Medisch inlegvel voor het paardenpaspoort aanvragen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:33

Nicole288 schreef:
manonetjuh schreef:
Ik heb een paspoort waar nog NHS op staat. Maar binnenin staat bij Stamboek/Ras: NRPS.
Weet iemand of ik dan een inlegvel via NRPS of via de KNHS moet aanvragen?

Alvast bedankt!

KNHS

Oke bedankt!

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:17

En wat als je dit niet doet ?
En je paard wordt nooit vervoert?

Is het dan nodig? en wat zijn de consequenties als je het niet doet?
Ik vind het namelijk totale onzin

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:04

Zou hem als ik jou was gewoon aanvragen, van die €7,50 wordt je ook niet armer ;)

BiancUgo

Re: Medisch inlegvel voor het paardenpaspoort aanvragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:09

Ga morgen ook gelijk ff actie ondernemen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:30

Zwaantje1985 schreef:
En wat als je dit niet doet ?
En je paard wordt nooit vervoert?
Is het dan nodig? en wat zijn de consequenties als je het niet doet?
Ik vind het namelijk totale onzin

Ieder paard, of je hem nou in de tuin hebt staan als grasmaaier of niet, moet een geldig paspoort hebben. Of je hem nou vervoert of niet, het is nou eenmaal verplicht.

Dat inlegvel is er voor om medicijnen te kunnen registreren die een paard niet mag hebben als hij voor de slacht zou zijn, omdat dat dan in het vlees zou kunnen blijven zitten wat jij dan op je bord zou kunnen krijgen.

Consequenties als je het niet doet: dan heb je geen geldig paspoort en ben je vanaf 2010 in overtreding, bij verkoop paard klopt je paspoort dus niet. Wat voor sancties ze daarop gaan verzinnen weet ik niet, hoe ze het willen gaan controleren ooit weet ik ook niet, maar als je je paard ooit wilt laten slachten en je hebt dat vel niet heb je kans dat hij wordt afgekeurd voor vleesconsumptie en dan krijg je er dus geen cent voor.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:38

Nicole288 schreef:
manonetjuh schreef:
Ik heb een paspoort waar nog NHS op staat. Maar binnenin staat bij Stamboek/Ras: NRPS.
Weet iemand of ik dan een inlegvel via NRPS of via de KNHS moet aanvragen?

Alvast bedankt!

KNHS

En even goed uitkijken. Ze geven je zo een heel nieuw paspoort en dat kost je dan 20 euro. Zouden ze bij mij ook doen maar ik heb om mijn oude gevraagd.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:42

hoe zit dat met paarden die niet ingeschreven staan bij een stamboek. Ik heb een haflinger van 14 en zij heeft alleen een geel vaccinatie boekje. Ze gaat alleen mee met buitenritten en soms pony kamp. ik rij geen wedstrijden met haar.
en ze zal nooit naar de slacht gaan. als we haar in latenslapen of ze komt te overlijden gaat ze naar distructie. Anders zou ik nooit meer paardevlees willen eten.

Moet ik haar nu als nog in laten schrijven bij een stamboek??

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:48

sophie84 schreef:
hoe zit dat met paarden die niet ingeschreven staan bij een stamboek. Ik heb een haflinger van 14 en zij heeft alleen een geel vaccinatie boekje. Ze gaat alleen mee met buitenritten en soms pony kamp. ik rij geen wedstrijden met haar.
en ze zal nooit naar de slacht gaan. als we haar in latenslapen of ze komt te overlijden gaat ze naar distructie. Anders zou ik nooit meer paardevlees willen eten.

Moet ik haar nu als nog in laten schrijven bij een stamboek??

Dan ben je al lang in overtreding, ze moeten al jaren een paspoort hebben ipv een entingsboekje ;) (je veearts had dit ook zeker moeten zeggen!)

Je hoeft niet lid te worden van een stamboek, je kunt een paspoort aanvragen bij de KNHS. Je pony wordt dan ook gechipt, tenzij je dat niet wilt en voor DNA kiest als identificatie methode.

www.knhs.nl staat hoe je een paspoort kunt krijgen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:33

Indien het paspoort van voor januari 2004 is dan moet je een inlegvel bestellen voor je paspoort ivm het vastleggen van de medische gegevens. Dit zou ik doen voor 1 juli anders moet je inderdaad een nieuw paspoort aanvragen = veel duurder.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:05

misschien is het al eerder genoemd.....

Ik heb een paspoort van KWPN
Er zit als bijlage wel het medische vel in, alleen er is niks ingevuld.
Moet dit? Kon niet echt wijs worden uit de site van KWPN en als ik een inlegvel aanvraag hoef ik niet aan te geven het hoe en wat met slacht etc..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:11

Orlando: Als er al een gedeelte medische behandelingen in zit hoef je niets aan te vragen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:12

Nee maar moet wel ingevuld worden blijkbaar.
Moet de DA dit doen of kun je dit zelf invullen? Oningevuld heeft het niet veel nut toch?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:20

Je hoeft alleen in te vullen als je paard niet voor de slacht bestemd is. Dan vul je de pagina in waar bij staat niet voor de slacht en je laat de DA handtekening en stempel zetten

als paard wel voor de slacht is of je weet het nog niet, hoef je niets in te vullen, dat hoeft dan pas als je voor de keuze staat of er medicijnen gebruikt gaan worden die geregistreerd moeten worden

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:21

ok dankje!

Frutske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:23

Ik heb een heeeel oud paspoort. Ik heb daar zelf, samen met mijn dierenarts ingezet dat mijn paard niet geschikt is voor humane consumptie.

