Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
russel schreef:Iedereen heeft het maar over longeren. Dat beest is vrolijk en barst van de energie en heeft het dan ook nog koud zonder dekentje.
Gooi haar eens een paar keer per week los in de bak en laat haar knetteren. Aan de longeerlijn kan ze niet haar gekkigheid kwijt.
Ik heb helaas geen bak meer dus moet mijn paard regelmatig uit laten kuren aan de longeerlijn. Gisteren dus ging hij 10 minuten op een klein stukje wei (helaas hebben we niet groter) helemaal uit zijn dak. Steigeren, gillen, bokken en racen plat door de bocht. Ik gooide hem elke winter minstens 1 p/w los en stond met bonkend hart in het midden hem tot rust te manen, want dacht steeds, dit gaat niet goed, die gaat onderuit. De gekkigheid moest er dan uit en zo keihard dat rende dat hij bijna tegen de muur omhoog kwam en maar gillen en springen met 4 benen in de lucht. Het beetje kunnen bokken en rennen op de volte aan de lijn is voor hem niet genoeg (en is al 9 jr, maar zit er gewoon in bij hem).
Als hij gaat schudden met zijn hoofd en een gilletje maakt en snel opgewonden raakt, weet ik gewoon dat hij hooguit zich 2 dagen kan gedragen en op ontploffen staat. Rijdt hem 5x per week, elke dag buiten en iets minder dan 2kg brok. Voor mij is dit gewoon iets wat hij ook heeft en dat respecteer ik. Hij moet af en toe kunnen uitrazen en gek kunnen doen. EN een heerlijk los en ontspannen paard de dag erna.
Gewoon lekker vaak losgooien en laten spelen. Als ze echt knotsgek is en lang doorgaat, rijdt je haar de dag erna of goed uitstappen en nog 10 minuutjes relaxed met haar bezig zijn en veel belonen voor haar brave gedrag.
Mijn paard weet nu, vrouwtje op de rug, braaf zijn. Longeren met bijzet, braaf zijn. Los in de bak is spelen met vrouwtje en longeren met alleen hoofdstel mag ik doen wat ik wil, mits ik op de volte blijf en niet rechtuit ren.
Probeer het eens.