer paardenmens kan zijn dan iemand die elke week een nieuw halster koopt :)

gewoonweg omdat dat boertje van huis uit gelijk weet wat voor een vlees hij in de kuip heeft, het paard ook gelijk weet wat voor een vlees hij in de kuip heeft........ kan hij er nog zo slecht voor zorgen, maar hij heeft wel veel gevoel voor het wezen paard ondanks dat hij zo een paard de (voor mij dan) essentiele dingen onthoud

Als iemand durft om zo slecht voor paarden te zorgen maak je mij niet wijs dat die ´gevoel heeft voor paarden´. Never nooit niet. En verstand ook niet.

Er zijn verschillende meningen over wat mensen met paarden en paardenmensen zijn. So be it. Dus aub niet meer als dooddoener gebruiken als je een discussie niet gewonnen kan worden, want daar moet het uiteindelijk toch niet om gaan.

Ik begrijp ook niet hoe je dat boertje op de hoek een paardenmens kan noemen hoor.

Tuurlijk, dat boertje zal zijn handige en overgeleverde, en door sommigen op bokt zo bejubelde 'methodes' hebben, zoals precies op het goede moment met de hooivork erop slaan als het paard niet de trailer op wil enzo.
Ik heb bij zon boertje op stal gestaan, er les van gehad, nog een tijdje opgetrokken met een oude voerman die vroeger in de haven van Rotterdam gewerkt heeft met paarden.
Ik heb er veel van geleerd, maar vooral ook hoe ik het niet wilde.
Bij niet denken maar doen, krijgt het paard meestal de rekening gepresenteerd voor het gebrek aan inzicht van de baas.

In mijn ogen kan handigheid alleen de paardenmens niet maken. Dat heeft in mijn ogen ook te maken met kennis voor en respect van het paard.
En in dat geval stond het paard niet in de stront in het donker.

Bij paardenmensen denk ik aan mensen als Rainer Klimke, Freddy Knie, Luraschi, Mindfields en Monya op bokt hier. En aan al die onbekende mensen die rustig met het paard aan de slag zijn, zonder dat het dier hun persoonlijke aanzien moet opvijzelen, met geduld en beleid... Ik doe zoveel mensen tekort door ze niet te noemen....
Mensen die de brute methodes van het boertje op de hoek allang achter zich gelaten hebben, omdat ze weten dat ieder probleem zijn oorzaak én zijn oplossing heeft, ze heel veel ervaring met en liefde voor dat paard hebben.

Verder geloof ik dat ieder mens tot op zekere hoogte kan leren om 'in' het paard te kijken, dat is geen 'gave' al zal de een meer talent hebben dan de ander. Dat kan je ook leren.

En ten laatste: als ik iets wantrouw, dan zijn het wel die mensen die op internet beweren dat ze met geen enkel paard problemen hebben en altijd meteen weten hoe ze eender welk dier moeten benaderen.

Geloof ik geen snars van. Tuurlijk helpen kennis van zaken en veel ervaring, en feeling helpt ook. Maar iedereen die met probleempaarden werkt vindt zijn waterloo vroeg of laat, soms blijkt nou eenmaal dat een bepaald dier te ver heen is, of dat jij niet de juiste persoon bent om zijn probleem op te lossen.

Echte paardenmensen herken je ook aan hun bescheidenheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:39

nielsd schreef:
Ik ben benieuwd of er nu echt mensen zijn die dat kunnen Cassidy. Doet mij een beetje denken aan dat hele 'paranormale circuit' en daar geloof ik niet echt in.

Ben je bekend met de boeken van Henry Blake? Zeer de moeite waard om te lezen. Die kon van kilometers afstand al aanvoelen dat er iets mis was met zijn paard, of met een paard waar hij langer mee gewerkt had.

nielsd schreef:
Mocht het bestaan dan zijn die mensen erg zeldzaam (anders was ik er wel minstens 1 tegen gekomen) dus ik kan mij niet voorstellen dat 63% van bokt een paardenmens is.

Ze zijn ook zeldzaam, en de poll hier is dan ook absoluut niet representatief.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:56

hmm ik ben een mens met een paard omdat ik een paardenmens ben ;-)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 22:02

Maar dat klinkt idd een beetje paranormaal Cassidy? Bedoel je dat ook of bedoel je wat anders.

