Tinkers in de BIT

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:25

Evy schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd 10 keer knapper als je met een tinker oid hoog in de dressuur komt dan met een KWPN. Daarom heb ik ook veel respect voor die ruiters! Duz alle mensen die van plan zijn om wedstrijden te gaan rijden: Veel succes!

Zo is het, er moet veel harder gewerkt worden!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:27

*Tequila* schreef:
Ben ik het ook mee eens hoor! Maar dan moet je wel de juiste Tinker hebben Knipoog

Dat weet iedereen ook wel, volgens mij is niemand het er daar mee oneens?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:32

Of je moet gewoon goed trainen met die Tinker. Ik denk dat elke Tinker wel minimaal L2 kan lopen ofzo, als je maar voldoende traint. Het zal wel allemaal niet zo soepel gaan als een KWPN maar dat maakt niet uit.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:39

Tuurlijk, maar dan moet ie toch nog wel een beeeetje aanleg hebben Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:49

Het is dat ik wat te lang ben,
anders had ik met mijn Golden Retriever ook nog wel L2 kunnen starten...
Dat is basis hoor! Tuurlijk kan elk paard dat.
Alleen moet je geen Tinker kopen als je graag lekker wedstrijden wilt rijden, dat is voor die Tinker ook niet eerlijk.
Dat is een pony welke helemaal niet gebouwd is voor verzameling.

Ik ga met mijn fiat 500 toch ook niet op Zandvoort scheuren?

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:57

Sjuimpje schreef:
Alleen moet je geen Tinker kopen als je graag lekker wedstrijden wilt rijden, dat is voor die Tinker ook niet eerlijk.
Dat is een pony welke helemaal niet gebouwd is voor verzameling.

Ik ga met mijn fiat 500 toch ook niet op Zandvoort scheuren?

Aaaaah! Kijk, helemaal 100% mee eens!
*Maar schijnt dat veel mensen dat niet zien... *

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:57

Lekkere vergelijking...
Dan kunnen we net zo goed meteen stoppen met dressuur want geen één paard is daar voor gebouwd. Zie je ze in het wild ook al de piaffe doen ed?
Maar jah, dan maakt ik er wel M1 van ipv L2 Knipoog

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:07

oh jee ben ik nu een mishandelaar dan?
ik ga wel wedstrijden rijden. en misschien dat een tinker daar minder geschikt voor is maar er zitten goeie tussen.. er zijn nou eenmaal ook sport fiat uitvoeringen op zandvoort....Haha!

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:08

Jongens, het gaat hier toch om de gemiddelde Tinker, niet om specifiek die van jullie

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:13

Evy schreef:
Lekkere vergelijking...
Dan kunnen we net zo goed meteen stoppen met dressuur want geen één paard is daar voor gebouwd. Zie je ze in het wild ook al de piaffe doen ed?

Euh, hebben wij wilde paarden dan?
Nee, ik heb voor de dressuur warmbloeden (in mijn geval KWPN-ers) en die zijn daar SPECIAAL VOOR GEFOKT!

Jilleroo,
nee jij bent geen mishandelaar,
maar kom ajb niet meiken als je maar geen punten krijgt voor je middendraf, zijgangen, verzamelde gangen, uitgestrekte galop etc.
9 van de 10 komen dan aan met het excuus "Het is een Tinker hoor!".
Ja, so what? Je zal toch een correcte uitgestrekte gang moeten kunnen laten zien, Tinker of niet. In de B wordt je dat nog vergeven, maar in de L wordt er al strenger gekeken, hoewel je dan misschien nog wat compensatie puntjes haalt omdat je netjes de figuren afwerkt.
In de M wordt je gewoon finaal de grond ingestampt wat punten betreft, je maakt mij niet wijs dat je het na een half jaar nog steeds leuk vindt als je alleen maar met punten onder de 140 thuis komt.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:16

*amen*

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:46

Sjuimpje"]
[quote="Evy schreef:
Lekkere vergelijking...

Euh, hebben wij wilde paarden dan?
Nee, ik heb voor de dressuur warmbloeden (in mijn geval KWPN-ers) en die zijn daar SPECIAAL VOOR GEFOKT!

