Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:14

PSvanLot schreef:
https://www.horses.nl/opinie/laat-je-ho ... K5eE3OpObQ

Ik zet hier toch ook mijn vraagtekens bij… Waarom moet Schelstraete het recht praten? In dit stuk wordt naar mijn mening de schuld bij de aanklager en advocaat gelegd want ‘ Wanneer de FEI 4 of 2,5 jaar geleden de klacht in behandeling had genomen was deze voor iedereen vervelende kwestie al lang afgehandeld en, zo bewezen en aanleiding tot enige sanctie, ook voor Charlotte Dujardin achter de rug zodat zij als teamlid naar Parijs kon.’

Er heeft niemand de paardensport schade berokkend, enkel CD zelf.

Ik vind het ook bijzonder dat er lang gewacht is met het filmpje naar buiten brengen, en ook ik denk dat hier heel goed over nagedacht is en keur het ook ten zeerste af, maar om nu de schuld in de schoenen van de advocaat en aanklager te schuiven…

Dat is heel simpel, hij wil de advocaat van Charlotte wel worden. :+
Hij ziet zich een enorme zaak door de neus geboord worden. Een andere reden kan ik niet bedenken, want als hij een échte dierenliefhebber was, zou hij hier niet voor willen gaan staan.
Ook al heeft hij juridisch een minimaal puntje als ik het goed lees (maar wellicht zijn er advocaten die hier meer over kunnen zeggen) en dat is het artikel dat hij aanhaalt. Maar volgens mij gaat de jurisdictie van de FEI niet zo ver....

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:16

_San87_ schreef:
Bij video opnames kun je toch gewoon zien wanneer het opgenomen is, als in, datum en tijd?

Nee niet altijd

Als ik bijv van telefoon verander en alles overzet dan komt de datum van overzetten bij details

Edit
Maar ik neem aan dat je wel qua jaren weet wat je deed. Ik bedoel als je een les wint van CD moet dat in je geheugen gegrift staan. Helemaal als het zo'n belading meebracht

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:26

Het is een gesponsorde les, dus het moet zo terug te vinden zijn in de boekhouding. Maar...what is the point of het 2 of 3 of 4 jaar geleden was. Waarom maken bokkers zich hier uberhaupt druk om?

En nee, ik weet niet van elke belangrijke gebeurtenis precies welk jaar het was, dat zou ik soms ook moeten opzoeken. Voor CD zal dit al helemaal geen belangrijke gebeurtenis geweest zijn, maar gewoon een vervelend klusje dat bij het werk hoort. Voor CD is het nu pas een belangrijke gebeurtenis geworden.

Sanet

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:30

Ik denk dat de insinuatie is dat als je dit zooooo erg vond, dat je dan wel weet wanneer het was. En als je het niet meer weet, dat het misschien niet zo’n uitzonderlijke situatie was.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:33

Die hele datum is toch niet belangrijk? CD zit fout + de melding is niet meteen gedaan. Wat maakt het verder uit?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:34

Het gaat erom dat men het vermoeden heeft dat CD in eerste instantie dacht dat het om een ander 'incident' ging, waardoor mensen zich afvragen wat er nog meer kan zijn gebeurd.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:53

Zoveel speculeren heeft toch geen zin en veranderd ook niks aan de zaak.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:54

Marjolein schreef:
Dus ze heeft misschien ook de corona regels overtreden

Ik denk dat weinig professionele ruiters na dit nog een longeerzweep erbij durven te pakken tijdens clinics, openbare lessen en bij nieuwe lesklanten. Dus dat is al een hele vooruitgang. Achter gesloten deuren zie je het niet en dan blijft het mishandeling, maar je leert het in elk geva niet aan andere.

We kunnen wel proberen om morgen het dierenwelzijnsprobleem in een keer opgelost te hebben, maar zo werkt het niet. Met dit incident leren hopelijk een hoop jeugdruiters, basissport maar ook profs dat deze manier van handelen niet wordt getolereerd. Dat is ook een stapje naar een betere wereld.

