Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:20

nee druk hoeft idd geen pijn te zijn, maar je gaf aan dat je een losliggende lepen zou kunnen vergelijken met een bit dat aan een hoofdstel vast zit, en dat is dus niet zo, dat zou ik even verduidelijken :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:21

Citaat:
kazary; mond is natuurlijk wel een stuk gevoeliger, en ik zie hier niemand beweren dat als je te hard bent met bitloze optoming, je je paard geen pijn zou doen.... Harde handen blijven harde handen, maar paarden met erg gevoelige mondjes kunnen beslist baat hebben bij bitloos.

Waarom is de mond gevoeliger?
Voorbeeld, een drammerig paard uit de wei halen, wat doen mensen dan? Of een bit, of iets over de neus, bijvoorbeeld het halstertouw. Op beide komt een paard graag terug. Of zo'n controller halster wat druk geeft achter de oren. Alles heeft gevoel, alles kan pijn doen. De mond niet meer dan een nues waar je meteen op het bot zit. Als er nu een laag spek zat dan krijg je een ander idee. Ik vindt een klap tegen mijn kont ook minder pijnlijk aanvoelen dan een op mijn scheenbeen. Maar mond en neus is direct contact op de gevoelige delen.

En paarden met gevoelige mondjes hebben baat bij een ruiter die leert rijden en het niet altijd maar zoekt bij het paard of bij het tuig, maar bij zichzelf.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:22

Dingen vergelijken met iets van mensen is gewoon moeilijk. Eigenlijk niet te doen. Maar ik denk wel dat het voor veel mensen dan een beter beeld geeft. Iets van ijzer in de mond is niet meteen pijnlijk. Dat was mijn bedoeling van het voorbeeld.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:22

pharagirlke schreef:
Tuurlijk, ben er van overtuigd dat sommige paarden dat bit gewoon verfoeien en daarvoor is bitloos heel fijn... Maar om, zoals hier in het topic voorgesteld moet worden, met bit te verbieden... Tja dat stuit me tegen de borst want dat valt bij mij dan weer onder het beperken van de keuzevrijheid.... En sommige paarden zijn nu eenmaal niet geschikt voor bitloos :(:)

sodeletuut: als de merrie (die af en toe de hulpen nog wel eens vergeet) niet reageert op het terugzitten en ik zeg "ho" staat ze stil :') Dus ik rijd inderdaad heel erg op mijn zit. Daarna op stem, en daarna pas op bit. Bit is meer iets dat ik "achter de hand" heb.

kazary; mond is natuurlijk wel een stuk gevoeliger, en ik zie hier niemand beweren dat als je te hard bent met bitloze optoming, je je paard geen pijn zou doen.... Harde handen blijven harde handen, maar paarden met erg gevoelige mondjes kunnen beslist baat hebben bij bitloos.

Nouja en zo moet het vind ik! Helemaal goed, en ga zo door zou ik zeggen! :D
En natuurlijk ga je wel in de mond zitten als een paard absoluut nergens op reageerd, doe ik ook.
Maar als je eerst op zit en op stem doet, vind ik het goed! :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:24

In de mond zitten veel meer zenuwen dan op de neus. ;)
Waarom denk je anders dat er mensen bitloos rijden?
Omdat het er mooier uit ziet? Nee natuurlijk niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:26

Ze is nog altijd niet helemaal genezen van het "ik sprint weg wanneer ik dat wil net als vroeger" en dan werkt "HO" vaak niet en moet ik om ongevallen te voorkomen toch echt even inwerken met het bit :+ Heb bij ontzettend veel geleerd van haar: reactie = druk weg! Dus ook als ze weg sprint, ook al voel ik me dan niet altijd op mijn gemak, als ze iets vertraagd gaat de druk weg en probeer ik nog eens met stem (en meestal staat ze dan op drie passen stil :') Ik moet haar af en toe alleen even terug bij me halen. Ze weet wel dat ze moet luisteren, maar denk dat ze er af en toe zo in op gaat dat ze me gewoon niet hoort)

kazary: ik heb toch liever dat ze me aan mijn armen vooruit trekken dan aan mijn tandvlees... En een spuitje in mijn tandvlees vind ik ook een stuk pijnlijker dan in mijn arm... :? Sommige plekken zijn gevoeliger omdat ze een andere functie hebben. (je vingertoppen zijn bv gevoeliger dan je bovenbenen omdat je met vingertoppen moet voelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:27

kazary schreef:
Dingen vergelijken met iets van mensen is gewoon moeilijk. Eigenlijk niet te doen. Maar ik denk wel dat het voor veel mensen dan een beter beeld geeft. Iets van ijzer in de mond is niet meteen pijnlijk. Dat was mijn bedoeling van het voorbeeld.

