Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:34

Laatste offtopic opmerking: bedenk me net dat ik sowieso misschien als een hoofdstel heb dat zich leent als bitloze optoming.
Ik ga zo eens even naar stal en kijken wat ik kan knutselen.....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:39

Ik snap niet waarom je over een hackamore noooit iemand hoort maar zodra het de wat nieuwerwetsere bitloze optomingen betreft (waar het label "natural" aan hangt) staat iedereen op zijn achterste benen.

Tevens wordt er meteen vanuit gegaan dat iedereen die zonder bit rijdt op een ongeschoren boerenkinkelpaard ten tonele verschijnt, liefst in tuinbroek en met de modder nog in de manen. Alsof bitloze ruiters nooit KWPNers en dergelijke paarden hebben Verward

Verblind door traditie denk ik dan.

Als je zonder bit aan dezelfde eisen van een dressuurproef kan voldoen als met bit dan zie ik niet in wat er op tegen is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:42

Ninx schreef:
Over een fatsoenlijke optoming valt te twisten.

Inderdaad. Ik rij geen dressuur, maar ik vind een donkerpaars, beetje vlot modelletje rij-jasje het mooist. Toch mag dit niet.
Dus het lijkt mij dat ze toch wel gaan zeggen: zwart of bruin.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:43

Hopelijk veranderd dan ook de rage.

Nu zie je toch veel mensen die bitloos gaan rijden (dressuurmatig), omdat ze rijtechnisch met bit (nog) niet zo handig zijn en daar (kleine) problemen in vinden. Imo is de oplossing les ipv bitloos.
Deze mensen zullen dan (ook) niet zonder bit door de L komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 15:46

superwoman schreef:

Nu zie je toch veel mensen die bitloos gaan rijden (dressuurmatig), omdat ze rijtechnisch met bit (nog) niet zo handig zijn en daar (kleine) problemen in vinden.

Ik zie die trend absoluut niet, veel mensen stappen over omdat ze steeds vaker zien dat rijden ook zónder bit kan.

En nu meer en meer bekend raakt dat rijden met bit zelfs nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid maken ook sommigen de overstap op bitloos met het oog op de gezondheid van hun paard.

Citaat:

Als je niet kunt rijden kom je nergens, met of zonder bit

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:46

superwoman schreef:

Nu zie je toch veel mensen die bitloos gaan rijden (dressuurmatig), omdat ze rijtechnisch met bit (nog) niet zo handig zijn en daar (kleine) problemen in vinden. Imo is de oplossing les ipv bitloos.

Hier sla je de plank denk ik echt mis.
99 uit 100 ruiters rijdt met bit.
Mensen die zonder bit rijden kiezen hier veelal bewust voor, te meer daar het juist niet 'gebruikelijk' is in het huidige rijden.
Ik zie vrijwel niemand overstappen op het zonder bit omdat het ruiter ontbreekt aan vaardigheden.
Dat is een aanname van jou, en ligt denk ik ver van de waarheid.

Uiteindelijk zal eenieder hetzelfde nette resultaat neer moeten zetten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:51

moonfish13 schreef:
Visconti, nou inderdaad, die is heel mooi!
Hoe heb je die in elkaar gezet? En van welk merk heb jij nou een aansnoerneusriem?

Heel simpel eigenlijk, gewoon een aansnoerneusriem van Imperial Riding (die hebben de grootste ringen en dus de beste release) en inplaats dat je dan een bit aan de bakstukken vast maakt, maak je er aan beide kanten een sperriempje aan vast, en die haal je kruislinks door de ringen. En je hebt het Dr. Cook idee. Heb er helaas geen goede detail foto van, maar deze foto is gemaakt tijdens een onderlinge wedstrijd:
Afbeelding

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:52

precies! met op zonder bit, je moet kunnen laten zien wat van je gevraagt wordt. Ik ben er zeker niet tegen, maar snap niet waarom.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 15:53

Je kunt het ook omkeren: als je een bit nodig hebt om bepaalde oefeningen te doen met je paard, moet je ook eens achter je oren krabben. Dan rij je dus niet met je zit.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:54

Het is zo jammer dat er weeeeeer een topic is die omgedraaid wordt naar een discussie met bit of zonder bit. En het lezen van veel reacties waarin men alles over 1 kam scheert (bitloos=natural=natuurlijk bekappen=niet schern=24/7 op het land), wat een onzin!
Super dat het nu eindelijk gelukt is om ook in de dressuur te mogen starten. En over paarden die bitloos zonder ruiter over het inrij-terrein zullen rennen.........probeer het eerst zelf, zolang je dat niet hebt gedaan kun je niet voelen hoe paarden erop reageren. Ze worden er vaak een stuk rustiger van.
Ik rij zowel met als zonder bit, ben dus niet een anti-bitter of anti-bitloze
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 12-11-08 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:56