Mijn motto is momenteel: een olifant eet je ook hapje voor hapje. En dat is hier ook het geval, het gemiddelde paard heeft het echt al zoveel beter dan 25 jaar geleden.

Werkelijk??? wat een gedachtegang joh, misschien had ze de verkeerde rijbroek aan, misschien was haar hond net overleden enz enz. Zo niet ter zake doende opmerking. Een juice kanaal waardig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:54

oji schreef:
Ayasha schreef:
Óf een van de twee zit mis kwa tijdstip hetzij de aanklager, hetzij CD. Ook een optie lijkt me?

Snap je post niet Ayasha, natuurlijk zit er eentje mis qua tijd. Maar vraag me alleen af waarom Bokt zich zo druk maakt om het wanneer. Dat zou alleen belangrijk zijn als er een verschil van interpretatie zou zijn over welk incident het zou gaan.

Omdat ie niet echt voor jou was maar voor Sasha die niet eens overweegt dat het ook gewoon kan zijn dat de twee tijdstippen gewoon betekent dat een van de partijen zich vergist. Gezien de advocaat zelf ook beide tijdstippen gebruikte lijkt de aanklager ook niet meer zeker te zijn. Ben het dus met jou eens maar reageerde op Sasha die impliceert dat het waarschijnlijk betekent dat er meer incidenten zijn. Tja dan ook bij de aanklager want die lijkt het ook door elkaar te gooien.

Ik vind dat kul, ik kan het jaar van mijn grootste fout ook niet meer zeggen maar reken maar dat ik die niet meer maak en nog heel goed weet wat er toen gebeurde. Ik vind het dus ook spijkers op laag water zoeken om daar meer veroordelingen aan te hangen zoals hier nu gebeurt.

Als je een keer een clinic rijdt of twee keer per jaar les geeft is een jaar onthouden simpel zat maar als je het constant doet is het vaak schatten. ‘Wat’ weet ik altijd. ‘Wanneer’ kan ik vaak niet zeggen of na lang nadenken als er genoeg voor en na gebeurt is wat daarom niet relevant moet zijn. ‘Het was nadat X op pensioen ging maar voor mijn operatie.’ Bij wijze van spreken. :+ dus nee het jaar niet exact weten zegt niks imo.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:01

nevica schreef:
Dus wat voor incident heeft ze het zelf dan over zou je je kunnen afvragen. Ik geloof sowieso niet dat zoiets een eenmalig iets is.

Geloven doe in de kerk, en men moet zich eens wat minder afvragen. Het is te triest voor woorden wat er allemaal bij gehaald wordt.
De zaak: zeer bekende amazone wordt gefilmd terwijl zij een paard absoluut fout behandeld. Er wordt onderzoek gedaan, er zijn maatregelen genomen/worden getroffen.

Dan barst de social media storm los als een wrekende godheid. Van alles wordt er bij gehaald wat niet ter zake is, tot dood verwensingen aan toe.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:28

CharleyT schreef:
Dan barst de social media storm los als een wrekende godheid. Van alles wordt er bij gehaald wat niet ter zake is, tot dood verwensingen aan toe.

Een heksenjacht is er niks bij en vergeleken hiermee is een ritje met pek-en-veren door het dorp een eitje. Er wordt buitensporig heftig gereageerd en vergeet niet dat dit onder agressie en geweld valt. Verbaal internet geweld is ook geweld namelijk.

Je leest hier ook dat mensen meer toezicht en controle willen op alles en iedereen, behalve dan op zichzelf. Hier geldt dat totaaltoezicht op anderen ook altijd jezelf treft, je moet het maar willen. Controle, toezicht, camera's, onverwachte bezoeken, de oude DDR kan er nog wat van leren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:34

oji schreef:
Het is een gesponsorde les, dus het moet zo terug te vinden zijn in de boekhouding. Maar...what is the point of het 2 of 3 of 4 jaar geleden was. Waarom maken bokkers zich hier uberhaupt druk om?

En nee, ik weet niet van elke belangrijke gebeurtenis precies welk jaar het was, dat zou ik soms ook moeten opzoeken. Voor CD zal dit al helemaal geen belangrijke gebeurtenis geweest zijn, maar gewoon een vervelend klusje dat bij het werk hoort. Voor CD is het nu pas een belangrijke gebeurtenis geworden.