Ik was ook niet de gene die zei dat t altijd pijnlijk was ;)

ik ben dus ook wel van mening dat t paard wel zal aangeven mocht t echr niet fijn zijn bv door met de mond open te lopen, sterren kijken, niet willen ontspannen, overdreven kouwen (willen doorbijten ) etc etc. Dan geeft je paard wat aan, dan nog hoeft t niet t bit te zijn natuurlijk, maar het zou wel kunnen, wat bij mijn pony wel t geval was.

Er zijn mensen die t probleem niet willen zien en zeggen ja mijn pony beweegt haar mond altijd tijdens t rijden, is niks aan de hand. Ofja dat kouwen doet ze alleen uit ontspanning enzo. Het zou natuurlijk kunnen, maar ik vind dat je zoiets ook alleen maar kunt zeggen als je ook echt onderzocht heb waarom dit paard dat doet.

Helaas zijn er veel ruiters die hun paard niet ( of niet willen ) *verstaan*
of dat nou met bit/zonder bit met spoor of zonder is etc. Als je paard iets doet wat niet gewoonlijk is, ga je op onderzoek uit en klik je het niet klakkeloos weg omdat je toevallig voor of tegen bit/bitloos gebruik bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:28

kazary schreef:

De zenuwen die door de mond lopen, zijn omgeven door slechts een splinterdun laagje slijmvlies. Bovendien kunnen in dat gebied tanden zitten die niet doorgekomen zijn, zoals de (blinde) wolfskiesjes en hengstentanden. Dit alles maakt dat de mond van het paard veel gevoeliger is dan de neus.

De zenuwen die rond de neus lopen, liggen veel beter beschermd; de neus is omgeven door huid en vacht. Zenuwen die daar lopen, liggen onderin de huid en zijn omgeven door bindweefsel. Boven de zenuw heb je nog een laag bindweefsel, daarboven een laag onderhuid, daarboven een laag lederhuid, daarboven een laag opperhuid en daarboven nog eens een haarkleed en huidvet. De zenuwen op/rond de neus liggen dus heel goed beschermd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:32

JoviBan schreef:
kazary schreef:

De zenuwen die door de mond lopen, zijn omgeven door slechts een splinterdun laagje slijmvlies. Bovendien kunnen in dat gebied tanden zitten die niet doorgekomen zijn, zoals de (blinde) wolfskiesjes en hengstentanden. Dit alles maakt dat de mond van het paard veel gevoeliger is dan de neus.

De zenuwen die rond de neus lopen, liggen veel beter beschermd; de neus is omgeven door huid en vacht. Zenuwen die daar lopen, liggen onderin de huid en zijn omgeven door bindweefsel. Boven de zenuw heb je nog een laag bindweefsel, daarboven een laag onderhuid, daarboven een laag lederhuid, daarboven een laag opperhuid en daarboven nog eens een haarkleed en huidvet. De zenuwen op/rond de neus liggen dus heel goed beschermd.

heel interessant dit wist ik niet precies, er is mij idd wel eens verteld dat de mond veel gevoeliger is en dat wilde ik ook wel geloven, maar precies waarom wist ik niet! Klinkt idd best logisch :) Bedankt vooor de duidelijke uitleg ( ookal was ik niet diegene die er naar vroeg :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:44

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:46

En dat is dus zo'n reden die nergens over gaat, war ik op doelde, zie mijn link en de tekening van de zenuwen. En mijn eerdere uitleg over vel op bot
Dat er tanden zijn die nog niet doorgekomen zijn,daar kan ik me wel in vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:49

kazary schreef:
zie mijn link en de tekening van de zenuwen.

Bedoel je de site van Lotje?
Ik zal het 'es lezen en indien nodig met haar in conclaaf gaan. }>
(Geintje hoor, we hebben nl. een zeer goed contact :D .)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:52

Joviban dat is een heldere uitleg mbt zenuwen bij de neus en mond, even een stipje zodat ik die nog eens kan nalezen :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:53

Ah dit zocht ik ook nog!
Citaat:
Druk per cm²
Bij een basis teugeldruk van 2,26 kilo (zoals gemeten tijdens de onderzoeken van Clayton) geeft een bit meer dan 21 kilo in de mond en een bitloos hoofdstel zoals de sidepull 3,5 kilo rond het hoofd.
Per vierkante centimeter, uitgaande van bovenstaande rekensommen, komen we op het volgende uit:
* een bit geeft 21 kilo druk per 2 cm² (de lagen) = 21 : 2 = 10,5 kilo per cm²
* een bitloos hoofdstel als de sidepull geeft 3,5 kilo druk per 140 cm² = 3,5 : 140 = 0,025 kilo per cm²
* een kruislings werkend bitloos hoofdstel geeft 1,8 kilo druk per 200 cm² = 1,8 : 200 = 0,009 kilo per cm²