Ninx, een crosslink is een kruislinks systeem, sidepull, hoofdstel en halster in een. Vork
Ik heb dus een crosslink gekocht omdat ik niet wist wat zou werken.
En daarnaast kan ik er gewoon een bit bijhangen door dat je er bakstukken kan aanklikken.
Ik heb eerst met 2 teugels gereden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:57

Ninx schreef:
superwoman schreef:

Hier sla je de plank denk ik echt mis.
99 uit 100 ruiters rijdt met bit.
Mensen die zonder bit rijden kiezen hier veelal bewust voor, te meer daar het juist niet 'gebruikelijk' is in het huidige rijden.
Ik zie vrijwel niemand overstappen op het zonder bit omdat het ruiter ontbreekt aan vaardigheden.
Dat is een aanname van jou, en ligt denk ik ver van de waarheid.

Uiteindelijk zal eenieder hetzelfde nette resultaat neer moeten zetten.

Dat is geen aanname maar een ervaring.
Tuurlijk kies je er bewust voor, want je moet een ander hoofdstel aanschaffen.
Idd zonder bit gaat het niet makkelijker, maar men (in mijn omgeving) denkt wel dat het vriendelijker is.
Toch is het nog altijd de ruiterhand die iets vriebndelijk of onvriendelijk maakt.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:57

Zijn zo te lezen heel veel mensen die alleen maar nageefelijk kunnen rijden met bit Verdrietig Probeer eens voor de gein bitloos, zal je zien dat je nagenoeg precies hetzelfde kan als met bit. Als je tenminste met je zit rijdt ipv van met je handen Clown Het is mooi dat het kan bij wedstrijden. Komt er misschien een eind aan de vooroordelen dat je en zonder bit niks te zeggen hebt en dat bitloos alleen maar bij naturals kan. (alle vooroordelen rollen door dit topic) Ieder zn ding toch, maakt het alleen maar leuker. Kan je ook nog eens wat leren van een ander. (met of zonder bit)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:58

superwoman schreef:

Ja en dus? Wat maakt jou dat uit?
Het lijkt mij een goede ontwikkeling, ik ben sowieso wel voor vrije keuze, met veel dingen. Knipoog
Ik snap de tegenstanders dan ook niet. Als iemand zonder bit nou hetzelfde denkt te kunnen? Wat is het probleem?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:59

moonfish13 schreef:
Ninx, een crosslink is een kruislinks systeem, sidepull, hoofdstel en halster in een. Vork
Ik heb dus een crosslink gekocht omdat ik niet wist wat zou werken.
En daarnaast kan ik er gewoon een bit bijhangen door dat je er bakstukken kan aanklikken.
Ik heb eerst met 2 teugels gereden.

Mmm, tis wel een prachtig en praktisch ding.... 95 euro, dat dan weer wel.
Het wel waard hoor, zeker.
Maar de laatste tijd al flink geïnvesteerd in van alles en nog wat.
Mmm, nog even overwegen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:00

Visconti: Hoe maak je dan de sperriempjes vast aan de bakstukken? Blond
En hoe maak je dan de teugels er aan vast?

Ninx, een heel practisch ding, ik wist niet eens hoe paard er op reageerde op heel bitloos. Nagelbijten / Gniffelen
Voor mij was het ook een smak geld hoor, ik verdien ook maar 3 eurie per uur en het is niet eens mijn eigen paard.
Maar de combi van een fijne neusriem en de zekerheid dat ik er een bit kan bijhangen was voor mij perfect. Kruislinks moet ik nog proberen, ik rijd nu op de sidepull.
Ik ben heel tevreden over mijn hoofdstel!

Ik had zoiets van: stel ik koop een hoofdstel van 50 euro en werkt niet en ik moet daarom een andere kopen heb ik het geld er al uit. Pling
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 12-11-08 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:01

ik heb ook altijd bitloos gereden met mijn pony! hij reageerde er super op, ik ik kreeg hem zeker nagevelijk! Maar in de wedstrijdsport (was) het niet toegestaan... En ik vind het helemaal niet "zielig" , om met bit te rijden,, Dat ene uurtje?

Verder ligt het eraan hoe je er mee omgaat ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:02

Visconti schreef:
moonfish13 schreef:
Visconti, nou inderdaad, die is heel mooi!
Hoe heb je die in elkaar gezet? En van welk merk heb jij nou een aansnoerneusriem?