Jilleroo,
nee jij bent geen mishandelaar,
maar kom ajb niet meiken als je maar geen punten krijgt voor je middendraf, zijgangen, verzamelde gangen, uitgestrekte galop etc.
9 van de 10 komen dan aan met het excuus "Het is een Tinker hoor!".
Ja, so what? Je zal toch een correcte uitgestrekte gang moeten kunnen laten zien, Tinker of niet. In de B wordt je dat nog vergeven, maar in de L wordt er al strenger gekeken, hoewel je dan misschien nog wat compensatie puntjes haalt omdat je netjes de figuren afwerkt.
In de M wordt je gewoon finaal de grond ingestampt wat punten betreft, je maakt mij niet wijs dat je het na een half jaar nog steeds leuk vindt als je alleen maar met punten onder de 140 thuis komt.
[/quote]

Ik ben dan mischien niet de gemiddelde tinker eigenaar/ of juist 1 er van,, maar dat zul je mij nooit horen zeggen dat als hij iets niet kan het komt omdat het maar een tinkers is!
Ik heb er namelijk 100% vertrouwen in dat mijn tinker alles kan!
Alleen niet dat ik het kan!

En dat een dressuur onnatuurlijke bewegingen zijn ben ik het ook niet mee eens! Om een paard dag in dag uit zo te laten lopen weer wel!
Maar jah ik heb paarden in de wei bv de prachtigste gangen zien maken die ik nog nooit gezien heb met een ruiter er op!
Ik heb zelfs paarden zien knielen om onder het hek door toch dat kleine gras sprietje te kunnen bemachtigen!
Ik heb paarden naar elkaar toe de spaanse pas zien doen, en ik heb ze zien steigeren, en jah mijn paard kan de piaff waar menig dressuur paard nog een puntje aan kan zuigen(helaas doet hij dat niet waneer ik dat zou willen, maar wel op een buiten rit als hij nerveus wordt! Ene ik was dus een keer met een ZZ dressuur ruiter op een kwpner aan het buiten rijden en die zag het gebeuren! En die zei WHOWWW
Dus jah van nature kan mijn paard het allemaal.

Schitterende rolbacks kunnen paarden in de wei maken, en dan heb ik het nog niet over de perfecte galop wisselingen gehad!

Sorry nou moest ik het even kwijt

Monique

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 22:30

go monique! ben het er helemaal mee eens!

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 22:44

Ben het voor het meest wel met Sjuimpje eens.
Hou dit er aub ook nog bij mensen!
KWPN= sportgefokt
Tinker= oorspronkelijk, als grof gezegd, als karrepaard gefokt!
En zo is het nou eenmaal! Tuurlijk, elk paard kan wel in de L komen. Ook Tinkers, maar zeg niet dat Tinkers beter kunnen lopen als KWPNers.. TECHNISCH gezien.

En dat is niet om een Tinker(eigenaar/liefhebber) mee dwars te zitten, maar dat is de waarheid!

Ik heb zelf dat stuk in de bit niet gelezen, maar als ik het goed begrijp gaat het erover dat Tinkers helemaal niet voor beginners zijn?
Tja het is maar hoe je het bekijkt, want het ene paard is het andere niet!
En conseqent moet je bij IEDER paard zijn, een koudbloed is over het algemeen vaak een paard met een sterke wil.. En als zo'n paard eenmaal door heeft dat hij sterker is, dan zit je! En dit is inderdaad wat vaak word vergeten bij de Tinkers denk ik..

Dat iemand met een Tinker niet kan rijden.. is niet in elk geval waar. Want iedereen moet een keer beginnen. Wel is het zo, dat je met een sportpaard veel verder in de sport komt, dus rijtechnisch gezien verder komt in de sport en wat dat betreft meer leert. Maar de meeste Tinkermensen zijn een heel andere soort mensen als de om het zo te noemen "sportpaardenmensen".
Laatst bijgewerkt door Nina op 05-02-03 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 22:56

Volgens mij zegt monique ook niet dat tinkers dressuurgefokt zijn en dat ze het beter kunnen als kwpn-ers? Ze geeft aan dat ze wel degelijk soepel genoeg en dergelijke kunnen zijn! En het zal altijd moeilijker blijven om het bij tinkers eruit te halen, vooral vanwege de dominantie... Die te overtreffen valt bij de juiste personen!

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:01

snowdon schreef:
Volgens mij zegt monique ook niet dat tinkers dressuurgefokt zijn en dat ze het beter kunnen als kwpn-ers? Ze geeft aan dat ze wel degelijk soepel genoeg en dergelijke kunnen zijn! En het zal altijd moeilijker blijven om het bij tinkers eruit te halen, vooral vanwege de dominantie... Die te overtreffen valt bij de juiste personen!

Het was ook totaal niet gericht op Monique, op niemand. Het was namelijk gewoon algemeen bedoelt!