*1) In deze berekingen wordt er van uitgegaan dat het bit op de lagen ligt. Wanneer het bit ook op de tong zou liggen, dan zou je kunnen denken dat dit zorgt voor een betere drukverdeling van het bit. Dat dit in de meeste gevallen niet positief is, kun je lezen op de pagina Basiskennis voor iedere ruiter bij "De tong van het paard". Een rekensom voor de inwerking van het bit wanneer het bit ook op de tong ligt, is vrijwel niet te maken. Puur qua drukverdeling zou je kunnen uitkomen op een halvering van het aantal kilo's, maar bedenk hierbij dan wel dat het bit een inwerking heeft op de tong en daarmee direct en automatisch ook op het borstbeen en de schouders, in de halswervels, de rugwervels en de spieren die de hals met de staart verbinden en die via de buik weer teruglopen naar de hals.

*2) In deze berekingen wordt het gewicht van het bit zelf niet eens meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:04

zo heb beide sites ffgelezen en ove de gevoeligheid van de mond en neus enzo

lijkt mij idd dat de gevoeligheid op de neus doormiddels van verschillende lagen huid minder gevoelig is dat de mond! Ookal zouden er nog meer zenuwen zitten in de neus dan in de mond, dit omdat ze idd in de neus veel beter beschermt liggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:36

JoviBan schreef:
VivaLaVida schreef:
Mijn post gaat over mensen die bitloos wilden gaan rijden na het zien van DIE show....

De betreffende amazone reed met de meroth. Met de meroth is het onmogelijk om 'aan te snoeren'. Er zit namelijk een bladveer in de neusriem waardoor de neusriem altijd als een recht stukje bovenop de neus ligt. Er blijft dus altijd ruimte rond de neus en aansnoeren kan gewoon niet met de Meroth.
De neusriem lag ook op de juiste plaats op de neus, dus niet te laag, dus de ademhaling van dit paard werd ook nièt belemmerd.
Het paard vond het allemaal enorm spannend; het was zijn - en ook haar (de amazone) - allereerste optreden in zo'n showpiste en zoveel publiek en rumoerigheid om zich heen. Ze waren beide erg nerveus en hebben desondanks een geweldige Z-proef neergezet.

Elk paard dat opgewonden is zet zijn neusgaten uit. Als je dit niet weet, als je de werking van de merotische neusriem niet kent, als je weerstand hebt tegen bitloos en/of zelf niet bitloos kunt of durft te rijden, snap ik je post wel. Maar je opmerking is dus onterecht en behoorlijk overdreven.

Maar even een vraagje aan jou: vind jij het normaal dat jouw haflinger tijdens het rijden (en zelfs tijdens het stilstaan!) met bit, z'n mond open heeft?
Er staan een stuk of wat foto's in je profiel waar ik op mijn beurt niet bepaald vrolijk van word namelijk.

hehe jij bent zeker een vriendin van die desbetreffende amazone.. jammer hoor, dat je je zo aangevallen voelt.En dat terwijl ik netjes heb gezegd dat het paard goede bewegingen had, de ruiter lekker kon rijden maar ik het jammer vond van de optoming die zo strak stond. Ik durfg niet bitloos te rijden en bent anti bitloos :D als je dat wil denken.. ga je gang :D scheelt dat ik paarden bitloos reed voor die hele hype hier op bokt :D

x.roxane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:38

dan zou ik denken dat ze helemaal gek geworden zijn daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:45

JoviBan schreef:
VivaLaVida schreef:
Mijn post gaat over mensen die bitloos wilden gaan rijden na het zien van DIE show....

