Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:09

Precies, Lante!

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:17

Hoe , kan men nu een gezond paard verwachten , wanneer de opfokprijs al boven de 2000 euro ligt.
En dan tevens het dekgeld al hoog is.
"n veulen kost me zowiezo het dekgeld en bijkomenede inentingen, registratiegeld.
Dan krijg je de opfok, hou ze in de winter bij huis en somers in de koppel , uiteindelijk heb je 'n paard
wat goed begeleid is en je toch potentie van mag verwachten.
tja...... dames dat mag wat kosten, ondanks de crisis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:20

hoopvol schreef:
Vind, dat als je een paard of wat voor dier ook jezelf plechtig moet beloven er hoe dan ook, in wat voor omstandigheden er goed voor te zorgen.
In Amerika leven ze dus wel degelijk in n'n wegwerpmaatschappij.

Niet echt een eerlijke reactie vind ik dit. Als je je huis moet verkopen en zelf op straat komt te staan is je paard niet meer het eerste waar je aan denkt. Dat lijkt me niet zo vreemd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:22

even vanuit een kopersperspectief. Het is voor mij niet relevant wat een paard gekost heeft in het verleden, ik kijk naar wat hij/zij nu kan en en wat de verwachtingen zijn, en bepaal vervolgens of ik dat een reele prijs voor dat paard vind. Daarna volgt dan de vraag of ik dat budget heb en of ik dus evt ga kijken. Maar als je alleen zou kijken naar de daadwerkelijke kosten zou bv een paard dat voor een OCD is geopereerd duurder moeten zijn dan een qua capaciteiten vergelijkbaar paard waarbij dat niet nodig is geweest. En dat is natuurlijk krom.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-01-09 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:22

Ik zou droog brood vreten om m'n paarden te behouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:24

hoopvol schreef:
Ik zou droog brood vreten om m'n paarden te behouden.

Zou je je kinderen van school halen daarvoor? Je huis kwijtraken en je gezin ondervoeden? Zo dramatisch is het namelijk wel momenteel voor bepaalde groepen.

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:24

En dat meen ik uit grond van m'n hart.
Maar ik heb ook nog 'n herder en 'n jack en 4 geiten en voor al die beestjes zorg ik.

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:30

Sizzle, ik heb het zelf ondervonden, echt heb al m'n spaarcenten voor m'n paarden opzij moeten zetten.

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:31

Weet je, moest zelfs m'n benzine van m'n auto bijhouden.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:33

Lielle schreef:
even vanuit een kopersperspectief. Het is voor mij niet relevant wat een paard gekost heeft in het verleden, ik kijk naar wat hij/zij nu kan en en wat de verwachtingen zijn, en bepaal vervolgens of ik dat een reele prijs voor dat paard vind. Daarna volgt dan de vraag of ik dat budget heb en of ik dus evt ga kijken. Maar als je alleen zou kijken naar de daadwerkelijke kosten zou bv een paard dat voor een OCD is geopereerd duurder moeten zijn dan een qua capaciteiten vergelijkbaar paard waarbij dat niet nodig is geweest. En dat is natuurlijk krom.

helemaal mee eens :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:34

hoopvol schreef:
Weet je, moest zelfs m'n benzine van m'n auto bijhouden.

Als dat het ergste is... ik zou zelf ook best droog brood eten om mijn paarden te houden, maar mijn zoontje komt toch echt voor de paarden.

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:35

Maar goed de liefde voor 'n paard gaat ver.
En ongeacht het budget van 'n ieder, geloof ik, dat de betere paarden hun geld wel opbrengen.
Wil trouwens niet zeggen dat het toppaarden zijn of worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:42

hoopvol schreef:
Sizzle, ik heb het zelf ondervonden, echt heb al m'n spaarcenten voor m'n paarden opzij moeten zetten.

ja en.... dat heb ik ook gedaan (van 1100 euro per maand rondkomen waarin je huur etc), welke beginnende paardeneigenaar niet, ik denk een heleboel. Ik heb trouwens nog steeds geen spaargeld over. Sterker nog ik kan me al 7 jaar geen auto veroorloven door mijn paard. Maar als ik kinderen zou hebben gingen die toch echt geen honger lijden voor mijn paard.