Instinctief kan niemand iets weten, je wordt nml. als mens nooit geboren met een instinct afgestemd op paarden.... Intuitief, en ik denk dat men dat door elkaar aan het halen is, is heel wat anders. Als jij langs stallen kan lopen en in 1 oogopslag kan zien hoe het paard er voor staat en dit feilloos is, dan ben je geen paardenmens maar dan benje paranormaal begaafd. Nu wordt een paardenmens meer een soort uniek boven natuurlijk begaafd persoon en die zijn er dan volgens de poll wel heel erg veel.

Omdat je een geweldig ontwikkelde intuitie hebt en die ook hoort en daar op kunt vertrouwen, ben je nog gen paardenmens. Intuitie beperkt zich nml. niet tot een diersoort, je hebt het of je hebt het niet, je hoort het of je hoort het niet, je kunt er dus op vertrouwen of je kunt het niet. Heel simpel eigenlijk. Als je intuitief dus zeer begaafd bent dan geld dat niet alleen voor paarden, maar voor alles ! Dus kun je wel met paarden omgaan maar niet met mensen dan maak je jezelf wat wijs wat er niet is. Dus dat is niet het antwoord helaas....

Blijkt uit alle voorgaande reacties nog steeds dat een mens met paard vaak toch minder is dan paardenmens. Zo wordt er gewoon over gedacht door degenen die zichzelf paardenmens noemen en dat misschien niet eens zijn puur omdat ze de discusie niet aan kunnen.

Dus de vraag, is het gebaseerd op de geweldig ontwikkelde intuitie ?? Dan kan in principe iemand het nog leren...als je in staat bent je open te stellen voor je intuitie, dat houdt ook in luisteren en nadenken over opmerkingen van anderen i.p.v. ze contstant weg te wuiven en af te kappen met deze dooddoener.

Ben je paardenmens niet door intuitie maar door de mate van toewijding, dan is het een luchtballon, 1 prikje en de inhoud is weg.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:03

randalinpony schreef:
laura1986 schreef:

Als iemand durft om zo slecht voor paarden te zorgen maak je mij niet wijs dat die ´gevoel heeft voor paarden´. Never nooit niet. En verstand ook niet.

Er zijn verschillende meningen over wat mensen met paarden en paardenmensen zijn. So be it. Dus aub niet meer als dooddoener gebruiken als je een discussie niet gewonnen kan worden, want daar moet het uiteindelijk toch niet om gaan.

Ik begrijp ook niet hoe je dat boertje op de hoek een paardenmens kan noemen hoor.

Tuurlijk, dat boertje zal zijn handige en overgeleverde, en door sommigen op bokt zo bejubelde 'methodes' hebben, zoals precies op het goede moment met de hooivork erop slaan als het paard niet de trailer op wil enzo.
Ik heb bij zon boertje op stal gestaan, er les van gehad, nog een tijdje opgetrokken met een oude voerman die vroeger in de haven van Rotterdam gewerkt heeft met paarden.
Ik heb er veel van geleerd, maar vooral ook hoe ik het niet wilde.
Bij niet denken maar doen, krijgt het paard meestal de rekening gepresenteerd voor het gebrek aan inzicht van de baas.

In mijn ogen kan handigheid alleen de paardenmens niet maken. Dat heeft in mijn ogen ook te maken met kennis voor en respect van het paard.
En in dat geval stond het paard niet in de stront in het donker.

Bij paardenmensen denk ik aan mensen als Rainer Klimke, Freddy Knie, Luraschi, Mindfields en Monya op bokt hier. En aan al die onbekende mensen die rustig met het paard aan de slag zijn, zonder dat het dier hun persoonlijke aanzien moet opvijzelen, met geduld en beleid... Ik doe zoveel mensen tekort door ze niet te noemen....
Mensen die de brute methodes van het boertje op de hoek allang achter zich gelaten hebben, omdat ze weten dat ieder probleem zijn oorzaak én zijn oplossing heeft, ze heel veel ervaring met en liefde voor dat paard hebben.