Heel simpel eigenlijk, gewoon een aansnoerneusriem van Imperial Riding (die hebben de grootste ringen en dus de beste release) en inplaats dat je dan een bit aan de bakstukken vast maakt, maak je er aan beide kanten een sperriempje aan vast, en die haal je kruislinks door de ringen. En je hebt het Dr. Cook idee. Heb er helaas geen goede detail foto van, maar deze foto is gemaakt tijdens een onderlinge wedstrijd:
http://i191.photobucket.com/albums/z167 ... 1182757845

erg mooi ! zou je een detail foto kunnen maken ?(A)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:04

Die ellenlange discussies hier op bokt over deze kwestie die ken ik nou zo onderhand wel Clown , maar om even te reageren op het begin berichtje (wat ik ook heb gekregen van de NVBP, vandaar dat ik maar even op bokt ging kijken): Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Geweldig nieuws voor iedereen die bitloos dressuur in wedstrijdverband wil gaan rijden!!! En terecht ook, al had ik eerlijk gezegd nooit verwacht dat het al zo snel veranderen zou. Maar gelukkig had ik het helemaal mis. Haha!

Ik hou het zelf lekker bij bitloos dressuren in de bak voorlopig, maar ach, je weet maar nooit. Haha!

Als mijn paard het aan de dubbele lange lijnen met een touwhalstertje al kan zonder teveel druk en gedoe, dan kan het er op in een wedstrijd ook wel. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:05

sflj schreef:
superwoman schreef:

Ja en dus? Wat maakt jou dat uit?
Het lijkt mij een goede ontwikkeling, ik ben sowieso wel voor vrije keuze, met veel dingen. Knipoog
Ik snap de tegenstanders dan ook niet. Als iemand zonder bit nou hetzelfde denkt te kunnen? Wat is het probleem?

Nog meer gezeik over de jury...
Nu al heb je gezeik als men een ander soort paard rijdt, want het licht dan nooit aan de ruiter of aan de beperkingen van het paard (paard met veel knieactie etc etc)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:05

@moonfish13: ik zal het proberen uit te leggen Nagelbijten / Gniffelen Ik heb het uiteinde van het sperriempje door de gesp van de sperriem gehaald en door getrokken, dan krijg je aan het uiteinde een simpel lusje waar je de teugels aan vast kan maken, het andere einde van het sperriempje kun je gewoon aan het bakstuk vastgespen, ik heb er volgens mij wel een stuk van afgesneden maar weet niet meer precies hoe ik dat heb gedaan. Zal binnenkort wel even foto's maken, dat is denk ik wat duidelijker Clown

Zijn er trouwens mensen die nu serieus van plan zijn om bitloos te gaan starten?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:06

Ik kan er op de site van het KNHS nog niets over vinden? Ach het maakt me allemaal niet zoveel uit of je nu wel of niet met een bit rijdt. Ben wel nieuwsgierig hoe mijn paarden reageren op bitloos. Ik rij er nu een op s&t en de andere met een gewoon trensje.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:06

Ik ben bang dat ik mensen voor de schenen ga schoppen LET OP dat is niet de intentie.

Dit is hoe ik er over denk:

Ik zelf ben bang dat het niveau vanaf M er niet op vooruit zal gaan. Ik rij met bit wil niet anders. Zal ook niet gebeuren. Maar een schouder binnenwaarts kan me een miniscule ophouding kleine been wisseling in werking gezet kan worden. ( mits goed aangeleerd wordt natuurlijk ) Waar ik angst voor heb is dat iets wat zo simpel en klein gehouden kan worden ,zonder dat onzin verhaal van twee kilo hoofd in de hand van Arabesk (sorry), dan ineens een heel circus aan benen en trekken wordt. En dan heb ik het over M niet over klassieke rijschool enz.

Ik vind het belachelijk dat een jury daar een onderscheid in moet maken. wil je zonder bit dressuren dan wel op de zelfde manier. Geen verschil, en ik ben bang dat je hetzelfde gaat krijgen met HAW hier op bokt. Zet twee de zelfde topics neer fotoshop bit weg bij 1 en ik durf te wedden dat die 6 pagina's vol heeft met: OOOH AAAAAH HALLELUJAAAAA

Maar wat dat betreft moet ik maar het vertrouwen hebben in de deskundigheid van de jury. Slim

Laat maar zien dat het rijden niet anders wordt, precies de zelfde oefeningen getoond kunnen worden, met alle lichtheid die er mee gepaard gaat en HOORT te gaan.

ben benieuwd ik wacht af
Laatst bijgewerkt door Rana op 12-11-08 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:07

superwoman schreef:
want het licht dan nooit aan de ruiter

Licht? Wie rijdt er nu met een lampje aan zijn paard? Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:08

Om even het juiste gewicht aan de discussie te geven: HET IS MAAR EEN HOBBY!