Ik krijg zelf de indruk dat CD beweert dat het 4 jaar geleden is, omdat dat lekker lang geleden lijkt, zo van: "Dat was toen, jaren terug, nu doe ik dat niet meer" O:) terwijl degene die het filmpje opstuurde zegt dat het zo'n 2 jaar geleden was, dus recenter, dus de kans is zeer groot dat CD nog steeds zulke stunts uithaalt, of in ieder geval, tot ze erachter kwam dat het filmpje bij de FEI terecht is gekomen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:39

Veronica2 schreef:
CharleyT schreef:

Een heksenjacht is er niks bij en vergeleken hiermee is een ritje met pek-en-veren door het dorp een eitje. Er wordt buitensporig heftig gereageerd en vergeet niet dat dit onder agressie en geweld valt. Verbaal internet geweld is ook geweld namelijk.

Je leest hier ook dat mensen meer toezicht en controle willen op alles en iedereen, behalve dan op zichzelf. Hier geldt dat totaaltoezicht op anderen ook altijd jezelf treft, je moet het maar willen. Controle, toezicht, camera's, onverwachte bezoeken, de oude DDR kan er nog wat van leren.

Dit is precies wat ik een paar blz terug benoemde

Iedereen schreeuwt maar vergeet dat in de normale amateurbakken en stallen ook een heleboel leed te filmen is. Dan zou iedereen die een paard in handen heeft 24/7 vastgelegd moeten worden.

Ik stond op een stal en dat verhaal was verschrikkelijk gewoon een doorgaanse stal. Iemand had er 7 paarden en voelde zichzelf koningin. Ze was op wedstrijd en kwam terug met het paard opgezadeld en al in de trailer. Stang en trens nog in zijn mond en daar werd hij thuiskomst een slof doorheen getrokken en ze liepen naar de dichte binnenbak.

Toen ik erheen wilde gaan werd ik tegengehouden en moest ik het laten gaan! Ook de bedrijfsleidster verzocht me vooral nergens mee te bemoeien en dat dit hun ding is en we ons er vooral niet mee mochten bemoeien.

Paard kwam terug en echt ik kan er nog misselijk van worden hoe toegetakeld hij was!

Ik heb fotos gemaakt en de dierenpolirie ingeschakeld plus de politie. Niemand kon wat doen zeiden ze. Ze konden een keer langskomen en met diegene praten.

Ik kon wel janken weet je dat en wat ik het ergste vond is dat iedereen een handje boven der hoofd hield.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:44

Wie is “iedereen” dan?
Hier in dit topic? Of op heel social media?

Overigens is hete pek echt pijnlijk.. een bericht van Gerda op X is net even anders denk?

Maar, als controles bij top trainings stallen niet de manier is, wat dan wel?
Want zeggen dat het allemaal een heksenjacht is, is prima, maar zo als het nu gaat is het soms toch niet heel chique.. is daar echt niks tegen te doen?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:53

Cer schreef:
Wie is “iedereen” dan?
Hier in dit topic? Of op heel social media?

Overigens is hete pek echt pijnlijk.. een bericht van Gerda op X is net even anders denk?

Maar, als controles bij top trainings stallen niet de manier is, wat dan wel?
Want zeggen dat het allemaal een heksenjacht is, is prima, maar zo als het nu gaat is het soms toch niet heel chique.. is daar echt niks tegen te doen?

Dat vraag ik mij ook af. Hier is al meerdere keren besproken Maneges en amateur te controleren / filmen etc . Dus dat iedereen kan ik mij ook niet in vinden. Welke oplossingen zijn er dan ?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:55

@gabbergill; wat was de reden dat ze niks konden doen, de mishandeling stond niet op film o.i.d.?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:09

Veronica2 schreef:
CharleyT schreef:

Juist. Beschamend gedrag. Bovendien wordt niet het gedrag van Dujardin afgekeurd, maar de heksenjacht richt zich op de hele persoon. Ik begrijp het ook niet, maakt het iemand tot een beter mens als zij/hij iemand anders zo volledig tot de grond toe afbrandt?