Lielle ik ben het helemaal met je eens.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-01-09 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:42

tita schreef:
Charlenexx schreef:
Tita ik zit net ook te kijken een 4 jarige Trento B die B dressuur loopt. 17500 euro. Maar als je dan naar de gangen van dat paard kijkt en dan gaat kijken naar die Indoctro x Ramiro die Z loopt en zelfde prijsklasse zit. Dan begrijp je toch wel waarom ze dat geld vragen?

:= nee 4 jaar B dressuur ik vind dat typisch te veel en ik zie ook geen foto dan kun je beter zien of dat paard je aanspreekt.
Hier speelt men in op de ouders, goede ouders wil niet automatisch zeggen dat een paard ook goed kan lopen

Als een paard je echt aanspreekt ben je al bereid meer te betalen dan iemand die het maar een gewoon paard vind

Aan de hand van een paar foto's kan je ook niet zeggen wat een paard waard is, daarvoor moet je een paard in het echt zien en zien bewegen.
Een slecht paard met een goed papier is niet meer waard om z'n ouders hoor. :n

Als je op de wedstrijden om je heen kijkt dan zie je echt wel de verschillen tussen de paarden met kwaliteit en de gewonere dieren.
Dat jij 17.500 voor een 4-jarige de B loopt te duur vindt wil niet zeggen dat de prijs ook daadwerkelijk te hoog is.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:04

MarisdB schreef:
. Een vriendin van mij werkt in het uitzendwereldje en daar merkt ze er wel wat van. De mensen die zij voorheen voor productiewerk kwijt kon bij bedrijven zijn nu de eerste die naar huis gestuurd worden. Maar, met alle respect voor hun werk, dat zijn niet de mensen die het zich kunnen veroorloven om een paard te kopen..

dit slaat dan ook weer helemaal nergens op }:0 :+

Abercrombie

Re: Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:12

Inderdaad UnicumW dat slaat nergens op..

Je kan niet in de portomonee van een ander kijken wat voor werk ze ook doen :n

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 16:22

Citaat:
Aan de hand van een paar foto's kan je ook niet zeggen wat een paard waard is, daarvoor moet je een paard in het echt zien en zien bewegen.
Een slecht paard met een goed papier is niet meer waard om z'n ouders hoor.

Als je op de wedstrijden om je heen kijkt dan zie je echt wel de verschillen tussen de paarden met kwaliteit en de gewonere dieren.
Dat jij 17.500 voor een 4-jarige de B loopt te duur vindt wil niet zeggen dat de prijs ook daadwerkelijk te hoog is.

Hier ging het enkel om tekst, foto's erbij zie je toch wat meer.

Iemand kan een paard van 15.000 schitternd vind maar Jantje vind hem zo lelijk, en paard spreekt hem niet aan dus voor Jantje is ie al geen 20.000 euro meer waard.
Okay goed paard heeft geen kleur maar bijna iedereen kijkt daar wel naar kleur bouw, type, karakter.

Ik blijf 17.000 euro voor een B-dressuur merrie veel te veel geld.
Vind het gewoon niet waard en dat is mijn mening

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:25

jij wil dat er niet aan uitgeven (ik ook niet), maar dat zegt niet dat dat paard het in de hele paardenwereld niet warad kan zijn.

Ik vind 2 ton voor Salinero ook te veel (voor mij), dat zegt niet dat hij dat niet waard is (of wat meer ;) )

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:27

Ja, maar dan is het toch logisch dat het beter gebouwde en fijner bewegende paard meer geld moet opbrengen dan een simpeler dier?
Nogmaals, dat jij het te veel geld vindt wil niet zeggen dat het ook te veel geld ís.

Een goed paard heeft geen kleur, maar ik wilde geen schimmel. Maar om de kleur kon ik de schimmel die ik nu heb toch echt niet laten staan. :D

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:30

Een oud stalgenoot/vriendin van me zei het laatst zo mooi toen we paarden gingen kijken.. Paard moest 7500 kosten maar was niet spectaculair en ook nog eens schimmel (moet je van houden) en 2.5 jaar.

Ze zei toen, je koopt dan bijv. 4000 euro paard en 3500 euro verwachting, omdat hij nu nog niet bereden is en hij kan nog alle kanten op met zn kleur en zn bouw..