Verder geloof ik dat ieder mens tot op zekere hoogte kan leren om 'in' het paard te kijken, dat is geen 'gave' al zal de een meer talent hebben dan de ander. Dat kan je ook leren.

En ten laatste: als ik iets wantrouw, dan zijn het wel die mensen die op internet beweren dat ze met geen enkel paard problemen hebben en altijd meteen weten hoe ze eender welk dier moeten benaderen.

Geloof ik geen snars van. Tuurlijk helpen kennis van zaken en veel ervaring, en feeling helpt ook. Maar iedereen die met probleempaarden werkt vindt zijn waterloo vroeg of laat, soms blijkt nou eenmaal dat een bepaald dier te ver heen is, of dat jij niet de juiste persoon bent om zijn probleem op te lossen.

Vet gedrukte stukje. Een paardenmens kan ook erkennen dat hij niets met een paard kan of dat een paard te ver heen is. Het zijn geen wonderdokters hoor :+ Als een paardenmens inziet en toegeeft dat iets hem niet lukt, is hij nog steeds een paardenmens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:14

Perrokai schreef:
Dus kun je wel met paarden omgaan maar niet met mensen dan maak je jezelf wat wijs wat er niet is. Dus dat is niet het antwoord helaas....

Daarmee impliceer je dat een mens net zo puur is als een paard, en dat is gewoon niet zo. Bij een mens komt er soms een hidden agenda bij, moet je verbaal goed kunnen communiceren, een mens kan lichaamstaal verkeerd gaan interpreteren, of gewoon niet zien/willen zien. Een paard heeft genoeg aan een minuscule beweging van een spier, daar zijn geen grote discussies voor nodig, en voelt je stemming feilloos aan op het moment dat je de stal inloopt of met hem bezig bent.
Dus een persoon die beter met paarden overweg kan dan met mensen kan zeer zeker een paardenmens zijn, en hoeft deze gave niet per definitie op mensen te kunnen en willen toepassen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 22:23

Citaat:

Juist !! Daar geloof ik ook in. Mensen die nml. op dergelijke gebieden meer dan gemiddeld begaafd zijn lopen daar niet constant mee te koop, en slaan daar niet constant munt uit want hun prioriteiten liggen heel anders als je die begaafdheid hebt. Vandaar deze uitslag van de poll misschien ? Die mensen noemen zichzelf niet snel paardenmens, dus de uitslag is eigenlijk andersom......misschien....(voordat ik heel de paardenmensenwereld over me heen krijg haha.....)

Sorry cassidy, daar ben ik het niet mee eens. Een mens is niet puur idd. dat klopt. Maar als je dusdanig begaafd ben kun je nml. daar doorheen kijken en wel het juiste zien. Dat geld ook voor paarden, paarden kunnen heel hard voor zichzelf zijn en daar moet je dus ook doorheen kijken....paarden reageren nog steeds instinctief ook daar kun je doorheen kijken. Iedere DA zou dan ook een paardenmens kunnen zijn omdat hij alle symptomen van alles kent ?
Dan is de stelling gebaseerd op kennis en niet op een gave ?

Lyonesse

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:26

Deze definitie van paardenmens wordt me te zweverig hoor, zo ver als nu gesteld wordt zou ik niet willen gaan. Het gaat nu bijna over mensen met extra zintuigen en bovennatuurlijke krachten en een soort van afgoden :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:27

Je hebt dierenartsen die bij elke simpele handeling een paard ongerust hebben, zelfs bij een simpele enting. Je hebt dieren artsen die weten of ze een paard moeten gerust stellen of eens boos aan moeten kijken en hebben een hele stal binnen mum van tijd geënt.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:28

Cassidy schreef:
Zoals al eerder in dit topic en in de op pagina 1 gequote topics (heb je ze echt allemaal doorgelezen?) is kennis te leren. Gevoel en timing ook - bij de een gaat het wat makkelijker dan de ander, de een is daar wat beter in dan de ander. Maar die paranormale gave die de echte paardenmens uitmaakt is niet te leren.