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:05

ik vindt dat dit artiekel waarschuwd mensen die nieks van tinkers kennen dat deze paarden ook reageren zoals een kwpn-er en een bwp-er en volbloeden. je moet ze ook zo behandelen en niet als watjes omdat mensen denken dat het maar koud bloedjes zijn WANT dit zijn ze absoluut niet. ik spreek uit ervaring ik heb er zelf 5 jonge en iets oudere tinkers zowel merrie's en hengsten.
dus dat denk ik xandra Party!! Party!! Party!! Party!!

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:20

Even nog on topic over het artikel.
Ik heb het gelezen.

Wat ik eruit opmaakte:
Mensen in zowel Groot Britannie als in Ierland zijn (extra) Tinkers gaan fokken zodra ze hoorden dat het een 'mode verschijnsel' werd in Nederland en Belgie waar sommige mensen een ras zochten dat niet zo snel heet werd, en over het algemeen goed geschikt was voor buitenritten.

Die handelaren en fokkers uit die landen hebben met hun verkooppraatjes de Tinker behoorlijk de hemel in geprezen, en daardoor hebben mensen met te weinig ervaring vaak voor dit ras gekozen.
Veel kwamen van een koude kermis thuis.

Dit wil niet zeggen dat de Tinker wel snel heet wordt, in vergelijking met 90% kwpners is het echt wel een rustiger koudbloediger ras.
En ook heus geschikt voor recreatie en buitenritten.
Echter.... hij reageert anders als hij schrikt, en anders als hij in verzet komt.

Mensen die een hekel hebben aan steigerende paarden die staken en na een dagje weiland al de volgende dag teveel energie hebben en met het naar de poetsplaats brengen naast je staan te dansen...
die nemen dus maar een Tinker, want een Tinker kan rustig een week stil staan, geen probleem.

Hoef ik met mijn trakhener merrie (terwijl ze bijna geen brok krijgt) heus niet te proberen!
Als ik niet voor genoeg beweging zorg (lees: vier keer per week minstens longeren, rijden, enz. en daarnaast minstens elke dag een paar uur en liefst de hele dag wei)... dan heb ik een hypermerrie waar geen land mee te bezeilen is. Die danst op stal al dan! Extreme duivel

En dan zeggen: ik heb heus geen slome Tinker, hij heeft heus wel pit hoor...
Bang dat ze je paard voor sloom uitmaken...
Tinkers zijn misschien niet sloom, zullen heus wel eens schrikken want dat doe ikzelf ook grijnz.
Maar vergeleken bij veel rassen/soorten, zoals o.a. kwpn, zijn ze best rustig te noemen!!
En dat zeggen zowel Tinker-eigenaren, als mensen die Tinkers van dichtbij kennen en zelf een ander soort hebben.

Dus bang dat je een sloom paard hebt?
Zit dat niet bij JOU tussen de oren?

Bang dat ze JOU sloom vinden? }>
Omdat je geen stoer 'gevaarlijk' paard hebt?
Hmmm dan moet je of een ander ras kopen of je niks aantrekken van mensen die dat zeggen. Tong uitsteken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 23:24

Wat is dat voor een onzin Dorine? Ik heb echt enorm veel respect voor je maar wat je nu verkondigd, sorry hoor daar kan ik toch echt geen wijs uit worden!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:29

Ik vind Tinkers best leuke paarden, er staan er een aantal bij ons op stal en het lijken me heerlijke beesten om mee buiten te rijden, terwijl ze ook best een dressuurproefje kunnen lopen en een sprongetje kunnen maken. De Tinkers die ik tot nu toe heb meegemaakt zijn vrij rustige, eerlijke, maar wel wat koppige dieren, d.w.z. ze hebben een eigen willetje.
Vergeleken met mijn dravers zijn ze echt verschrikkelijk rustig, en zou ik ze dus zeker aan een beginner aanraden. Natuurlijk zullen er moeilijke exemplaren tussen zitten, ze zijn ook zo verschrikkelijk verschillend gefokt, maar om nou te vinden dat ze "moeilijker zijn dan het gemiddelde rijpaard"? De Tinkers die ik ken zijn oneindig veel makkelijker dan een warmbloed, laat staan in vergelijking met mijn heethoofdige dravers...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:36

Tinkernikky,
volgens mij heb jij zo'n donkerroze bril op dat je de vlekken van je pony niet meer kan zien.
Geeft niets hoor, is alleen maar fijn als je zo gek met je pony bent.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:38

En dus om een lang verhaal kort te maken:
Omdat een tinker niet is gefokt voor dressuur blijf ik het knap vinden als je hoog in de dressuur komt met een tinker...

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:42

Sorry bij deze mijn excuses ik heb het wat te ontactisch neergezet.
Het was niet de bedoeling mensen te beledigen.