Janine1990 schreef:
PSvanLot schreef:
https://www.horses.nl/opinie/laat-je-ho ... K5eE3OpObQ

Ik zet hier toch ook mijn vraagtekens bij… Waarom moet Schelstraete het recht praten? In dit stuk wordt naar mijn mening de schuld bij de aanklager en advocaat gelegd want ‘ Wanneer de FEI 4 of 2,5 jaar geleden de klacht in behandeling had genomen was deze voor iedereen vervelende kwestie al lang afgehandeld en, zo bewezen en aanleiding tot enige sanctie, ook voor Charlotte Dujardin achter de rug zodat zij als teamlid naar Parijs kon.’

Er heeft niemand de paardensport schade berokkend, enkel CD zelf.

Ik vind het ook bijzonder dat er lang gewacht is met het filmpje naar buiten brengen, en ook ik denk dat hier heel goed over nagedacht is en keur het ook ten zeerste af, maar om nu de schuld in de schoenen van de advocaat en aanklager te schuiven…

Hij ziet zich een enorme zaak door de neus geboord worden. Een andere reden kan ik niet bedenken, want als hij een échte dierenliefhebber was, zou hij hier niet voor willen gaan staan.
Ook al heeft hij juridisch een minimaal puntje als ik het goed lees (maar wellicht zijn er advocaten die hier meer over kunnen zeggen) en dat is het artikel dat hij aanhaalt. Maar volgens mij gaat de jurisdictie van de FEI niet zo ver....

Dat denk ik helemaal niet. Er zitten gewoon meer kanten aan het verhaal en die hebben misschien niet zo heel veel met elkaar te maken. Het verhaal van Schelstraete richt zich vooral op de advocaat en de manier waarop dit naar buiten is gekomen. Ik lees nergens dat hij hen de schuld geeft.
Maar wie zich niet achter de oren krabt als een advocaat dit 2 dagen voor de OS wereldkundig maakt én op die dag ook interviews geeft aan NOS en Hoefslag, is volgens mij wel een beetje onnozel.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:12

oji schreef:
Er is toch geen enkele twijfel over welk incident, de hele wereld weet over welk incident het gaat want het staat op video. Daar is geen enkel misverstand over en wat maakt het dan nog uit of dat in 2022, 2021 of 2020 was?

Enige verschil dat het zou kunnen maken, als het idd in 2020 was, dan is de verklaring van Wensink dat zijn klant het niet kan verdragen als er op de OS medailles gewonnen zouden worden door CD een beetje raar, want waarom waren medailles in Tokyo dan wel acceptabel?
Maar de timing maakt het misdrijf niet anders en er is geen enkele discussie over welk misdrijf het gaat.

Ik denk, je begrijpt mij verkeerd.
Het fimpje is dus EEN incident en Wensink spreekt over 2,5 jaar geleden.

CD had het in haar statement - voordat het filmpje opbenbaar werd- over ee incident va 4 jaar geleden

Het is dus absoluut mogelijk dat het
dan om TWEE (verschillende) incidenten gaat.
Vooral ook omdat ik nu een paar keer haar statement gelezen heb en bij bepaalde zinnen echt vraagtekens zet

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:22

Lianne007 schreef:
@gabbergill; wat was de reden dat ze niks konden doen, de mishandeling stond niet op film o.i.d.?

De mishandeling zelf was idd niet op beeld alleen de toestand van het paard erna

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:32

Kendra schreef:
Janine1990 schreef:

Dat denk ik helemaal niet. Er zitten gewoon meer kanten aan het verhaal en die hebben misschien niet zo heel veel met elkaar te maken. Het verhaal van Schelstraete richt zich vooral op de advocaat en de manier waarop dit naar buiten is gekomen. Ik lees nergens dat hij hen de schuld geeft.
Maar wie zich niet achter de oren krabt als een advocaat dit 2 dagen voor de OS wereldkundig maakt én op die dag ook interviews geeft aan NOS en Hoefslag, is volgens mij wel een beetje onnozel.