Ja ik heb ze echt allemaal gelezen. Maar er zijn nou eenmaal mensen die dat niet kunnen leren. Sommige mensen missen dat inzicht. Ik heb er een paar gezien. Onwetend, maar doen zo hun best. Doordat er zóveel informatie te vinden is krijg je het verhaal van de bomen en het bos. Wat is wijsheid? Wie heeft gelijk? Vraag 100 meningen en krijg 100 verschillende antwoorden.

En ik geloof echt niet dat een paardenmens een paranormale gaven heeft. Ben daar heel nuchter in, je herseninhoud is gewoon anders ontwikkelt. Net als dat sommige mensen een talenknobbel hebben en anderen al moeite hebben met 1.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:29

Wij hadden een fantastische dierenarts die als een torpedo de stallen in en uitvloog en een stel verbijsterde paarden achterliet... :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:29

@ Perrokai. Als je daar goed doorheen kunt kijken, heb je alsnog te maken met het ego van die persoon in kwestie, en maakt dat het communiceren niet bepaald makkelijker. Niet iedereen waardeert het als je eerlijk bent, en mensen zijn heel snel op hun ziel getrapt. Dus in het geval van paardenmensen en hun interactie met de medemens zie ik het niet zozeer als een niet kunnen, maar meer als een niet willen. En dan niet alleen van de paardemens naar de andere mensen toe, maar ook de andere kant op.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:30

Mystica schreef:
Deze definitie van paardenmens wordt me te zweverig hoor, zo ver als nu gesteld wordt zou ik niet willen gaan. Het gaat nu bijna over mensen met extra zintuigen en bovennatuurlijke krachten en een soort van afgoden :+

Heb jij geen altaar in je woonkamer dan :\ Voor de paardenmens?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:33

6 op de 10 zijn paardenmens. Nou, er is hoop!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:34

Hoop doet leven :Y)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:34

Citaat:
Heb jij geen altaar in je woonkamer dan Voor de paardenmens?
Ik wel. Met wierook.

Voor de mensen-met-paarden brand ik een kaarsje op de vloer eronder. Opdat ook zij nietigen ooit het licht mogen zien. :+
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 14-02-09 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:35

Heb jij er ook zo'n speciaal muziekje bij? Als ik een nieuw paardenmens zie istie vrolijk, als ik er 1 zie die er nog niet is.. dan heb ik een sip muziekje.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:36

Citaat:
Net als dat sommige mensen een talenknobbel hebben en anderen al moeite hebben met 1.

Ik denk dat dit wel een mooi vergelijk is. De ene is goed in talen, de andere in wiskunde, de andere kan prachtig schilderen en de ander weer piano spelen. Zo heeft iedereen wel zijn eigen talent. Die talenten leren wel bij door de tijd, maar eigenlijk kunnen ze het gewoon van uit hun natuur al heel erg goed. Natuurlijk kan een ander na heel veel oefenen en leren ook wel een liedje op de piano spelen, maar is het echt zo goed als die van het talent?
Ik denk dat je op die manier ook de paardenmens en het mens met paard moet gaan bekijken. Daarom denk ik ook dat er niet zo heel veel paardenmens zijn net als dat niet zoveel mensen een Wibi Soerjadi zijn.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:37

Precies kazary! Als jij 'altijd is kortjakje ziek' kan spelen, maar für Elise niet.. maakt het je geen Wibi (pianomens :Y) ), maar ook niet zomaar een mens met een piano.

Dus als jij goed voor je paard zorgt, voor zover je kennis en kunde gaat.. maakt het je geen paardenmens, maar ook niet zomaar een mens met een paard. Dat maakt je in mijn ogen iemand die goed is voor zijn paard.
Laatst bijgewerkt door Paardenmeis1 op 14-02-09 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:38

Ik ben een mens met paarden. Kan met me eigen pony's lezen en schrijven maar als ik met onbekend paard zou moeten werken zou ik zeker een dag nodig hebben om een beetje te weten hoe hij in elkaar zit en hoe ik op de goede manier met hem om zou kunnen gaan. Ik ben het dan ook in grote lijnen met KiWiKo en suleilitha eens. Een paardenmens ben je dat wordt je niet, je kan er wel dicht bij in de buurt komen met kennis en ervaring maar dan nog ben je een mens met paarden, vindt ik dan.