Ten eerste: het laaste stukje is eigenlijk aan Tinkereigenaren in het algemeen gericht, in het algemeen dus, die al eeuwen erop hameren dat de Tinker echt een sportpaard is (daar geloof ik ook in!) en dat de Tinker heus niet sloom is.

Dat laatste: Tinkers zijn misschien niet sloom, dat is zo.
Geen enkel paard is sloom, elk paard schrikt, elk paard heeft energie en is sterk, enz.
Geen enkel ras of soort is echt 'geschikt' voor beginnende personen zonder continu begeleiding.

Maar.
De Tinker is wel in vergelijking met andere rassen redelijk rustig qua karakter. Zal minder snel (!) schrikken, is niet zo'n steiger-type, eerder een 'neem bit in de mond en scheur rond'-type, waardoor ook niet geschikt voor kleine kinderen, die dan hem niet terug kunnen rijden.

Echter als ik naar andere pony's en paarden kijk die er tijdens hun verzet voor kiezen om te bokken of te steigeren... dan zit ik liever op een Tinker op zo'n moment...

Dit is niet alleen mijn ervaring met Tinkers hoor, ook die van mijn vriendinnen, want we hebben het artikel uit Bit besproken samen.
Eentje van hen kende wel een bokkende Tinker, maar vond dat die bokken uitdrukkelijk minder erg waren dan die van een slanker gebouwd paard, een Tinker is gewoon wat beter uit te zitten meestal.

Ik word de laatste tijd zo ziek van mensen met een Tinker die de buitenwereld moeten bewijzen dat hun beest toch echt wel 'paardwaardig' genoemd mag worden.
Omdat de handelaren het ras de hemel in prijzen qua makheid, zijn ze bang dat de rest van Nederland op hen neerkijkt omdat ze een 'slome' Tinker hebben genomen en geen 'vlot hyperbeestje'.

Nou sorry, na al die discussies ben ik het zat.
Iedereen weet hoe Tinkers zijn, en als je het niet weet, ga het onderzoeken en bezoek eens wat Bokkers met een Tinker.

Maar dat gezeur van "Mijne is niet sloom..."
Dat heb ik wel miljoen keer gehoord en dat moet je niet tegen mij zeggen.
Als je dat zo vaak zegt dan ben jij zelf waarschijnlijk degene die overtuigd moet worden. Want wij zijn het toch al? Knipoog

Sorry als ik iemand gekwetst heb nogmaals. Ik ben wat kort door de bocht de laatste dagen... Scheve mond zit niet zo mee.
Wat ik wel vind: er zitten ook ontzettend veel voordelen aan de meeste Tinkers (ook verschillen daarin hoor).
Ze zijn bijv. erg geschikt voor het mennen, maar dat is nog niet echt ontdekt, en ook voor buitenritten en dressuur. Lachen

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 23:46

Evy schreef:
En dus om een lang verhaal kort te maken:
Omdat een tinker niet is gefokt voor dressuur blijf ik het knap vinden als je hoog in de dressuur komt met een tinker...
Ik zie niet in waarom dat knapper zou zijn??

Je moet overal voor werken, ook met die dressuurgefokte KWPNer die een hoop dingen aan zijn exterieur meer meeheeft dan die tinker. Dus waarom is dat knapper?? Je maakt het jezelf hooguit onnodig moeilijker...

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 09:30

Sjuimpje schreef:
Tinkernikky,
volgens mij heb jij zo'n donkerroze bril op dat je de vlekken van je pony niet meer kan zien.
Geeft niets hoor, is alleen maar fijn als je zo gek met je pony bent.

Zo zo ..........

Ik heb zeker geen licht roze en geen donker roze bril op!
En ik kan je de vlekken zo uit tekenen.
Dus ik zie zeker wel alle vlekken van de TINKERS..

Regel matig behandel ik Tinker problemen.
Ik neem regelmatig probleem tinkers aan met hun eigenaar.
Maak Tinker zadelmak.
Gevaarlijke, niet handelbare, Tinkers zijn bij mij in goede handen, vertrekken als engeltjes!

Ik heb er 1 gehad die stond al met twee benen bij de slager!
De eigenaar rijd er nu ZONDER zadel mee op haar buiten ritjes.
Terwijl het advies was van de manege waar ze stond dat paard af te voeren naar de slager.(tinker)

Dus zit nou niet over een donker roze of welke kleur bril nou ook te melken!

Maar om even terug te komen over het stukje van de paarden in de wei, ik had het over alle paarden en niet alleen over tinkers!

Monique