Een advocaat is uiteindelijk niet veel meer dan een raadsheer, dus het is uiteindelijk de cliënt die beslist of het wel of niet de wereld in gegooid mag worden.

Waarom Schelstraete dan zo vol op de advocaat gaat, begrijp ik niet. Als de cliënt van Wensing bij hem was gekomen, had hij compleet anders gereageerd bedoel je? Had hij dan gezegd: "Nou mevrouw/meneer, ik vind het leuk dat u mij 500 euro per uur betaalt, maar deze zaak neem ik niet aan."

Het tijdstip van wereldkundig maken maakt voor de zaak an sich helemaal niets uit, deze zou niet op een andere manier behandeld mogen worden dan wanneer het direct na de Spelen is.

En stel je nu voor Charlotte had opnieuw twee medailles gehaald, dit verhaal komt na de spelen uit, wederom met Wensing als advocaat en met dezelfde partij. Had Schelstraete dan ineens gezegd: "Fijn dat ze dit na de Spelen hebben gedaan!"?

Ik denk het niet... Charlotte heeft dan twee medailles gehaald, op een mogelijk dubieuze manier want ja dat denkt iedereen nu natuurlijk wel. En heel erg gek is het niet als iemand zo berekenend klappen kan uitdelen en ook nog eens zich niet herinnert wanneer het is geweest (goh, hoevaak doe je dit?).
Ik denk dat Schelstraete dan had gezegd: "Belachelijk dat ze dit na de Spelen doen, je had de persoon en de sport moeten behoeden voor het uitdelen van medailles met bij-/nasmaak."

En uiteindelijk ga je beide keren dezelfde zaak aan... Wat in deze misschien het meeste telt is; Waar wordt deze zaak behandeld? Gaat het Britse OM (ook) een aanklacht indienen tegen CD? Of blijft het alleen op FEI gebied een zaak? En als het dat laatste is, heeft de FEI ook iets over verjaring in hun regels staan? En zo ja, wanneer is het verjaard?
Wat betreft de Britse wetten heb ik geen idee wat voor plaats dierenmishandeling inneemt en hoe het strafrecht daarin is, en of daar verjaring mogelijk is. Maar ik heb nog niets gehoord of gelezen over een openbare aanklager die hier iets mee doet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:37

oji schreef:
Marjolein schreef:
Dus ze heeft misschien ook de corona regels overtreden

Over spijkers op laag water zoeken in insinuaties.
Nee een privé les mocht gewoon in de coronatijd. Groepslessen niet.

Nog leuker- lessen met 2 mocht ook , publiek mocht niet-

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:45

Kendra schreef:

Als ik Charlotte was, zou ik in de seconde dat dit filmpje werd gelekt onmiddellijk een advocaat benaderd hebben om de persoon die het filmpje lekt flink de oren te wassen. Er zijn andere manieren om dit soort dingen aan de kaak te stellen, het oproepen van een wereldwijde heksenjacht is volstrekt niet juist.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:46

Janine1990 schreef:
Kaja schreef:
Het zou pas interessant worden als Anky van Grunsven het in een column benoemd.

Anky heeft al een reactie gegeven... Weet het alleen zo 1, 2, 3 niet te vinden.

Ik ben benieuwd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:49

Veronica2 schreef:
Kendra schreef:

Als ik Charlotte was, zou ik in de seconde dat dit filmpje werd gelekt onmiddellijk een advocaat benaderd hebben om de persoon die het filmpje lekt flink de oren te wassen. Er zijn andere manieren om dit soort dingen aan de kaak te stellen, het oproepen van een wereldwijde heksenjacht is volstrekt niet juist.

Moet je nagaan wat de beste mevrouw AD nu over zich heen krijgt. Zij werd in deze kwestie aangewezen als degene die de video heeft gelekt, maar zelf zegt zij van niets te weten.

Kort gezegd de dressuurwereld is even compleet in paniek en weet even niet waar ze het moet zoeken.
Hand in eigen boezem steken, daar heeft niemand momenteel kaas van gegeten. En hoe zou dat nou komen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:55