Nu heb ik vorige week gebeld met het KWPN, daar zeiden ze dat als dat er al in stond dat een inlegvel dan niet meer nodig is. Van de week kwam ik erachter dat mijn paspoort vanuit de NHS is dus ik dacht laat ik daar ook naartoe bellen. Daar zeggen ze dus dat dat inlegvel wel moet. Dus ik zeg, maar ik heb al in mijn paspoort staan dat mijn paard niet naar de slacht gaat. Ja, krijg je dan als antwoord; wij voeren ook alleen maar de regels van de PVE uit. Als je dan naar de site van de PVE gaat kun je helemaal niets, niets, niets over het inlegvel vinden.

Het is weer lekker geldklopperij en niemand weet eigenlijk hoe het precies zit! (Lijk ik een beetje pissed? :D )

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:59

Frutske: nee joh, helemaal niet ;) :D

Gewoon zelf ergens in schrijven is niet goed genoeg, het moet allemaal weer netjes officieel zijn (ik vind het ook van de zotte dat die dingen zo duur moeten zijn, ben erg benieuwd wat voor bijzonder velletje het zal blijken te zijn ;) )

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:52

Orlando_ schreef:
misschien is het al eerder genoemd.....

Ik heb een paspoort van KWPN
Er zit als bijlage wel het medische vel in, alleen er is niks ingevuld.
Moet dit? Kon niet echt wijs worden uit de site van KWPN en als ik een inlegvel aanvraag hoef ik niet aan te geven het hoe en wat met slacht etc..

Het inlegvel hoeft pas ingevuld te worden als het paard medicijnen via de DA krijgt. Deze kan of noteren welke medicijnen het zijn geweest, of dat het paard niet voor humane consumptie is.
In principe hoef je dus niks in te vullen tot het moment dat het paard dood gaat of tot wanneer hij medicijnen heeft gehad.

Het probleem is dat 'niet voor humane consumptie' nooit meer te veranderen is, omgekeerd wel.
Als ik een paard koop zit ik niet te wachten op een al ingevuld inlegvel ' niet geschikt', ik laat mn paard namelijk niet inslapen maar breng hem liever naar de slager mocht het moment daar zijn.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:52

pajidin schreef:
Als ik een paard koop zit ik niet te wachten op een al ingevuld inlegvel ' niet geschikt', ik laat mn paard namelijk niet inslapen maar breng hem liever naar de slager mocht het moment daar zijn.

Er staat bij vermeld: Bij verandering van eigenaar moet dit opnieuw worden bevestigd. Ik maak daaruit op dat als je een paard koopt, je dit kunt veranderen hoe jij het hebben wilt

Frutske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:14

Nee, dat laatste is niet waar, als er eenmaal 'niet geschikt' in een paspoort mag dàt niet veranderd worden. Andersom wel, dus als er niets staat en al die tijd de medicijnen bijgehouden zijn kan je besluiten dat je paard niet meer geschikt is voor humane consumptie en hoef je vervolgens de medicijnen niet meer bij te houden (en je moet in het paspoort zetten dat tie niet meer geschikt is)

Wat ik ook wel raar vind is dat het bij het ene stamboek maar 5,- kost en bij de knhs 7,50. het is allemaal niet veel geld, maar hoe kan het zijn dat het bij de een (lees KNHS :( ) weer duurder moet zijn dan bij de ander.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:23

Mijn paard is van Zangersheide en daar kreeg ik het inlegvel gratis :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:35

Frutske schreef:
Nee, dat laatste is niet waar, als er eenmaal 'niet geschikt' in een paspoort mag dàt niet veranderd worden.

Oh? Maar wat bedoelen ze hier dan mee?

"Hierdoor wordt het dier definitief uitgesloten van de slacht voor menselijke consumptie; de verklaring moet opnieuw worden bevestigd wanneer het dier van eigenaar verandert."

Ik lees dat toch als dat de nieuwe eigenaar ook zou moeten invullen en tekenen dat het paard uitgesloten is van de slacht.
En als je dat niet wilt, doe je dat toch niet?
Als de nieuwe eigenaar het wil veranderen en het zou idd niet kunnen, kan hij altijd nog een nieuw paspoort aanvragen. Onderuit kun je er dus toch wel.

Frutske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:35

Nee, daar heb je wel gelijk in. Maar de gedacht is zo dat als het er eenmaal in staat, dat je paard niet geschikt is, dan kan je dat niet meer veranderen. Het paard zou dan in die tussentijd niet-voor-consumptie-geschikte-medicijnen kunnen hebben gekregen en daarna gaat tie dan toch gewoon de voedselketen in.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:15

Vraag maar eens na bij de PVE, als er eenmaal gekozen is voor 'niet geschikt voor humane consumptie', dan is dit niet meer te wijzigen. Ook niet door de nieuwe eigenaar...andersom wel(van wel geschit omzetten in niet geschikt door nieuwe eigenaar).

Lijkt me ook logisch dat het paard dan niet meer in de voedselketen mag komen, omdat er alle jaren bij de vorige eigenaar geen medicijnen geregistreerd zijn.
Een nieuw paspoort aanvragen is nog niet zo eenvoudig....vooral niet wanneer de chip al geregistreerd is bij een stamboek.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:43

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe aanwinst genaamd Abel
Hij is nog helemaal blanco heeft "nog" geen chip en geen paspoort helemaal niets
Moet alles aanvragen

dippie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:36

net even gekeken in mijn pasoort (die van eind 2003 is) is ik heb dus geen medisch inlegvel. zal het maar even gaan regelen :o