Maar even een vraagje aan jou: vind jij het normaal dat jouw haflinger tijdens het rijden (en zelfs tijdens het stilstaan!) met bit, z'n mond open heeft?
Er staan een stuk of wat foto's in je profiel waar ik op mijn beurt niet bepaald vrolijk van word namelijk.

oja, wacht even., ik heb het hier iets anders neergezet, die andere reactie over die amazone staan in het "paard 2009" topic. Misdschien kwam deze wat bitchy over, maar IK vond die optoming te strak staan....

dan die laatste zinnen van jou: Mijn paard kleppert met haar lippen op elkaar als ze staat et grazen, aan een halster staat, in de trailer staat, in de stal staat, overal dus. dat heeft niets met het bit te maken, bitloos doet ze het ook.. (jaaaa ik rijd weleens bitloos, echt :) )

DUs beetje nutteloze opmerking van je....
Beetje jammer ook dat dat persoonlijk wordt gedaan maargoed, je mag mij alles vragen want ik heb NIKS in mijn omgang met paarden waar ik me voor hoef te schamen. Enne oja als je t niet gelooft kom je maar kijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:57

KiWiKo schreef:
een bladveer in de neusriem??????????? en dat moet vriendelijk zijn???????

hmzzzzzzzzz

ja tuurlijk >;) zolang er geen bit in zit is alles paardvriendelijk. ook als je het verkeerd gebruikt.....onee dat kan zelfs niet eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:07

www.paralelli.eu/bitloos
Super interessante site zeg!

Citaat:
Ook grappig is de stelling dat een paard meer lucht krijgt zonder bit. Laat ik toch echt menen dat een paard minder lucht krijgt door een te strakke neusriem (met of zonder bit) Een paard KAN namelijk helemaal niet door de mond ademhalen en dus is deze stelling totale onzin. Het spreekt zelfs meer tegen bitloos rijden als voor, omdat door teveel neusriemgebruik dus wel degelijk de ademhaling snoert. Als je dus je paard moeilijk kunt remmen, trek je teveel en verstoor je de ademhaling. Zeker met een aansnoerding, zoals Hackemore en kruisdingen. Een losse neusriem of sidepull is dus redelijk veilig. Bij snelle paarden moet je dus om deze reden goed nadenken of bitloos wel werkt zoals je het wil.

wist ik helemaal niet, dat een paard niet KAn ademhalen door de mond.. ook over het schuimen, dat dat verkeerd zou zijn staan hele interessante feiten op!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:19

VivaLaVida schreef:
http://www.paralelli.eu/bitloos
Super interessante site zeg!

Citaat:
Ook grappig is de stelling dat een paard meer lucht krijgt zonder bit. Laat ik toch echt menen dat een paard minder lucht krijgt door een te strakke neusriem (met of zonder bit) Een paard KAN namelijk helemaal niet door de mond ademhalen en dus is deze stelling totale onzin. Het spreekt zelfs meer tegen bitloos rijden als voor, omdat door teveel neusriemgebruik dus wel degelijk de ademhaling snoert. Als je dus je paard moeilijk kunt remmen, trek je teveel en verstoor je de ademhaling. Zeker met een aansnoerding, zoals Hackemore en kruisdingen. Een losse neusriem of sidepull is dus redelijk veilig. Bij snelle paarden moet je dus om deze reden goed nadenken of bitloos wel werkt zoals je het wil.

wist ik helemaal niet, dat een paard niet KAn ademhalen door de mond.. ook over het schuimen, dat dat verkeerd zou zijn staan hele interessante feiten op!

interessant stukje!
Verbaast mij niet, had dit namelijk als argument in een topic over schuimen en over het niet kunnen ademhalen tijdens het rijden met bit ;) Mijn paardje schuimt altijd lekker als we een lekkere training hebben met veel ontspannenheid bij beiden en nageeflijkheid bij haar. Zo niet dan schuimt ze niet. Ik zet niet graag druk op de neus van een paard, gebruik liever een bit op de manier zoals dit moet..er staat dus geen druk op en het paard heeft er zeker geen pijn van. Pas als je een flink ruk geeft komt het bit tegen het gevoeligste deel van de mond aan en zal het paard dit nog wel een tijd navoelen. Als je gewoon rijdt met een zachte hand en nageeflijkheid verkrijgt heeft het paard geen pijn. Je moet dus zorgen dat je bit goed past en je een goed bit gebruikt. De ruiters taak is om de handen stil te houden en het bit ook stil in de mond te laten liggen. Geen enkele druk, spanning, geruk en gekneed.
Ik heb best wel interesse voor foto's van iemand die bitloos rijdt en dan het paardje over de rug laat lopen en lekker nageeflijk rijdt, dat is namelijk ook belangrijk. Of iemand die al hogerop zo rijdt zijn daar foto's van misschien? Ik ken een paar ruiters die bitloos rijden maar die streven niet naar nageeflijkheid. Ben benieuwd dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:30

ene Daan op bokt rijdt bitloos dressuur op een nette manier... zal eens ff profiel zoeken :)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:32

VivaLaVida schreef:
ene Daan op bokt rijdt bitloos dressuur op een nette manier... zal eens ff profiel zoeken :)

Oke dankjewel, vind ik erg mooi om te zien! Ben benieuwd..