Het is gewoon maar wat de gek er voor over heeft en hoeveel je durft uit te geven voor de verwachting bij zo'n jonge B dressuurmerrie.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:34

hier merken we het wel.
in nederland ondervind je er weinig van als je je paardje wilt verkopen,maar als je veel paarden naar het buitenland verkoopt merk je het wel degenlijk!vooral als de dollar weer aan het schommelen is(america gaan veel nederlandse paarden heen),op het moment is het in engeland zo met de ponden,de pont is momenteel weinig waard,waardoor er hier in nederland momenteel maar weinig paarden verkocht worden naar engeland,voor nederland is dat nu wel gunstig,want ze laten nu slachtpaarden over komen naar nederland,omdat die daar momenteel goedkoper zijn.dus je merkt het wel.
de duurdere paarden in nederland gaan bijna allemaal naar het buitenland,en die blijven nu staan,komt wel weer op gang hopen we dan maar.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:39

Lante schreef:
Pletje123 schreef:
De prijs van een paard wordt niet enkel bepaald door de kostprijs van het dier, maar voornamelijk door de aanleg wat het heeft. Daarom kan je beter goede paarden op stal hebben, die zijn in kostprijs even duur (dekgeld, voer, opfok etc), maar in verkoopprijs veel meer waard en daar verdien je dus meer aan.

Als de kostprijs naar beneden gaat, kunnen zowel goede als minder goede paarden in prijs zakken. Dat heeft niks te maken met de kwaliteit, maar met de kosten van de opfok van een paard.

De kostprijs is een redelijk minimum bedrag voor een gezond recreatiepaard.
Alles wat het paard extra aan kwaliteit heeft moet je extra betalen, dat is logisch.
Als de kostprijs lager wordt, dan heb je meer marge om nog wat te zakken zonder meteen verlies te draaien dan wanneer je een paard verkoopt, dat geld voor de gewonere, maar ook voor de betere paarden.

Tuurlijk, als de kostprijs lager wordt heb je een grotere kans op een grotere marge. En ook ik denk dat je de kostprijs mee moet nemen in de uiteindelijke vraagprijs, maar wel tot een bepaald niveau. Als je alles bij elkaar optelt dan kost een groene driejarige je al gauw 5.000,-. Dan heb ik het enkel over de kostprijs. Vind jij dat een leuk, (groen) driejarig recreatiepaard dat waard is?

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:42

Lielle schreef:
jij wil dat er niet aan uitgeven (ik ook niet), maar dat zegt niet dat dat paard het in de hele paardenwereld niet warad kan zijn.

Ik vind 2 ton voor Salinero ook te veel (voor mij), dat zegt niet dat hij dat niet waard is (of wat meer ;) )

Als jij Salinero kan krijgen voor 2 ton zou ik het gelijk doen. Volgende dag gelijk door verkopen voor een paar miljoen. Snelle winst ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:44

Of de prijzen omlaag zullen gaan?
Ik vermoed dat dit op den duur wel zal gebeuren - met name in de particuliere hobbyfokkerij en bij de kleinschalige handelaren.

Natuurlijk is er een segment in de markt waar de prijzen stabiel zullen blijven maar laten we wel wezen, dát segment is voor de meeste bokkertjes niet aan de orde.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:45

CielitoLindo schreef:
Een oud stalgenoot/vriendin van me zei het laatst zo mooi toen we paarden gingen kijken.. Paard moest 7500 kosten maar was niet spectaculair en ook nog eens schimmel (moet je van houden) en 2.5 jaar.

Ze zei toen, je koopt dan bijv. 4000 euro paard en 3500 euro verwachting, omdat hij nu nog niet bereden is en hij kan nog alle kanten op met zn kleur en zn bouw..

Het is gewoon maar wat de gek er voor over heeft en hoeveel je durft uit te geven voor de verwachting bij zo'n jonge B dressuurmerrie.

what the f heeft zn kleur er nou weer mee te maken?!?! :? Das wel heel erg penny achtig als t een goed aansprekend dier is who cares about the color. Hij word echt niet minder waard omdat een schimmel is. Eerder meer, de moeilijkst te verkopen kleur is nog steeds een vos...